BMW iX
Moderator: Redaktion
Re: BMW iX
Någon vet vad det är för service som är obligatorisk för iX?Remuz skrev:Gillade en sak med bilen, fyra års service 8000kr typ. Fria mil.
Själv räknar jag med 3-4 år på M3 utan att någon service skall krävas.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
-
- elbilist
- Inlägg: 250
- Blev medlem: 10 okt 2020 00:17
Re: BMW iX
Tror egentligen inte det behövs nån — men de tar rätt bra betalt för att titta på bilen och byta nåt kupéfilter. Tittar jag i appen för vår iX3 så säger den: Byte av bromsvätska och fordonskontroll efter 2 år.martinot skrev:Någon vet vad det är för service som är obligatorisk för iX?Remuz skrev:Gillade en sak med bilen, fyra års service 8000kr typ. Fria mil.
Själv räknar jag med 3-4 år på M3 utan att någon service skall krävas.
Re: BMW iX
Är det inte gratis service på BMW-manér då? Iaf den första...Hmpftfhdns skrev:Tror egentligen inte det behövs nån — men de tar rätt bra betalt för att titta på bilen och byta nåt kupéfilter. Tittar jag i appen för vår iX3 så säger den: Byte av bromsvätska och fordonskontroll efter 2 år.martinot skrev:Någon vet vad det är för service som är obligatorisk för iX?Remuz skrev:Gillade en sak med bilen, fyra års service 8000kr typ. Fria mil.
Själv räknar jag med 3-4 år på M3 utan att någon service skall krävas.
-
- elbilist
- Inlägg: 250
- Blev medlem: 10 okt 2020 00:17
Re: BMW iX
Inte direkt. Vi fick betala för servicen -- men vi fick å andra sidan en hel del rabatt på bilen -- så det beror på hur man ser det.MWall skrev:Är det inte gratis service på BMW-manér då? Iaf den första...Hmpftfhdns skrev:Tror egentligen inte det behövs nån — men de tar rätt bra betalt för att titta på bilen och byta nåt kupéfilter. Tittar jag i appen för vår iX3 så säger den: Byte av bromsvätska och fordonskontroll efter 2 år.martinot skrev:Någon vet vad det är för service som är obligatorisk för iX?Remuz skrev:Gillade en sak med bilen, fyra års service 8000kr typ. Fria mil.
Själv räknar jag med 3-4 år på M3 utan att någon service skall krävas.
Re: BMW iX
Konstigt. Jag hade det på min i3 iaf.Hmpftfhdns skrev:Inte direkt. Vi fick betala för servicen -- men vi fick å andra sidan en hel del rabatt på bilen -- så det beror på hur man ser det.MWall skrev:Är det inte gratis service på BMW-manér då? Iaf den första...Hmpftfhdns skrev:Tror egentligen inte det behövs nån — men de tar rätt bra betalt för att titta på bilen och byta nåt kupéfilter. Tittar jag i appen för vår iX3 så säger den: Byte av bromsvätska och fordonskontroll efter 2 år.martinot skrev:Någon vet vad det är för service som är obligatorisk för iX?Remuz skrev:Gillade en sak med bilen, fyra års service 8000kr typ. Fria mil.
Själv räknar jag med 3-4 år på M3 utan att någon service skall krävas.
Re: BMW iX
Intressant.Hmpftfhdns skrev:Tror egentligen inte det behövs nån — men de tar rätt bra betalt för att titta på bilen och byta nåt kupéfilter. Tittar jag i appen för vår iX3 så säger den: Byte av bromsvätska och fordonskontroll efter 2 år.martinot skrev:Någon vet vad det är för service som är obligatorisk för iX?Remuz skrev:Gillade en sak med bilen, fyra års service 8000kr typ. Fria mil.
Själv räknar jag med 3-4 år på M3 utan att någon service skall krävas.
Är dessa servicear och kontroller rekommendationer, eller är de obligatoriska/tvingande?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
-
- elbilist
- Inlägg: 250
- Blev medlem: 10 okt 2020 00:17
Re: BMW iX
Ur villkoren för batterigarantin (8år/16000mil/70%): ”För att utnyttja de förmåner som beskrivs i BMW:s batterigaranti, måste alla fordonskontroller utföras enligt de intervaller som anges av tillverkaren och när så krävs ska test och korrigering av högspänningsbatteriet utföras under dessa kontroller.”martinot skrev:Intressant.Hmpftfhdns skrev:Tror egentligen inte det behövs nån — men de tar rätt bra betalt för att titta på bilen och byta nåt kupéfilter. Tittar jag i appen för vår iX3 så säger den: Byte av bromsvätska och fordonskontroll efter 2 år.martinot skrev:Någon vet vad det är för service som är obligatorisk för iX?Remuz skrev:Gillade en sak med bilen, fyra års service 8000kr typ. Fria mil.
Själv räknar jag med 3-4 år på M3 utan att någon service skall krävas.
Är dessa servicear och kontroller rekommendationer, eller är de obligatoriska/tvingande?
Så egentligen fritt men ändå inte riktigt om man vill ha garantin.
Re: BMW iX
Tack. Precis det jag tänkte på.Hmpftfhdns skrev:Ur villkoren för batterigarantin (8år/16000mil/70%): ”För att utnyttja de förmåner som beskrivs i BMW:s batterigaranti, måste alla fordonskontroller utföras enligt de intervaller som anges av tillverkaren och när så krävs ska test och korrigering av högspänningsbatteriet utföras under dessa kontroller.”martinot skrev:Intressant.Hmpftfhdns skrev:Tror egentligen inte det behövs nån — men de tar rätt bra betalt för att titta på bilen och byta nåt kupéfilter. Tittar jag i appen för vår iX3 så säger den: Byte av bromsvätska och fordonskontroll efter 2 år.martinot skrev:Någon vet vad det är för service som är obligatorisk för iX?Remuz skrev:Gillade en sak med bilen, fyra års service 8000kr typ. Fria mil.
Själv räknar jag med 3-4 år på M3 utan att någon service skall krävas.
Är dessa servicear och kontroller rekommendationer, eller är de obligatoriska/tvingande?
Så egentligen fritt men ändå inte riktigt om man vill ha garantin.
Jo, jag utryckte mig nog lite för kort/snabbt. Menade inte att man begick lagbrott om man inte följde tillverkaren serviceprogram, men just om det var tvingande för att få behålla garantierna (är ju inget som jag heller skulle vara beredd att skippa).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
-
- elbilist
- Inlägg: 250
- Blev medlem: 10 okt 2020 00:17
Re: BMW iX
Ah, nu tror jag att jag förstår hur det hänger ihop. De första 3 årens service ingår. Så när man köper ”4 års service” så betalar man i praktiken bara för det 4:e året — det är därför det känns billigt.Konstigt. Jag hade det på min i3 iaf.
-
- elbilist
- Inlägg: 250
- Blev medlem: 10 okt 2020 00:17
Re: BMW iX
Fick se och provsitta två iX i Östersund.
Svårt att förstå varför, men av nån anledning tycker jag att iX (och iX3) är fula på bild och snygga i verkligheten.
Inredningen var riktigt fin — känns mer som att sätta sig i en lounge än en bil.
Svårt att förstå varför, men av nån anledning tycker jag att iX (och iX3) är fula på bild och snygga i verkligheten.
Inredningen var riktigt fin — känns mer som att sätta sig i en lounge än en bil.
Re: BMW iX
Jag håller med: den ser bättre ut i svart med större fälgar på dina foton fr verkligheten. MEN snygg är den inte: jag får DS vibbar (ni vet Citroens premiummärke) parat med gamla generationen av Opel Insignias bogvisir till baklucka och ngt klumpigt yxigt amerikanskt över sig - typ Jeep Compass el Renegade eller törs jag säga det Pontiac Aztek. De där diagonala snitten på stolarna ser inte premium ut utan ngt man skulle kunna hitta på en stadsbuss för att pigga upp lite…
Jag är ledsen men jag tycker att de kunde ha lyckat så mkt bättre. Men om den kostat en halv miljon med utrustning som Ioniq 5 så hade jag ändå slagit till… Men inte tackvare utseendet då utan snarare trots utseendet…
Jag är ledsen men jag tycker att de kunde ha lyckat så mkt bättre. Men om den kostat en halv miljon med utrustning som Ioniq 5 så hade jag ändå slagit till… Men inte tackvare utseendet då utan snarare trots utseendet…
Re: BMW iX
Det här är ju en lyxvagn. Den näst lyxigaste elbilen efter EQS? Jag gillar att det är nytänk från grunden, precis som i3:an när det begav sig. De liknar verkligen ingen annan bil. Finns det nån annan biltillverkare än BMW som är så modiga? Hade jag inte varit så ekonomiskt begränsad hade jag gärna köpt en. Hade varit klockren bredvid i3:an här utanför på uppfarten.Aida skrev:Jag håller med: den ser bättre ut i svart med större fälgar på dina foton fr verkligheten. MEN snygg är den inte: jag får DS vibbar (ni vet Citroens premiummärke) parat med gamla generationen av Opel Insignias bogvisir till baklucka och ngt klumpigt yxigt amerikanskt över sig - typ Jeep Compass el Renegade eller törs jag säga det Pontiac Aztek. De där diagonala snitten på stolarna ser inte premium ut utan ngt man skulle kunna hitta på en stadsbuss för att pigga upp lite…
Jag är ledsen men jag tycker att de kunde ha lyckat så mkt bättre. Men om den kostat en halv miljon med utrustning som Ioniq 5 så hade jag ändå slagit till… Men inte tackvare utseendet då utan snarare trots utseendet…
Re: BMW iX
MWall skrev:Det här är ju en lyxvagn. Den näst lyxigaste elbilen efter EQS? Jag gillar att det är nytänk från grunden, precis som i3:an när det begav sig. De liknar verkligen ingen annan bil. Finns det nån annan biltillverkare än BMW som är så modiga? Hade jag inte varit så ekonomiskt begränsad hade jag gärna köpt en. Hade varit klockren bredvid i3:an här utanför på uppfarten.Aida skrev:Jag håller med: den ser bättre ut i svart med större fälgar på dina foton fr verkligheten. MEN snygg är den inte: jag får DS vibbar (ni vet Citroens premiummärke) parat med gamla generationen av Opel Insignias bogvisir till baklucka och ngt klumpigt yxigt amerikanskt över sig - typ Jeep Compass el Renegade eller törs jag säga det Pontiac Aztek. De där diagonala snitten på stolarna ser inte premium ut utan ngt man skulle kunna hitta på en stadsbuss för att pigga upp lite…
Jag är ledsen men jag tycker att de kunde ha lyckat så mkt bättre. Men om den kostat en halv miljon med utrustning som Ioniq 5 så hade jag ändå slagit till… Men inte tackvare utseendet då utan snarare trots utseendet…
Jo jag vet. Den kostar en miljon. Den är gräslig och utseendet kommer troligtvis att skrämma bort kunder snarare än att locka dem. Men jag skrev att hade den gått på halva priset så hade jag trots utseendet hellre köpt den än Ioniq 5. Men det är ju pga rabatten och för att den säkert ör en sjuhelsikes bra bil. Men det skulle vara den rabatten som skulle krävas flr att jag skulle signera köpekontraktet. För en miljon så hade jag hellre tagit Model S eller EQS eller Taycan eller väntat på Etron ansiktslyftning… Men det är jag det… Intressant ovanlig formgivning funkar ALDRIG: se på när Ford gjorde om bästsäljaren Taurus 1994, när Honda gjorde om Civic till den näst senaste generationen, Pontiacs Aztek, alla Fiats modeller förutom 500 och alla DS modeller… Tyvärr. Kolla tvärtom: Mercedes ökade försäljningen ngt kopiöst när GLK blev GLC.
Hmm,m när jag tänker på det så finns det motsatta exempel: har för mig att Bangles 7-serien sålde mycket mer än flregående 7-serie som ansågs vara den snyggaste BMWn någonsin. Men BMW kände sig tvungna att tona ner de tokigaste linjerna i baken och fronten vid en rätt radikal ansiktslyftning - kanske var först då som försäljningen tog fart?
Bottom line: lägger du en miljon och därutöver på en lyxkryssare så vill du bli beundrad och åtrådd - inte pekad på och utskrattad…
Re: BMW iX
Aida skrev:MWall skrev:Det här är ju en lyxvagn. Den näst lyxigaste elbilen efter EQS? Jag gillar att det är nytänk från grunden, precis som i3:an när det begav sig. De liknar verkligen ingen annan bil. Finns det nån annan biltillverkare än BMW som är så modiga? Hade jag inte varit så ekonomiskt begränsad hade jag gärna köpt en. Hade varit klockren bredvid i3:an här utanför på uppfarten.Aida skrev:Jag håller med: den ser bättre ut i svart med större fälgar på dina foton fr verkligheten. MEN snygg är den inte: jag får DS vibbar (ni vet Citroens premiummärke) parat med gamla generationen av Opel Insignias bogvisir till baklucka och ngt klumpigt yxigt amerikanskt över sig - typ Jeep Compass el Renegade eller törs jag säga det Pontiac Aztek. De där diagonala snitten på stolarna ser inte premium ut utan ngt man skulle kunna hitta på en stadsbuss för att pigga upp lite…
Jag är ledsen men jag tycker att de kunde ha lyckat så mkt bättre. Men om den kostat en halv miljon med utrustning som Ioniq 5 så hade jag ändå slagit till… Men inte tackvare utseendet då utan snarare trots utseendet…
Jo jag vet. Den kostar en miljon. Den är gräslig och utseendet kommer troligtvis att skrämma bort kunder snarare än att locka dem. Men jag skrev att hade den gått på halva priset så hade jag trots utseendet hellre köpt den än Ioniq 5. Men det är ju pga rabatten och för att den säkert ör en sjuhelsikes bra bil. Men det skulle vara den rabatten som skulle krävas flr att jag skulle signera köpekontraktet. För en miljon så hade jag hellre tagit Model S eller EQS eller Taycan eller väntat på Etron ansiktslyftning… Men det är jag det… Intressant ovanlig formgivning funkar ALDRIG: se på när Ford gjorde om bästsäljaren Taurus 1994, när Honda gjorde om Civic till den näst senaste generationen, Pontiacs Aztek, alla Fiats modeller förutom 500 och alla DS modeller… Tyvärr. Kolla tvärtom: Mercedes ökade försäljningen ngt kopiöst när GLK blev GLC.
Hmm,m när jag tänker på det så finns det motsatta exempel: har för mig att Bangles 7-serien sålde mycket mer än flregående 7-serie som ansågs vara den snyggaste BMWn någonsin. Men BMW kände sig tvungna att tona ner de tokigaste linjerna i baken och fronten vid en rätt radikal ansiktslyftning - kanske var först då som försäljningen tog fart?
Bottom line: lägger du en miljon och därutöver på en lyxkryssare så vill du bli beundrad och åtrådd - inte pekad på och utskrattad…
Är faktiskt inte så brydd om vad andra tycker. Då hade vi inte haft en i3:a heller. Huvudsaken är att _jag_ gillar den. Vi har haft vår i3 i nästan 4,5 år och jag har fortfarande inte tröttnat på designen. För mig känns formspråket modernt och spännande fortfarande. Att de flesta tycker att det är en ful liten skitbil rör mig inte i ryggen. Tänker att jag skulle uppleva iX på motsvarande sätt. När designen på E-Tron känns hopplöst förlegad så kommer iX fortfarande att kännas spännande.
En Taycan är inget alternativ till de andra du räknar upp. Alldeles för litet bagage.
Re: BMW iX
I en BMW i3 så har du en frunk, läste i senaste Elbilen att ”motorhuven” på iX endast kan öppnas av verkstaden. Spolarvätskan häller man visst i emblemet...
Senast redigerad av Bruno, redigerad totalt 1 gånger.
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
-
- elbilist
- Inlägg: 250
- Blev medlem: 10 okt 2020 00:17
Re: BMW iX
Ja, samma som ID4 och gänget -- kortare motorhuv och mer innerutrymme istället. Förstår inte riktigt varför. Frunk är najs även om det inte är nödvändigt.Bruno skrev:I en BMW i3 så har du en frunk, läste i senaste Elbilen att ”motorhuven” på iX endast kan öppnas av verkstaden. Spolarvätskan heller man visst i emblemet...
Re: BMW iX
ja bra att ha laddkablar, spolarvätska och repkit i Dock är i3:ans inte vattentät så det blir smutsigt men som tur är har BMW en specialväska man kan ha grejjorna i
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
Re: BMW iX
Håller med. Tar hellre en lite längre bil/motorhuv, och med frunk. Är så grymt smidigt att förvara just laddkablar, varningstriangel, kompressor och annat i. Skulle man ha fullt lastat där bak, så måste man ju lyfta ut en massa för att kunna komma åt saker i förvaringen i det undre bagagageutrymmet (som är det andra sämre alternativet). Gillar snabbheten med frunken.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: BMW iX
Interiört ser den helt ok ut men utvändigt…
Stor motorhuv till ingen nytta, gigantiska bävertänder och fejkade avgasutblås bak. Bläh
Har haft i3 och gillade den men detta känns som att BMW är rejält förvirrade och inte vet riktigt vilket ben de ska stå på.
Stor motorhuv till ingen nytta, gigantiska bävertänder och fejkade avgasutblås bak. Bläh
Har haft i3 och gillade den men detta känns som att BMW är rejält förvirrade och inte vet riktigt vilket ben de ska stå på.
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Re: BMW iX
Huven på ID4 är nog inte ens 1/3 så lång som på iX.Hmpftfhdns skrev:Ja, samma som ID4 och gänget -- kortare motorhuv och mer innerutrymme istället. Förstår inte riktigt varför. Frunk är najs även om det inte är nödvändigt.Bruno skrev:I en BMW i3 så har du en frunk, läste i senaste Elbilen att ”motorhuven” på iX endast kan öppnas av verkstaden. Spolarvätskan heller man visst i emblemet...
Med så lång huv borde de definitivt kunnat klämma in en frunk.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: BMW iX
Japp. Ingen designfavorit för mig heller.ReNewAble skrev:Interiört ser den helt ok ut men utvändigt…
Stor motorhuv till ingen nytta, gigantiska bävertänder och fejkade avgasutblås bak. Bläh
Har haft i3 och gillade den men detta känns som att BMW är rejält förvirrade och inte vet riktigt vilket ben de ska stå på.
Kan förhoppningsvis bli bra och effektiv, men inget som lockar med design eniaf. (sedan köper jag bilar på andra villkor än design).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: BMW iX
Vi har hundar och stor hundbur, då är det bra med frunk. Kan inte komma åt något under buren då den är från golv till tak.
Om man inte kan öppna huven, är 12-voltbatteriet där bak?
Öppningen i bak ser liten ut mot hur stor den kunde vara om jag kollar bilderna. Ytterligare en försvårande omständighet för mig.
Om man inte kan öppna huven, är 12-voltbatteriet där bak?
Öppningen i bak ser liten ut mot hur stor den kunde vara om jag kollar bilderna. Ytterligare en försvårande omständighet för mig.
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
Re: BMW iX
ReNewAble skrev:Interiört ser den helt ok ut men utvändigt…
Stor motorhuv till ingen nytta, gigantiska bävertänder och fejkade avgasutblås bak. Bläh
Har haft i3 och gillade den men detta känns som att BMW är rejält förvirrade och inte vet riktigt vilket ben de ska stå på.