Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1893
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av themax »

mikebike skrev:
themax skrev:
Credde skrev:

Jag avvaktar att beställa med på grund av dragkroken. Hade även hoppas det hade blivit en lösning som i många andra bilar med automatisk utfällbar dragkrok och inte en budgetlösning.
Jag har haft för många bilar med krånglande utfällbar dragkrok att jag kommer montera en fast krok om det finns när bilen rullar på svenska vägar. Salt och vinter är inte nådiga på sådana konstruktioner …

Om det inte går hoppas jag också på helautomatisk krok och inte det som Tesla erbjuder idag.
Snarlik den hos M3, men mer lättanvänd som det verkar.
Screenshot_20210721-130107_Facebook.jpg
Då får jag hoppas att någon tar fram en helt fast krok. Krypa under bilen låter jag gärna andra göra.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7550
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av mikebike »

themax skrev:
mikebike skrev:
themax skrev:
Credde skrev:

Jag avvaktar att beställa med på grund av dragkroken. Hade även hoppas det hade blivit en lösning som i många andra bilar med automatisk utfällbar dragkrok och inte en budgetlösning.
Jag har haft för många bilar med krånglande utfällbar dragkrok att jag kommer montera en fast krok om det finns när bilen rullar på svenska vägar. Salt och vinter är inte nådiga på sådana konstruktioner …

Om det inte går hoppas jag också på helautomatisk krok och inte det som Tesla erbjuder idag.
Snarlik den hos M3, men mer lättanvänd som det verkar.
Screenshot_20210721-130107_Facebook.jpg
Då får jag hoppas att någon tar fram en helt fast krok. Krypa under bilen låter jag gärna andra göra.
Med den nya räcker det med att gå ned på knä! :lol:
Dessutom kanske man kan se vad man gör?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Fredrik j »

En fördel med dom utfällbara är att kontakten sitter uppe vid kulan.
Användarvisningsbild
SveffeU
Teslaägare
Inlägg: 83
Blev medlem: 29 sep 2014 07:18
Ort: Trosa

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av SveffeU »

Vet ngn om det är möjligt att få dragkrok monterad på Y P ?
Användarvisningsbild
fnw
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 20 maj 2020 20:22

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av fnw »

fnw skrev:
lakke skrev:
fnw skrev:
lakke skrev:
fnw skrev:
Jag har aldrig köpt en ny bil förut men nu har jag beställt en MY för leverans i september. Tesla vill ha 30tkr för vinterdäck på fälg och jag tycker det låter lite… dyrt. Vad kan man köpa om man vill ha bra grejer men utan att det kostar skjortan?

Hur har/hade ni gjort?

Mvh Fredrik
storlek på fälg? och vilka däck är det?
antar dom är med tpms senorer också så är egentligen inte så dyrt då. funderar själv på vilka vinterdäck jag ska ha. Vet inte om Performance kan ha mindre än 20 tum heller. Men har räknat att det kommer kosta mellan 20-30 k för mig
Vet varken storlek eller märke på däck. Ska kolla med Tesla.
Hur fick du alternativ om vinterdäck? Finns inget för mig från tesla. Kollade snabbt på fälg å däck nu på nätet. 20 tummare med hakka 9 för ca 25 000 kr. Antar fälgarna är snyggare än teslas då också :roll:
Skulle tro tesla kör hakka r3
Jag fick det på mail från en ”Tesla advisor”.
Har inte fått svar men nu ligger det ett 19" Nokian Winter Tire Set för 29 900 kr på min beställning i alla fall :)
Användarvisningsbild
fredricse
Teslaägare
Inlägg: 41
Blev medlem: 27 aug 2019 14:51
Ort: Staffanstorp

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av fredricse »

Fått VIN nummer nu på MIC LR och preliminärt upphämtningsdatum :) ....gissar att det närmar sig då :)
Användarvisningsbild
mackan_ax
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 07 mar 2021 19:49
Ort: Laholm

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av mackan_ax »

fredricse skrev:
Fått VIN nummer nu på MIC LR och preliminärt upphämtningsdatum :) ....gissar att det närmar sig då :)
Grattis! Får man fråga vad du fick för upphämtningsdatum? Jag skall sälja min bil och är lite nyfiken på hur lång framförhållning de har när man väl får ett datum.
Användarvisningsbild
fredricse
Teslaägare
Inlägg: 41
Blev medlem: 27 aug 2019 14:51
Ort: Staffanstorp

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av fredricse »

24 aug
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1309
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Credde »

fredricse skrev:
Fått VIN nummer nu på MIC LR och preliminärt upphämtningsdatum :) ....gissar att det närmar sig då :)
Spännande!
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 763
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Jaegaern »

fredricse skrev:
Fått VIN nummer nu på MIC LR och preliminärt upphämtningsdatum :) ....gissar att det närmar sig då :)
När beställde du din, om man får fråga?
Jag beställde 14 juli 2020, endast fått mailet och löst med betalning etc.
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Användarvisningsbild
fredricse
Teslaägare
Inlägg: 41
Blev medlem: 27 aug 2019 14:51
Ort: Staffanstorp

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av fredricse »

beställde nyligen

logga in och se om du fått en slutfaktura. Där står min information
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Fredrik j »

fredricse skrev:
beställde nyligen

logga in och se om du fått en slutfaktura. Där står min information
Hur hänger det ihop? Du beställde nyligen och kan hämta bilen om fyra veckor. Trodde Trsla hade en stor backlog på modelY eller nobbar alla som väntat länge den kinesiska versionen?
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 763
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Jaegaern »

Fredrik j skrev:
fredricse skrev:
beställde nyligen

logga in och se om du fått en slutfaktura. Där står min information
Hur hänger det ihop? Du beställde nyligen och kan hämta bilen om fyra veckor. Trodde Trsla hade en stor backlog på modelY eller nobbar alla som väntat länge den kinesiska versionen?
Ja nu blir jag fundersam...
Jag beställde vit, svart interiör, gemini-fälgar, alltså inget extra och borde vara en av de massproducerade. Beställde du någon unik?
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 763
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Jaegaern »

Jaegaern skrev:
Fredrik j skrev:
fredricse skrev:
beställde nyligen

logga in och se om du fått en slutfaktura. Där står min information
Hur hänger det ihop? Du beställde nyligen och kan hämta bilen om fyra veckor. Trodde Trsla hade en stor backlog på modelY eller nobbar alla som väntat länge den kinesiska versionen?
Ja nu blir jag fundersam...
Jag beställde vit, svart interiör, gemini-fälgar, alltså inget extra och borde vara en av de massproducerade. Beställde du någon unik?
Nu en kollega som också beställt för några veckor sedan, har fått slutfaktura genererad.

Tesla-lotto???
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Fredrik j »

Kanske tänker tesla att den som hängde på låset är en hängiven entusiast och kan ta en annan sorts behandling än en kund som impulsköper?
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 763
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Jaegaern »

Fredrik j skrev:
Kanske tänker tesla att den som hängde på låset är en hängiven entusiast och kan ta en annan sorts behandling än en kund som impulsköper?
Sjukt besviken isåfall.
Jag har ju gjort färdigt finans via DNB etc. Det borde kanske betyda att ändå snart kommer få leverans.

Någon som vet hur det va med M3? Om finansiering var färdig, kunde man ändå vänta över ett halvår?
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Användarvisningsbild
fnw
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 20 maj 2020 20:22

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av fnw »

Jag har också fått slutfaktura med chassinummer och preliminärt leveransdatum 24/8. Blå MY LR, beställde för en vecka sedan.
Användarvisningsbild
Rolemod
Teslaägare
Inlägg: 96
Blev medlem: 08 dec 2019 19:03
Kontakt:

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Rolemod »

Fråga, om jag går vidare med beställningen och får VIN osv, kan jag fortfarande avbryta?
(Ska bara lösa finansiering vilket görs mitten augusti.)
Rolemod - Personifiera din Tesla
https://rolemod.se
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1432
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av kenjon »

Du kan avbryta ända tills du hämtar den.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
mackan_ax
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 07 mar 2021 19:49
Ort: Laholm

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av mackan_ax »

fnw skrev:
Jag har också fått slutfaktura med chassinummer och preliminärt leveransdatum 24/8. Blå MY LR, beställde för en vecka sedan.
Glad för din skull, men fasen så konstigt ändå. Jag beställde för ett halvår sedan skulle jag tro, också en Blå MY LR (vit inredning och standardhjul).
Användarvisningsbild
fnw
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 20 maj 2020 20:22

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av fnw »

mackan_ax skrev:
fnw skrev:
Jag har också fått slutfaktura med chassinummer och preliminärt leveransdatum 24/8. Blå MY LR, beställde för en vecka sedan.
Glad för din skull, men fasen så konstigt ändå. Jag beställde för ett halvår sedan skulle jag tro, också en Blå MY LR (vit inredning och standardhjul).
Ja det är märkligt. Jag valde också standardhjul men svart inredning om det nu har betydelse.
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1432
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av kenjon »

Jag beställde för nästan ett år sedan, blå med svart inredning, inte hört något mer än "aug/sept".
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
fnw
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 20 maj 2020 20:22

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av fnw »

kenjon skrev:
Jag beställde för nästan ett år sedan, blå med svart inredning, inte hört något mer än "aug/sept".
Det var inte meningen att trängas i kön! Hoppas det lossnar snart för er andra med.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Svenssons »

Har skrivit det förut... Reservation av en Tesla är inget kösystem och har inget att göra med när man får bilen. Det som avgör är när man bekräftar beställningen, vad för konfiguration man har beställt, var man tar leverans, var man bor och hur man betalar. Tur kommer säkert med och avgör också men inte när man reserverade bilen.

Detta har gällt Model S, Model X, Model 3 och nu Model Y. Samma sak lär gälla Cybertruck, Roadster och säkert alla framtida modeller.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Motti
Inlägg: 6
Blev medlem: 15 jul 2021 16:22

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Motti »

Svenssons skrev:
Har skrivit det förut... Reservation av en Tesla är inget kösystem och har inget att göra med när man får bilen. Det som avgör är när man bekräftar beställningen, vad för konfiguration man har beställt, var man tar leverans, var man bor och hur man betalar. Tur kommer säkert med och avgör också men inte när man reserverade bilen.

Detta har gällt Model S, Model X, Model 3 och nu Model Y. Samma sak lär gälla Cybertruck, Roadster och säkert alla framtida modeller.
När jag reserverade bilen: 7e feb 2020
När jag bekräftade beställningen: 16e juli
Konfiguration: Så standard som det går
Leveransplats: Märsta
Var jag bor: Täby
Betalning: Finansiell leasing via DNB
Tur: Uppenbarligen ingen

:(
Senast redigerad av Motti, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar