Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av OfarligTesla »

chaffis75 skrev:
En intressant undersökning till alla tesla ägare vore att ställa följande fråga.

Om SuC öppnas vara öppet för alla bilar med liknande priser som för tesla skulle du då fortfarande valt en tesla?
Tror svaret beror helt på hur det blir i en sådan marknad, tror många är oroliga för hur det kan bli. Blir det kö? Är det fler v2 stationer där mer än 50% av platserna är upptagna när man kommer fram? Behöver man börja oroa sig för dörruppslag på SuC som man gör på vanliga laddplatser?

Men sen är det ju såklart så att det finns andra bilar där bilen i sig säkert kan ligga på ungefär samma nivå som man placerar Teslan och då skulle tillgång till SuC göra att man kan välja vilket som, då kommer ju en del välja annat än Tesla.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1008
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av holden »

chaffis75 skrev:
En intressant undersökning till alla tesla ägare vore att ställa följande fråga.

Om SuC öppnas vara öppet för alla bilar med liknande priser som för tesla skulle du då fortfarande valt en tesla?
Absolut, laddar hemma till 99,9%.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av mikebike »

chaffis75 skrev:
En intressant undersökning till alla tesla ägare vore att ställa följande fråga.

Om SuC öppnas vara öppet för alla bilar med liknande priser som för tesla skulle du då fortfarande valt en tesla?
Jag planerar ju att byta bil senare i år och jag bokade en MY för snart ett år sedan. Jag har hela tiden sagt att när MY finns tillgänglig för provkörning skall jag ungefär samtidigt provköra alla andra bilar som kan vara aktuella.
Sedan skall jag göra en jämförelse mellan de olika bilarna ich väga nackdelar mot fördelar.
När det gäller MY är SuC en stor fördel idag, trots att priset nästa fördubblats sedan jag bokade min bil.

Jag laddar 50% av all energi på SuC idag. Inget hemma.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av taliz »

OfarligTesla skrev:
chaffis75 skrev:
En intressant undersökning till alla tesla ägare vore att ställa följande fråga.

Om SuC öppnas vara öppet för alla bilar med liknande priser som för tesla skulle du då fortfarande valt en tesla?
Tror svaret beror helt på hur det blir i en sådan marknad, tror många är oroliga för hur det kan bli. Blir det kö? Är det fler v2 stationer där mer än 50% av platserna är upptagna när man kommer fram? Behöver man börja oroa sig för dörruppslag på SuC som man gör på vanliga laddplatser?

Men sen är det ju såklart så att det finns andra bilar där bilen i sig säkert kan ligga på ungefär samma nivå som man placerar Teslan och då skulle tillgång till SuC göra att man kan välja vilket som, då kommer ju en del välja annat än Tesla.
Det är fascinerande hur många som fortfarande inte förstår vilka mästare Tesla är på att navigera sånt här.
De kommer inte göra något som skadar försäljning eller varumärke.
Som sagt, det kommer troligen bli noterbart dyrare för icke Tesla-ägare på SUC. Antagligen också extremt dyrt specifikt vid peak hours, så att de som kör Tesla alltid får plats.
Men samtidigt billigare än konkurrenterna off peak.
Dvs Tesla kommer både äta kakan och ha den kvar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av OfarligTesla »

taliz skrev:
Det är fascinerande hur många som fortfarande inte förstår vilka mästare Tesla är på att navigera sånt här.
De kommer inte göra något som skadar försäljning eller varumärke.
Som sagt, det kommer troligen bli noterbart dyrare för icke Tesla-ägare på SUC. Antagligen också extremt dyrt specifikt vid peak hours, så att de som kör Tesla alltid får plats.
Men samtidigt billigare än konkurrenterna off peak.
Dvs Tesla kommer både äta kakan och ha den kvar.
Undrar dock hur stor skillnad priset gör för långresorna när SuC idag är det enda valet i många fall, kommer folk sitta i kö för att få ladda på en ensam 50 kW laddare för att det är billigare? Hade jag personligen aldrig gjort även om Tesla tog massvis med betalt och tror nog att många andra tänker likadant.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av taliz »

OfarligTesla skrev:
taliz skrev:
Det är fascinerande hur många som fortfarande inte förstår vilka mästare Tesla är på att navigera sånt här.
De kommer inte göra något som skadar försäljning eller varumärke.
Som sagt, det kommer troligen bli noterbart dyrare för icke Tesla-ägare på SUC. Antagligen också extremt dyrt specifikt vid peak hours, så att de som kör Tesla alltid får plats.
Men samtidigt billigare än konkurrenterna off peak.
Dvs Tesla kommer både äta kakan och ha den kvar.
Undrar dock hur stor skillnad priset gör för långresorna när SuC idag är det enda valet i många fall, kommer folk sitta i kö för att få ladda på en ensam 50 kW laddare för att det är billigare? Hade jag personligen aldrig gjort även om Tesla tog massvis med betalt och tror nog att många andra tänker likadant.
Så mycket ensamma 50kw är det inte längre.
Den stora mängden elbilar består ju av billigare bilar, som valts av priskänsliga köpare. Man kommer inte välja SUC om det kostar säg 15kr/kWh vid peak, utan då väljer man IONITY, eon, vattenfall eller circle k etc(som alla har flera 100+kw vid nya stationer).
Off peak väljer man dock SUC för att de finns överallt och priset då är lägre än konkurrenterna.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av OfarligTesla »

taliz skrev:
Så mycket ensamma 50kw är det inte längre.
Den stora mängden elbilar består ju av billigare bilar, som valts av priskänsliga köpare. Man kommer inte välja SUC om det kostar säg 15kr/kWh vid peak, utan då väljer man IONITY, eon, vattenfall eller circle k etc(som alla har flera 100+kw vid nya stationer).
Off peak väljer man dock SUC för att de finns överallt och priset då är lägre än konkurrenterna.
Skall man till fjällen är det dock rätt dåligt med några snabbare laddare än 50 kW om man bortser från SuC. Jag hade lätt betalat bra mycket mer än 15 kr/kWh om alternativet var en ensam 50 kW laddare, men jag kanske inte är representativ.

Sen undrar jag om folk i allmänhet har den kollen som krävs för att förstå när det är peak och inte, speciellt som bilarna inte lär vara uppkopplade till SuC-nätverket så de ser aktuella priser i navigationen. Tror det som kommer hända i ett sådant scenario är att folk laddar en gång när det är peak och blir arga och laddar aldrig mer.

Om Tesla gör nätverket helt publikt tror jag snarare de kommer ta bra betalt (Ionity eller högre) hela tiden, inga abonnemang eller liknande om nu tillverkaren inte skjuter till kapital och köper in sig. Fördelen de får då är att de kan få bidrag på samma sätt som Ionity fått.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av taliz »

Beroende på vilken info som kommer från bilarna över CCS så kan ju Tesla i teorin ge sina kunder en smidigare upplevelse också.
Om tex VIN är inkluderat så kan Tesla använda det för att ”autentisera”. Dvs det blir ”plug and charge” för övriga märken precis som med Tesla.
Inget krångel med taggar, kort eller dåliga appar.
Man reggar ett Tesla-konto och första laddningen så identifierar den bilen och framöver är det bara att koppla in och det börjar ladda direkt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av taliz »

OfarligTesla skrev:
taliz skrev:
Så mycket ensamma 50kw är det inte längre.
Den stora mängden elbilar består ju av billigare bilar, som valts av priskänsliga köpare. Man kommer inte välja SUC om det kostar säg 15kr/kWh vid peak, utan då väljer man IONITY, eon, vattenfall eller circle k etc(som alla har flera 100+kw vid nya stationer).
Off peak väljer man dock SUC för att de finns överallt och priset då är lägre än konkurrenterna.
Skall man till fjällen är det dock rätt dåligt med några snabbare laddare än 50 kW om man bortser från SuC. Jag hade lätt betalat bra mycket mer än 15 kr/kWh om alternativet var en ensam 50 kW laddare, men jag kanske inte är representativ.

Sen undrar jag om folk i allmänhet har den kollen som krävs för att förstå när det är peak och inte, speciellt som bilarna inte lär vara uppkopplade till SuC-nätverket så de ser aktuella priser i navigationen. Tror det som kommer hända i ett sådant scenario är att folk laddar en gång när det är peak och blir arga och laddar aldrig mer.

Om Tesla gör nätverket helt publikt tror jag snarare de kommer ta bra betalt (Ionity eller högre) hela tiden, inga abonnemang eller liknande om nu tillverkaren inte skjuter till kapital och köper in sig. Fördelen de får då är att de kan få bidrag på samma sätt som Ionity fått.
Tesla kommer säkert bygga in funktionalitet i appen som är till specifikt för ladd-kunder.
Där kommer det stå tillgänglighet, priser etc.
Man kommer nog ge en helt annan upplevelse än konkurrenternas yxiga, buggiga, dyra tjänster.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
MartinGBG
Teslaägare
Inlägg: 110
Blev medlem: 05 nov 2018 10:00

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av MartinGBG »

Kanske redan sagts i tråden tidigare, men Polestar blir ett av märkena som skall kunna ladda på SuC enligt en vän som jobbar på Polestar :)
SÅLD: Model S 100D 2019 - Vitmetallic, Premium Interiör, Stora glastaket, APH4-hårdvaran
SÅLD: Model X 90D 2016 - Svartmetallic, 7-Sits, Premium-paket m ventilerade säten, AP2
Model S Long Range Plus 2021 - Vitmetallic - Crémeinteriör
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av taliz »

Tesla är ju också ensamma om att tillverka sin egen laddinfra.
Man kommer kunna leverera enorma mängder laddare till helt andra priser, vilket gör att man kan skala upp stationerna betydligt snabbare och billigare än konkurrenterna.

När man får igång 4680 och ”terafactory” så kommer man också kunna installera sina egna megapacks vid SUC. Vilket gör att man kan spara ännu mer pengar på nätsidan.

Tesla är ju redan störst när det gäller laddinfra, men de har alla möjligheter att bli helt dominerande framöver.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av martinot »

Denke skrev:
För mig var det direkt avgörande av val av bil att Tesla har sitt unika laddnätverk som bara Tesla ägare kan nyttja.
Jag kör massor av bil i jobbet och vill ha ett smidigt liv.
Om Tesla öppnar sitt laddnätverk så har ju företaget ingen fördel alls gentemot de bilar som nu börjar komma ut på marknaden.
Bara kika på Ioniq, Kia Ev6 som ligger i framkant med allt, dom kommer bli storsäljare framöver ihop med Europeiska biltillverkare som kommer vässa sig ordentligt från år till år.
Finns bara kortsiktiga vinster för Tesla med detta för deras bilförsäljning kommer att minska drastiskt om
deras enda övertag försvinner.
För mig var också SuC avgörande att kunna gå från fossilbil till elbil. Har kikat på andra alternativ, som tex. Taycan och andra, men de har alla samma laddproblematik när man skall resa. För pendling och vardag så kan man använda nästan vilken elbil som helst (då laddar man ändå bara hemma). Men jag vill inte ha en (el)bil som begränsar mig att inte kunna göra några som helst resor.

Självklart kan man resa med endast en elmoped, eller en Zoe på endast AC-laddning, men för mig så är Tesla SuC enda alternativet för att ta vår diesel på semester. Har en viss typ av tålamod för problem och laddtider, köer, etc. När jag reser i jobbet så har jag inte tid/råd med sådan väntan/strul, och på semester vill jag ha en lugn och bekymmersfri semester där vi kan vara spontana och inte behöva planera så mycket (viss planering behöver man även med Tesla, tex. hotell/destinationsladdning).

Så jag är positiv till att SuC (även om en högre kostnad) kan bli tillgänglig för andra elbilar som kan vara av intresse. Det sagt så är jag inte helt 100:a på alla andra elbilar heller (är inte 100:a med Tesla heller för den delen, skall sägas).

Även om vi räknar bort SuC, så är jag inte säker på att jag skulle byta (även om jag gillar valfriheten att kunna göra så). Pruttkuddar skiter jag i. De har aldrig varit en faktor i att välja bil (använder aldrig, mer än som enstaka kul engångsskämt/demo för de som inte åkt i bilen innan).

Även om andra bilar som Taycan och KIA EV6 är bra bilar på många sätt, så är de inte några direkta ersättare för min M3.

Taycan har absolut prestandan och körglädjen, och dessutom mycket finare interiör och byggkvalitet, men brister i räckvidd och extremt litet bagage (även jämfört med M3 och dess trånga sedanlucka). En annan nackdel är att även om den startar på 800 papp (som inte är så farligt långt ifrån bättre M3), så när man lagt till alla grundfunktioner (ingen lyx med finläder, etc) man förväntar sig i en modern bil, så hamnar man snabbt på 1,5 mille. Dessutom väldigt högt förmånsvärde (över 11 papp i månaden).

Polestar 2, även om jättefin Volvo-kvalitet (och som jag gillar), så är den inte i min smak interiörmässigt (även om snygg på utsidan). Är allt för trångt och klaustrofobiskt i kupén (även jämfört med andra Volvo som jag haft och gillar, som V70/90). Tycker att mittkonsolen är allt för bred och hög. Tar i med högerknä obekvämt, och tycker jag sitter allt får långt ner i bilen (någon på forumet beskrev bra att det känns som man sitter i en "grop"). Prestanda är inget fel på, och fin körglädje precis som M3 och Tyacan. Dock (precis som Taycan) allt för kort räckvidd för att kunna göra helt bekväma resor. Plus för halvkombiluckan där bak (bättre för last/bagage än både M3 och Taycan) och lika bra modern och lättanvänd infotainment som Tesla.

Gällande KIA EV6 eller Hyundai Iq5, så även om jag tycker de verkar grymt lyckade laddtekniskt med den nya E-GMP-plattformen (grymt imponerad av de framsteg Hyundai tagit, även gått förbi Tesla), så har jag inte provkört dessa. Brukar skita i exteriör (man sitter ju ändå mest inne i bilen), men personligen så ser Hyundai Iq5 allt för illa ut för att vara acceptabel. Tycker (och det är högst personligt, inget illa menat mot andra som tycker annorlunda) att den ser ut som plastig transformerleksaksbil. EV6 ser däremot helt OK ut (varken direkt snygg, men inte heller direkt ful). Har inte testkört någon an de, men som jag hört så verkar de inte alls lika roliga eller körglada som Tesla M3, Taycan eller Polestar 2. För mig är körglädjen en stor viktig aspekt för mig med elbil (och inte främst miljön, även om jag gillar den aspekten också).

Så i dagsläget, även om SuC var fritt för alla, så har jag inget bra alternativ till M3 LR/P i dagsläget. Men vad jag gillar är att det kan i framtiden (om 2-4 år när jag byter bil nästa gång) ge mig mer frihet att välja andra bilar än Tesla. Så på det sättet är jag extremt positiv till om Tesla öppnar upp SuC.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av dd88 »

Ska man dominera marknaden så kan man inte ta överpris.

Sen ska man även komma ihåg att vi är väldigt tidigt i omställningen och att marknaden är väldigt omogen samtidigt som att det är svårt att få lönsamhet i laddinfra.

Kommer hända mycket de kommande åren.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Wilson
elbilist
Inlägg: 371
Blev medlem: 22 nov 2015 12:39
Ort: Stockholm

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av Wilson »

Att öppna upp för andra tillverkare att nyttja SuC kan ju betyda vad som helst. Alla laddare eller bara ett fåtal uttag/stationer? Samma eller differentierad prissättning?

Men jag har också funderat på om det öppnar för alla bilar med CCS eller kanske bara de som har en lösning för Plug and Charge el motsvarande. Har väldigt svårt att se att Tesla skulle tillåta en lösning som är inte är lika friktionsfri som dagens. Att mecka med adaptrar, kort-/rfidläsare eller appar blir bara kletigt och i mina ögon ett klart steg bakåt. Även om Teslorna även fortsättningsvis kommer kunna ladda lika smidigt som vanligt tror jag inte att Tesla vill befatta sig med sådant trams. SuC skall förknippas med en sömlös, smidig användarupplevelse, även för förare av andra märken.

Idag är det väl bara Mustang Mach-e (och Taycan?) som använder Plug and Charge skarpt, men vet att några andra är förberedda för det. Kanske kan ett sådant här initiativ få andra tillverkare att få tummen ur och jobba för en smidigare lösning.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av martinot »

MartinGBG skrev:
Kanske redan sagts i tråden tidigare, men Polestar blir ett av märkena som skall kunna ladda på SuC enligt en vän som jobbar på Polestar :)
Tycker det låter vettigt att de gör det per bilmärke och exklusiva avtal (från Teslas/ägarsynpunkt).

Polestar/Volvo vore ju en given kandidat. De är varken med i några andra laddnät som Ionity eller SuC, och inte heller byggt upp ett eget (förutom i Italien) En helt perfekt match på det sättet. Att de dessutom satt laddintaget på samma plats som Tesla känns ju nästan som en tanke från start. Ser isf. fantastiskt mycket fram emot kommande bilar från Polestar som tex. den väldigt vackra Precept. Hoppas på att det kan bli verklighet!
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
dhogborg
Teslaägare
Inlägg: 238
Blev medlem: 04 jul 2016 19:06

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av dhogborg »

Wilson skrev:
Att öppna upp för andra tillverkare att nyttja SuC kan ju betyda vad som helst. Alla laddare eller bara ett fåtal uttag/stationer? Samma eller differentierad prissättning?

Men jag har också funderat på om det öppnar för alla bilar med CCS eller kanske bara de som har en lösning för Plug and Charge el motsvarande. Har väldigt svårt att se att Tesla skulle tillåta en lösning som är inte är lika friktionsfri som dagens. Att mecka med adaptrar, kort-/rfidläsare eller appar blir bara kletigt och i mina ögon ett klart steg bakåt. Även om Teslorna även fortsättningsvis kommer kunna ladda lika smidigt som vanligt tror jag inte att Tesla vill befatta sig med sådant trams. SuC skall förknippas med en sömlös, smidig användarupplevelse, även för förare av andra märken.

Idag är det väl bara Mustang Mach-e (och Taycan?) som använder Plug and Charge skarpt, men vet att några andra är förberedda för det. Kanske kan ett sådant här initiativ få andra tillverkare att få tummen ur och jobba för en smidigare lösning.
Har hört på youtube att laddnätverket Fastned nere på kontinenten har ett system på plats som kommer ihåg dina kortdetaljer när du laddat en gång, och därefter använder det kortet på efterföljande sessioner. Nämndes inte att det var endast vissa bilar, utan de kunde identifiera kunder ändå. En gång är ingen gång, så tillräckligt smidigt ändå, typ.

För visst är plug-n-charge ett system som gör att man matar in sitt kort i bilen och bilen sen kommunicerar kortet till ett laddnätverk helt utan app?
Model Y, eldriven.
https://offpeak.se , tibber-referal
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av Aida »

martinot skrev:
Denke skrev:
För mig var det direkt avgörande av val av bil att Tesla har sitt unika laddnätverk som bara Tesla ägare kan nyttja.
Jag kör massor av bil i jobbet och vill ha ett smidigt liv.
Om Tesla öppnar sitt laddnätverk så har ju företaget ingen fördel alls gentemot de bilar som nu börjar komma ut på marknaden.
Bara kika på Ioniq, Kia Ev6 som ligger i framkant med allt, dom kommer bli storsäljare framöver ihop med Europeiska biltillverkare som kommer vässa sig ordentligt från år till år.
Finns bara kortsiktiga vinster för Tesla med detta för deras bilförsäljning kommer att minska drastiskt om
deras enda övertag försvinner.
För mig var också SuC avgörande att kunna gå från fossilbil till elbil. Har kikat på andra alternativ, som tex. Taycan och andra, men de har alla samma laddproblematik när man skall resa. För pendling och vardag så kan man använda nästan vilken elbil som helst (då laddar man ändå bara hemma). Men jag vill inte ha en (el)bil som begränsar mig att inte kunna göra några som helst resor.

Självklart kan man resa med endast en elmoped, eller en Zoe på endast AC-laddning, men för mig så är Tesla SuC enda alternativet för att ta vår diesel på semester. Har en viss typ av tålamod för problem och laddtider, köer, etc. När jag reser i jobbet så har jag inte tid/råd med sådan väntan/strul, och på semester vill jag ha en lugn och bekymmersfri semester där vi kan vara spontana och inte behöva planera så mycket (viss planering behöver man även med Tesla, tex. hotell/destinationsladdning).

Så jag är positiv till att SuC (även om en högre kostnad) kan bli tillgänglig för andra elbilar som kan vara av intresse. Det sagt så är jag inte helt 100:a på alla andra elbilar heller (är inte 100:a med Tesla heller för den delen, skall sägas).

Även om vi räknar bort SuC, så är jag inte säker på att jag skulle byta (även om jag gillar valfriheten att kunna göra så). Pruttkuddar skiter jag i. De har aldrig varit en faktor i att välja bil (använder aldrig, mer än som enstaka kul engångsskämt/demo för de som inte åkt i bilen innan).

Även om andra bilar som Taycan och KIA EV6 är bra bilar på många sätt, så är de inte några direkta ersättare för min M3.

Taycan har absolut prestandan och körglädjen, och dessutom mycket finare interiör och byggkvalitet, men brister i räckvidd och extremt litet bagage (även jämfört med M3 och dess trånga sedanlucka). En annan nackdel är att även om den startar på 800 papp (som inte är så farligt långt ifrån bättre M3), så när man lagt till alla grundfunktioner (ingen lyx med finläder, etc) man förväntar sig i en modern bil, så hamnar man snabbt på 1,5 mille. Dessutom väldigt högt förmånsvärde (över 11 papp i månaden).

Polestar 2, även om jättefin Volvo-kvalitet (och som jag gillar), så är den inte i min smak interiörmässigt (även om snygg på utsidan). Är allt för trångt och klaustrofobiskt i kupén (även jämfört med andra Volvo som jag haft och gillar, som V70/90). Tycker att mittkonsolen är allt för bred och hög. Tar i med högerknä obekvämt, och tycker jag sitter allt får långt ner i bilen (någon på forumet beskrev bra att det känns som man sitter i en "grop"). Prestanda är inget fel på, och fin körglädje precis som M3 och Tyacan. Dock (precis som Taycan) allt för kort räckvidd för att kunna göra helt bekväma resor. Plus för halvkombiluckan där bak (bättre för last/bagage än både M3 och Taycan) och lika bra modern och lättanvänd infotainment som Tesla.

Gällande KIA EV6 eller Hyundai Iq5, så även om jag tycker de verkar grymt lyckade laddtekniskt med den nya E-GMP-plattformen (grymt imponerad av de framsteg Hyundai tagit, även gått förbi Tesla), så har jag inte provkört dessa. Brukar skita i exteriör (man sitter ju ändå mest inne i bilen), men personligen så ser Hyundai Iq5 allt för illa ut för att vara acceptabel. Tycker (och det är högst personligt, inget illa menat mot andra som tycker annorlunda) att den ser ut som plastig transformerleksaksbil. EV6 ser däremot helt OK ut (varken direkt snygg, men inte heller direkt ful). Har inte testkört någon an de, men som jag hört så verkar de inte alls lika roliga eller körglada som Tesla M3, Taycan eller Polestar 2. För mig är körglädjen en stor viktig aspekt för mig med elbil (och inte främst miljön, även om jag gillar den aspekten också).

Så i dagsläget, även om SuC var fritt för alla, så har jag inget bra alternativ till M3 LR/P i dagsläget. Men vad jag gillar är att det kan i framtiden (om 2-4 år när jag byter bil nästa gång) ge mig mer frihet att välja andra bilar än Tesla. Så på det sättet är jag extremt positiv till om Tesla öppnar upp SuC.


Vaaaaa!? Jag trodde att du var såld på Ioniq 5 och tom beställt en…
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av OfarligTesla »

MartinGBG skrev:
Kanske redan sagts i tråden tidigare, men Polestar blir ett av märkena som skall kunna ladda på SuC enligt en vän som jobbar på Polestar :)
Ja sådant där kan jag tänka mig att Tesla gör, skriver avtal direkt med specifika mindre tillverkare där de kan implementera allt direkt mellan laddarna och bilsystemet. Det kan ju då också göras så att endast bilar med laddkontakten på ett ställe som fungerar med laddarna får tillgång osv. Gissningsvis får Tesla något i utbyte mot att man gör det och det är inget som kommer påverka befintliga kunder speciellt mycket då det är en mindre mängd bilar.

Om det händer och Polestar får upp räckvidden och laddhastigheten så kan en Polestar 2 helt klart vara ett vettigt alternativ för mig när det är dags för nästa års bilbyte.
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 813
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av Elof »

Ska nog inte hoppas för mycket på detta. Det kan handla om att uppfylla minimikrav för att få bidrag till laddarbygge. Det fanns väl något myndighetsdokument från Norge(?) som visade på ett sådant upplägg?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av martinot »

Aida skrev:

Vaaaaa!? Jag trodde att du var såld på Ioniq 5 och tom beställt en…
Nej, designen är verkligen inte min stil! Allt för mycket billig silvrig och svart plast, och för mycket "Transformer" för min smak. Gillar mer vardagliga bilar som inte drar till sig uppmärksamheten på samma sätt. På det sättet så är både Tesla och Porsche bättre, de sticker faktiskt inte ut något speciellt (även om de är en prisklass upp).

Sedan skulle jag (tvärt emot många här) aldrig köpa en bil som jag inte provkört personligen ordentligt först. Rykten och andra testare är bra att läsa, men inget slår egna test. Tyvärr så är andra testare inte så begeistrade just i körkänslan. Den är #1 för mig i en elbil, och viktigare för mig än allt annat (förutom laddnät).

Därpå så bytte jag till en ny elbil redan för så sent som endast en månad sedan, så riktigt så aktuellt är det inte för mig just nu. Är, trots alla lackproblem och kvalitetsproblem, otroligt nöjd både med min gamla och även nya M3 AWD LR. Att den nya dessutom fick elbagagelucka, värmepump (värmeratt - som jag inte bryr mig mycket om), ny mittkonsol och annan uppdaterad interiör, bättre ljuddämning, bättre isolerade framglas (dubbelglas), och allmänt tightare och mindre plåtig (de första M3 var lite plåtiga i dörrar och luckor) gör inte saken sämre. Att den ovanpå dessa förbättringar även fått nytt batteri med 85kW och WLTP på 640 km gör ju en av de absolut bästa elbilarna på marknaden (för mitt behov, men även allmänt ansett av många) ännu bättre.

Kul att se tekniken gå framåt hos konkurrenter, men personligen för mig så ser jag inget bättre alternativ på dagens marknad är M3 LR/P. Trots alla brister är det en enormt både körglad, kul och praktisk bil till både vardags och åka resor med (vi har redan en stor kombi som förstabil för att lasta i).

Vad jag gillar om SuC öppnar upp för fler/alla är inte för att byta bil i dagsläget (finns ingen bättre andrabil för våra krav än som jag ser det), men för möjligheten och friheten att välja bland andra nya elbilar som finns på marknaden om 2-4 år när det är dags att byta igen. Då behöver man inte vara begränsad till endast Teslas urval, vilket jag ser som mycket positivt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Tesla är ju redan störst när det gäller laddinfra, men de har alla möjligheter att bli helt dominerande framöver.
Ska man bli helt dominerande måste man ju släppa in andra märken. Det är ju redan idag fler elbilar av andra märken på vägarna än det är teslor. Marknaden för att ladda alla elbilar växer ju fort.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av jonasl »

Om de öppnar SUC för alla eller ett flertal andra bilmärken rakt av så kommer min nästa bil antagligen inte bli en Y.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 606
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av Anderzzon »

Man ska inte glömma att när Elon gör olika uttalanden glömmer han lätt bort ibland att Tesla även är aktiva utanför USA. Det skulle alltså inte förvåna mig om det här bara gäller USA, i alla fall till att börja med.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av mikebike »

jonasl skrev:
Om de öppnar SUC för alla eller ett flertal andra bilmärken rakt av så kommer min nästa bil antagligen inte bli en Y.
Det är i vart fall inte lika självklart....
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av Aida »

Anderzzon skrev:
Man ska inte glömma att när Elon gör olika uttalanden glömmer han lätt bort ibland att Tesla även är aktiva utanför USA. Det skulle alltså inte förvåna mig om det här bara gäller USA, i alla fall till att börja med.

Det är nog ett felaktigt påstående mht att i USA så har SuC laddarna Teslaspecifika uttag. Dessutom så är det Tyskland, Norge och Sverige som nämnts i Twitterflödet. Det är ju den tyska ministern som dundrat på och Elon vill ha sin fabrik klar…
Skriv svar