Övrig humor

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Hammar
Inlägg: 493
Blev medlem: 03 feb 2015 01:35
Ort: Kalmar

Re: Övrig humor

Inlägg av Hammar »

Erxon skrev:
Hok skrev:
Gargamel skrev:
Var lite svårt att vara "picky" med hotell denna sommar ( i jobbet).
Hamnade på Amigo hotell i emmaboda, ingen laddning alls, men femtioelva parkeringsplatser och duschar som inte rengjorts på 30 år.

2 Veckor senare, så de närmsta hotell till emmaboda var i växjö och kalmar.
Denna och nästa vecka har jag iaf fått tag på ett hotell med 1-fas och blå handske-laddningsstolpar som upp emot 10-nånting bilar kan nyttja samtidigt (dock bara enfas för mig då jag inte har nån för blå handske).
Om du ska tillbaka till Emmaboda så kan jag rekommendera Stora Hotellet i Nybro. Nyrenoverade rum med luftkonditionering. Hade också någon form av elbilsladdning. Åtminstone stod det en ID4 och laddade på baksidan en natt.
Tar till mig tipset om Nybro, är med jämna mellanrum i Emmaboda. Sist bodde jag på Kosta Lodge (utan elbil).
Hotell Amigo har gjort sitt för mig efter det att de i princip ändrade huvudinriktning på verksamheten för några år sedan. Sen att det var en viss charm med den vita pizza-strukturen på väggarna samt glasfönster ner till poolen från matsalen...
Hotell Amigo i Emmaboda har stängt, då nya ägaren avbrutet övertagandet.
https://www.barometern.se/emmaboda/hote ... -4194a095/
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Övrig humor

Inlägg av Gargamel »

Hammar skrev:
Erxon skrev:
Hok skrev:
Gargamel skrev:
Var lite svårt att vara "picky" med hotell denna sommar ( i jobbet).
Hamnade på Amigo hotell i emmaboda, ingen laddning alls, men femtioelva parkeringsplatser och duschar som inte rengjorts på 30 år.

2 Veckor senare, så de närmsta hotell till emmaboda var i växjö och kalmar.
Denna och nästa vecka har jag iaf fått tag på ett hotell med 1-fas och blå handske-laddningsstolpar som upp emot 10-nånting bilar kan nyttja samtidigt (dock bara enfas för mig då jag inte har nån för blå handske).
Om du ska tillbaka till Emmaboda så kan jag rekommendera Stora Hotellet i Nybro. Nyrenoverade rum med luftkonditionering. Hade också någon form av elbilsladdning. Åtminstone stod det en ID4 och laddade på baksidan en natt.
Tar till mig tipset om Nybro, är med jämna mellanrum i Emmaboda. Sist bodde jag på Kosta Lodge (utan elbil).
Hotell Amigo har gjort sitt för mig efter det att de i princip ändrade huvudinriktning på verksamheten för några år sedan. Sen att det var en viss charm med den vita pizza-strukturen på väggarna samt glasfönster ner till poolen från matsalen...
Hotell Amigo i Emmaboda har stängt, då nya ägaren avbrutet övertagandet.
https://www.barometern.se/emmaboda/hote ... -4194a095/
Åkte förbi dem några gånger veckan på väg till ican, det var flera bilar på parkeringen så fram till förra veckan bodde det iaf folk där.
EDIT: skulle vara denna vecka, är ju fortfarande söndag :P
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Övrig humor

Inlägg av LarsL »

Leo skrev:
TiborBlomhall skrev:
2016: "Jippi! Hotellet har ett vägguttag de tillåter jag får använda!"

2021: "Hotellet hade bara ett simpelt vägguttag för elbilsladdning"
Eller ”famous words” från hotell vid SECC 2021…

-Vad är de 80kr på mitt hotellkvitto?
-Ja du ville ju kunna ladda elbil.
-Toppen, då fick JAG alltså ett av de tre uttagen ni har? (=schucko 1-fas 10A?).
-Nä, det finns tre uttag som ni alla får turas om hur ni vill att ladda på under natten…” :shock:

(Vi var alltså 7 elbilar med batterier >70kWh som hade låg laddnivå och avfärd nästa förmiddag…)

Blev en oplanerad extra biltur till Kalix ToR för lite 50kW snabbladdning. Dock var i alla fall Thai-lunchen där väldigt god :D
Det där är ju nästan exakt som det var med internetuppkoppling för 10-15 år sedan. Kostade skjortan och man fick dela en klen uppkoppling med alla som bodde på hotellet. Man skaffade sig andra lösningar, typ mobilt.

Man får ju hoppas att även detta är övergående och att det faktiskt kommer bli självklart med Typ2 uttag till vettigt pris.
Hok
Inlägg: 365
Blev medlem: 13 jan 2015 17:37

Re: Övrig humor

Inlägg av Hok »

Hammar skrev:
Hotell Amigo i Emmaboda har stängt, då nya ägaren avbrutet övertagandet.
https://www.barometern.se/emmaboda/hote ... -4194a095/
Är det ännu nyare ägare som var på väg att ta över? Jag bodde där senast för ett drygt år sedan.
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Övrig humor

Inlägg av Gargamel »

Svängde förbi amigo och tittade nyss, stod en bil på hela parkeringen, kan vara personal eller nåt sådant (tror jag).

Blir nog svårt att få kunden när betygen på t.ex. booking är runt 2 eller nåt sådant
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Övrig humor

Inlägg av martinot »

Zalman3 skrev:
Fråga till hotellet...Har ni elbils laddare?
Självklart!
Screenshot_20210815-003050_Chrome.jpg
En kraftfull enfas 10A uttag!!! :lol:
Men de har ju iaf. köpt en skylt för 50.- - alltid något! :lol:
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Övrig humor

Inlägg av martinot »

Teslaspolen skrev:
Zalman3 skrev:
Fråga till hotellet...Har ni elbils laddare?
Självklart!
Screenshot_20210815-003050_Chrome.jpg
En kraftfull enfas 10A uttag!!! :lol:
Är väl rätt hyggligt ändå. De flesta ställen erbjuder inget alls.

Tror väldigt få hotell har en helt egen laddare, för övrigt. ;)
Hoppas att du är sarkastisk nu gällande 1-fas 10A! :D

DC-laddning är mer för stationer längs vägar. Så snabb laddning behöver inte som destinationsladdare. Håller med dig helt. Tror Zalman skrev fel. :)

Skulle säga att ett 3-fas uttag på 16A (11kW) per elbilsparkering är ett perfekt sätt för att destinationsladda elbilar. Enkelt, billigt och fullt tillräckligt.

De hotell som jag har bott på har just löst det så.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare
Inlägg: 479
Blev medlem: 09 nov 2017 20:34

Re: Övrig humor

Inlägg av tor »

Vet inte om denna varit uppe tidigare men det är en så dålig scam att det blir humor.
https://getvoltbox.com/article4/se
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Övrig humor

Inlägg av mikebike »

martinot skrev:
Teslaspolen skrev:
Zalman3 skrev:
Fråga till hotellet...Har ni elbils laddare?
Självklart!
Screenshot_20210815-003050_Chrome.jpg
En kraftfull enfas 10A uttag!!! :lol:
Är väl rätt hyggligt ändå. De flesta ställen erbjuder inget alls.

Tror väldigt få hotell har en helt egen laddare, för övrigt. ;)
Hoppas att du är sarkastisk nu gällande 1-fas 10A! :D

DC-laddning är mer för stationer längs vägar. Så snabb laddning behöver inte som destinationsladdare. Håller med dig helt. Tror Zalman skrev fel. :)

Skulle säga att ett 3-fas uttag på 16A (11kW) per elbilsparkering är ett perfekt sätt för att destinationsladda elbilar. Enkelt, billigt och fullt tillräckligt.

De hotell som jag har bott på har just löst det så.
Det är ganska få elbilsägare som har med sig portabel laddbox för trefas. Jag har det, men har ännu inte hittat något boende med trefasuttag. Jag blev erbjuden att koppla in mig på ladugårdens uttag på det B&B vi bor på nu, det är det närmaste jag kommit.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Övrig humor

Inlägg av mati »

mikebike skrev:
Det är ganska få elbilsägare som har med sig portabel laddbox för trefas. Jag har det, men har ännu inte hittat något boende med trefasuttag. Jag blev erbjuden att koppla in mig på ladugårdens uttag på det B&B vi bor på nu, det är det närmaste jag kommit.
En sådan här lösning menar du? :)
20160721_115356.jpg
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Övrig humor

Inlägg av martinot »

mikebike skrev:
martinot skrev:

Skulle säga att ett 3-fas uttag på 16A (11kW) per elbilsparkering är ett perfekt sätt för att destinationsladda elbilar. Enkelt, billigt och fullt tillräckligt.

De hotell som jag har bott på har just löst det så.
Det är ganska få elbilsägare som har med sig portabel laddbox för trefas. Jag har det, men har ännu inte hittat något boende med trefasuttag. Jag blev erbjuden att koppla in mig på ladugårdens uttag på det B&B vi bor på nu, det är det närmaste jag kommit.
Det är väldigt dumt och snålt av Tesla (och andra elbilstillverkare) att de bytt ut 3-fas UMC, som alltid följde med som standard förr i tiden, till en 1-fas UMC.

Japp. Även jag har en 3-fas portabel EVSE alltid liggandes i bilen. Beställde en nästan direkt då jag planerade att ta leverans av bilen (visste tack vare detta forumet att de tyvärr bytt till 1-fas UMC).

Något jag varmt rekommenderar alla att göra (även om jag tycker det borde vara med som standard med alla elbilar). Iaf. alla som är ute och reser med sina elbilar.

Har haft så otrolig nytta av det just som destinationsladdningsalternativ. Nu i somras senast när jag skulle ladda på hotell i Helsingborg, Radisson Blu. De hade flera röda 3-fas CEE 16A (kanske åtta stycken totalt). Var helt perfekt att kunna ladda med 11kW effekt över natten! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Övrig humor

Inlägg av Zalman3 »

mikebike skrev:
martinot skrev:
Teslaspolen skrev:
Zalman3 skrev:
Fråga till hotellet...Har ni elbils laddare?
Självklart!
Screenshot_20210815-003050_Chrome.jpg
En kraftfull enfas 10A uttag!!! :lol:
Är väl rätt hyggligt ändå. De flesta ställen erbjuder inget alls.

Tror väldigt få hotell har en helt egen laddare, för övrigt. ;)
Hoppas att du är sarkastisk nu gällande 1-fas 10A! :D

DC-laddning är mer för stationer längs vägar. Så snabb laddning behöver inte som destinationsladdare. Håller med dig helt. Tror Zalman skrev fel. :)

Skulle säga att ett 3-fas uttag på 16A (11kW) per elbilsparkering är ett perfekt sätt för att destinationsladda elbilar. Enkelt, billigt och fullt tillräckligt.

De hotell som jag har bott på har just löst det så.
Det är ganska få elbilsägare som har med sig portabel laddbox för trefas. Jag har det, men har ännu inte hittat något boende med trefasuttag. Jag blev erbjuden att koppla in mig på ladugårdens uttag på det B&B vi bor på nu, det är det närmaste jag kommit.
Har ju alltid med mig 3-fas laddaren.
Hyfsat många hotell och "alla" bondgårdar på landet har ju 11kW 3-fas uttag.

Har laddat med min 3-fas laddare på bondgårdar, hotell, restauranger, kommuner mm.

Skulle inte köpa en elbil med enfas 7,4 kW laddare.
För den kräver 32A vilket få villaägare har.
I praktiken blir det ofta bara hälften, 16A(3,7kW) som går att ladda, om ens det.
Är det minus 30 grader, då är det ofta för lite.
Kör jag 6kW batterivärme plus 6kW kupévärmare, det blir 12kW, och då laddar jag inte ens batteriet.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Övrig humor

Inlägg av fth »

Zalman3 skrev:
I praktiken blir det ofta bara hälften, 16A(3,7kW) som går att ladda, om ens det.
Är det minus 30 grader, då är det ofta för lite.
Kör jag 6kW batterivärme plus 6kW kupévärmare, det blir 12kW, och då laddar jag inte ens batteriet.
Nja, om du kopplar in laddningen när du anländer med varmt batteri så funkar det ju bra även vid -30, det är ju bara om du av någon anledning försöker starta laddningen med djupfryst bil och batteri som det inte funkar så bra.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Övrig humor

Inlägg av Jerker »

Jag köpte ju en portabel trefasladdkabel till Zoen och den har jag kvar och använder den som standard när jag laddar hemma och den är alltid med när jag åker nån längre bit. Flexibiliteten är komplett och man behöver aldrig känna sig otrygg. Teslas enfas-UMC ligger alltid i bilen som "nödladdare" (om jag inte har med den andra).
wheels
Inlägg: 512
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: Övrig humor

Inlägg av wheels »

3 sidor ovidkommande inlägg, man kanske skulle hota med något liknande
Puss mamma.jpg
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Övrig humor

Inlägg av Zalman3 »

fth skrev:
Zalman3 skrev:
I praktiken blir det ofta bara hälften, 16A(3,7kW) som går att ladda, om ens det.
Är det minus 30 grader, då är det ofta för lite.
Kör jag 6kW batterivärme plus 6kW kupévärmare, det blir 12kW, och då laddar jag inte ens batteriet.
Nja, om du kopplar in laddningen när du anländer med varmt batteri så funkar det ju bra även vid -30, det är ju bara om du av någon anledning försöker starta laddningen med djupfryst bil och batteri som det inte funkar så bra.

/fth
Jag bor ofta på hotell Ett i Östersund. Där kan jag ladda med 11kW.
Brukar ladda till 90% över natten.
På morgonen när jag vaknar så slår jag på värme i kupén och laddar till 100%.
Då kan jag vara säker på att ha varm kupé, varmt och fulladdat batteri, när jag åker iväg, om det så är -30 ute.

Hade jag bara kunnat ladda i 3,7kW så hade jag bara fått 37kWh på 10 timmar. Vilket inte hade räckt för att både ladda bilen fullt och värmt bilen.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Övrig humor

Inlägg av martinot »

Leo skrev:
TiborBlomhall skrev:
2016: "Jippi! Hotellet har ett vägguttag de tillåter jag får använda!"

2021: "Hotellet hade bara ett simpelt vägguttag för elbilsladdning"
Eller ”famous words” från hotell vid SECC 2021…

-Vad är de 80kr på mitt hotellkvitto?
-Ja du ville ju kunna ladda elbil.
-Toppen, då fick JAG alltså ett av de tre uttagen ni har? (=schucko 1-fas 10A?).
-Nä, det finns tre uttag som ni alla får turas om hur ni vill att ladda på under natten…” :shock:

(Vi var alltså 7 elbilar med batterier >70kWh som hade låg laddnivå och avfärd nästa förmiddag…)

Blev en oplanerad extra biltur till Kalix ToR för lite 50kW snabbladdning. Dock var i alla fall Thai-lunchen där väldigt god :D
Tycker du skall svara att ni alla turas om att betala hotellnatten, och att det tyvärr för de inte blev din tur denna gången när du checkar ut! :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Övrig humor

Inlägg av martinot »

Zalman3 skrev:
Fråga till hotellet...Har ni elbils laddare?
Självklart!

Bild

En kraftfull enfas 10A uttag!!! :lol:
*LOL* :D

Då kan man nästan lika gärna skaffa en alternativ mobil REX-lösning. :lol:

Bild
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Mats
Teslaägare
Inlägg: 388
Blev medlem: 09 maj 2015 07:40
Ort: Sollentuna

Re: Övrig humor

Inlägg av Mats »

https://vm.tiktok.com/ZMR8aVtcR/

Kul om optimering med elbil. Kanske nån känner igen sig?
Senast redigerad av Mats, redigerad totalt 2 gång.
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Övrig humor

Inlägg av Swede1 »

martinot skrev:
Zalman3 skrev:
Fråga till hotellet...Har ni elbils laddare?
Självklart!

Bild

En kraftfull enfas 10A uttag!!! :lol:
*LOL* :D

Då kan man nästan lika gärna skaffa en alternativ mobil REX-lösning. :lol:

Bild
Haha, BMW byggde in bensingeneratorn bara. Tycker jag fler kan göra som bara ibland åker långre sträckor. Batteri på 40 kwh tillvardags och lite rex vid resor över 20 mil utan ångest. ;)
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Övrig humor

Inlägg av mikebike »

20210816_123608.jpg
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Övrig humor

Inlägg av Zalman3 »

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Patty
Inlägg: 8
Blev medlem: 24 apr 2020 14:54

Re: Övrig humor

Inlägg av Patty »

Ett rolig klipp från nån norsk serie :D (Rekkeviddeangst)
https://tv.nrk.no/serie/koe/sesong/2/ep ... /avspiller
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Övrig humor

Inlägg av martinot »

Patty skrev:
Ett rolig klipp från nån norsk serie :D (Rekkeviddeangst)
https://tv.nrk.no/serie/koe/sesong/2/ep ... /avspiller
Ha, ha - denna var faktiskt underbart rolig! :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Övrig humor

Inlägg av Aida »

martinot skrev:
Patty skrev:
Ett rolig klipp från nån norsk serie :D (Rekkeviddeangst)
https://tv.nrk.no/serie/koe/sesong/2/ep ... /avspiller
Ha, ha - denna var faktiskt underbart rolig! :D

”Muskegutten”! :lol: :lol: :lol:
Skriv svar