Du menar att Essential modeller kan vara tidigare levererade och på vägarna i Sverige än First Edition? Alltså betala first pris för att vara second?mati skrev:Jag har nu varit inne hos min åf och pratat med säljaren. Deras demobil är inte ens byggd ännu. Min bil skulle varit byggd för 3 veckor sedan, men det är den inte heller. Oklart när det sker. Jag kommer behålla min e-tron ett tag till.
Däremot så får de in två Essential modeller nästa vecka eller så. Det är troligen två av de 60 bilar som är förreggade just nu. Inget man man provköra, men titta eller köpa går bra.
Förboka din Ioniq 5
Moderator: Redaktion
Re: Förboka din Ioniq 5
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: Förboka din Ioniq 5
Mycket märkligt!Tessi19 skrev:Du menar att Essential modeller kan vara tidigare levererade och på vägarna i Sverige än First Edition? Alltså betala first pris för att vara second?mati skrev:Jag har nu varit inne hos min åf och pratat med säljaren. Deras demobil är inte ens byggd ännu. Min bil skulle varit byggd för 3 veckor sedan, men det är den inte heller. Oklart när det sker. Jag kommer behålla min e-tron ett tag till.
Däremot så får de in två Essential modeller nästa vecka eller så. Det är troligen två av de 60 bilar som är förreggade just nu. Inget man man provköra, men titta eller köpa går bra.
Re: Förboka din Ioniq 5
Det var precis det han sa. Däremot så är det inga bilar som har beställts av kunder. FE är fortfarande först ut på vägarna. Vet inte om det är showroom bilar eller nåt sånt.Tessi19 skrev:Du menar att Essential modeller kan vara tidigare levererade och på vägarna i Sverige än First Edition? Alltså betala first pris för att vara second?mati skrev:Jag har nu varit inne hos min åf och pratat med säljaren. Deras demobil är inte ens byggd ännu. Min bil skulle varit byggd för 3 veckor sedan, men det är den inte heller. Oklart när det sker. Jag kommer behålla min e-tron ett tag till.
Däremot så får de in två Essential modeller nästa vecka eller så. Det är troligen två av de 60 bilar som är förreggade just nu. Inget man man provköra, men titta eller köpa går bra.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
HelelectriC: Finns det en inspelningsfunktion i kamerorna som det har snackats om? Som en dashcam samt sentry mode? Hur funkar det? Måste man ha sd el usb?
Re: Förboka din Ioniq 5
Inget som jag har sett i menyerna iaf.Aida skrev:HelelectriC: Finns det en inspelningsfunktion i kamerorna som det har snackats om? Som en dashcam samt sentry mode? Hur funkar det? Måste man ha sd el usb?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Förboka din Ioniq 5
Lite bättre siffror idag. Gbg-Helsingborg 10kmh över skyltad hastighet, dvs mätarna på 110-130 och farthållare hela vägen. 24,7 i förbrukning med 4 cyklar bak.
Ionity levererar
Ionity levererar
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Förboka din Ioniq 5
222 kW vid över 50% SoC är faktiskt grymt fantastiskt bra!
Är _extremt_ imponerad av E-GMP-plattformen.
(Vad gäller skärmar/infotainment så gillar jag verkligen inte den "asiatiska" looken med märkliga 3D-effekter och annan leksaksaktig design.)
Är _extremt_ imponerad av E-GMP-plattformen.
(Vad gäller skärmar/infotainment så gillar jag verkligen inte den "asiatiska" looken med märkliga 3D-effekter och annan leksaksaktig design.)
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 2 gång.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Förboka din Ioniq 5
Manualen till Ioniq 5 på engelska (inklusive uppmaning att inte sitta i bilen alltför länge med motorn påslagen på grund av koldioxidförgiftning samt att starta i andra växeln för att ta sig ur en snödriva!
https://uc8b7fd6ab289593364591a71605.dl ... Xvr0g/file#
https://www.dropbox.com/s/i4nhcy37f96vg ... .pdf?raw=1
https://uc8b7fd6ab289593364591a71605.dl ... Xvr0g/file#
https://www.dropbox.com/s/i4nhcy37f96vg ... .pdf?raw=1
Re: Förboka din Ioniq 5
Vad tusan!! Går inte de här råden i instruktionsboken emot allt sunt förnuft och vad ni här på forumet har lärt mig:
Ladda bilen till 100 % mer än en gång i månaden för att förhindra att batteriet degraderas…
Ladda bilen till 100 % mer än en gång i månaden för att förhindra att batteriet degraderas…
Re: Förboka din Ioniq 5
Rådet att ladda till 100% minst en gång i månaden gäller även för e-Niro och Kona, som också har Li-Po batterier. Jag har utgått att det är för att bms:en ska kunna kalibrera sig, inte för att det är bra för batterierna...Aida skrev:Vad tusan!! Går inte de här råden i instruktionsboken emot allt sunt förnuft och vad ni här på forumet har lärt mig:
Ladda bilen till 100 % mer än en gång i månaden för att förhindra att batteriet degraderas…
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Förboka din Ioniq 5
iAkita skrev:Rådet att ladda till 100% minst en gång i månaden gäller även för e-Niro och Kona, som också har Li-Po batterier. Jag har utgått att det är för att bms:en ska kunna kalibrera sig, inte för att det är bra för batterierna...Aida skrev:Vad tusan!! Går inte de här råden i instruktionsboken emot allt sunt förnuft och vad ni här på forumet har lärt mig:
Ladda bilen till 100 % mer än en gång i månaden för att förhindra att batteriet degraderas…
Läs igen - det står ju för att förlänga livslängden. Eller?
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3629
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Förboka din Ioniq 5
Verkar vara många fel i den manualen.Aida skrev:iAkita skrev:Rådet att ladda till 100% minst en gång i månaden gäller även för e-Niro och Kona, som också har Li-Po batterier. Jag har utgått att det är för att bms:en ska kunna kalibrera sig, inte för att det är bra för batterierna...Aida skrev:Vad tusan!! Går inte de här råden i instruktionsboken emot allt sunt förnuft och vad ni här på forumet har lärt mig:
Ladda bilen till 100 % mer än en gång i månaden för att förhindra att batteriet degraderas…
Läs igen - det står ju för att förlänga livslängden. Eller?
Kommer den med sentry mode och garanti utan servicekrav så kan det bli ett köp.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Förboka din Ioniq 5
Garanti utan service kan du bara glömma. Ain't happenin'
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Förboka din Ioniq 5
Exakt, det var det jag var förvånad över.Aida skrev:iAkita skrev:Rådet att ladda till 100% minst en gång i månaden gäller även för e-Niro och Kona, som också har Li-Po batterier. Jag har utgått att det är för att bms:en ska kunna kalibrera sig, inte för att det är bra för batterierna...Aida skrev:Vad tusan!! Går inte de här råden i instruktionsboken emot allt sunt förnuft och vad ni här på forumet har lärt mig:
Ladda bilen till 100 % mer än en gång i månaden för att förhindra att batteriet degraderas…
Läs igen - det står ju för att förlänga livslängden. Eller?
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Förboka din Ioniq 5
Märkligt att inte fler tagit efter Tesla här. Är ju fördelen med elbilar att de knappt behöver någon service.HelectriC skrev:Garanti utan service kan du bara glömma. Ain't happenin'
Men från ägar/vinstperspektivet förstår jag att de (iaf. kortsiktigt) ser att de tjänar pengarna på att tvinga in kunder i obligatoriska serviceprogram (vilket fossiltillverkarna naturligtvis är vana att få stora inkomster ifrån).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Förboka din Ioniq 5
Njaa. Även med dyrare snabbladdning (abonnemang) och serviceavtal, så är TCO för mig rätt mycket billigare för I5 än MY.martinot skrev:Märkligt att inte fler tagit efter Tesla här. Är ju fördelen med elbilar att de knappt behöver någon service.HelectriC skrev:Garanti utan service kan du bara glömma. Ain't happenin'
Men från ägar/vinstperspektivet förstår jag att de (iaf. kortsiktigt) ser att de tjänar pengarna på att tvinga in kunder i obligatoriska serviceprogram (vilket fossiltillverkarna naturligtvis är vana att få stora inkomster ifrån).
Enyaq ungefär som MY.
Re: Förboka din Ioniq 5
Varför Enyaq som MY?heldiggrisen skrev:Njaa. Även med dyrare snabbladdning (abonnemang) och serviceavtal, så är TCO för mig rätt mycket billigare för I5 än MY.martinot skrev:Märkligt att inte fler tagit efter Tesla här. Är ju fördelen med elbilar att de knappt behöver någon service.HelectriC skrev:Garanti utan service kan du bara glömma. Ain't happenin'
Men från ägar/vinstperspektivet förstår jag att de (iaf. kortsiktigt) ser att de tjänar pengarna på att tvinga in kunder i obligatoriska serviceprogram (vilket fossiltillverkarna naturligtvis är vana att få stora inkomster ifrån).
Enyaq ungefär som MY.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: Förboka din Ioniq 5
Det är lite som med rakbladsmodellen. Säljer man karusellfärden för billigt så tar man igen det på gungorna.heldiggrisen skrev:Njaa. Även med dyrare snabbladdning (abonnemang) och serviceavtal, så är TCO för mig rätt mycket billigare för I5 än MY.martinot skrev:Märkligt att inte fler tagit efter Tesla här. Är ju fördelen med elbilar att de knappt behöver någon service.HelectriC skrev:Garanti utan service kan du bara glömma. Ain't happenin'
Men från ägar/vinstperspektivet förstår jag att de (iaf. kortsiktigt) ser att de tjänar pengarna på att tvinga in kunder i obligatoriska serviceprogram (vilket fossiltillverkarna naturligtvis är vana att få stora inkomster ifrån).
Enyaq ungefär som MY.
Skall du räkna på TCO så får du även ta med värdeminskningen.
Även om Tesla är lite dyrare i inköp, så är värdeminskningen så låg att det oftast blir en bättre, eller lika bra, total affär.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Förboka din Ioniq 5
Fram tills Tesla återigen gör så som de gjorde våren 2019. Alla som försökte sälja sin Tesla efter det datumet håller nog inte riktigt med om att värdeminskningen är låg.martinot skrev:Även om Tesla är lite dyrare i inköp, så är värdeminskningen så låg att det oftast blir en bättre, eller lika bra, total affär.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Förboka din Ioniq 5
Svårt att se att värdeminskningen ska vara större i kronor på I5 till 540k netto mot MY till 740k netto. Jag har räknat samma % sats.martinot skrev:Det är lite som med rakbladsmodellen. Säljer man karusellfärden för billigt så tar man igen det på gungorna.heldiggrisen skrev:Njaa. Även med dyrare snabbladdning (abonnemang) och serviceavtal, så är TCO för mig rätt mycket billigare för I5 än MY.martinot skrev:Märkligt att inte fler tagit efter Tesla här. Är ju fördelen med elbilar att de knappt behöver någon service.HelectriC skrev:Garanti utan service kan du bara glömma. Ain't happenin'
Men från ägar/vinstperspektivet förstår jag att de (iaf. kortsiktigt) ser att de tjänar pengarna på att tvinga in kunder i obligatoriska serviceprogram (vilket fossiltillverkarna naturligtvis är vana att få stora inkomster ifrån).
Enyaq ungefär som MY.
Skall du räkna på TCO så får du även ta med värdeminskningen.
Även om Tesla är lite dyrare i inköp, så är värdeminskningen så låg att det oftast blir en bättre, eller lika bra, total affär.
Vad det blir exakt vet man inte för bilen är sålt igen, så man får killgissa så gott man kan.
Edit: bara alternativinvestering på 200k till 5% avkastning är nästan 1000kr per månad.
Senast redigerad av heldiggrisen, redigerad totalt 1 gånger.
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Förboka din Ioniq 5
Inköp billigare(kapitalkostnaderna), försäkring lite billigare, service dyrare, snabbladdning dyrare, resten ungefär samma.Tessi19 skrev:Varför Enyaq som MY?heldiggrisen skrev:Njaa. Även med dyrare snabbladdning (abonnemang) och serviceavtal, så är TCO för mig rätt mycket billigare för I5 än MY.martinot skrev:Märkligt att inte fler tagit efter Tesla här. Är ju fördelen med elbilar att de knappt behöver någon service.HelectriC skrev:Garanti utan service kan du bara glömma. Ain't happenin'
Men från ägar/vinstperspektivet förstår jag att de (iaf. kortsiktigt) ser att de tjänar pengarna på att tvinga in kunder i obligatoriska serviceprogram (vilket fossiltillverkarna naturligtvis är vana att få stora inkomster ifrån).
Enyaq ungefär som MY.
Re: Förboka din Ioniq 5
Är det verkligen tillverkarna som tjänar storkovan på de dyra servicarna? Finns väl tillverkarägda verkstäder, men är det normen?martinot skrev:Märkligt att inte fler tagit efter Tesla här. Är ju fördelen med elbilar att de knappt behöver någon service.HelectriC skrev:Garanti utan service kan du bara glömma. Ain't happenin'
Men från ägar/vinstperspektivet förstår jag att de (iaf. kortsiktigt) ser att de tjänar pengarna på att tvinga in kunder i obligatoriska serviceprogram (vilket fossiltillverkarna naturligtvis är vana att få stora inkomster ifrån).
Re: Förboka din Ioniq 5
Många servrar gärna sina nya bilar på märkesverkstäder räknar de med. Resten av de andra fristående verkstäderna säljer de programvaror, utbildningar, certifieringar, serviceverktyg och reservdelar till.Elof skrev:Är det verkligen tillverkarna som tjänar storkovan på de dyra servicarna? Finns väl tillverkarägda verkstäder, men är det normen?martinot skrev:Märkligt att inte fler tagit efter Tesla här. Är ju fördelen med elbilar att de knappt behöver någon service.HelectriC skrev:Garanti utan service kan du bara glömma. Ain't happenin'
Men från ägar/vinstperspektivet förstår jag att de (iaf. kortsiktigt) ser att de tjänar pengarna på att tvinga in kunder i obligatoriska serviceprogram (vilket fossiltillverkarna naturligtvis är vana att få stora inkomster ifrån).
Det är ofta så goda marginaler på detta så att vissa tillverkare säljer grundmodellerna till 0-vinst, och ibland tom. en liten förlust/negativ vinstmarginal (har själv jobbat med detta med prissättning och affärsmodeller/intäkter för en känd biltillverkare). De räknar med att även om de inte tjänar pengar på biltillverkningen/bilförsäljningen, så gör de vinst på detta (och tillbehör, extrapaket).
Dagens personbilsmarknad är ofta så pressad på priser att majoriteten av vanliga biltillverkare går mer eller mindre för en sådan här strategi och affärsmodell.
https://www.investopedia.com/terms/r/ra ... emodel.asp
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Förboka din Ioniq 5
Märkesverkstäderna är ju bara i enstaka fall ägda av biltillverkarna, det är inte normen.martinot skrev:Många servrar gärna sina nya bilar på märkesverkstäder räknar de med. Resten av de andra fristående verkstäderna säljer de programvaror, utbildningar, certifieringar, serviceverktyg och reservdelar till.
Det är ofta så goda marginaler på detta så att vissa tillverkare säljer grundmodellerna till 0-vinst, och ibland tom. en liten förlust/negativ vinstmarginal (har själv jobbat med detta med prissättning och affärsmodeller/intäkter för en känd biltillverkare). De räknar med att även om de inte tjänar pengar på biltillverkningen/bilförsäljningen, så gör de vinst på detta (och tillbehör, extrapaket).
Dagens personbilsmarknad är ofta så pressad på priser att majoriteten av vanliga biltillverkare går mer eller mindre för en sådan här strategi och affärsmodell.
Visst är det säkert en del täckningsbidrag i programvaror, utbildningar, certifieringar, serviceverktyg och reservdelar, men inte kan det väl vara där de huvudsakliga vinsterna ligger hos biltillverkare i allmänhet.
Det låter lite som en vandringssägen att ”biltillverkarna tjänar inget på bilarna, det är servicen de tjänar på”.
Möjligen att bilservice är en betydande kassako för återförsäljarna, vilket såklart kan vara viktigt för traditionella tillverkare. Men med tanke på att service hos fristående verkstäder inte är så värst mycket billigare än märkesservice tvivlar jag på ens märkesverkstäderna gör några uppseendeväckande vinster.
Re: Förboka din Ioniq 5
Det är en kassa ko för att de kan ta hutlöst betalt för sin tjänst. Servicen (eg kontrollen) har i alla tider i frågasatts då besiktningen i princip gör samma kontroll.
(De åtar sig ibland att fixa det besiktningen påpekar utan kostnad)
Och även elbilar behöver lagas, de flesta felen är elfel på moderna bilar. Majoriteten av fallen där assistanskåren får rycka ut är pga 12 voltsbatteriet.
Tror fel med rost, bromsar och hjulupphängningar kommer bli lika vanligt på elbilar.
(De åtar sig ibland att fixa det besiktningen påpekar utan kostnad)
Och även elbilar behöver lagas, de flesta felen är elfel på moderna bilar. Majoriteten av fallen där assistanskåren får rycka ut är pga 12 voltsbatteriet.
Tror fel med rost, bromsar och hjulupphängningar kommer bli lika vanligt på elbilar.