FSD Beta är imponerande!
Moderator: Redaktion
Re: FSD Beta är imponerande!
Jag kör mycket vägen mellan Umeå och Östersund med AP2 påslagen.
Mycket 80-100 km/h väg och nästan ingen trafik.
Eftersom jag slipper jobbet med att flytta ratten några millimeter hela tiden kommer jag fram mera utvilad och därmed säkrare som förare.
Givetvis är jag alert så jag kan agera om en älg kliver fram på vägen.
Har utgått ifrån att alla andra nivå2 system fungerat på samma sätt.
Mycket 80-100 km/h väg och nästan ingen trafik.
Eftersom jag slipper jobbet med att flytta ratten några millimeter hela tiden kommer jag fram mera utvilad och därmed säkrare som förare.
Givetvis är jag alert så jag kan agera om en älg kliver fram på vägen.
Har utgått ifrån att alla andra nivå2 system fungerat på samma sätt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: FSD Beta är imponerande!
Förbluffade att du blir trött av den fysiska rörelsen som krävs för att styra bilen men inte av att sitta beredd att agera. Skulle nog säga att det är tvärt om för mig. Att sitta och övervaka ett system tycker jag är uttröttande men då mer psykiskt.Zalman3 skrev:Jag kör mycket vägen mellan Umeå och Östersund med AP2 påslagen.
Mycket 80-100 km/h väg och nästan ingen trafik.
Eftersom jag slipper jobbet med att flytta ratten några millimeter hela tiden kommer jag fram mera utvilad och därmed säkrare som förare.
Givetvis är jag alert så jag kan agera om en älg kliver fram på vägen.
Har utgått ifrån att alla andra nivå2 system fungerat på samma sätt.
Re: FSD Beta är imponerande!
Ju sämre systemet är ju jobbigare blir det. En analogi som man kan använda är om man blir mer utvilad av att låta en körskoleelev köra sin bil än om man kör själv inne i Stockholm.Fredrik j skrev:Förbluffade att du blir trött av den fysiska rörelsen som krävs för att styra bilen men inte av att sitta beredd att agera. Skulle nog säga att det är tvärt om för mig. Att sitta och övervaka ett system tycker jag är uttröttande men då mer psykiskt.Zalman3 skrev:Jag kör mycket vägen mellan Umeå och Östersund med AP2 påslagen.
Mycket 80-100 km/h väg och nästan ingen trafik.
Eftersom jag slipper jobbet med att flytta ratten några millimeter hela tiden kommer jag fram mera utvilad och därmed säkrare som förare.
Givetvis är jag alert så jag kan agera om en älg kliver fram på vägen.
Har utgått ifrån att alla andra nivå2 system fungerat på samma sätt.
Jag skulle säga att de allra flesta skulle väja att köra själva.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Re: FSD Beta är imponerande!
Vore intressant att i en Simulator köra 5 timmar efter en tråkig skogsväg nästan utan trafik, med och utan AP.Fredrik j skrev:Förbluffade att du blir trött av den fysiska rörelsen som krävs för att styra bilen men inte av att sitta beredd att agera. Skulle nog säga att det är tvärt om för mig. Att sitta och övervaka ett system tycker jag är uttröttande men då mer psykiskt.Zalman3 skrev:Jag kör mycket vägen mellan Umeå och Östersund med AP2 påslagen.
Mycket 80-100 km/h väg och nästan ingen trafik.
Eftersom jag slipper jobbet med att flytta ratten några millimeter hela tiden kommer jag fram mera utvilad och därmed säkrare som förare.
Givetvis är jag alert så jag kan agera om en älg kliver fram på vägen.
Har utgått ifrån att alla andra nivå2 system fungerat på samma sätt.
Och sen hoppar en älg fram på vägen.
Och se vem som klarar älgen bäst.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: FSD Beta är imponerande!
Det finns mängder av forskning på att den som gör själv är mer uppmärksam. Obs att Teslas AP inte är designad för det du beskriver.Zalman3 skrev:Vore intressant att i en Simulator köra 5 timmar efter en tråkig skogsväg nästan utan trafik, med och utan AP.
Och sen hoppar en älg fram på vägen.
Och se vem som klarar älgen bäst.
Re: FSD Beta är imponerande!
Förstår heller inte varför man inte använder sig av precision GPS mera.
Inom jordbruket så kör ju traktorerna med +-5cm spår i spår.
Om då +1000 bilar kört en väg och därmed "godkänt" vägen för självkörning. Då har man ju en "räls" att åka på.
Det skulle ju också lösa det problem vi har i Norrland.
På vintern kan plogbilen ploga kanske flera dm utanför vägen.
Det problemet kan inga kameror lösa. Man måste helt enkelt veta var vägen finns under snön.
Inom jordbruket så kör ju traktorerna med +-5cm spår i spår.
Om då +1000 bilar kört en väg och därmed "godkänt" vägen för självkörning. Då har man ju en "räls" att åka på.
Det skulle ju också lösa det problem vi har i Norrland.
På vintern kan plogbilen ploga kanske flera dm utanför vägen.
Det problemet kan inga kameror lösa. Man måste helt enkelt veta var vägen finns under snön.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: FSD Beta är imponerande!
Så du rekommenderar att jag slår av AP2 eftersom den är farlig?spacecoin skrev:Det finns mängder av forskning på att den som gör själv är mer uppmärksam. Obs att Teslas AP inte är designad för det du beskriver.Zalman3 skrev:Vore intressant att i en Simulator köra 5 timmar efter en tråkig skogsväg nästan utan trafik, med och utan AP.
Och sen hoppar en älg fram på vägen.
Och se vem som klarar älgen bäst.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: FSD Beta är imponerande!
Det här har undersökts inom flyget. Piloternas reaktionstid vid nödläge förlängs om autopiloten sköter allt. Det är bland annat därför landningar fortfarande är manuellt utförda även om planet skulle kunna landa själv. Piloten är bättre förberedd på att något ska hända.Zalman3 skrev:Vore intressant att i en Simulator köra 5 timmar efter en tråkig skogsväg nästan utan trafik, med och utan AP.Fredrik j skrev:Förbluffade att du blir trött av den fysiska rörelsen som krävs för att styra bilen men inte av att sitta beredd att agera. Skulle nog säga att det är tvärt om för mig. Att sitta och övervaka ett system tycker jag är uttröttande men då mer psykiskt.Zalman3 skrev:Jag kör mycket vägen mellan Umeå och Östersund med AP2 påslagen.
Mycket 80-100 km/h väg och nästan ingen trafik.
Eftersom jag slipper jobbet med att flytta ratten några millimeter hela tiden kommer jag fram mera utvilad och därmed säkrare som förare.
Givetvis är jag alert så jag kan agera om en älg kliver fram på vägen.
Har utgått ifrån att alla andra nivå2 system fungerat på samma sätt.
Och sen hoppar en älg fram på vägen.
Och se vem som klarar älgen bäst.
Samma sak gäller ju säkert bilar. När du till slut känner dig trygg med autopiloten kan det ju bli frestande att göra annat som t.ex. söka lite på Spotify.
https://www.caradvice.com.au/699131/aut ... ons-study/
Re: FSD Beta är imponerande!
Då ska ju alla former av hjälp till att köra bilen förbjudas.Fredrik j skrev:Det här har undersökts inom flyget. Piloternas reaktionstid vid nödläge förlängs om autopiloten sköter allt. Det är bland annat därför landningar fortfarande är manuellt utförda även om planet skulle kunna landa själv. Piloten är bättre förberedd på att något ska hända.Zalman3 skrev:Vore intressant att i en Simulator köra 5 timmar efter en tråkig skogsväg nästan utan trafik, med och utan AP.Fredrik j skrev:Förbluffade att du blir trött av den fysiska rörelsen som krävs för att styra bilen men inte av att sitta beredd att agera. Skulle nog säga att det är tvärt om för mig. Att sitta och övervaka ett system tycker jag är uttröttande men då mer psykiskt.Zalman3 skrev:Jag kör mycket vägen mellan Umeå och Östersund med AP2 påslagen.
Mycket 80-100 km/h väg och nästan ingen trafik.
Eftersom jag slipper jobbet med att flytta ratten några millimeter hela tiden kommer jag fram mera utvilad och därmed säkrare som förare.
Givetvis är jag alert så jag kan agera om en älg kliver fram på vägen.
Har utgått ifrån att alla andra nivå2 system fungerat på samma sätt.
Och sen hoppar en älg fram på vägen.
Och se vem som klarar älgen bäst.
Samma sak gäller ju säkert bilar. När du till slut känner dig trygg med autopiloten kan det ju bli frestande att göra annat som t.ex. söka lite på Spotify.
https://www.caradvice.com.au/699131/aut ... ons-study/
Eftersom en människa alltid kör bättre?
Dessutom, ju bättre bilen styr själv, ju farligare blir det eftersom människor tappar i uppmärksamhet då?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: FSD Beta är imponerande!
Tesla rekommenderar det från det användningsfall du beskriver. Från manualen:Zalman3 skrev:Så du rekommenderar att jag slår av AP2 eftersom den är farlig?spacecoin skrev:Det finns mängder av forskning på att den som gör själv är mer uppmärksam. Obs att Teslas AP inte är designad för det du beskriver.Zalman3 skrev:Vore intressant att i en Simulator köra 5 timmar efter en tråkig skogsväg nästan utan trafik, med och utan AP.
Och sen hoppar en älg fram på vägen.
Och se vem som klarar älgen bäst.
Warning: Autosteer is intended for use only on highways and limited-access roads with a fully attentive driver. When using Autosteer, hold the steering wheel and be mindful of road conditions and surrounding traffic. Do not use Autosteer on city streets, in construction zones, or in areas where bicyclists or pedestrians may be present. Never depend on Autosteer to determine an appropriate driving path. Always be prepared to take immediate action. Failure to follow these instructions could cause damage, serious injury or death.
Re: FSD Beta är imponerande!
1. Fungerar alla biltillverkares system på samma sätt?spacecoin skrev:Tesla rekommenderar det. Från manualen:Zalman3 skrev:Så du rekommenderar att jag slår av AP2 eftersom den är farlig?spacecoin skrev:Det finns mängder av forskning på att den som gör själv är mer uppmärksam. Obs att Teslas AP inte är designad för det du beskriver.Zalman3 skrev:Vore intressant att i en Simulator köra 5 timmar efter en tråkig skogsväg nästan utan trafik, med och utan AP.
Och sen hoppar en älg fram på vägen.
Och se vem som klarar älgen bäst.Warning: Autosteer is intended for use only on highways and limited-access roads with a fully attentive driver. When using Autosteer, hold the steering wheel and be mindful of road conditions and surrounding traffic. Do not use Autosteer on city streets, in construction zones, or in areas where bicyclists or pedestrians may be present. Never depend on Autosteer to determine an appropriate driving path. Always be prepared to take immediate action. Failure to follow these instructions could cause damage, serious injury or death.
2. Har alla samma villkor?
Förresten, har inte Audi A8 nivå 3?
https://www.audi-mediacenter.com/en/on- ... vel-3-9307
The new Audi A8 – conditional automated at level 3.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: FSD Beta är imponerande!
Kan jag på något sätt lura Volvos Drive Assist så att den kör hela tiden själv?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: FSD Beta är imponerande!
1. Nej. De flesta tillverkare tillåter inte att man använder systemet utanför de ramar man testat det.Zalman3 skrev:spacecoin skrev:Zalman3 skrev:1. Fungerar alla biltillverkares system på samma sätt?
2. Har alla samma villkor?
Förresten, har inte Audi A8 nivå 3?
https://www.audi-mediacenter.com/en/on- ... vel-3-9307The new Audi A8 – conditional automated at level 3.
2. Nej. Se 1.
Ang L3: Det finns några till: EQS t ex. Det måste ju finnas lagstiftning isf som t ex i Tyskland. I L3 kan du surfa och svara på mail från förarsätet t ex.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Re: FSD Beta är imponerande!
Är det bara inom godkända geografiska områden som självkörningen ens går att aktivera?
1. Nej. De flesta tillverkare tillåter inte att man använder systemet utanför de ramar man testat det.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: FSD Beta är imponerande!
Jag kan inte alla system, men så funkar t ex Supercruise och EQS. Vissa vägar stöds, andra inte. Ofta är det ju samma vägar som Tesla anser att man kan använda AP på.Zalman3 skrev:Är det bara inom godkända geografiska områden som självkörningen ens går att aktivera?
1. Nej. De flesta tillverkare tillåter inte att man använder systemet utanför de ramar man testat det.
Re: FSD Beta är imponerande!
Nu när ny teknik ger möjlighet till nästan 100% övervakning av hur en bilförare kör.
Ska man ta körkortet av de 1000 farligaste bilförarna i Sverige?
Olyckorna skulle minska eftersom de står för en oproportionerligt stor andel av olyckorna.
Ska man ta körkortet av de 1000 farligaste bilförarna i Sverige?
Olyckorna skulle minska eftersom de står för en oproportionerligt stor andel av olyckorna.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: FSD Beta är imponerande!
Det hoppas jag redan man gör. Det har vi lagstiftning som reglerar.Zalman3 skrev:Nu när ny teknik ger möjlighet till nästan 100% övervakning av hur en bilförare kör.
Ska man ta körkortet av de 1000 farligaste bilförarna i Sverige?
Olyckorna skulle minska eftersom de står för en oproportionerligt stor andel av olyckorna.
Re: FSD Beta är imponerande!
Nej, säkrast blir det om människan kör med tekniken som säkerhetsnät. Kombinera datorns outtröttlighet med människans fantastiska förmåga att dra slutsatser.Zalman3 skrev:Då ska ju alla former av hjälp till att köra bilen förbjudas.Fredrik j skrev:Det här har undersökts inom flyget. Piloternas reaktionstid vid nödläge förlängs om autopiloten sköter allt. Det är bland annat därför landningar fortfarande är manuellt utförda även om planet skulle kunna landa själv. Piloten är bättre förberedd på att något ska hända.Zalman3 skrev:Vore intressant att i en Simulator köra 5 timmar efter en tråkig skogsväg nästan utan trafik, med och utan AP.Fredrik j skrev:Förbluffade att du blir trött av den fysiska rörelsen som krävs för att styra bilen men inte av att sitta beredd att agera. Skulle nog säga att det är tvärt om för mig. Att sitta och övervaka ett system tycker jag är uttröttande men då mer psykiskt.Zalman3 skrev:Jag kör mycket vägen mellan Umeå och Östersund med AP2 påslagen.
Mycket 80-100 km/h väg och nästan ingen trafik.
Eftersom jag slipper jobbet med att flytta ratten några millimeter hela tiden kommer jag fram mera utvilad och därmed säkrare som förare.
Givetvis är jag alert så jag kan agera om en älg kliver fram på vägen.
Har utgått ifrån att alla andra nivå2 system fungerat på samma sätt.
Och sen hoppar en älg fram på vägen.
Och se vem som klarar älgen bäst.
Samma sak gäller ju säkert bilar. När du till slut känner dig trygg med autopiloten kan det ju bli frestande att göra annat som t.ex. söka lite på Spotify.
https://www.caradvice.com.au/699131/aut ... ons-study/
Eftersom en människa alltid kör bättre?
Dessutom, ju bättre bilen styr själv, ju farligare blir det eftersom människor tappar i uppmärksamhet då?
Re: FSD Beta är imponerande!
I teorin. I praktiken får människor inte sällan för sig att de vet bättre, och kopplar felaktigt från automatiken, vilket leder till fatala olyckor titt som tätt.Fredrik j skrev:Nej, säkrast blir det om människan kör med tekniken som säkerhetsnät. Kombinera datorns outtröttlighet med människans fantastiska förmåga att dra slutsatser.Zalman3 skrev:Då ska ju alla former av hjälp till att köra bilen förbjudas.Fredrik j skrev:Det här har undersökts inom flyget. Piloternas reaktionstid vid nödläge förlängs om autopiloten sköter allt. Det är bland annat därför landningar fortfarande är manuellt utförda även om planet skulle kunna landa själv. Piloten är bättre förberedd på att något ska hända.Zalman3 skrev:Vore intressant att i en Simulator köra 5 timmar efter en tråkig skogsväg nästan utan trafik, med och utan AP.Fredrik j skrev:
Förbluffade att du blir trött av den fysiska rörelsen som krävs för att styra bilen men inte av att sitta beredd att agera. Skulle nog säga att det är tvärt om för mig. Att sitta och övervaka ett system tycker jag är uttröttande men då mer psykiskt.
Och sen hoppar en älg fram på vägen.
Och se vem som klarar älgen bäst.
Samma sak gäller ju säkert bilar. När du till slut känner dig trygg med autopiloten kan det ju bli frestande att göra annat som t.ex. söka lite på Spotify.
https://www.caradvice.com.au/699131/aut ... ons-study/
Eftersom en människa alltid kör bättre?
Dessutom, ju bättre bilen styr själv, ju farligare blir det eftersom människor tappar i uppmärksamhet då?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: FSD Beta är imponerande!
Autobroms går ju inte att stänga av.
Den i särklass viktigaste säkerhetsutrustningen dagens bilar har. Kommer rädda liv. Framförallt på fotgängare.
Den i särklass viktigaste säkerhetsutrustningen dagens bilar har. Kommer rädda liv. Framförallt på fotgängare.
Re: FSD Beta är imponerande!
Jag skulle dra till med en gissning på att de 1000 farligaste förarna redan saknar körkort. Eller har körkort men är onyktra. Min poäng är att det finns lägre hängande frukt.Zalman3 skrev:Nu när ny teknik ger möjlighet till nästan 100% övervakning av hur en bilförare kör.
Ska man ta körkortet av de 1000 farligaste bilförarna i Sverige?
Olyckorna skulle minska eftersom de står för en oproportionerligt stor andel av olyckorna.
Säg att man, till att börja med, kontrollerar att den som sitter bakom ratten får och är i stånd att framföra bilen, innan den ens startar.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: FSD Beta är imponerande!
När jag kör på AP2 så har jag märkt att bilen håller ett längre avstånd till framförvarande bil, än vad jag själv skulle ha gjort.
Speciellt om framförvarande bil saktar in för att svänga.
Speciellt om framförvarande bil saktar in för att svänga.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: FSD Beta är imponerande!
Skulle kunna vara så att en Tesla med FSD känner av att föraren vinglar så mycket på vägen att bilen stängs av.tor-ake skrev:Jag skulle dra till med en gissning på att de 1000 farligaste förarna redan saknar körkort. Eller har körkort men är onyktra. Min poäng är att det finns lägre hängande frukt.Zalman3 skrev:Nu när ny teknik ger möjlighet till nästan 100% övervakning av hur en bilförare kör.
Ska man ta körkortet av de 1000 farligaste bilförarna i Sverige?
Olyckorna skulle minska eftersom de står för en oproportionerligt stor andel av olyckorna.
Säg att man, till att börja med, kontrollerar att den som sitter bakom ratten får och är i stånd att framföra bilen, innan den ens startar.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: FSD Beta är imponerande!
Nej Volvos Drive Assist är inget självkörande system utan ett stödsystem till föraren.Zalman3 skrev:Kan jag på något sätt lura Volvos Drive Assist så att den kör hela tiden själv?
Re: FSD Beta är imponerande!
Så om jag kör med Drive Assist, lägger en tegelsten på gasen. Och släpper ratten.Fredrik j skrev:Nej Volvos Drive Assist är inget självkörande system utan ett stödsystem till föraren.Zalman3 skrev:Kan jag på något sätt lura Volvos Drive Assist så att den kör hela tiden själv?
Så kör den av vägen?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension