Vissa stationer har väl också regskyltsavläsning?Mickep skrev:Såg reklamen att circlek har en app som känner av när man svänger in för att tanka.(man lägger in betalkort)
Inte långt ifrån att tänka sig att det kan införas på snabbladdare också.
Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Moderator: Redaktion
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Ioniq 5 FE AWD
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Tänkte lämna lite rapport och synpunkter på Circle K Göteborg.
Halvorsäng i närhet av Volvo har 2st 150kw och 2st 50kw.
De senaste 2-3 månaderna har alltid minst en varit ur funktion av snabbladdarna. Idag är det två st ur funktion och ena är felanmäld för flera veckor sedan och den andra ca 1 v.
Bäckebolsvägen har 1st 150kw och 1st 50kw. 150kw har varit ur funktion varje gång.
Lappar saknas ofta om de är ur funktion.
Enligt de jag talat med så är det de vanliga pumptekniker (bensin) som genomför reparation och underhåll.
Begränsad kunskap och uppenbart underbemannade.
Ionity har Circle K börjat välja bort pgr av deras höga prissättning.
Som det ser ut prioriteras inte omställningarna i Göteborg och laddarna de valt verkar vara otroligt instabila.
Som någon skrev om okq8 med 2.5 laddare per station så ser det mer ut som Göteborg som helhet är en öken för snabbladdning.
Saknas gör också Tesla.
Varför tror ni det är så dåligt? Jag är luttrad och det kan ni läsa mellan raderna.
Halvorsäng i närhet av Volvo har 2st 150kw och 2st 50kw.
De senaste 2-3 månaderna har alltid minst en varit ur funktion av snabbladdarna. Idag är det två st ur funktion och ena är felanmäld för flera veckor sedan och den andra ca 1 v.
Bäckebolsvägen har 1st 150kw och 1st 50kw. 150kw har varit ur funktion varje gång.
Lappar saknas ofta om de är ur funktion.
Enligt de jag talat med så är det de vanliga pumptekniker (bensin) som genomför reparation och underhåll.
Begränsad kunskap och uppenbart underbemannade.
Ionity har Circle K börjat välja bort pgr av deras höga prissättning.
Som det ser ut prioriteras inte omställningarna i Göteborg och laddarna de valt verkar vara otroligt instabila.
Som någon skrev om okq8 med 2.5 laddare per station så ser det mer ut som Göteborg som helhet är en öken för snabbladdning.
Saknas gör också Tesla.
Varför tror ni det är så dåligt? Jag är luttrad och det kan ni läsa mellan raderna.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7089
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Det är ju tyvärr så här det ofta ser ut utanför Teslas nätverk, jag laddar sällan på andra ställen än hemma och SuC, men dom gånger jag gör det är det i princip alltid något strul.biffen skrev:Tänkte lämna lite rapport och synpunkter på Circle K Göteborg.
Halvorsäng i närhet av Volvo har 2st 150kw och 2st 50kw.
De senaste 2-3 månaderna har alltid minst en varit ur funktion av snabbladdarna. Idag är det två st ur funktion och ena är felanmäld för flera veckor sedan och den andra ca 1 v.
Bäckebolsvägen har 1st 150kw och 1st 50kw. 150kw har varit ur funktion varje gång.
Lappar saknas ofta om de är ur funktion.
Enligt de jag talat med så är det de vanliga pumptekniker (bensin) som genomför reparation och underhåll.
Begränsad kunskap och uppenbart underbemannade.
Ionity har Circle K börjat välja bort pgr av deras höga prissättning.
Som det ser ut prioriteras inte omställningarna i Göteborg och laddarna de valt verkar vara otroligt instabila.
Som någon skrev om okq8 med 2.5 laddare per station så ser det mer ut som Göteborg som helhet är en öken för snabbladdning.
Saknas gör också Tesla.
Varför tror ni det är så dåligt? Jag är luttrad och det kan ni läsa mellan raderna.
Jag ringer av princip alltid supporten när det strular, och det är många gånger jag har fått till svar typ att ”ja, vi vet, den har varit trasig i flera veckor nu”.
Helt oacceptabelt, jag fattar inte riktigt varför man öht har laddstationer om man inte tänker underhålla dom
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Det är ledningen som ansvarar för att prioriteringarna blir rätt. Hade bensinen slutat flöda så hade det inte tagit veckor.
Förmodligen så tror de inte tillräckligt på elbilsladdning.
Jag har dock spenderat mer cash i butiken sedan jag började ladda vilket de själva säger ger mer marginal än bränsleförsäljningen.
Politikerna skulle också kunna tvinga fram ökat byggande, det var ju inga problem med Etanolen som exempel (även om den var taskig).
Sannolikt så ser jag att det kommer bli en ny aktör som köper upp tomter och placerar ut laddnätverk lite så som Tesla gjort. När det väl fungerar bör det bli en moneymachine över tid om det görs rätt.
Förmodligen så tror de inte tillräckligt på elbilsladdning.
Jag har dock spenderat mer cash i butiken sedan jag började ladda vilket de själva säger ger mer marginal än bränsleförsäljningen.
Politikerna skulle också kunna tvinga fram ökat byggande, det var ju inga problem med Etanolen som exempel (även om den var taskig).
Sannolikt så ser jag att det kommer bli en ny aktör som köper upp tomter och placerar ut laddnätverk lite så som Tesla gjort. När det väl fungerar bör det bli en moneymachine över tid om det görs rätt.
-
- elbilist
- Inlägg: 930
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Passerade Göteborg igår och skippade gratisladdningen då det var en bil i kö i Kungsbacka och sen väldigt osäkert om övriga var i drift.biffen skrev:Tänkte lämna lite rapport och synpunkter på Circle K Göteborg.
Halvorsäng i närhet av Volvo har 2st 150kw och 2st 50kw.
De senaste 2-3 månaderna har alltid minst en varit ur funktion av snabbladdarna. Idag är det två st ur funktion och ena är felanmäld för flera veckor sedan och den andra ca 1 v.
Bäckebolsvägen har 1st 150kw och 1st 50kw. 150kw har varit ur funktion varje gång.
Lappar saknas ofta om de är ur funktion.
Enligt de jag talat med så är det de vanliga pumptekniker (bensin) som genomför reparation och underhåll.
Begränsad kunskap och uppenbart underbemannade.
Ionity har Circle K börjat välja bort pgr av deras höga prissättning.
Som det ser ut prioriteras inte omställningarna i Göteborg och laddarna de valt verkar vara otroligt instabila.
Som någon skrev om okq8 med 2.5 laddare per station så ser det mer ut som Göteborg som helhet är en öken för snabbladdning.
Saknas gör också Tesla.
Varför tror ni det är så dåligt? Jag är luttrad och det kan ni läsa mellan raderna.
Tror det har med prisläget att göra att de är ur funktion pga belastningen och därmed inte har högsta prio att få igång heller.
Pratade lite snabbt med en tekniker vid stationen i Väsby och han nämnde att de har beställt en massa laddare som de väntar på leverans av, därför står det bara en laddare på de flesta stationer, samt att de söker bygglov till ”ett antal” till.
Tror skarpt att deras samarbete med Ionity kommer skäras ner då det nätverket verkar ha stannat av typ helt.
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Om de vill börja tjäna pengar på laddningen så måste de få det att fungera. Ju längre tid med gratisladdning desto sämre. Det borde därför prioriteras, låter märkligt annars. I Göteborg på hisingen så finns det totalt 3 st 150kw laddare som jag känner till, dessa står på Circle K så urvalet är inte stort. Hisingens yta är extremt stor med stor befolkningsmängd. I ytterkanterna är det dessutom extremt kapitalstark befolkning och gissningsvis hög andel elbilsägare.
Det har inte varit så högt tryck heller då det alltid ligger nere så högt slitage ser jag inte som orsak.
Ionity är det tvärstopp för och det är nog inte bara prissättningen, har själv varit tvungen att ladda där mycket i sommar och när man står utan laddning spelar priset mindre roll.
Det har inte varit så högt tryck heller då det alltid ligger nere så högt slitage ser jag inte som orsak.
Ionity är det tvärstopp för och det är nog inte bara prissättningen, har själv varit tvungen att ladda där mycket i sommar och när man står utan laddning spelar priset mindre roll.
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Kapitalstark befolkning som bor på Hisingen laddar väl i väldigt stor utsträckning hemma? Eller hur tänker du?biffen skrev:Hisingens yta är extremt stor med stor befolkningsmängd. I ytterkanterna är det dessutom extremt kapitalstark befolkning och gissningsvis hög andel elbilsägare.
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Med tanke på att Göteborg är fordonsstaden nr 1 i landet så är det faktiskt väldigt märkligt hur dåligt det är.biffen skrev:Tänkte lämna lite rapport och synpunkter på Circle K Göteborg.
Halvorsäng i närhet av Volvo har 2st 150kw och 2st 50kw.
De senaste 2-3 månaderna har alltid minst en varit ur funktion av snabbladdarna. Idag är det två st ur funktion och ena är felanmäld för flera veckor sedan och den andra ca 1 v.
Bäckebolsvägen har 1st 150kw och 1st 50kw. 150kw har varit ur funktion varje gång.
Lappar saknas ofta om de är ur funktion.
Enligt de jag talat med så är det de vanliga pumptekniker (bensin) som genomför reparation och underhåll.
Begränsad kunskap och uppenbart underbemannade.
Ionity har Circle K börjat välja bort pgr av deras höga prissättning.
Som det ser ut prioriteras inte omställningarna i Göteborg och laddarna de valt verkar vara otroligt instabila.
Som någon skrev om okq8 med 2.5 laddare per station så ser det mer ut som Göteborg som helhet är en öken för snabbladdning.
Saknas gör också Tesla.
Varför tror ni det är så dåligt? Jag är luttrad och det kan ni läsa mellan raderna.
Där borde ju Volvo/Polestar ha en möjlighet att visa vägen om de menar allvar med elektrifieringen.
Samma sak för kommunen som satsar 100+ miljarder på tåg/västlänken. Tydligen blev inga pengar över till personbilar elektrifiering?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
-
- elbilist
- Inlägg: 930
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Precis.Fredrik j skrev:Kapitalstark befolkning som bor på Hisingen laddar väl i väldigt stor utsträckning hemma? Eller hur tänker du?biffen skrev:Hisingens yta är extremt stor med stor befolkningsmängd. I ytterkanterna är det dessutom extremt kapitalstark befolkning och gissningsvis hög andel elbilsägare.
Snabbladdning behövs främst längs med stråken där de stora mängderna trafik färdas.
De som bor i området använder nog ytterst sällan dessa laddare, utom då när de är gratis.
Förstår faktiskt inte varför inte större shoppingcenters startar upp laddstationer för passerande bilister.
För vem vill ens stanna på alla dessa mackar.
Snabbladdare man betalar för, eller 30-50kW laddare där man betalar typ 50:- som man sen får tillbaka när man shoppar i centrumet.
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
När jag läser det här och att MER har något slags systemfel, samt hur folk stod i kö till 50kw laddaren i mcd nu så är jag fan glad att tesla kommer öppna upp för alla elbilar. Alla andra aktörer är så jävla oseriösa och jag känner inte att det bygga ut i jämn fart med hur många elbilar det faktiskt är ute nu.
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Ju mer pengar man har ju snålare blir man.Fredrik j skrev:Kapitalstark befolkning som bor på Hisingen laddar väl i väldigt stor utsträckning hemma? Eller hur tänker du?biffen skrev:Hisingens yta är extremt stor med stor befolkningsmängd. I ytterkanterna är det dessutom extremt kapitalstark befolkning och gissningsvis hög andel elbilsägare.
Circle Ks strategi att börja med gratisladdning är smart tycker jag.
Leder till att många för upp ögonen för dom, och de får ökad försäljning i butikerna.
Dessutom blir laddutrustningen verkligen stresstestad.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Håller med.. Även deras senaste drag att man behöver appen och anmäla ett bankkort för att ladda är snart, då är alla redo att fortsätta ladda där när de tar betalt och alla vet hur de går till, dvs hur appen fungerar.taliz skrev:Ju mer pengar man har ju snålare blir man.Fredrik j skrev:Kapitalstark befolkning som bor på Hisingen laddar väl i väldigt stor utsträckning hemma? Eller hur tänker du?biffen skrev:Hisingens yta är extremt stor med stor befolkningsmängd. I ytterkanterna är det dessutom extremt kapitalstark befolkning och gissningsvis hög andel elbilsägare.
Circle Ks strategi att börja med gratisladdning är smart tycker jag.
Leder till att många för upp ögonen för dom, och de får ökad försäljning i butikerna.
Dessutom blir laddutrustningen verkligen stresstestad.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Sista delen du beskriver har jag tjatat länge om nu. Det är också många ggr som man inte är i behov av en snabbare laddning än 50kW. Ska man inte längre än femtio mil kan man lika gärna käka vid en 50kW-laddare. Gör ingen som helst skillnad. Och med tanke på hur dålig laddkurvan är på många bilar så blir skillnaden ännu mindre.(Har man en Tesla ska man planera flera Suc för att få så effektiv laddning som möjligt, inte optimalt direkt) Nu har jag en suverän laddkurva men jag föredrar hellre bättre mat inne i stan än tråkig snabbmat på en mack vid en motorväg.R_Edvinsson skrev:Precis.Fredrik j skrev:Kapitalstark befolkning som bor på Hisingen laddar väl i väldigt stor utsträckning hemma? Eller hur tänker du?biffen skrev:Hisingens yta är extremt stor med stor befolkningsmängd. I ytterkanterna är det dessutom extremt kapitalstark befolkning och gissningsvis hög andel elbilsägare.
Snabbladdning behövs främst längs med stråken där de stora mängderna trafik färdas.
De som bor i området använder nog ytterst sällan dessa laddare, utom då när de är gratis.
Förstår faktiskt inte varför inte större shoppingcenters startar upp laddstationer för passerande bilister.
För vem vill ens stanna på alla dessa mackar.
Snabbladdare man betalar för, eller 30-50kW laddare där man betalar typ 50:- som man sen får tillbaka när man shoppar i centrumet.
Om elbil får folk att lära sig att stressa av och ta det lugnt så är det bara några av fördelarna med elbil.
Har fått mig att lugna ner mig lite grann och inte ligga i 150km/h på motorvägen.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3301
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Ja, 50 kW-laddare är utmärkta, förutsatt att de står där man vill stanna cirka en timme. Längs en motorväg är de inget mer än nödladdare. Gärna fler 50 kW stolpar inne i stadskärnorna.Robertrimmevik skrev:Sista delen du beskriver har jag tjatat länge om nu. Det är också många ggr som man inte är i behov av en snabbare laddning än 50kW. Ska man inte längre än femtio mil kan man lika gärna käka vid en 50kW-laddare. Gör ingen som helst skillnad. Och med tanke på hur dålig laddkurvan är på många bilar så blir skillnaden ännu mindre.(Har man en Tesla ska man planera flera Suc för att få så effektiv laddning som möjligt, inte optimalt direkt) Nu har jag en suverän laddkurva men jag föredrar hellre bättre mat inne i stan än tråkig snabbmat på en mack vid en motorväg.R_Edvinsson skrev:Förstår faktiskt inte varför inte större shoppingcenters startar upp laddstationer för passerande bilister.
För vem vill ens stanna på alla dessa mackar.
Snabbladdare man betalar för, eller 30-50kW laddare där man betalar typ 50:- som man sen får tillbaka när man shoppar i centrumet.
Om elbil får folk att lära sig att stressa av och ta det lugnt så är det bara några av fördelarna med elbil.
Har fått mig att lugna ner mig lite grann och inte ligga i 150km/h på motorvägen.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Håller med helt ang 50kw laddare. Står de på rätt plats och samt att man kan lita på att de fungerar och är lediga och det finns flera på samma ställe. De är perfekta där man ändå ska luncha och handla/shoppa eller liknande.
Det mest frustrerande är ju när det bara finns en laddare närheten och den är sönder eller den är upptagen av en idiot som laddat upp till 100% och dyker upp en halvtimme efter den varit klar.
Det mest frustrerande är ju när det bara finns en laddare närheten och den är sönder eller den är upptagen av en idiot som laddat upp till 100% och dyker upp en halvtimme efter den varit klar.
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Hade gärna sett massor av 50kW-laddare inne vid parkeringsplatser i stadscentrum. Perfekt laddeffekt för när man skall äta lunch eller middag, eller göra andra besök i staden (shopping, turism, etc).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
+1martinot skrev:Hade gärna sett massor av 50kW-laddare inne vid parkeringsplatser i stadscentrum. Perfekt laddeffekt för när man skall äta lunch eller middag, eller göra andra besök i staden (shopping, turism, etc).
Jag skulle också hellre se 6st 50 kW-laddare än 1st 300 kW laddare vid t ex restauranger efter vägarna (självklart skulle det behövas en snabbare med för de som bara vill vidare.) Man laddar medans man äter - och att behöva springa ut och flytta bilen när den laddat klart kommer nog inte många orka göra.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Låter som mycket önsketänkande. Idag kan man ju vara glad om det finns AC-stolpar vid ett köpcenter eller i stadskärnor. Och jag inbillar mig att det är sällan elbilar som står där och laddar, utan det är främst laddhybrider. För en elbil är det inte värt besväret att plocka fram laddsladden för några ynka kWh som man kanske får över en lunch. Framförallt inte när det är dyrt att ladda.
Som ni säger så hade ett gäng 50kW-laddare varit betydligt mer användbart.
Jag uppskattade faktiskt dubbelladdaren i min första Tesla. 22kW var perfekt för att få en ordentlig påfyllning över en lunchrast. Idag laddar jag aldrig AC på publika laddstolpar längre.
Som ni säger så hade ett gäng 50kW-laddare varit betydligt mer användbart.
Jag uppskattade faktiskt dubbelladdaren i min första Tesla. 22kW var perfekt för att få en ordentlig påfyllning över en lunchrast. Idag laddar jag aldrig AC på publika laddstolpar längre.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3301
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Ja, 22 kW dubbelladdare skulle vara bra. Det finns så många 22 kW stolpar, så det är lite synd att inte kunna utnyttja deras kapacitet. För mig som har en strömsnål bil med skapligt stort batteri är möjligheterna goda att utnyttja 22 kW och få många mil på t ex två timmar.mati skrev:Låter som mycket önsketänkande. Idag kan man ju vara glad om det finns AC-stolpar vid ett köpcenter eller i stadskärnor. Och jag inbillar mig att det är sällan elbilar som står där och laddar, utan det är främst laddhybrider. För en elbil är det inte värt besväret att plocka fram laddsladden för några ynka kWh som man kanske får över en lunch. Framförallt inte när det är dyrt att ladda.
Som ni säger så hade ett gäng 50kW-laddare varit betydligt mer användbart.
Jag uppskattade faktiskt dubbelladdaren i min första Tesla. 22kW var perfekt för att få en ordentlig påfyllning över en lunchrast. Idag laddar jag aldrig AC på publika laddstolpar längre.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Av nån anledning kan jag inte lägga in mitt kort, appen kraschar och jag känner mig inte helt benägen att skicka kraschdumpen med mitt kort-info tvärs över internet för att se om nån kan fixa det utan att nån annan ser och spar undan mitt kortnummer. Jag kan inte avgöra om dumpen studsar via google och app-teamen där tio ggr innan nån på C-K får se den och C-K's app-team kanske är externt inhyrt med.chaffis75 skrev:Håller med.. Även deras senaste drag att man behöver appen och anmäla ett bankkort för att ladda är snart, då är alla redo att fortsätta ladda där när de tar betalt och alla vet hur de går till, dvs hur appen fungerar.taliz skrev:Circle Ks strategi att börja med gratisladdning är smart tycker jag.
Leder till att många för upp ögonen för dom, och de får ökad försäljning i butikerna.
Dessutom blir laddutrustningen verkligen stresstestad.
Dock lyckades jag få ladda på CircleKs gratisladdare i Linköping ändå, så jag har ju provat deras snabbladdning en gång utan app. De i kassan visste i princip inget om nånting relaterat till el-laddning eller appar alls, antar att deras primära fokus är att sälja korv.
Tesla M3 LR..
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Provade du ringa deras kundtjänst angående kortet. Låter konstigt du inte får in kortet.IcePic skrev:Av nån anledning kan jag inte lägga in mitt kort, appen kraschar och jag känner mig inte helt benägen att skicka kraschdumpen med mitt kort-info tvärs över internet för att se om nån kan fixa det utan att nån annan ser och spar undan mitt kortnummer. Jag kan inte avgöra om dumpen studsar via google och app-teamen där tio ggr innan nån på C-K får se den och C-K's app-team kanske är externt inhyrt med.chaffis75 skrev:Håller med.. Även deras senaste drag att man behöver appen och anmäla ett bankkort för att ladda är snart, då är alla redo att fortsätta ladda där när de tar betalt och alla vet hur de går till, dvs hur appen fungerar.taliz skrev:Circle Ks strategi att börja med gratisladdning är smart tycker jag.
Leder till att många för upp ögonen för dom, och de får ökad försäljning i butikerna.
Dessutom blir laddutrustningen verkligen stresstestad.
Dock lyckades jag få ladda på CircleKs gratisladdare i Linköping ändå, så jag har ju provat deras snabbladdning en gång utan app. De i kassan visste i princip inget om nånting relaterat till el-laddning eller appar alls, antar att deras primära fokus är att sälja korv.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Har tjatat länge om 22kW-ombordladdare också. Den infrastrukturen är snorbillig i jämförelse med DC. 22kW i kombination med bilar med 120kWh batteri och uppåt skulle i regel ta bort nästan allt behov av snabbladdning i framtiden. Det kräver dock att det finns gott om 22kW destinationsladdning och gott om batteriproduktion. Men det blir ett litet moment 22 av det.mati skrev:Låter som mycket önsketänkande. Idag kan man ju vara glad om det finns AC-stolpar vid ett köpcenter eller i stadskärnor. Och jag inbillar mig att det är sällan elbilar som står där och laddar, utan det är främst laddhybrider. För en elbil är det inte värt besväret att plocka fram laddsladden för några ynka kWh som man kanske får över en lunch. Framförallt inte när det är dyrt att ladda.
Som ni säger så hade ett gäng 50kW-laddare varit betydligt mer användbart.
Jag uppskattade faktiskt dubbelladdaren i min första Tesla. 22kW var perfekt för att få en ordentlig påfyllning över en lunchrast. Idag laddar jag aldrig AC på publika laddstolpar längre.
Vilka aktörer vill investera i dyra snabbladdare om behovet blir mindre i framtiden och vilka vill investera i 22kW och säkra upp för det när knappt några bilar har de ombordladdarna. De är lite av motsatsförhållanden till varandra och just nu tror jag att det gör omställningen långsam.
Men så fort kommuner brf och hyresvärdar börjar säkra upp så kan det gå fort. Finns två andra väldigt starka argument för större batterier. V2X och batteridegradering. Folk tycker om att känna sig trygga.
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Självklart, har ticket-nummer i deras interna system, de ville i princip bara veta banken som kortet var knutet till och vilken tidpunkt jag gjorde försöken på, men ingen annan återkoppling sedan dess.Provade du ringa deras kundtjänst angående kortet. Låter konstigt du inte får in kortet.chaffis75 skrev:Av nån anledning kan jag inte lägga in mitt kort, appen kraschar och jag känner mig inte helt benägen att skicka kraschdumpen med mitt kort-info tvärs över internet för att se om nån kan fixa det utan att nån annan ser och spar undan mitt kortnummer. Jag kan inte avgöra om dumpen studsar via google och app-teamen där tio ggr innan nån på C-K får se den och C-K's app-team kanske är externt inhyrt med.IcePic skrev:Håller med.. Även deras senaste drag att man behöver appen och anmäla ett bankkort för att ladda är snart, då är alla redo att fortsätta ladda där när de tar betalt och alla vet hur de går till, dvs hur appen fungerar.
Tesla M3 LR..
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Hoppas att de börjar ta betalt snart.
Helt omöjligt att ladda hos CircleK göteborgsområdet just nu pga alla snåljåpar som står och köar.
Hade gärna betalat för att ladda där.
Helt omöjligt att ladda hos CircleK göteborgsområdet just nu pga alla snåljåpar som står och köar.
Hade gärna betalat för att ladda där.
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
De tre 150kw jag rapporterat om är fortfarande ur bruk. Är det köande till 50kw du tänker på eller är du på andra stationer som nu får bära mer?
Håller med om att debitering sannolikt är rätt väg framåt men jag tvivlar på att deras servicetakt kommer att öka oavsett.
Håller med om att debitering sannolikt är rätt väg framåt men jag tvivlar på att deras servicetakt kommer att öka oavsett.