Starship test
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 469
- Blev medlem: 01 jun 2017 15:25
- Ort: Tanumshede
Re: Starship test
Elon använder sitt privatjet för att transportera personal till Brownsville från Hawthorne och Titusville.
Raptor 100 har passerats i tillverkning.
Raptor 100 har passerats i tillverkning.
-
- Inlägg: 35
- Blev medlem: 29 maj 2021 08:01
-
- Inlägg: 35
- Blev medlem: 29 maj 2021 08:01
-
- Inlägg: 469
- Blev medlem: 01 jun 2017 15:25
- Ort: Tanumshede
-
- Inlägg: 469
- Blev medlem: 01 jun 2017 15:25
- Ort: Tanumshede
Re: Starship test
SN 20: Tankdel och lastdel stackas i HB. Tror att 3 RVacs + 3 sea level Raptor monterade.
-
- Inlägg: 35
- Blev medlem: 29 maj 2021 08:01
Re: Starship test
De planerar att lyfta upp S20 på B4 idag enligt Elon.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
-
- Inlägg: 35
- Blev medlem: 29 maj 2021 08:01
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7364
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Starship test
Väldigt bra video av Everyday Astronaut! Han får en rundvisning i Boca Chica av ingen mindre än Elon Musk!
-
- Inlägg: 35
- Blev medlem: 29 maj 2021 08:01
-
- Inlägg: 35
- Blev medlem: 29 maj 2021 08:01
Re: Starship test
Ser ut som att SN 20 endast har värmesköld på "ner sidan, kanske för viktoptimering, ska bli intressant o se hur den kommer klara återkomsten genom atmosfären i hyffsat hög fart...
Re: Starship test
Det behövs bara värmesköld på sidan som är ner mot atmosfären. Starship frontar ju med en bredsida för att få farten på ett effektivt sätt.Fossilfritt skrev:Ser ut som att SN 20 endast har värmesköld på "ner sidan, kanske för viktoptimering, ska bli intressant o se hur den kommer klara återkomsten genom atmosfären i hyffsat hög fart...
Såga i går att det fattades många plattor men de tycks plocka dit efterhand och nu är nästan hela undersidan täckt.
Snart är världens största raket monterad!
Re: Starship test
Jag visste att den var stor, men oj vad stor den är
P85D svart/svart med gratis SuC
-
- Inlägg: 35
- Blev medlem: 29 maj 2021 08:01
Re: Starship test
Inte helt övertygad, starship kommer behöva rotera i hög hastighet för att få skölden neråt, så frågan är om skeppet kan vändas innan friktionen tar tag i konstruktionen, ser också att gångjärnen till vingarna delvis saknar skydd på nersidan...LarsL skrev:Det behövs bara värmesköld på sidan som är ner mot atmosfären. Starship frontar ju med en bredsida för att få farten på ett effektivt sätt.Fossilfritt skrev:Ser ut som att SN 20 endast har värmesköld på "ner sidan, kanske för viktoptimering, ska bli intressant o se hur den kommer klara återkomsten genom atmosfären i hyffsat hög fart...
Såga i går att det fattades många plattor men de tycks plocka dit efterhand och nu är nästan hela undersidan täckt.
Snart är världens största raket monterad!
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7364
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Starship test
Kolla test flygningarna så ser du hur det kommer se ut ungefär när skeppet går in i den tjocka atmosfären.Fossilfritt skrev:Inte helt övertygad, starship kommer behöva rotera i hög hastighet för att få skölden neråt, så frågan är om skeppet kan vändas innan friktionen tar tag i konstruktionen, ser också att gångjärnen till vingarna delvis saknar skydd på nersidan...LarsL skrev:Det behövs bara värmesköld på sidan som är ner mot atmosfären. Starship frontar ju med en bredsida för att få farten på ett effektivt sätt.Fossilfritt skrev:Ser ut som att SN 20 endast har värmesköld på "ner sidan, kanske för viktoptimering, ska bli intressant o se hur den kommer klara återkomsten genom atmosfären i hyffsat hög fart...
Såga i går att det fattades många plattor men de tycks plocka dit efterhand och nu är nästan hela undersidan täckt.
Snart är världens största raket monterad!
Ja, det fattas ännu på några ställen. Men det verkar som att de plockar ditt dem under tiden medan de flyttar farkosten. Antar att lyft och flytt är vindkänsliga men det är det inte att sätta ”kakelplattor”. Just vid gångjärnen verkar det vara en speciell form på plattorna så det kanske dröjer på grund av tillverkningen av dem.
Tänk på att Starship är gjort av rostfritt stål så det tål mer än dubbla temperaturen emot Rymdfärjan som var gjord av aluminium.
Re: Starship test
Och ändå är den förmodligen ännu större när man ser den i verkligheten. Jag har i alla fall supersvåra att se skalan på något på bild när det är så här stort. Kommer ihåg chocken när jag insåg storleken på Saturn V i verkligheten… och då låg den ner ändå.Remuz skrev:Jag visste att den var stor, men oj vad stor den är
Re: Starship test
Räknade med att gubbarna på skylift ät 180cm cirka... skyliften är ju pytte när man ser raketen till höger sedanLarsL skrev:Och ändå är den förmodligen ännu större när man ser den i verkligheten. Jag har i alla fall supersvåra att se skalan på något på bild när det är så här stort. Kommer ihåg chocken när jag insåg storleken på Saturn V i verkligheten… och då låg den ner ändå.Remuz skrev:Jag visste att den var stor, men oj vad stor den är
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Starship test
Jag fick en liten insikt när jag såg byggställningen upp till launchpadden… bara den är en bra bit upp i luften.Remuz skrev:Räknade med att gubbarna på skylift ät 180cm cirka... skyliften är ju pytte när man ser raketen till höger sedanLarsL skrev:Och ändå är den förmodligen ännu större när man ser den i verkligheten. Jag har i alla fall supersvåra att se skalan på något på bild när det är så här stort. Kommer ihåg chocken när jag insåg storleken på Saturn V i verkligheten… och då låg den ner ändå.Remuz skrev:Jag visste att den var stor, men oj vad stor den är
- rsk
- Teslaägare
- Inlägg: 83
- Blev medlem: 26 jul 2017 12:35
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/kristofer81744
Re: Starship test
Ett rymdskepp kan ju styra i rymdens vakuum, klart det skulle kunna vända innan friktionen.Fossilfritt skrev:Inte helt övertygad, starship kommer behöva rotera i hög hastighet för att få skölden neråt, så frågan är om skeppet kan vändas innan friktionen tar tag i konstruktionen, ser också att gångjärnen till vingarna delvis saknar skydd på nersidan...LarsL skrev:Det behövs bara värmesköld på sidan som är ner mot atmosfären. Starship frontar ju med en bredsida för att få farten på ett effektivt sätt.Fossilfritt skrev:Ser ut som att SN 20 endast har värmesköld på "ner sidan, kanske för viktoptimering, ska bli intressant o se hur den kommer klara återkomsten genom atmosfären i hyffsat hög fart...
Såga i går att det fattades många plattor men de tycks plocka dit efterhand och nu är nästan hela undersidan täckt.
Snart är världens största raket monterad!
Brinner för elbilen - bevakar och rapporterar flera gånger i veckan på: Allt om Elbil
-
- Inlägg: 35
- Blev medlem: 29 maj 2021 08:01
Re: Starship test
Kompå att man kan analysera bilder från tidigare space shuttles, där man dragit upp skölden lite extra i fronten, men som du skriver så kanske starship prototypen inte är superkänslig, hittade en bild på en shuttleLarsL skrev:Kolla test flygningarna så ser du hur det kommer se ut ungefär när skeppet går in i den tjocka atmosfären.Fossilfritt skrev:Inte helt övertygad, starship kommer behöva rotera i hög hastighet för att få skölden neråt, så frågan är om skeppet kan vändas innan friktionen tar tag i konstruktionen, ser också att gångjärnen till vingarna delvis saknar skydd på nersidan...LarsL skrev:Det behövs bara värmesköld på sidan som är ner mot atmosfären. Starship frontar ju med en bredsida för att få farten på ett effektivt sätt.Fossilfritt skrev:Ser ut som att SN 20 endast har värmesköld på "ner sidan, kanske för viktoptimering, ska bli intressant o se hur den kommer klara återkomsten genom atmosfären i hyffsat hög fart...
Såga i går att det fattades många plattor men de tycks plocka dit efterhand och nu är nästan hela undersidan täckt.
Snart är världens största raket monterad!
Ja, det fattas ännu på några ställen. Men det verkar som att de plockar ditt dem under tiden medan de flyttar farkosten. Antar att lyft och flytt är vindkänsliga men det är det inte att sätta ”kakelplattor”. Just vid gångjärnen verkar det vara en speciell form på plattorna så det kanske dröjer på grund av tillverkningen av dem.
Tänk på att Starship är gjort av rostfritt stål så det tål mer än dubbla temperaturen emot Rymdfärjan som var gjord av aluminium.
Edit: "Musk wrote that Starship and its Super Heavy booster also still need at least "4 significant items" before they'd be ready to fly. Those include final heat shield tiles for Starship, thermal protection for the Super Heavy's engines, more ground system propellant storage tanks and a quick disconnect arm for Starship, likely attached to the pad's gantry tower."