Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Artikel i media

Inlägg av bonath »

Artikel idag 20/7 i Hallandsposten.
https://www.hallandsposten.se/hallands- ... 1.51479017
(förmodligen låst)

Står bl.a följande:
Marcus Johansson på Bendt bil tror att de statliga ekonomiska stöden kommer vara en avgörande faktor i elbilarnas framtid. Han ställer sig frågan hur länge staten kan klara av att ge ut pengar till alla nya elbilsköpare.
– Hur länge kan vi fortsätta att betala ut 70 000 av våra skattepengar till alla som köper elbil? Just nu ligger rena elbilar för cirka 15-20 procent av försäljningen. Stiger den har jag svårt att se att statskassan räcker till och då kanske det inte blir lika attraktivt med elbil längre.

Jag skrev till journalisten:
Din artikel om elbilsförsäljning innehåller ett fel.
Det är inte skattepengar som bekostar miljöpremien på 70000 till elbilar.
Den kommer från bonus-malus systemet och är självfinansierad!
Fossilbilsköparna betalar den!
Den går till och med med vinst, staten behåller överskjutande belopp....
Det är sådana här fel som spär på folks vanföreställningar om elbilar.
"men jag läste i HP"........
Får höra det dagligen.

Undrar om det blir någon reaktion... :?
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

Ja, journalister som pratar i nattmössan är ett stort problem. Men visst har han ändå en poäng, fast han inte begriper kopplingen: när det tippar över så att fler köper elbilar så minskar ju malusinkomsterna och då är inte systemet självfinansierande längre. Så visst kommer bonusutbetalningarn att upphöra så småningom.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Artikel i media

Inlägg av bonath »

Jovisst, men "skattepengar"...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Artikel i media

Inlägg av Zalman3 »

bonath skrev:
Artikel idag 20/7 i Hallandsposten.
https://www.hallandsposten.se/hallands- ... 1.51479017
(förmodligen låst)

Står bl.a följande:
Marcus Johansson på Bendt bil tror att de statliga ekonomiska stöden kommer vara en avgörande faktor i elbilarnas framtid. Han ställer sig frågan hur länge staten kan klara av att ge ut pengar till alla nya elbilsköpare.
– Hur länge kan vi fortsätta att betala ut 70 000 av våra skattepengar till alla som köper elbil? Just nu ligger rena elbilar för cirka 15-20 procent av försäljningen. Stiger den har jag svårt att se att statskassan räcker till och då kanske det inte blir lika attraktivt med elbil längre.

Jag skrev till journalisten:
Din artikel om elbilsförsäljning innehåller ett fel.
Det är inte skattepengar som bekostar miljöpremien på 70000 till elbilar.
Den kommer från bonus-malus systemet och är självfinansierad!
Fossilbilsköparna betalar den!
Den går till och med med vinst, staten behåller överskjutande belopp....
Det är sådana här fel som spär på folks vanföreställningar om elbilar.
"men jag läste i HP"........
Får höra det dagligen.

Undrar om det blir någon reaktion... :?
Men visst kommer stödet på.70.000kr att minska.
Kan tänka mig att man först sätter ett tak på exempelvis 500.000kr.

Efter hand kan man sänka taket och minska stödet eftersom elbilarna blir allt billigare.

Elbilsstödet är INTE till för att elbilar ska vara billigare än motsvarande fossilbil i inköp.

Och man vill inte heller stötta så att folk köper fler bilar än nödvändigt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Artikel i media

Inlägg av Zalman3 »

Att använda pekskärmen kan vara ouppmärksamhet på trafiken och kan vara både farligt och ge lägre ersättning vid en olycka.
KAN KOSTNA DYRA: Några sekunder med att lura med pekskärmen kan vara dödlig vid körning.

Skärmen stör:
Lurade med pekskärm i bilen - förlorade 100.000 kronor
Gjensidige Forsikring säger att de har haft flera fall där försäkringsbetalningen har minskats till följd av förarens ouppmärksamhet relaterad till bilens pekskärm.
https://motor.no/a/204289
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Artikel i media

Inlägg av Esterox »

bonath skrev:
Artikel idag 20/7 i Hallandsposten.
https://www.hallandsposten.se/hallands- ... 1.51479017
(förmodligen låst)

Står bl.a följande:
Marcus Johansson på Bendt bil tror att de statliga ekonomiska stöden kommer vara en avgörande faktor i elbilarnas framtid. Han ställer sig frågan hur länge staten kan klara av att ge ut pengar till alla nya elbilsköpare.
– Hur länge kan vi fortsätta att betala ut 70 000 av våra skattepengar till alla som köper elbil? Just nu ligger rena elbilar för cirka 15-20 procent av försäljningen. Stiger den har jag svårt att se att statskassan räcker till och då kanske det inte blir lika attraktivt med elbil längre.

Jag skrev till journalisten:
Din artikel om elbilsförsäljning innehåller ett fel.
Det är inte skattepengar som bekostar miljöpremien på 70000 till elbilar.
Den kommer från bonus-malus systemet och är självfinansierad!
Fossilbilsköparna betalar den!
Den går till och med med vinst, staten behåller överskjutande belopp....
Det är sådana här fel som spär på folks vanföreställningar om elbilar.
"men jag läste i HP"........
Får höra det dagligen.

Undrar om det blir någon reaktion... :?
Hur menar du med att det går med vinst ? Pengarna har ju tagit slut flertalet gånger och det får skjuta till. Är det alltså så att Bonus-malus går till statskassan och sedan väljer partierna hur många % utav dessa som skall gå till elbilarna ?
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Artikel i media

Inlägg av MWall »

Esterox skrev:
bonath skrev:
Artikel idag 20/7 i Hallandsposten.
https://www.hallandsposten.se/hallands- ... 1.51479017
(förmodligen låst)

Står bl.a följande:
Marcus Johansson på Bendt bil tror att de statliga ekonomiska stöden kommer vara en avgörande faktor i elbilarnas framtid. Han ställer sig frågan hur länge staten kan klara av att ge ut pengar till alla nya elbilsköpare.
– Hur länge kan vi fortsätta att betala ut 70 000 av våra skattepengar till alla som köper elbil? Just nu ligger rena elbilar för cirka 15-20 procent av försäljningen. Stiger den har jag svårt att se att statskassan räcker till och då kanske det inte blir lika attraktivt med elbil längre.

Jag skrev till journalisten:
Din artikel om elbilsförsäljning innehåller ett fel.
Det är inte skattepengar som bekostar miljöpremien på 70000 till elbilar.
Den kommer från bonus-malus systemet och är självfinansierad!
Fossilbilsköparna betalar den!
Den går till och med med vinst, staten behåller överskjutande belopp....
Det är sådana här fel som spär på folks vanföreställningar om elbilar.
"men jag läste i HP"........
Får höra det dagligen.

Undrar om det blir någon reaktion... :?
Hur menar du med att det går med vinst ? Pengarna har ju tagit slut flertalet gånger och det får skjuta till. Är det alltså så att Bonus-malus går till statskassan och sedan väljer partierna hur många % utav dessa som skall gå till elbilarna ?
Självfinansierande? Vid vilka nivåer? Ökar andelen elbilar kraftigt så lär det inte längre vara så i vilket fall. Är ju bara att räkna lite själv.

Jag tycker den där bonusen ska bort. Sätt press på tillverkarna att sänka priserna istället.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Artikel i media

Inlägg av chaffis75 »

bonath skrev:
Artikel idag 20/7 i Hallandsposten.
https://www.hallandsposten.se/hallands- ... 1.51479017
(förmodligen låst)

Står bl.a följande:
Marcus Johansson på Bendt bil tror att de statliga ekonomiska stöden kommer vara en avgörande faktor i elbilarnas framtid. Han ställer sig frågan hur länge staten kan klara av att ge ut pengar till alla nya elbilsköpare.
– Hur länge kan vi fortsätta att betala ut 70 000 av våra skattepengar till alla som köper elbil? Just nu ligger rena elbilar för cirka 15-20 procent av försäljningen. Stiger den har jag svårt att se att statskassan räcker till och då kanske det inte blir lika attraktivt med elbil längre.

Jag skrev till journalisten:
Din artikel om elbilsförsäljning innehåller ett fel.
Det är inte skattepengar som bekostar miljöpremien på 70000 till elbilar.
Den kommer från bonus-malus systemet och är självfinansierad!
Fossilbilsköparna betalar den!
Den går till och med med vinst, staten behåller överskjutande belopp....
Det är sådana här fel som spär på folks vanföreställningar om elbilar.
"men jag läste i HP"........
Får höra det dagligen.

Undrar om det blir någon reaktion... :?
Bonus malus är ju en skatt så både du och journalisten har väl rätt kan jag tycka.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Fredrik j
Inlägg: 10798
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Artikel i media

Inlägg av Fredrik j »

Esterox skrev:
Hur menar du med att det går med vinst ? Pengarna har ju tagit slut flertalet gånger och det får skjuta till. Är det alltså så att Bonus-malus går till statskassan och sedan väljer partierna hur många % utav dessa som skall gå till elbilarna ?
Att pengarna ”tagit slut” är ju en teknikalitet.
Precis som du säger går maluspengarna in i statskassan för att sedan föras över som anslag.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Artikel i media

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
Esterox skrev:
Hur menar du med att det går med vinst ? Pengarna har ju tagit slut flertalet gånger och det får skjuta till. Är det alltså så att Bonus-malus går till statskassan och sedan väljer partierna hur många % utav dessa som skall gå till elbilarna ?
Att pengarna ”tagit slut” är ju en teknikalitet.
Precis som du säger går maluspengarna in i statskassan för att sedan föras över som anslag.
Ja, det är precis som trängselskatten som skulle "gå till kollektivtrafiken". Istället går den direkt till statskassan, inte mkt som går vidare därifrån till kollektivtrafik.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
Inlägg: 10798
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Artikel i media

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Esterox skrev:
Hur menar du med att det går med vinst ? Pengarna har ju tagit slut flertalet gånger och det får skjuta till. Är det alltså så att Bonus-malus går till statskassan och sedan väljer partierna hur många % utav dessa som skall gå till elbilarna ?
Att pengarna ”tagit slut” är ju en teknikalitet.
Precis som du säger går maluspengarna in i statskassan för att sedan föras över som anslag.
Ja, det är precis som trängselskatten som skulle "gå till kollektivtrafiken". Istället går den direkt till statskassan, inte mkt som går vidare därifrån till kollektivtrafik.
Kollektivtrafiken är en till ca 50% skattefinansierad verksamhet.
Det är ju helt normalt att skatteintäkter går till statskassan.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7559
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Artikel i media

Inlägg av mikebike »

Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Esterox skrev:
Hur menar du med att det går med vinst ? Pengarna har ju tagit slut flertalet gånger och det får skjuta till. Är det alltså så att Bonus-malus går till statskassan och sedan väljer partierna hur många % utav dessa som skall gå till elbilarna ?
Att pengarna ”tagit slut” är ju en teknikalitet.
Precis som du säger går maluspengarna in i statskassan för att sedan föras över som anslag.
Ja, det är precis som trängselskatten som skulle "gå till kollektivtrafiken". Istället går den direkt till statskassan, inte mkt som går vidare därifrån till kollektivtrafik.
Kollektivtrafiken är en till ca 50% skattefinansierad verksamhet.
Det är ju helt normalt att skatteintäkter går till statskassan.
Fast kollektivtrafiken subventioneras inte med statliga skattemedel.

Att passera på bron över Sundsvallsfjärden kostar 9 kronor och det är en "infrastrukturavgift".
Fakturan skickas med brev. Hur mycket kostar det?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Fredrik j skrev:
Kollektivtrafiken är en till ca 50% skattefinansierad verksamhet.
Det är ju helt normalt att skatteintäkter går till statskassan.
När man tänker så är det sjukt att den kan vara så dyr. Priserna verkar vara satta efter vad det kostar att åka fossilbil eller något. Och då är detta alltså bara halva kostnaden ändå. :shock:
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7559
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Artikel i media

Inlägg av mikebike »

LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
Kollektivtrafiken är en till ca 50% skattefinansierad verksamhet.
Det är ju helt normalt att skatteintäkter går till statskassan.
När man tänker så är det sjukt att den kan vara så dyr. Priserna verkar vara satta efter vad det kostar att åka fossilbil eller något. Och då är detta alltså bara halva kostnaden ändå. :shock:
Jag tycker inte att det är dyrt. För 38 kronor kan jag åka till alla ändar av Stockholms län och lite till. Förut var det däremot skitdyrt att åka till Bålsta.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

mikebike skrev:
LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
Kollektivtrafiken är en till ca 50% skattefinansierad verksamhet.
Det är ju helt normalt att skatteintäkter går till statskassan.
När man tänker så är det sjukt att den kan vara så dyr. Priserna verkar vara satta efter vad det kostar att åka fossilbil eller något. Och då är detta alltså bara halva kostnaden ändå. :shock:
Jag tycker inte att det är dyrt. För 38 kronor kan jag åka till alla ändar av Stockholms län och lite till. Förut var det däremot skitdyrt att åka till Bålsta.
Nej Stockholm är billigt och har fungerande trafik också. En resa in till Göteborg skulle kosta mig 63kr, enkel väg.
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Artikel i media

Inlägg av Esterox »

Fredrik j skrev:
Esterox skrev:
Hur menar du med att det går med vinst ? Pengarna har ju tagit slut flertalet gånger och det får skjuta till. Är det alltså så att Bonus-malus går till statskassan och sedan väljer partierna hur många % utav dessa som skall gå till elbilarna ?
Att pengarna ”tagit slut” är ju en teknikalitet.
Precis som du säger går maluspengarna in i statskassan för att sedan föras över som anslag.
Bonus malus, är det framtaget för att subventionera elbilar ?
Annars anser jag nog att journalisten har mer rätt.

Utan subvention och bibehållen skatt hade det varit jättemycket pengar in i statskassan.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Artikel i media

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Esterox skrev:
Hur menar du med att det går med vinst ? Pengarna har ju tagit slut flertalet gånger och det får skjuta till. Är det alltså så att Bonus-malus går till statskassan och sedan väljer partierna hur många % utav dessa som skall gå till elbilarna ?
Att pengarna ”tagit slut” är ju en teknikalitet.
Precis som du säger går maluspengarna in i statskassan för att sedan föras över som anslag.
Ja, det är precis som trängselskatten som skulle "gå till kollektivtrafiken". Istället går den direkt till statskassan, inte mkt som går vidare därifrån till kollektivtrafik.
Kollektivtrafiken är en till ca 50% skattefinansierad verksamhet.
Det är ju helt normalt att skatteintäkter går till statskassan.
Man har fått in många många miljarder i trängselskatt, men man har inte satsat alla dom på kollektivtrafik som man sa att man skulle. Det är ingen större skillnad på kollektivtrafiken i Stockholm idag vs när trängselskatten infördes.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
Inlägg: 10798
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Artikel i media

Inlägg av Fredrik j »

Skulle man? Var det inte infrastruktursatsningar generellt med fokus på att just minska antalet bilar i stadskärnan? Kollektivtrafiken är ju bara en del. I Göteborg finansierar man ju västlänken delvis med trängselskatt.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Artikel i media

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
Skulle man? Var det inte infrastruktursatsningar generellt med fokus på att just minska antalet bilar i stadskärnan? Kollektivtrafiken är ju bara en del. I Göteborg finansierar man ju västlänken delvis med trängselskatt.
För att minska antalet bilar måste man ju ersätta dem med annat trafikslag.
Det trafikslaget skulle bli kollektivt, vilket skulle finansieras av trängselskatten.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Artikel i media

Inlägg av martinot »

Journalisterna och experterna på TV4 rapporterar om elbilar och miljöfrågor:

"Elbilsförsäljningen slår rekord – men batterierna skadar miljön"

https://www.tv4.se/artikel/2cVhw9IPs89I ... ar-miljoen
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 10798
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Artikel i media

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Skulle man? Var det inte infrastruktursatsningar generellt med fokus på att just minska antalet bilar i stadskärnan? Kollektivtrafiken är ju bara en del. I Göteborg finansierar man ju västlänken delvis med trängselskatt.
För att minska antalet bilar måste man ju ersätta dem med annat trafikslag.
Det trafikslaget skulle bli kollektivt, vilket skulle finansieras av trängselskatten.
Ett annat sätt är ju att avskräcka från resan överhuvudtaget. Jag väljer aktivt bort göteborgs innerstad om jag kan och åker bara in om jag absolut måste vilket ju är sällan.
Jag uppfattar det som att det är precis vad man eftersträvar.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Artikel i media

Inlägg av dd88 »

Ja Göteborg har verkligen lyckats med att få centrum bilfritt, vilket även innebär fritt från konsumenter och butiker.

Skrämmande hur snabbt det har gått.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 858
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: Artikel i media

Inlägg av loftux »

martinot skrev:
Journalisterna och experterna på TV4 rapporterar om elbilar och miljöfrågor:

"Elbilsförsäljningen slår rekord – men batterierna skadar miljön"

https://www.tv4.se/artikel/2cVhw9IPs89I ... ar-miljoen
Som vanligt blir det konstigt. Å ena sidan kommer alla överblivna batterier skapa miljöproblem. Å andra sidan finns ännu nästan inga batterier för Northvolt att återvinna, så de måste använda nybrutna metaller, vilket skapar miljöproblem.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7559
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Artikel i media

Inlägg av mikebike »

dd88 skrev:
Ja Göteborg har verkligen lyckats med att få centrum bilfritt, vilket även innebär fritt från konsumenter och butiker.

Skrämmande hur snabbt det har gått.
Det gäller de flesta städer, även utan trängselskatt.
Ta Sundsvall, där kostar det att slippa köra igenom stan, d.v.s. någon slags omvänd trängselskatt. Ändå är centrum nästan tomt. Här, som i många andra städer, beror det på att folk hellre åker till stora köpcentrum utanför stan.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Artikel i media

Inlägg av dd88 »

I just Göteborg så är dock köpcentrum långt ifrån hela anledningen, men det är klart att dom blir mer attraktiva när man känner sig ovälkommen i stan.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Skriv svar