Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 155
- Blev medlem: 18 aug 2019 17:33
- Ort: Värmland
- Referralkod: ts.la/fredrik16543
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
För att andra bilar ska kunna ladda så lär det ju komma en adapter likt den för chademo -> ccs. Fast med 1-2m i längd. Annars lär det inte vara många bilar som kommer kunna nyttja laddarna praktiskt, mer än de som har uttag där det sitter på Teslan. Men iofs går det ju att öppna upp det för att få bidrag men inga andra kommer kunna ladda där. Hoppas adaptern blir dyr också så att tesla drar i mer pengar och kan bygga ut nätverket ännu mer.
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Bra inlägg (som jag fick från en annan tråd) om praktiska saker som trasslar till det, och kostar potentiellt mycket pengar, för Tesla att hantera:
https://www.linkedin.com/pulse/tesla-ac ... annisdahl/
https://www.linkedin.com/pulse/tesla-ac ... annisdahl/
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Jag blir nyfiken på hur den skulle se ut med V3's vätskekylda kablar - samt vilken effektbegränsning den skulle få.fraggan skrev:För att andra bilar ska kunna ladda så lär det ju komma en adapter likt den för chademo -> ccs. Fast med 1-2m i längd. Annars lär det inte vara många bilar som kommer kunna nyttja laddarna praktiskt, mer än de som har uttag där det sitter på Teslan. Men iofs går det ju att öppna upp det för att få bidrag men inga andra kommer kunna ladda där. Hoppas adaptern blir dyr också så att tesla drar i mer pengar och kan bygga ut nätverket ännu mer.
Känns inte som en framkomlig väg.
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Lösningen blir enkel. Det blir som på alla andra laddplatser. Kreativa parkeringar.
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Du kan nog ha rätt. Tesla har ju inte direkt gått löst släpvagns problemet för alla uttag så det är ju inte troligt att de löser det för alla bilar heller. Antingen får de parkera på tvären eller använda drive-through båsen.Mickep skrev:Lösningen blir enkel. Det blir som på alla andra laddplatser. Kreativa parkeringar.
Å andra sidan löste de CCS väldigt snabbt.
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
CCS var lätt. Krävde dubbla kablar, men inte längre kablar. Dessutom gjorde nog avsaknaden av aktiv glykolkylning hos V2 att CCS var enklare att lägga till. Man kunde behålla stallen/laddpunkterna som de var, och bara installera en till kabel. Man behövde inte riva ner stallen och bygga helt nytt från grunden.LarsL skrev:Du kan nog ha rätt. Tesla har ju inte direkt gått löst släpvagns problemet för alla uttag så det är ju inte troligt att de löser det för alla bilar heller. Antingen får de parkera på tvären eller använda drive-through båsen.Mickep skrev:Lösningen blir enkel. Det blir som på alla andra laddplatser. Kreativa parkeringar.
Å andra sidan löste de CCS väldigt snabbt.
Tesla-stallen är inte gjorda för att kunna härbärgera längre kablar på samma sätt som Ionity.
För det vätskekylda V3 är det inte säkert att pumpar och kylsystem har kraft och kapacitet att kyla dubbelt så långa kablar, med kanske en fördubblad mängd värme som genereras och potentiellt måste kylas bort (och trögare flöde med ökad längd).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Kia EV6, Ionic 5 och eventuellt MEB-bilarna lär ju kunna ladda. De har alla laddporten ganska långt bak. Däremot sitter den på motsatt sida mot Tesla, så vid laddare man backar in till kommer man behöva ställa sig på "fel" sida laddaren, sett ur en Teslaägares perspektiv. Men om nätverket öppnas upp, man betalar för sig och har lika stor rätt att ladda som Teslor, så kan man i så fall lika gärna argumentera att det är Teslorna som står på fel sida om man kör någon av ovan nämnda bilar. Det är med andra ord som upplagt för diskussioner. Som tur väl är är de flesta elbilister jag stöter på både ovanligt trevliga och förstående, så jag hoppas det inte kommer dithän. Själv skulle jag nästan få lite dåligt samvete av att ladda på SuC om det var hög beläggning, även om jag betalade för mig. Särskilt om jag var tvungen att ställa mig på "fel" plats ur en Teslaägares perspektiv.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Konstigt att han inte tror att Tesla ska klara att lösa det som hans eget företag har löst...martinot skrev:Bra inlägg (som jag fick från en annan tråd) om praktiska saker som trasslar till det, och kostar potentiellt mycket pengar, för Tesla att hantera:
https://www.linkedin.com/pulse/tesla-ac ... annisdahl/
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Längden i sig är nog inget problem då de redan nu går hela vägen från skåpen ut till stolpen. Sen behöver Tesla en lösning för kabelhanteringen men det kan de säkert klura ut.
Men det är också troligt att de helt enkelt hänvisar tex e-tron till att stå vid kör igenom uttagen. På samma sätt som oss med släpkärror.
Men det är också troligt att de helt enkelt hänvisar tex e-tron till att stå vid kör igenom uttagen. På samma sätt som oss med släpkärror.
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Jo, då det tror han. Du har bara inte läst hela kanske. Han skriver följande:Maw skrev:Konstigt att han inte tror att Tesla ska klara att lösa det som hans eget företag har löst...martinot skrev:Bra inlägg (som jag fick från en annan tråd) om praktiska saker som trasslar till det, och kostar potentiellt mycket pengar, för Tesla att hantera:
https://www.linkedin.com/pulse/tesla-ac ... annisdahl/
The added capacity from the Tesla network will help alleviate traffic peaks, which in my opinion is a great benefit to both EV drivers and the charging industry overall. And while we can’t compete with Tesla on their great user experience for Teslas, we look forward to compete with them on our own turf: The messy business that is generic BEV fast charging. Come on, Elon, do it!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Å andra sidan är det väl helt olika möjligheter och förutsättningar när kablaget går i jorden och inte ska hanteras av valfri elbilsbilist? Så kanske en dålig jämförelse med längden.LarsL skrev:Längden i sig är nog inget problem då de redan nu går hela vägen från skåpen ut till stolpen. Sen behöver Tesla en lösning för kabelhanteringen men det kan de säkert klura ut.
Men det är också troligt att de helt enkelt hänvisar tex e-tron till att stå vid kör igenom uttagen. På samma sätt som oss med släpkärror.
Model Y LR.
Model S70D
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Helt riktigt som du säger. Dessa kablar i marken mellan laddskåpen och laddpunkterna är ju mycket kraftigare och har större ledningsarea. De genererar inte alls samma motstånd som de mellan laddpunkterna och bilarna, och tappar till skillnad från de väldigt lite effekt till värme. Därav att de heller inte behöver någon aktiv vätskekylning. Har själv sett detta med egna ögon, och fått förklarat detta av teslatekniker på plats.frippe skrev:
Å andra sidan är det väl helt olika möjligheter och förutsättningar när kablaget går i jorden och inte ska hanteras av valfri elbilsbilist? Så kanske en dålig jämförelse med längden.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- kenjon
- Teslaägare
- Inlägg: 1445
- Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
- Ort: Karlskoga
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Om de släpper en adapter på 1-2 m för andra bilar, kan de ju konfigurera den så den bara laddar med 50 kW. Då kommer de bort från kylproblemet på V3.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
-
- elbilist
- Inlägg: 930
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Med tanke på SuCs placeringar är jag bra tveksam om någon ens är intresserad att åka dit för 50kW laddning.kenjon skrev:Om de släpper en adapter på 1-2 m för andra bilar, kan de ju konfigurera den så den bara laddar med 50 kW. Då kommer de bort från kylproblemet på V3.
Speciellt om man på det behöver shoppa en dyr kabel till att släpa på.
- kenjon
- Teslaägare
- Inlägg: 1445
- Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
- Ort: Karlskoga
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Vilket gör att det blir fler lediga stall för oss Teslaägare
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Fast huvudsyftet med att öppna är inte att befintliga stall ska stå lediga utan att det ska komma in mer pengar för utbyggnad, fler stationer och lägre priser...kenjon skrev:Vilket gör att det blir fler lediga stall för oss Teslaägare
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Det är PR-meddelandet ja, sen om det är så de tänker är ju en helt annan femma. Kan lika gärna vara ett försök till att få tag på bidragspengar genom att stationerna tekniskt sett är öppna.Maw skrev:Fast huvudsyftet med att öppna är inte att befintliga stall ska stå lediga utan att det ska komma in mer pengar för utbyggnad, fler stationer och lägre priser...
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Högst troligt det, eller politisk utpressning för att få igenom tillstånden som krävs för fabriken utanför Berlin. Eller en kombination av det.OfarligTesla skrev:Det är PR-meddelandet ja, sen om det är så de tänker är ju en helt annan femma. Kan lika gärna vara ett försök till att få tag på bidragspengar genom att stationerna tekniskt sett är öppna.Maw skrev:Fast huvudsyftet med att öppna är inte att befintliga stall ska stå lediga utan att det ska komma in mer pengar för utbyggnad, fler stationer och lägre priser...
(Snabbladdningsnät är högst troligen endast en förlustverksamhet.)
Gällande att fysiskt kunna få elbilar med krångligt placerade laddintag att fungera, så tror jag inte förlängningskablar är aktuellt.
Har förstått att adapters är tillåtet, men att förlängning inte är tillåtet enligt reglement?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Ingen vinner på protektionism!kenjon skrev:Vilket gör att det blir fler lediga stall för oss Teslaägare
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Vad är protektionism (i detta sammanhanget)?Java skrev:Ingen vinner på protektionism!
Är inte helt med på vad du tänker på?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
martinot skrev:Vad är protektionism (i detta sammanhanget)?Java skrev:Ingen vinner på protektionism!
Är inte helt med på vad du tänker på?
Fri handel är bra.
Protektionism är dåligt.
Gäller även på snabbladdare...
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Håller med.Maw skrev:Fri handel är bra.
Protektionism är dåligt.
Gäller även på snabbladdare...
Alla skall få fritt bygga, äga och bestämma över sin egen egendom, förfoga över den som man vill.
Ingen djävla socialism som tvingar företag att öppna upp eller ge bort sin egendom för att politiker vill finna röster genom hot om konfiskering.
Tyvärr håller ju både Kina och EU på med protektionism genom att ha straffskatter på utländska bilar och andra produkter.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Absolut, och det gäller inte bara länder utan även företag som Ionity och Tesla som har satt upp olika typer av handelshinder för snabbladdning. Men jag är övertygad om att det kommer försvinna med tiden. Precis som IBM öppnade PC:n, Apple öppnade App Store och diverse öppna ekosystem inom mjukvaruutvwcklingen vinner över stängda.martinot skrev:Håller med.Maw skrev:Fri handel är bra.
Protektionism är dåligt.
Gäller även på snabbladdare...
Alla skall få fritt bygga, äga och bestämma över sin egen egendom, förfoga över den som man vill.
Ingen djävla socialism som tvingar företag att öppna upp eller ge bort sin egendom för att politiker vill finna röster genom hot om konfiskering.
Tyvärr håller ju både Kina och EU på med protektionism genom att ha straffskatter på utländska bilar och andra produkter.
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Även USA har för övrigt straffskatt på importerade bilar. Det är därför vissa modeller som tillverkas utanför USA är så mycket dyrare där än i t ex EU.martinot skrev:Håller med.Maw skrev:Fri handel är bra.
Protektionism är dåligt.
Gäller även på snabbladdare...
Alla skall få fritt bygga, äga och bestämma över sin egen egendom, förfoga över den som man vill.
Ingen djävla socialism som tvingar företag att öppna upp eller ge bort sin egendom för att politiker vill finna röster genom hot om konfiskering.
Tyvärr håller ju både Kina och EU på med protektionism genom att ha straffskatter på utländska bilar och andra produkter.
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Du vet nog inte vad handelshinder eller protektionism är.Maw skrev:Absolut, och det gäller inte bara länder utan även företag som Ionity och Tesla som har satt upp olika typer av handelshinder för snabbladdning. Men jag är övertygad om att det kommer försvinna med tiden. Precis som IBM öppnade PC:n, Apple öppnade App Store och diverse öppna ekosystem inom mjukvaruutvwcklingen vinner över stängda.martinot skrev:Håller med.Maw skrev:Fri handel är bra.
Protektionism är dåligt.
Gäller även på snabbladdare...
Alla skall få fritt bygga, äga och bestämma över sin egen egendom, förfoga över den som man vill.
Ingen djävla socialism som tvingar företag att öppna upp eller ge bort sin egendom för att politiker vill finna röster genom hot om konfiskering.
Tyvärr håller ju både Kina och EU på med protektionism genom att ha straffskatter på utländska bilar och andra produkter.
Starta här är mitt tips: https://sv.wikipedia.org/wiki/Protektionism
Men glad att du tar upp liknelsen med Apple Gällande att Tesla har sitt egna laddnät, så är ingen skillnad mot att Apple har sin egen appbutik eller att Google har sin appbutik. De är alla inlåsningsfunktioner för att kunderna skall välja deras lösningar.
Förutom nu då när Tesla skall öppna upp SuC (som iofs. vi fortfarande inte vet hur, när och för vem det kommer ske).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik