BMW iX3
Moderator: Redaktion
Re: BMW iX3
Tänkte jag skulle provköra en idag.
Satte mig i den och klickade runt i infotainment.
Sen tappade jag intresset.
Visst, det är glansigt och "premium" och fint interiört. Men det är ändå ytterligare en tråkig SUV med alldeles för få pållar.
När i4 M50 kommer ska jag ge BMW en chans...
Satte mig i den och klickade runt i infotainment.
Sen tappade jag intresset.
Visst, det är glansigt och "premium" och fint interiört. Men det är ändå ytterligare en tråkig SUV med alldeles för få pållar.
När i4 M50 kommer ska jag ge BMW en chans...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: BMW iX3
Kul att den verkar funka för er.Hmpftfhdns skrev:Efter två månader och 800(!) mil med vår iX3 charged tänkte jag ge mig på en sammanfattning:
+ Räckvidden sommartid håller verkligen vad den lovar och mer därtill (Har legat mellan 40-50 mil vid landsvägskörning)
+ Snabbladdningen håller också vad den lovar (Startar vid 155kW på Ionity)
+ BMW charging funkar bra med 2,88kr/kWh på Ionity och 4kr/kWh på andra (ex. MER, EON) första året
+ Tyst och mjuk och fin att köra
+ Bilen trivs både i stan, i hög motorvägsfart och på kurviga vägar
+ Inga onödiga pling är väldigt skönt
+ Sköna stolar (även i grundmodellen)
+ Att bilen styr själv vid backning samma väg som man körde framåt har visat sig vara väldigt användbart
+ Förar- och parkeringsassistans funkar riktigt bra
+ Appen funkar bra och att starta klimatisering använder jag hela tiden
+ Bra visning av laddstatus i instrumentet när man laddar (effekt, tidsuppskattning, etc)
+ Räckviddscirkel i kartan ger en bra uppskattning hur långt man kommer och har visat sig vara användbar när det inte är Teslaklass på ruttplanering med laddstopp (även om det faktiskt funkar okej också)
+ Adaptiv regenerering funkar riktigt bra (frirullar så länge det inte behövs minska farten och regenererar annars lagom efter förutsättningarna)
+ Enpedalläget funkar riktigt bra och är smidigt att aktivera med växelspaken (använder vid stads- och aktiv körning)
+ Lagom mjuk/hård adaptiv fjädring
+ Responsiv infotainment med både pek/pinch och idrive (använder idrive förvånansvärt mycket)
+ Gammeldags glastak som kan öppnas och dras för innertak är inte så dumt
- Start/stopp-knapp. Varför? Jag har säkert råkat stänga av bilen 20 ggr av misstag när jag skulle köra iväg och bilen redan var på. Blir en vana att trycka på knappen och lägga i växeln.
- Oventilerat konstläder i stolarna blir svettigt (förbättrat till faceliften 2022)
- Ingen frunk. Varför? Det är nog mer än 100 liter hålrum under motorhuven som är helt outnyttjat och bilen är baktung som det är.
- Haft lite strul med CarPlay ibland p.g.a. att mobilen försöker använda den inbyggda WiFi-hotspotten och inte får internet
- Stereon i charged är okej, men inte mer (endast högtalare i dörrar och under sätena)
- Man kan inte ställa in önskad laddnivå eller strömbegränsning i appen
- Ingen röststyrning på svenska (förutom CarPlay/Android auto)
Saker som jag tänkte innan skulle vara dåliga men som funkar bra i praktiken:
* Ingen exakt batteriprocent i instrumentet (man lär sig snabbt att se med 5% noggrannhet i instrumentet när man kör och annars har man exakt procent i appen)
* Plastskydd på aluminumfälgarna (ser helt okej ut och faktiskt ganska bra att kunna byta bara plasten om man repar)
* Laddningen avbryts med "lås upp bilen"-knappen (förvånansvärt enkel lösning som faktiskt funkar bra i praktiken även om det känns som en nödlösning)
Helt klart positivt överraskad. Finns inte mycket att klaga på egentligen. Inte varit nåt strul. Känns som att den inte är bäst på nåt men väldigt bra på det mesta -- så på det hela taget är det en riktigt bra bil
Vi hade en liten diskussion på sidan 2 i tråden om frirullninges för/nackdelar.
Jag ser ovan att du tycker det funkar bra.
Kan du beskriva lite hur det funkar? Dvs vad är det som styr regenereringen. GPS, trafik/radardata osv.
Antar man måste gissa lite.
-
- elbilist
- Inlägg: 250
- Blev medlem: 10 okt 2020 00:17
Re: BMW iX3
Dels använder den radar för att lägga sig i lagom fart bakom bilar som är framför. Sen använder den GPS och kartdata (inklusive hastighetsbegränsningar). Funkar även utan att sätta mål i navigationen, men då kan den förstås inte veta exempelvis om jag ska svänga från en huvudled. Däremot om jag släpper på gasen en bit innan en rondell så kommer den först frirulla, sen bromsa ner till lagom rondellfart och sen frirulla igen. Om jag släpper gasen innan en hastighetsskylt som sänker hastigheten så gör den likant. Om den bromsar själv nångång men jag inte vill det är det bara att gasa lite så frirullar den igen. Gillar den bäst vid lamdsvägskörning. Även om jag egentligen kan köra likadant med enpedelen så är det lite skönare och lättare att köra mjukt/snålt.[JM] skrev:
Kul att den verkar funka för er.
Vi hade en liten diskussion på sidan 2 i tråden om frirullninges för/nackdelar.
Jag ser ovan att du tycker det funkar bra.
Kan du beskriva lite hur det funkar? Dvs vad är det som styr regenereringen. GPS, trafik/radardata osv.
Antar man måste gissa lite.
Re: BMW iX3
Min ID4 gör precis likadant, om man vill... jag har stängt av det...Hmpftfhdns skrev:Dels använder den radar för att lägga sig i lagom fart bakom bilar som är framför. Sen använder den GPS och kartdata (inklusive hastighetsbegränsningar). Funkar även utan att sätta mål i navigationen, men då kan den förstås inte veta exempelvis om jag ska svänga från en huvudled. Däremot om jag släpper på gasen en bit innan en rondell så kommer den först frirulla, sen bromsa ner till lagom rondellfart och sen frirulla igen. Om jag släpper gasen innan en hastighetsskylt som sänker hastigheten så gör den likant. Om den bromsar själv nångång men jag inte vill det är det bara att gasa lite så frirullar den igen. Gillar den bäst vid lamdsvägskörning. Även om jag egentligen kan köra likadant med enpedelen så är det lite skönare och lättare att köra mjukt/snålt.[JM] skrev:
Kul att den verkar funka för er.
Vi hade en liten diskussion på sidan 2 i tråden om frirullninges för/nackdelar.
Jag ser ovan att du tycker det funkar bra.
Kan du beskriva lite hur det funkar? Dvs vad är det som styr regenereringen. GPS, trafik/radardata osv.
Antar man måste gissa lite.
Nog mobileyes standardsystem helt enkelt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
-
- elbilist
- Inlägg: 250
- Blev medlem: 10 okt 2020 00:17
Re: BMW iX3
Snyggt! Bra idé. Blir perfekt att lägga Typ2-kablar, portabla EVSE och annat liknande i!Hmpftfhdns skrev:Tredjehandsfrunk är på gång:
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: BMW iX3
Var och testade en välutrustad IX3 idag, direkt efter provkörning av en ok utrustad Q4 40 och en ID4 GTX. Måste säga att jag var väldigt positivt överraskad över hur pass mycket bättre en ombyggd fossilbil kändes jämfört med de andra två.
Fin styrning och riktigt bra chassi för en så pass tung bil, bra material och inga missljud.
Kom en båt med prefacelift-bilar i förra veckan som ska säljas innan nyår, ska få offert imorgon.
Egentligen vill vi ha en facelift, men då den kommer missa 700-gränsen så är det inte ens säkert att BMW kommer erbjuda ett subventionerat leasingpris som idag.
Q4 kan fortfarande vara ett alternativ, men då en 45. Kia EV6 är även intressant men ett wildcard idag då det är mycket som är oklart.
Fin styrning och riktigt bra chassi för en så pass tung bil, bra material och inga missljud.
Kom en båt med prefacelift-bilar i förra veckan som ska säljas innan nyår, ska få offert imorgon.
Egentligen vill vi ha en facelift, men då den kommer missa 700-gränsen så är det inte ens säkert att BMW kommer erbjuda ett subventionerat leasingpris som idag.
Q4 kan fortfarande vara ett alternativ, men då en 45. Kia EV6 är även intressant men ett wildcard idag då det är mycket som är oklart.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
-
- elbilist
- Inlägg: 250
- Blev medlem: 10 okt 2020 00:17
Re: BMW iX3
Är supernöjd med vår iX3 hittills. Har provkört det mesta och skulle inte byta ut den mot nåt. Enda återstående frågetecknet är hur den beter sig på vintern — annars kan jag lugnt säga att det är en helt fantastisk elbil!dd88 skrev:Var och testade en välutrustad IX3 idag, direkt efter provkörning av en ok utrustad Q4 40 och en ID4 GTX. Måste säga att jag var väldigt positivt överraskad över hur pass mycket bättre en ombyggd fossilbil kändes jämfört med de andra två.
Fin styrning och riktigt bra chassi för en så pass tung bil, bra material och inga missljud.
Kom en båt med prefacelift-bilar i förra veckan som ska säljas innan nyår, ska få offert imorgon.
Egentligen vill vi ha en facelift, men då den kommer missa 700-gränsen så är det inte ens säkert att BMW kommer erbjuda ett subventionerat leasingpris som idag.
Q4 kan fortfarande vara ett alternativ, men då en 45. Kia EV6 är även intressant men ett wildcard idag då det är mycket som är oklart.
-
- elbilist
- Inlägg: 250
- Blev medlem: 10 okt 2020 00:17
Re: BMW iX3
Äntligen lite vinter i Göteborg — 15 cm oplogat idag. Måste säga att jag är väldigt positivt överraskad över hur bra det ändå funkar med bakhjulsdrift och dubbfritt. Den tog sig upp för branta hala backar och även om det spann en del så märks det knappt eftersom antispinnen är så snabb. Blir som att köra med mindre effekt. Och ville man sladda så var det bara att köra på lite extra — kändes väldigt kontrollerat och rätt kul
-
- elbilist
- Inlägg: 250
- Blev medlem: 10 okt 2020 00:17
Re: BMW iX3
Första etappen med takbox. Inte så farligt än så länge. Snittade 22kWh/100km Göteborg - Karlskoga i -2 till -5 grader. Känns som att snö och vind är värre för förbrukningen.
Var med om min första ”coldgate” också — tog 5-10 minuter med 19 kW på Ionity innan den gick upp i hastighet. Ska testa tricket att gasa/regenerera lite extra inför laddningen nästa gång.
Var med om min första ”coldgate” också — tog 5-10 minuter med 19 kW på Ionity innan den gick upp i hastighet. Ska testa tricket att gasa/regenerera lite extra inför laddningen nästa gång.
Re: BMW iX3
Det finns inte någon möjlighet till förvärmning av batterierna innan snabbladdning?Hmpftfhdns skrev:Var med om min första ”coldgate” också — tog 5-10 minuter med 19 kW på Ionity innan den gick upp i hastighet. Ska testa tricket att gasa/regenerera lite extra inför laddningen nästa gång.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
-
- elbilist
- Inlägg: 250
- Blev medlem: 10 okt 2020 00:17
Re: BMW iX3
Den är jobbig. iX, i4 och LCI iX3 har det, men verkar idag inte som att de ”gamla” iX3 blir uppdaterade med den funktionen. Surt! Här saknar man Teslas och Apples approach.martinot skrev:Det finns inte någon möjlighet till förvärmning av batterierna innan snabbladdning?Hmpftfhdns skrev:Var med om min första ”coldgate” också — tog 5-10 minuter med 19 kW på Ionity innan den gick upp i hastighet. Ska testa tricket att gasa/regenerera lite extra inför laddningen nästa gång.
-
- elbilist
- Inlägg: 250
- Blev medlem: 10 okt 2020 00:17
Re: BMW iX3
Nu har jag testat vinterkörning fullastad med takbox, bl.a. i -15 och i snöstorm. Påverkar helt klart räckvidden — och dessutom får man vänta en stund vid snabbladdarna innan batteriet blivit varmt. Men på det stora hela har det ändå funkat helt okej. Inga dramatiska laddköer heller än så länge.
Sträcka: förbrukning, temp, väder
Göteborg - Karlskoga: 22, -3, klart/vindstilla
Karlskoga - Gävle: 25, -4, klart/snö
Gävle - Arlanda - Gävle: 30, -5, snöstorm
Gävle - Karlskoga - Gävle: 27, -13, ingen snö
Gävle - Sundsvall: -14, 27, ingen snö
Sundsvall - Hammerdal, -11, 25, mulet/snö
Så beroende på väder och väg varierar takboxvinterräckvidden mellan 25 och 33 mil.
Sträcka: förbrukning, temp, väder
Göteborg - Karlskoga: 22, -3, klart/vindstilla
Karlskoga - Gävle: 25, -4, klart/snö
Gävle - Arlanda - Gävle: 30, -5, snöstorm
Gävle - Karlskoga - Gävle: 27, -13, ingen snö
Gävle - Sundsvall: -14, 27, ingen snö
Sundsvall - Hammerdal, -11, 25, mulet/snö
Så beroende på väder och väg varierar takboxvinterräckvidden mellan 25 och 33 mil.
Re: BMW iX3
Tack för info, helt klart bättre än vad jag trodde om den och kul för dig, grattis till vad som verkar vara en bra bil, men visst lite förvärmning vore inte fel.
27,8 kWp solceller
-
- elbilist
- Inlägg: 250
- Blev medlem: 10 okt 2020 00:17
Re: BMW iX3
Jo, mycket nöjd att det bara funkar och att den är så pass snål trots SUV. Vi är snart uppe i 2000 mil sen i juni och det har varit en ren fröjd att köra.
-
- elbilist
- Inlägg: 250
- Blev medlem: 10 okt 2020 00:17
Re: BMW iX3
Kallt idag i fjällen. Första gången jag sett att drivlinetempmätaren rört sig ur mitten.
-
- elbilist
- Inlägg: 250
- Blev medlem: 10 okt 2020 00:17
Re: BMW iX3
Nu har min iX3 fått en frunk också på 47 liter. Fortfarande rätt mycket plats kvar där förbränningsmotorn har suttit — så man skulle nog kunna gjort den ännu större.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: BMW iX3
Kul att se frunk-lådan, fick lov att beställa en på stört!, för övrigt nöjd med min LCI, lite väl stor och klumpig kanske. Bra komfort men surt med bakhjulsdrift samt 750kg draget. Allt annat är jag nöjd med. Körde 200mil förra veckan på 19,0 i snitt, bra tycker jag. Bra bil i väntan på i4 leverans.
Gav upp Tesla efter att ha väntat länge på en YP. Var ett riktigt projekt att avboka den så jag är helt nöjd med att skippa Tesla, sämsta kundvård jag vart med om ever.
Gav upp Tesla efter att ha väntat länge på en YP. Var ett riktigt projekt att avboka den så jag är helt nöjd med att skippa Tesla, sämsta kundvård jag vart med om ever.
Re: BMW iX3
Är det inte leverans nästa månad på MYP?Mossbo skrev:Kul att se frunk-lådan, fick lov att beställa en på stört!, för övrigt nöjd med min LCI, lite väl stor och klumpig kanske. Bra komfort men surt med bakhjulsdrift samt 750kg draget. Allt annat är jag nöjd med. Körde 200mil förra veckan på 19,0 i snitt, bra tycker jag. Bra bil i väntan på i4 leverans.
Gav upp Tesla efter att ha väntat länge på en YP. Var ett riktigt projekt att avboka den så jag är helt nöjd med att skippa Tesla, sämsta kundvård jag vart med om ever.
När får du i4?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: BMW iX3
Leverans oklar på i4, beställd i september, efter att ha haft 5000kr i dieselkostnad på en dryg vecka så tog jag en lagerbil. Får se hur allt löser sig. Funkat oväntat bra med bakhjulsdriften i halkan, bra styrning på traction.
-
- elbilist
- Inlägg: 250
- Blev medlem: 10 okt 2020 00:17
Re: BMW iX3
Ja, det är inga som helst problem. Jag har kört i alla möjliga väglag med dubbfria nordiska däck och med 1,3 ton på drivaxeln och superbra antisladdsystem är det bara att tuta och köra. Lite annat än den 535i jag körde som 18-åring…
Re: BMW iX3
Hallå på forumet!
Hämtade ut min IX3 (min första elbil) för en vecka sedan. Hade en 520d innan.
Ingen laddplats hemma. Två ungar och mycket långresor på alla lov. Blir spännande detta .
Provade att köra så snålt det gick idag, Sthlm-Åkersberga, typ 4 mil enkel resa. Fick en förbrukning på 14,9. Känns helt ok. Men hur i hela friden kunde de komma ner till 13,5 i norgetestet!?
Hämtade ut min IX3 (min första elbil) för en vecka sedan. Hade en 520d innan.
Ingen laddplats hemma. Två ungar och mycket långresor på alla lov. Blir spännande detta .
Provade att köra så snålt det gick idag, Sthlm-Åkersberga, typ 4 mil enkel resa. Fick en förbrukning på 14,9. Känns helt ok. Men hur i hela friden kunde de komma ner till 13,5 i norgetestet!?
Re: BMW iX3
Vilken hastighet körde du i snitt i?Tagemage skrev:Hallå på forumet!
Hämtade ut min IX3 (min första elbil) för en vecka sedan. Hade en 520d innan.
Ingen laddplats hemma. Två ungar och mycket långresor på alla lov. Blir spännande detta .
Provade att köra så snålt det gick idag, Sthlm-Åkersberga, typ 4 mil enkel resa. Fick en förbrukning på 14,9. Känns helt ok. Men hur i hela friden kunde de komma ner till 13,5 i norgetestet!?
Många norska större vägar är ofta 70-90.
Så förbrukning är oftast direkt kopplat till den hastighet man håller. Utan att ange snitthastighet så säger en förbrukningssiffra nästan ingen ting, och även bra att ange temperatur (även om hastighet är viktigare).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
-
- elbilist
- Inlägg: 250
- Blev medlem: 10 okt 2020 00:17
Re: BMW iX3
Kul med en till iX3-kompis på forumet! De bästa siffrorna jag varit nere i är liknande dina -- motsvarande 50 mils räckvidd. Men då var det väldigt fina förutsättningar och medveten körning. Efter ett tag slutade jag jaga förbrukningen -- det är bara att tuta och köra och ladda. I praktiken måste man ju ändå oftast stanna på långresor och då gärna vid en HPC, så förbrukningen blir inte så himla viktig. Snitt på min från fabrik (hämtade ut förra juni) är 21. Verkligheten kommer ikapp med takboxar och snöstormar och motorvägar och buskörningTagemage skrev:Hallå på forumet!
Hämtade ut min IX3 (min första elbil) för en vecka sedan. Hade en 520d innan.
Ingen laddplats hemma. Två ungar och mycket långresor på alla lov. Blir spännande detta .
Provade att köra så snålt det gick idag, Sthlm-Åkersberga, typ 4 mil enkel resa. Fick en förbrukning på 14,9. Känns helt ok. Men hur i hela friden kunde de komma ner till 13,5 i norgetestet!?
Har du svårt att få till hemmaladdningen? Det är ju väldigt bekvämt att ha det.