Förboka din Ioniq 5
Moderator: Redaktion
Re: Förboka din Ioniq 5
Körde idag ca 2x65km med ca 2/3 motorväg i 110 och resten landsvägar 50-80kmh. Slutförbrukning 15,1kWh/100km (inga cyklar bak)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Förboka din Ioniq 5
Låter riktigt bra.HelectriC skrev:Körde idag ca 2x65km med ca 2/3 motorväg i 110 och resten landsvägar 50-80kmh. Slutförbrukning 15,1kWh/100km (inga cyklar bak)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Det där är ingen Gurney flap, inte i konceptets ursprungliga betydelse iallafall. Principen är exakt densamma på flygplan och bilar. En Gurney flap ökar downforcen på bilar precis som den ökar lyftkraften på flygplan. Jag reagerade på att lyftkraft nämndes i samband med Gurney flap och bilar i en tidigare kommentar. Ionic 5 har iallafall ingen, om vi nu ska hålla oss till trådämnet.Aida skrev:Hmmmm pratar du flygplan nu?? Vi pratar ju bilar så en spoiler är ju en uppochnedvänd vinge. En Gurney flap på bakändan av en bil minskar lyftkrafterna och ökar oftast luftmotståndet men kan minska luftmotståndet om man designar rätt - vilket de flesta bilar har gjorts nuförtiden. Titta på valfri sedanmodell idag: tex BMW 5-serie så ser man en liten liten gurney flap längst bak (utan spoiler) som är till för att sänka luftmotståndet bak (ej minska lyftkraften) genom att få bort virvlarna bakom bilen.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Förboka din Ioniq 5
Kört alla mina Teslor i "sportläge" då det är Normal. Ser ingen anledning till att strypa effekten (med Chill).mati skrev:Björn kan inte köra bil, han fick alldeles för hög förbrukning också när han provkörde e-tron. Det första han gjorde då var att han tryckte in sport-läget, med förklaringen att det inte påverkade förbrukningen negativt. Och det är såklart BS. Det är klart det gör.
Hur körde han nu? Jag har inte sett videon men jag gissar att han inte körde i Eco mode. Och så AWD. Jag litar mer på HelectriC än på Björn.
Med Normal kan man alltid köra lungt och bekvämt (när man så önskar). På en elbil är det nästan helt onödigt med dessa "moder". Du modulerar enkelt fart och acc. med pedalen.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Förboka din Ioniq 5
Jag brukar ofta får högre förbrukning än Björn.themax skrev:Fördelen med Bjørns tester är att han är konsekvent. Han kör samma väg och samma hastighet med alla bilar och redovisar väderförhållanden.mati skrev:Jag litar mer på HelectriC än på Björn.
Jag är övertygad om att jag skulle få lägre förbrukning eftersom jag aldrig har ”hammertime” när jag kör. Förmodligen inte HelectriC heller.
Men håller med om att opartiskheten är bra, och liknande körsträckor. Så litar lite mer på Björn där än de som inte testar så mycket, och så konsekvent.
Som alltid är ju dock vädret en problematisk variabel. Den är svårt att hantera bra för alla (inklusive Björn).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Förboka din Ioniq 5
En bra poäng. Har nog inte kikat själv riktigt på detta, och lurats av synvillan att Iq5 ser så klumpig ut på bild/video.Aida skrev:
På vilket sätt är Ioniq 5 mer suv än ID4? Snarare tvärtom! Såväl framända som bakända är betydligt högre på ID4 (därav min kommentar som du inte höll med om att det är konstigt att ID4 och Enyaq har bättre luftmotstånd än I5 när de är fyrkantigare och har mer lådformade bagageutrymmen ). I5 är väl någon el några cm bredare än ID4 så frontarean kanske är lite större. Men vad är skillnaden på 0,288 och 0,281 IRL?? Kolla på den första minuten i jämförelse mellan bilarna här (jaa videon är crappy och presentatören är osedvanligt korkad!)
Köper helt ditt argument om Cd-värdena ovan.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Förboka din Ioniq 5
Här har ni en sur polack som ogillar bilen.
Han har ju rätt när det gäller strålkastarna och kanske handtaget och kameran sitter för långt ner på bagageluckan. Jag hoppas verkligen att han har fel om rattinställningen och älgtestet. Men han provkörde också en Essential som saknade det mesta av utrustningen. Läs kommentarerna till videon - många är sura. Men videon fick mig att bli lite avtänd och orolig…
Han har ju rätt när det gäller strålkastarna och kanske handtaget och kameran sitter för långt ner på bagageluckan. Jag hoppas verkligen att han har fel om rattinställningen och älgtestet. Men han provkörde också en Essential som saknade det mesta av utrustningen. Läs kommentarerna till videon - många är sura. Men videon fick mig att bli lite avtänd och orolig…
Re: Förboka din Ioniq 5
Finns ingen bil som är perfekt och tilltalande för alla så oavsett modell så kommer du hitta någon som klagar.Aida skrev:Här har ni en sur polack som ogillar bilen.
Han har ju rätt när det gäller strålkastarna och kanske handtaget och kameran sitter för långt ner på bagageluckan. Jag hoppas verkligen att han har fel om rattinställningen och älgtestet. Men han provkörde också en Essential som saknade det mesta av utrustningen. Läs kommentarerna till videon - många är sura. Men videon fick mig att bli lite avtänd och orolig…
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Förboka din Ioniq 5
För att uppväga den tråkiga polacken så kör en glad norrman I5 på en gokartbana och är förvånad lver hur fint den styr in. Han borde veta vad han talar om eftersom han håller på en del med motorsport. Dock så kör han rätt mjukt så testar kanske inte lastväxelmomentet som uppstår i älgtestet. Han höjer bilen till skyarna. Lite kul är att det är första gången jag ser hur min bil kommer att se ut i verkligheten: topputrustad vit med 19 tum! Snygg!
Senast redigerad av Aida, redigerad totalt 1 gånger.
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Förboka din Ioniq 5
Länk?Aida skrev:För att uppväga den tråkiga polacken så kör en glad norrman I5 på en gokartbana och är förvånad lver hur fint den styr in. Han borde veta vad han talar om eftersom han håller på en del med motorsport. Dock så kör han rätt mjukt så testar kanske inte lastväxelmomentet som uppstår i älgtestet. Han höjer bilen till skyarna. Lite kul är att det är första gången jag ser hur min bil kommer att se ut i verkligheten: topputrustad vit med 19 tum! Snygg!
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Förboka din Ioniq 5
En dansk test som klagar över att den är stötig på 20” i staden.
Dekksjekk.no har testet 18” PH turbin med 235/60-18, och de passar perfekt, nåt för vinterhjulen kanske?
17” passar inte.
Finns en däcktråd på norska elbilforumet:
https://elbilforum.no/index.php?topic=55212.0
(Bild från dekksjekk.no)
Dekksjekk.no har testet 18” PH turbin med 235/60-18, och de passar perfekt, nåt för vinterhjulen kanske?
17” passar inte.
Finns en däcktråd på norska elbilforumet:
https://elbilforum.no/index.php?topic=55212.0
(Bild från dekksjekk.no)
Re: Förboka din Ioniq 5
heldiggrisen skrev:Länk?Aida skrev:För att uppväga den tråkiga polacken så kör en glad norrman I5 på en gokartbana och är förvånad lver hur fint den styr in. Han borde veta vad han talar om eftersom han håller på en del med motorsport. Dock så kör han rätt mjukt så testar kanske inte lastväxelmomentet som uppstår i älgtestet. Han höjer bilen till skyarna. Lite kul är att det är första gången jag ser hur min bil kommer att se ut i verkligheten: topputrustad vit med 19 tum! Snygg!
Oops den föll bort. Ligger där nu
Re: Förboka din Ioniq 5
HelectriC skrev:Körde idag ca 2x65km med ca 2/3 motorväg i 110 och resten landsvägar 50-80kmh. Slutförbrukning 15,1kWh/100km (inga cyklar bak)
Det låter ju bra!
En annan fråga: hur krångligt är det att sätta på Utility mode? Är ju ofta i dessa pandemitider som jag och barnen blir kvar i bilen i gassande sol när frugan är inne och handlar - onödigt att elen till ac och multimedia då tas från 12 voltbatteriet. Det finns väl någon genvägsknapp på panelen med en stjärna på - kan den programmeras till att gälla Utility mode.
Re: Förboka din Ioniq 5
Tycker du att det är krångligt, så varför inte låta bli att stänga av bilen. Det är ju ändå bara AC som använder el i nån större utsträckningAida skrev:HelectriC skrev:Körde idag ca 2x65km med ca 2/3 motorväg i 110 och resten landsvägar 50-80kmh. Slutförbrukning 15,1kWh/100km (inga cyklar bak)
Det låter ju bra!
En annan fråga: hur krångligt är det att sätta på Utility mode? Är ju ofta i dessa pandemitider som jag och barnen blir kvar i bilen i gassande sol när frugan är inne och handlar - onödigt att elen till ac och multimedia då tas från 12 voltbatteriet. Det finns väl någon genvägsknapp på panelen med en stjärna på - kan den programmeras till att gälla Utility mode.
Re: Förboka din Ioniq 5
I videon där han gick igenom vindens påverkan på förbrukningen spekulerade han själv om att det var anledningen till den relativt höga förbrukningen han fick med etron.mati skrev:Björn kan inte köra bil, han fick alldeles för hög förbrukning också när han provkörde e-tron. Det första han gjorde då var att han tryckte in sport-läget, med förklaringen att det inte påverkade förbrukningen negativt. Och det är såklart BS. Det är klart det gör.
Hur körde han nu? Jag har inte sett videon men jag gissar att han inte körde i Eco mode. Och så AWD. Jag litar mer på HelectriC än på Björn.
Han kör A-B-A, men det blåste en hel del då och medvind negerar inte motvind helt, samt sidvind ökar också förbrukningen.
Förövrigt, om han inte "kan köra bil" är det ju förvånande att han vanligtvis får låg förbrukning med bilar som är snåla.
Snarare är det nog så att han kör "normalt", dvs bilar som är törstiga normalt blir också törstiga i hans test. Skulle han köra med ägg under gaspedalen skulle det säkert bli lägre förbrukning på tex etron, men så kör inte de flesta.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Förboka din Ioniq 5
Oj, det var bra!MrRun skrev:11 bananlådor om man maxar bagaget. Lika många som model X!
Re: Förboka din Ioniq 5
1-2 fler banankartonger i bagaget mer än VW ID4 och Skoda Enyaq!MrRun skrev:11 bananlådor om man maxar bagaget. Lika många som model X!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Förboka din Ioniq 5
Nu börjar Ioniq 5 vara ute hos handlarna.
Bilbyter i Linköping fick en idag.
Bilbyter i Linköping fick en idag.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Förboka din Ioniq 5
Tyvärr valde man vit såg jag. Hade gärna sett någon av mattlackerna eller Blå/Grön i verkligheten. Dessutom RWD och den lägsta utrustningen. Hade hoppats på att testa stolarna, elbaksätet, mittkonsolen etc. Får vänta ett tag till.Zalman3 skrev:Nu börjar Ioniq 5 vara ute hos handlarna.
Bilbyter i Linköping fick en idag.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Förboka din Ioniq 5
DanneLKPG skrev:Tyvärr valde man vit såg jag. Hade gärna sett någon av mattlackerna eller Blå/Grön i verkligheten. Dessutom RWD och den lägsta utrustningen. Hade hoppats på att testa stolarna, elbaksätet, mittkonsolen etc. Får vänta ett tag till.Zalman3 skrev:Nu börjar Ioniq 5 vara ute hos handlarna.
Bilbyter i Linköping fick en idag.
Frågan är om man vågar sig dit och kolla… Man kanske blir lika besviken som polacken… Essential är ju inte riktigt samma sak som First Edition…
Jag kommer ihåg när jag spanade in en Opel Astra och fick provköra den minst utrustade med kassa stolar mm. Så simpel med sin lilla skärm. Luktade plast. Plastbavkapslar. Men sen beställde jag ändå. Och när jag fick min fullutrustade med läderklädsel, automat, pulver under huven, massage o ac i stolarna, elbaklucka tredelat baksäte, matrix strålkastare mm. En helt annan bil - underbar.
Re: Förboka din Ioniq 5
Hur är detta möjligt? Det kan ju bara innebära att ID4 på något vis råkar vara lite "feldimensionerad" så att han inte fick plats med ytterligare två lådor, trots att det fanns plats kvar. Tvärtom så råkar Ioniq5 vara optimerad för bananabox-testet så att det går att utnyttja varje vrå liksom.Zalman3 skrev:1-2 fler banankartonger i bagaget mer än VW ID4 och Skoda Enyaq!MrRun skrev:11 bananlådor om man maxar bagaget. Lika många som model X!
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Kanske har mer plats ovanför insynsskyddet? Det utrymmet räknas ju inte in i den officiella volymen men används i bananlådetestet.mati skrev:Hur är detta möjligt? Det kan ju bara innebära att ID4 på något vis råkar vara lite "feldimensionerad" så att han inte fick plats med ytterligare två lådor, trots att det fanns plats kvar. Tvärtom så råkar Ioniq5 vara optimerad för bananabox-testet så att det går att utnyttja varje vrå liksom.Zalman3 skrev:1-2 fler banankartonger i bagaget mer än VW ID4 och Skoda Enyaq!MrRun skrev:11 bananlådor om man maxar bagaget. Lika många som model X!
-
- Inlägg: 5478
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Förboka din Ioniq 5
Nu vet ju inte jag hur ni resonerar, men personligen så tar jag hellre än bil med ett bagage optimerat för standardstorleken på en vanlig flyttkartong istället för en bananlåda.mati skrev:Hur är detta möjligt? Det kan ju bara innebära att ID4 på något vis råkar vara lite "feldimensionerad" så att han inte fick plats med ytterligare två lådor, trots att det fanns plats kvar. Tvärtom så råkar Ioniq5 vara optimerad för bananabox-testet så att det går att utnyttja varje vrå liksom.Zalman3 skrev:1-2 fler banankartonger i bagaget mer än VW ID4 och Skoda Enyaq!MrRun skrev:11 bananlådor om man maxar bagaget. Lika många som model X!
Anekdotiskt (men inte mindre sant för det...): Har fortf. senaste flytten i någorlunda färskt minne. Och ~2015 gasdriven VW Golf Kombi har ett bagage optimerat för att svälja flyttkartonger. Går precis in på bredden. Så det bådar väl gott för resten av VAG-koncernens bilar (vilket ju t.ex. inkluderar ID.4)...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Förboka din Ioniq 5
De 2 extra i I5 vs ID.4 platserade han i sprickan som uppstår när man skjuter baksäteraden så långt fram som möjligt.mati skrev:Hur är detta möjligt? Det kan ju bara innebära att ID4 på något vis råkar vara lite "feldimensionerad" så att han inte fick plats med ytterligare två lådor, trots att det fanns plats kvar. Tvärtom så råkar Ioniq5 vara optimerad för bananabox-testet så att det går att utnyttja varje vrå liksom.Zalman3 skrev:1-2 fler banankartonger i bagaget mer än VW ID4 och Skoda Enyaq!MrRun skrev:11 bananlådor om man maxar bagaget. Lika många som model X!
Hade TB satt baksäten i 90 graders vinkel, så hade han fått in 2 till.
Alla bilder jag sett av bagaget i I5 har baksäten så långt bak som möjligt, och då ser bagaget trångt ut.