Snart kan man nog beställa "Yoke-protes" på Aliexpress...Zalman3 skrev:Byta ratt är ju inte helt omöjligt.Credde skrev:Tydligen blir det ingen möjlighet till vanligt ratt i refreshen.
https://www.teslarati.com/tesla-model-s ... elon-musk/
Då är det tack och hej från mig, ingen ny S till mig.
Kan tänka mig att nåt tredjeparts företag fixar en rund ratt.
Sniklösningen är att bygga på den befintliga.
{gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Moderator: Redaktion
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5519
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Bjelke tar nog fram ett 3D printat antiyoke- kit
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Vi kan nog förutsätta att det gäller även för X och CT.Dodde skrev:Gäller det X också?Credde skrev:Tydligen blir det ingen möjlighet till vanligt ratt i refreshen.
https://www.teslarati.com/tesla-model-s ... elon-musk/
Då är det tack och hej från mig, ingen ny S till mig.
Jag kommer inte att beställa en bil med yoke innan den kör själv, på ett sätt som inte irriterar skiten ur mig, runt 2035 förhoppningsvis. Och då vill jag att yoken kommer upp ur en panel när den behövs. Och ha progressiv styrning.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
- A76
- Teslaägare
- Inlägg: 249
- Blev medlem: 29 dec 2018 18:16
- Ort: Onsala
- Referralkod: ts.la/andreas13052
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Ahh, då måste du vara en sån som inte blinkar ut ur rondellenGustafsson skrev:För mig hamnar yoke på plussidan. Ser inga nackdelar med den annat än lite behov av tillvänjning. Tror precis som med fenomenet elbil- har man provat ett tag vill man inte tillbaka.
Sorry, kunde inte låta bli
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5519
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Blinkar? Brukar tuta!A76 skrev:Ahh, då måste du vara en sån som inte blinkar ut ur rondellenGustafsson skrev:För mig hamnar yoke på plussidan. Ser inga nackdelar med den annat än lite behov av tillvänjning. Tror precis som med fenomenet elbil- har man provat ett tag vill man inte tillbaka.
Sorry, kunde inte låta bli
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Yoken kommer vara uppochner när man ska ut ur små rondeller och då är blinka ut knappen längst ner till höger. Känns inte som ett jätteproblem att trycka på den.A76 skrev:Ahh, då måste du vara en sån som inte blinkar ut ur rondellenGustafsson skrev:För mig hamnar yoke på plussidan. Ser inga nackdelar med den annat än lite behov av tillvänjning. Tror precis som med fenomenet elbil- har man provat ett tag vill man inte tillbaka.
Sorry, kunde inte låta bli
Jag är också positiv till yoke men jag gillar nymodigheter och förändring. Jag styr också oftast med vänster hand och att blinka ut är redan krångligt med spak så för mig hade det nog tom blivit en förbättring. Men det kommer helt klart ta ett tag att vänja sig.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Det går ju inte heller utan att du hittat rätt touchknapp…Gustafsson skrev:Blinkar? Brukar tuta!A76 skrev:Ahh, då måste du vara en sån som inte blinkar ut ur rondellenGustafsson skrev:För mig hamnar yoke på plussidan. Ser inga nackdelar med den annat än lite behov av tillvänjning. Tror precis som med fenomenet elbil- har man provat ett tag vill man inte tillbaka.
Sorry, kunde inte låta bli
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Trycker man handflatan mot hela knappgruppen på höger sida så funkar det också som tuta. Verkar vettigt.spacecoin skrev:Det går ju inte heller utan att du hittat rätt touchknapp…Gustafsson skrev:Blinkar? Brukar tuta!A76 skrev:Ahh, då måste du vara en sån som inte blinkar ut ur rondellenGustafsson skrev:För mig hamnar yoke på plussidan. Ser inga nackdelar med den annat än lite behov av tillvänjning. Tror precis som med fenomenet elbil- har man provat ett tag vill man inte tillbaka.
Sorry, kunde inte låta bli
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Frågan är om laddtiden blir snabbare? Jag skiter i om den toppar 3000km/h om det ändå tar 50min att ladda 80-90%. I hans video så hade han 50min laddtid och då hade han kommit in med 4% dock så sa han inte om det var till 80%, 90% eller 100% vilket jag tycker är mer intressant att veta och sen huruvida den tiden faktiskt stämde. Min Model X visade SL minuter, 60 min var nog snarare 1 timma och 20 min typ.Zalman3 skrev:MS PLAID laddar i 902 Mph=1.451 km/h
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Själv tycker jag det är kul att man gjort nåt nytt. Om så många andra klarar av att lära sig använda det tror jag inte det kan vara svårt. Men inte alla är beredda till det, förstås.spacecoin skrev:Vi kan nog förutsätta att det gäller även för X och CT.Dodde skrev:Gäller det X också?Credde skrev:Tydligen blir det ingen möjlighet till vanligt ratt i refreshen.
https://www.teslarati.com/tesla-model-s ... elon-musk/
Då är det tack och hej från mig, ingen ny S till mig.
Jag kommer inte att beställa en bil med yoke innan den kör själv, på ett sätt som inte irriterar skiten ur mig, runt 2035 förhoppningsvis. Och då vill jag att yoken kommer upp ur en panel när den behövs. Och ha progressiv styrning.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
I mitt fall tror jag inte det är rädsla eller ovilja att prova nya grejer, men jag tycker bara det är korkat och ett steg bakåt för den typ av körning jag kör mest (i stan). Hade den haft progressiv styrning hade jag kanske känt annorlunda. Förstår att man kan tycka annorlunda om man ligger på bränner motorväg 95% av tiden i jobbet t ex. Kanske tar jag en provkörning, men troligen blir det en annan bil nästa gång.renes skrev:Själv tycker jag det är kul att man gjort nåt nytt. Om så många andra klarar av att lära sig använda det tror jag inte det kan vara svårt. Men inte alla är beredda till det, förstås.spacecoin skrev:Vi kan nog förutsätta att det gäller även för X och CT.Dodde skrev:Gäller det X också?Credde skrev:Tydligen blir det ingen möjlighet till vanligt ratt i refreshen.
https://www.teslarati.com/tesla-model-s ... elon-musk/
Då är det tack och hej från mig, ingen ny S till mig.
Jag kommer inte att beställa en bil med yoke innan den kör själv, på ett sätt som inte irriterar skiten ur mig, runt 2035 förhoppningsvis. Och då vill jag att yoken kommer upp ur en panel när den behövs. Och ha progressiv styrning.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Tycker det verkar som att de flesta som tagit emot bilen vant sig ganska fort.
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
fakerlind skrev:Tycker det verkar som att de flesta som tagit emot bilen vant sig ganska fort.
Jo men det är ju också hard core tesla fans. Unga människor. You tubers som lever på att få likes och prenumeranter när de testar just teslabilar.
Faktum kvarstår att yokeratten är sämre för trafiksäkerheten eftersom man inte kan hugga tag i den på valfri plats vid tex en undanmanöver el dyl. Blinkersen blir också fel.
Lite intressant är att förespråkare här har använt argumentet bättre sikt av instrumentklustret. Det är intressant utifrån tre aspekter: samma personer (nu raljerar jag) argumenterar också för att det är onödigt med ett instrumentkluster när det kommer till Model 3, dels så vet jag inte någon bil där instrumentklustret skyms av ratten för normallånga personer mer än de yttersta mätarna i 911 samt alla nyare Peugeot där de medvetet valt en annan lösning, samt för det sista att yokeratten är så bred så att hela vänstra sidan av infotainmentskärmen skyms. En stor del av kartan samt den vertikala randendär man väljer växel.
Dessutom så synes alla provkörare ha valt (el Tesla valt) ett mycket lågt styrmotstånd i ratten. De snurrar så enkelt med en hand så att man tror att ratten ska fortsätta att snurra av själva momentet haha. Vad har hänt med styrkänslan då?!
Till sist vill jag faktiskt också påstå att alla de som säger att det passar dem eftersom de ändå alltid styr med en hand (som en truck) glr fel ock kör trafikfarligt. Om de hade kört så på en uppkörning så hade de blivit kuggade. Så enkelt är det.
Nu lämnar jag över till herr- och damskapet att totalsåga mig!
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Känner igen debatten från falkvingedörrarna på Model X. En del gillade inte dessa alls och kände för att prata ner dem även ifall valet att skaffa bilen med dem var fritt. Det skulle inte gå att parkera bilen i garaget eller ens fickparkering pga dörrarna sa en del. Andra gick så långt som att säga att cyklister skulle bli halshuggna pga dörrarna. Efter fem år med dörrarna på min Modell X så har jag inte halshuggits några cyklister och är mycket nöjd med funktionerna. Fungerar mycket bra för familjen.
Är rätt säker på att det kommer komma alternativ men om man inte är intresserad av yoke-ratt utan att ha prövat så är det inte någon som tvingar en att välja en bil med yoke-ratt. Valet är fritt vilket nog de flesta inser. Tror att yoke-ratten kommer halshugga lika många cyklister som falkvingedörrarna...
Är rätt säker på att det kommer komma alternativ men om man inte är intresserad av yoke-ratt utan att ha prövat så är det inte någon som tvingar en att välja en bil med yoke-ratt. Valet är fritt vilket nog de flesta inser. Tror att yoke-ratten kommer halshugga lika många cyklister som falkvingedörrarna...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Ni som gillar yoke får göra det men ratten är en av de viktigaste sakerna på en bil. Absolut central för framförandet av fordonet och det som man håller i överlägset mest. Bland annat därför jag på fullt allvar inte kommer köpa en bil utan rattvärme igen. Jag vill heller inte ha en såndär plastratt som det var på Model 3:an jag fick som lånebil.
Man behöver faktiskt inte prova själv för att förstå att det innebär en försämring. Möjligt att man kan lära sig hantera försämringen men det är likväl en försämring.
Man behöver faktiskt inte prova själv för att förstå att det innebär en försämring. Möjligt att man kan lära sig hantera försämringen men det är likväl en försämring.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Så du vet att den är sämre ur samtliga aspekter utan att ens varit nära den? Sikten framåt? Vid krock? Din körstil är representant för 100% av övriga förare?MWall skrev:
Man behöver faktiskt inte prova själv för att förstå att det innebär en försämring. Möjligt att man kan lära sig hantera försämringen men det är likväl en försämring.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
En ratts främsta uppgift är väl ändå att vara en ratt?Svenssons skrev:Så du vet att den är sämre ur samtliga aspekter utan att ens varit nära den? Sikten framåt? Vid krock? Din körstil är representant för 100% av övriga förare?MWall skrev:
Man behöver faktiskt inte prova själv för att förstå att det innebär en försämring. Möjligt att man kan lära sig hantera försämringen men det är likväl en försämring.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Nu är det ju dock inget ratt...MWall skrev:
En ratts främsta uppgift är väl ändå att vara en ratt?
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5519
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Skymmer en hel del beroende på modell…
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Det är väl knappast "faktum" tills det påvisats i verkligheten med typ olycksstatistik.Aida skrev:Faktum kvarstår att yokeratten är sämre för trafiksäkerheten eftersom man inte kan hugga tag i den på valfri plats vid tex en undanmanöver el dyl. Blinkersen blir också fel.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
För min del är jag för valfrihet. Kostnaden för att kunna välja en annan ratt står jag gärna för. Dom som vill ha en halv ratt och tycker det är kanon, grattis! Synd på en annars riktigt bra bil ska skrämma bort kunder. Tycker att det verkar dumt.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Jag som skräms bort har väl inte det rätta mindsettet helt enkelt. Jag är lika passé som Nokia.spacecoin skrev:För min del är jag för valfrihet. Kostnaden för att kunna välja en annan ratt står jag gärna för. Dom som vill ha en halv ratt och tycker det är kanon, grattis! Synd på en annars riktigt bra bil ska skrämma bort kunder. Tycker att det verkar dumt.
Dock är ratten bara en av märkligheterna. Avsaknaden av fysisk växelväljare och avsaknad av blinkersspak är också absoluta turn offs för mig. Kanske funkar skitbra vem vet. Ska absolut provköra. När det nu blir? Om ett år? Men lusten att göda ett företag som satt i system att ge skambud för inbyten av sina egna bilar och en massa annat kundfientligt är inte på topp.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Lätt!Gustafsson skrev:Bjelke tar nog fram ett 3D printat antiyoke- kit
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Samma här, inte bara skämt-ratten utan även växelväljare och blinkers-spak känns mest tramsigt att plocka bort…MWall skrev:Jag som skräms bort har väl inte det rätta mindsettet helt enkelt. Jag är lika passé som Nokia.spacecoin skrev:För min del är jag för valfrihet. Kostnaden för att kunna välja en annan ratt står jag gärna för. Dom som vill ha en halv ratt och tycker det är kanon, grattis! Synd på en annars riktigt bra bil ska skrämma bort kunder. Tycker att det verkar dumt.
Dock är ratten bara en av märkligheterna. Avsaknaden av fysisk växelväljare och avsaknad av blinkersspak är också absoluta turn offs för mig. Kanske funkar skitbra vem vet. Ska absolut provköra. När det nu blir? Om ett år? Men lusten att göda ett företag som satt i system att ge skambud för inbyten av sina egna bilar och en massa annat kundfientligt är inte på topp.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
-
- Teslaägare
- Inlägg: 1309
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Hade man haft lite CRM då hade man kanske sett att en stor del av potentiella köpare inte ville ha Yoke ratten och man skulle troligen hade tänkt om och get möjligheten att välja. Tyvärr verkar det mer som take it or leave it.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous