Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3588
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av jonasl »

Noterade den där jag också. Den billigare är ju riktigt bra pris på - den andra rejält dyr.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
RikardD
Inlägg: 18
Blev medlem: 05 aug 2021 15:36

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av RikardD »

Jag går i köptankar av en Model S. Tänker mig en 2018 75D. Det jag inte förstår är dock utrustningsnivåerna, vad var standard 2018? Jag vet att det kom en uppdatering i mars med MCU2 men vad mer var standard?

Vinterpaket
Ultra HiFi
HEPA
etc

Vad ingår i standard auto piloten, Adaptiv cruse eller "Korkad" cruse?

Det finns en just nu på teslas hemsida:
https://www.tesla.com/sv_SE/used/5YJSA7 ... edirect=no

Det är däremot otydligt, där står ingenting om vinterpaket och HiFi men när jag ringde och pratade med dem så sa de att det skulle finnas på bilen. De sa också att det var en "Vanlig" Cruse controll, dvs inte adaptiv och inte lane keep assist. Tyvärr kändes det som att säljaren jag pratade med inte hade riktigt koll....

Någon med erfarenhet och vet vad som gällde runt 2018?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av Legato »

RikardD skrev:
Jag går i köptankar av en Model S. Tänker mig en 2018 75D. Det jag inte förstår är dock utrustningsnivåerna, vad var standard 2018? Jag vet att det kom en uppdatering i mars med MCU2 men vad mer var standard?

Vinterpaket
Ultra HiFi
HEPA
etc

Vad ingår i standard auto piloten, Adaptiv cruse eller "Korkad" cruse?

Det finns en just nu på teslas hemsida:
https://www.tesla.com/sv_SE/used/5YJSA7 ... edirect=no

Det är däremot otydligt, där står ingenting om vinterpaket och HiFi men när jag ringde och pratade med dem så sa de att det skulle finnas på bilen. De sa också att det var en "Vanlig" Cruse controll, dvs inte adaptiv och inte lane keep assist. Tyvärr kändes det som att säljaren jag pratade med inte hade riktigt koll....

Någon med erfarenhet och vet vad som gällde runt 2018?
Premium HiFi, Cold Weather Package, Hepa och Premium Interiör blev alla standard i mitten av 2018 nån gång.

Har man autopilot aktiverad så har man alltid adaptiv cruise control. Tror även alla 2018 som har AP har EAP, dvs enhanced AP. Det innebär bla körfältsbyte och summon.

Den bil du länkar har textilklädsel så det bör vara en tidig 2018 då ovanstående tyvärr inte var standard. Sen kan ju tillvalen ha gjorts ändå (bortsett från klädseln då). Observera att den bara har hårdvara för AP också, att aktivera den kostar 38.800:- (tror jag).
Senast redigerad av Legato, redigerad totalt 1 gånger.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av NEO »

AP kostar 33200kr att aktivera. Viktigt att poängtera att enbart AP2 och uppåt går att aktivera ej AP1. Har bilen ”maskinvara för autopilot” och är 2018 så har den inte adaptiv farthållare heller, utan endast komfortfunktioner för autopilot dvs emergency braking och lane departure assist/warning.
RikardD
Inlägg: 18
Blev medlem: 05 aug 2021 15:36

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av RikardD »

NEO skrev:
AP kostar 33200kr att aktivera. Viktigt att poängtera att enbart AP2 och uppåt går att aktivera ej AP1. Har bilen ”maskinvara för autopilot” och är 2018 så har den inte adaptiv farthållare heller, utan endast komfortfunktioner för autopilot dvs emergency braking och lane departure assist/warning.
Okej jag förstår, det är det som kallas för "Autopilot Safety Features" när man kollar i menyerna?

Bilen är tillverkad i Mars 2018 så antagligen har den inte Vinter och ljudpaket helt enkelt om inte det gjordes som tillval. Det borde ju stått som spec på sidan om det som säljaren sa hade varit rätt.

Någon som har erfarenhet av att köpa direkt av Tesla? Jag känner fördelen med utökad garanti men det verkar vara väldigt otydligt vad man egentligen köper.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av NEO »

RikardD skrev:
NEO skrev:
AP kostar 33200kr att aktivera. Viktigt att poängtera att enbart AP2 och uppåt går att aktivera ej AP1. Har bilen ”maskinvara för autopilot” och är 2018 så har den inte adaptiv farthållare heller, utan endast komfortfunktioner för autopilot dvs emergency braking och lane departure assist/warning.
Okej jag förstår, det är det som kallas för "Autopilot Safety Features" när man kollar i menyerna?

Bilen är tillverkad i Mars 2018 så antagligen har den inte Vinter och ljudpaket helt enkelt om inte det gjordes som tillval. Det borde ju stått som spec på sidan om det som säljaren sa hade varit rätt.

Någon som har erfarenhet av att köpa direkt av Tesla? Jag känner fördelen med utökad garanti men det verkar vara väldigt otydligt vad man egentligen köper.
Ja det stämmer angående autopilot.

Tror den saknar hifi, premium och även vinterpaket tyvärr.

Att köpa bil av Tesla är rent lotteri, men med fördelen att de har begränsad nybilsgaranti. Du bör vara ordentligt påläst om utrustningsnivå osv. Har själv trots massvis med erfarenhet låtit mig luras av Tesla. Köpte en AP1 hårdvaru Model S åt frugan som enligt leverans absolut kunde uppgraderas så fort man fick tillgång i appen. Något som visade sig vara felaktigt och en mindre nöjd regering hemma. Teslas svar: Finns det skriftligt?
RikardD
Inlägg: 18
Blev medlem: 05 aug 2021 15:36

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av RikardD »

Fick nytt svar från Tesla där de ändra sig och sa som vi misstänkte att det inte fanns något vinterpaket på bilen.

Konstigt att Tesla själva knappt vet vad som deras bilar är utrustade med.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av frippe »

RikardD skrev:
Fick nytt svar från Tesla där de ändra sig och sa som vi misstänkte att det inte fanns något vinterpaket på bilen.

Konstigt att Tesla själva knappt vet vad som deras bilar är utrustade med.
Det är nog mer så att de är kassa på begagnatförsäljning över lag. Så mitt tips är att de vet nog men att säljarna inte har detta som en prioriterad uppgift, att sälja begagnade bilar.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Bernando
Teslaägare
Inlägg: 350
Blev medlem: 20 feb 2020 12:48
Ort: Bromma

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av Bernando »

RikardD skrev:
Fick nytt svar från Tesla där de ändra sig och sa som vi misstänkte att det inte fanns något vinterpaket på bilen.

Konstigt att Tesla själva knappt vet vad som deras bilar är utrustade med.
Innebörden av vinterpaket har dessutom ändrats över åren. Vilken funktion är det du är ute efter lite mer specifikt? Rattvärme?
MS P85 2014
RikardD
Inlägg: 18
Blev medlem: 05 aug 2021 15:36

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av RikardD »

Ja det är rattvärmen som jag tycker är viktig.

Vad jag fattat det som så är det bara sätesvärmen fram och värme i speglar som är standard.

Hur ser de olika paketen för åren ut?
Rattvärme
Sätesvärme bak
Uppvärmda spolarmunstycken
Vad finns mer?
Användarvisningsbild
Bernando
Teslaägare
Inlägg: 350
Blev medlem: 20 feb 2020 12:48
Ort: Bromma

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av Bernando »

RikardD skrev:
Ja det är rattvärmen som jag tycker är viktig.

Vad jag fattat det som så är det bara sätesvärmen fram och värme i speglar som är standard.

Hur ser de olika paketen för åren ut?
Rattvärme
Sätesvärme bak
Uppvärmda spolarmunstycken
Vad finns mer?
Inte säker på om värme i speglar verkligen är standard, men har inte sån detaljkoll heller. Enligt denna site är det en del av vinterpaketet
https://www.findmyelectric.com/blog/tes ... r-package/

Jag vet mest från min egen bil (-14) att den inte har rattvärme trots att den har vinterpaket, men att det finns på senare årgångar (oklart när det infördes). Tänkte mest så du vet ifall du hittar en bil med vinterpaket att man kan behöva kolla detaljerna ifall det är något särskilt man efterfrågar :)
MS P85 2014
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1008
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av holden »

Denna fixering vid rattvärme känns oklar, förvärm bilen via appen i tio minuter så är all inredning 20 grader varm?
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av MWall »

holden skrev:
Denna fixering vid rattvärme känns oklar, förvärm bilen via appen i tio minuter så är all inredning 20 grader varm?
Det är den inte alls. Inredningen blir inte varm lika fort som luften. Dessutom upplevs en 20-gradig ratt kallare än 20-gradig luft.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1008
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av holden »

MWall skrev:
holden skrev:
Denna fixering vid rattvärme känns oklar, förvärm bilen via appen i tio minuter så är all inredning 20 grader varm?
Det är den inte alls. Inredningen blir inte varm lika fort som luften. Dessutom upplevs en 20-gradig ratt kallare än 20-gradig luft.
Att luften är varm före inredningen följer väl logiskt, eftersom det är luften som värmen inredningen. Hur olika saker upplevs är nog rätt individuellt.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av Bjelke »

MWall skrev:
holden skrev:
Denna fixering vid rattvärme känns oklar, förvärm bilen via appen i tio minuter så är all inredning 20 grader varm?
Det är den inte alls. Inredningen blir inte varm lika fort som luften. Dessutom upplevs en 20-gradig ratt kallare än 20-gradig luft.
För att inte tala om när man helt enkelt inte får kontakt med bilen eller måste iväg helt oplanerat eller för att
vissa av oss helt enkelt tycker att det är magiskt skönt med rattvärme, plus specialfallet när man vill
åka supersnålt med lägre värme i kupén (typ taskigt med marginal på laddningen och behöver snåla på
energin)…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av Gustafsson »

Utrustningen kan ju lätt kollas på stora skärmens info. Där står vilka paket som ingår, AP nivå mm samt vilken MCU bilen har.
Och jag tillhör den som behöver rattvärme redan från hösten….
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av Klintan »

Gustafsson skrev:
Utrustningen kan ju lätt kollas på stora skärmens info. Där står vilka paket som ingår, AP nivå mm samt vilken MCU bilen har.
Och jag tillhör den som behöver rattvärme redan från hösten….
Inte så lätt att få tillgång till skärmen när man försöker köpa från Tesla. Enklast är nog att kolla hos Teslascout:
https://teslascout.com/view.php?vin=5YJ ... asuring=km
Elbilist sedan 2014
RikardD
Inlägg: 18
Blev medlem: 05 aug 2021 15:36

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av RikardD »

Som ni säger så är det inte alltid så lätt att få infon från skärmen av t.ex Tesla.

Vad gäller ratt värmen så är det 2 anledningar.

1, Jag har normalt sett väldigt varmt i bilen på vintern med både sätes och ratt värme på, lite rädd för räckvidden på en elbil. Upplevs kallare utan rattvärme och jag vill inte sitta och frysa.

2, En bil i miljon klassen som inte har rattvärme. Hallå är det 90 talet eller ??
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av Klintan »

Enligt Teslascout saknar 5YJSA7E22JF250030 rattvärme. Den har däremot aktiverad AFP1, utökad autopilot, vilket inte nämns på Teslas sida. Vilket dock inte betyder att den kommer levereras så, men möjligheten finns...
Elbilist sedan 2014
RikardD
Inlägg: 18
Blev medlem: 05 aug 2021 15:36

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av RikardD »

Klintan skrev:
Enligt Teslascout saknar 5YJSA7E22JF250030 rattvärme. Den har däremot aktiverad AFP1, utökad autopilot, vilket inte nämns på Teslas sida. Vilket dock inte betyder att den kommer levereras så, men möjligheten finns...
Då måste tesla avaktiverat det då den säljs helt utan autopilot.

Hur står sig teslas priser? Helt klart dyrare än kvd men liknar ändå blocket, man får såklart betala lite för extra garanti. Har jag rätt eller är de dyra?
Användarvisningsbild
TobbeTesla
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 01 feb 2020 22:16

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av TobbeTesla »

RikardD skrev:
Klintan skrev:
Enligt Teslascout saknar 5YJSA7E22JF250030 rattvärme. Den har däremot aktiverad AFP1, utökad autopilot, vilket inte nämns på Teslas sida. Vilket dock inte betyder att den kommer levereras så, men möjligheten finns...
Då måste tesla avaktiverat det då den säljs helt utan autopilot.

Hur står sig teslas priser? Helt klart dyrare än kvd men liknar ändå blocket, man får såklart betala lite för extra garanti. Har jag rätt eller är de dyra?
Jag har sett både galet billiga och galet dyra så svaret är nog "det beror på"
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av Klintan »

RikardD skrev:

Då måste tesla avaktiverat det då den säljs helt utan autopilot.

Hur står sig teslas priser? Helt klart dyrare än kvd men liknar ändå blocket, man får såklart betala lite för extra garanti. Har jag rätt eller är de dyra?
Verkar konstigt att avaktivera det, men Tesla kan ju göra konstiga saker ibland. Teslas priser är oftast en "Dutch auction" där priserna sänks lite grann varje dag. Då kan man fynda om man slår till vid rätt tillfälle. Utgångspriserna varierar, ibland är de helt uppåt väggarna och ibland är de mycket konkurrenskraftiga. 600' är ok tror jag med EAP, utan det är det ju 38' till som är nödvändigt. Skicket på bilarna varierar, det mesta kostmetiska klassificeras som normalt slitage och åtgärdas ej.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1008
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av holden »

RikardD skrev:
Som ni säger så är det inte alltid så lätt att få infon från skärmen av t.ex Tesla.

Vad gäller ratt värmen så är det 2 anledningar.

1, Jag har normalt sett väldigt varmt i bilen på vintern med både sätes och ratt värme på, lite rädd för räckvidden på en elbil. Upplevs kallare utan rattvärme och jag vill inte sitta och frysa.

2, En bil i miljon klassen som inte har rattvärme. Hallå är det 90 talet eller ??
Något som verkligen skulle behövas är möjligheten att vid vissa tillfällen värma bilen på utsidan då man får åka omkring med 30 kilo fastfrusen snö/is vilket ser absurt ut och lär öka förbrukningen rejält.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av Gustafsson »

Klintan skrev:
Gustafsson skrev:
Utrustningen kan ju lätt kollas på stora skärmens info. Där står vilka paket som ingår, AP nivå mm samt vilken MCU bilen har.
Och jag tillhör den som behöver rattvärme redan från hösten….
Inte så lätt att få tillgång till skärmen när man försöker köpa från Tesla. Enklast är nog att kolla hos Teslascout:
https://teslascout.com/view.php?vin=5YJ ... asuring=km
Tänkte mig fysiskt besök hos Tesla, men så säljs ju förstås inte de flesta bilarna. Gick runt och tittade å klämde på beg Teslor i Norrköping vid min senaste service. Dock kan man ju kolla av vid uthämtningen, men det är ju lite sent…
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av Klintan »

Gustafsson skrev:
Tänkte mig fysiskt besök hos Tesla, men så säljs ju förstås inte de flesta bilarna. Gick runt och tittade å klämde på beg Teslor i Norrköping vid min senaste service. Dock kan man ju kolla av vid uthämtningen, men det är ju lite sent…
Bara Norrköping som har den möjligheten tror jag. I Göteborg står begbilar för försäljning inlåsta i leveranshagen, smutsiga och övergivna.
Elbilist sedan 2014
Skriv svar