SSD till vaktläget

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Theodad
Teslaägare
Inlägg: 135
Blev medlem: 05 okt 2020 09:24

SSD till vaktläget

Inlägg av Theodad »

Jag letade precis i när min Tesla var ny efter vad man skulle ha för usb- lösning till vaktläget. Då har jag för mig att någon här inne rekommenderade ett snabbt sd-kort med läsare med argumentet att SD-kort var gjorda för snabb läsning och skrivning. Det lät rimligt så det skaffade jag....

....Det funkar inget vidare.... oftast blir det bara ensekundsklipp som är rätt meningslösa.....

Nu tror jag mig hittat att ssd-disk är det bästa..... men finns det några prestandakrav även på en hårddisk som jag bör förhålla mig till? Vill inte lägga hundralappar och sen sitta med samma problem igen.....
Användarvisningsbild
PerV
Teslaägare
Inlägg: 65
Blev medlem: 04 maj 2019 06:47

Re: SSD till vaktläget

Inlägg av PerV »

En ssd disk är gjord för att klara massor med skrivningar, en USB sticka har generellt inte samma tillförlitlighet.
Samsung T3, T5 SSD diskar brukar fungera bra. Har själv en gammal T3 som fungerar för det mesta (får ibland några varningar i loggen)
Användarvisningsbild
lukasf
Teslaägare
Inlägg: 165
Blev medlem: 30 nov 2019 08:47

Re: SSD till vaktläget

Inlägg av lukasf »

Köp denna direkt från Tesla: https://shop.tesla.com/sv_se/product/usb-drive---128-gb

Den fungerar garanterat.
M3 LR AWD 2020
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 660
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: SSD till vaktläget

Inlägg av Elix747 »

Theodad skrev:
Jag letade precis i när min Tesla var ny efter vad man skulle ha för usb- lösning till vaktläget. Då har jag för mig att någon här inne rekommenderade ett snabbt sd-kort med läsare med argumentet att SD-kort var gjorda för snabb läsning och skrivning. Det lät rimligt så det skaffade jag....

....Det funkar inget vidare.... oftast blir det bara ensekundsklipp som är rätt meningslösa.....

Nu tror jag mig hittat att ssd-disk är det bästa..... men finns det några prestandakrav även på en hårddisk som jag bör förhålla mig till? Vill inte lägga hundralappar och sen sitta med samma problem igen.....
Om du skall använda SD kort så skall det vara ”endurance” kvalitet, som är gjorda för detta ändamål. Har använt det i över 2 år. Har dock inte vakteläge på alltid, men den skriver ju hela tiden man kör.
Annars tror jag som nämnts att Teslas borde vara ok.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 685
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: SSD till vaktläget

Inlägg av Dinsdale »

Det där usbminnet från Tesla som länkats ovan satt i min model 3 vid leverans, det verkar fungera utmärkt. Inspelningarna från sentry mode är så långa att man får vänta en evighet innan uppspelningen når fram till den lilla röda plutten med händelsen bilen reagerat på.
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: SSD till vaktläget

Inlägg av taliz »

Jag tog en gammal 256gb SATA SSD från en laptop och stoppade i ett 100kronors USB chassi från Netonnet. Funkade utmärkt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: SSD till vaktläget

Inlägg av Bjelke »

Jag har tuggat igenom ett halvdussin olika superduperbra endurance-minnen (ibland har även
adaptern gett upp, tror jag bränt 3-4 stycken olika) MEN dom senaste två (har ju två bilar) har nu
funkat bra ända sedan jag köpte två stycken………….. SSD-diskar…. :lol: :lol: :lol:
Så köper man en SSD-disk så verkar minneskort funka (Murphys lag i ett nötskal fast tvärtom :lol:).
(Adaptern i ena bilen, som verkar funka bra, är en från Biltema för under hundringen typ men med
ett endurancekort i såklart)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
John Galt
Teslaägare
Inlägg: 465
Blev medlem: 21 sep 2019 22:00
Ort: Stockholm

Re: SSD till vaktläget

Inlägg av John Galt »

Dinsdale skrev:
Det där usbminnet från Tesla som länkats ovan satt i min model 3 vid leverans, det verkar fungera utmärkt. Inspelningarna från sentry mode är så långa att man får vänta en evighet innan uppspelningen når fram till den lilla röda plutten med händelsen bilen reagerat på.
Du vet att man kan scrolla fram i tiden va?
Skriv svar