Dubbelriktad laddning:
Så här vill Volkswagen tjäna pengar på att lagra el.
Än så länge kan elbilar bara ladda och inte leverera el.
VW -gruppen kommer att ändra det under det kommande året. Andra tillverkare kommer sannolikt att följa efter.
Elbilar ska bli förråd
En VW Passat -laddning: i framtiden kommer elbilarna från Wolfsburg också att kunna leverera sin el igen - och kommer att bli en enorm lagringsanläggning.
Düsseldorf Tyskland är slöseri med sin gröna el under många dagar. Ofta blåser vinden på Nord- och Östersjön så starkt att elen inte kan förbrukas helt. 6500 gigawattimmar (GWh) går förlorade varje år eftersom det inte finns tillräckligt med lagringskapacitet. Det motsvarar mer än en procent av den årliga konsumtionen i Tyskland.
Bilindustrin lovar nu ett botemedel. Fordonstillverkarna vill erbjuda sin växande flotta elbilar som framtidens energilagring . Med 6500 GWh oanvänd el kan 2,7 miljoner rent batteridrivna elbilar köras under ett år, beräknar Volkswagen .
Bilarna ska inte bara förbruka elen utan också kunna lämna tillbaka den till elnätet när utbudet är lågt och bilarna själva är oanvända på laddstationen. På detta sätt kan elbilar hjälpa nätoperatörer att bättre hantera fluktuationer i utbudet av grön el.
För att en miljonstark flotta ska kunna användas som ett nytt, flexibelt energilager måste elbilar också kunna lämna tillbaka elen till elnätet när som helst - de måste vara utformade för att vara "dubbelriktade". VW -gruppen blir den första stora tillverkaren som börjar göra det nästa år.
Volkswagen Tesla Elektromobilitet Bilindustrin Nissan Hyundai-Kia Skoda
"Testbilarna körs, vi är i sista drag med förberedelserna", bekräftar VW Development Board -ledamoten Thomas Ulbrich i en intervju med Handelsblatt. Från och med 2022 kan varje elbil från Volkswagenkoncernen som är utvecklad på grundval av MEB ("modulärt elektrifieringskit") elplattform inte bara ladda elen utan också återlämna den till elnätet. Förutom VW används MEB också av systermärkena Audi , Skoda och Seat-Cupra.
Den första generationen av MEB -modellerna, som Volkswagen har levererat sedan hösten förra året, är ännu inte konstruerad för att vara dubbelriktad. Dessa bilar kan bara laddas. Volkswagen eftermonterar med relativt få tekniska ändringar och ytterligare programvara.
Produktionen ska stanna i december, och de dubbelriktade elbilarna kommer att säljas efter årsskiftet. Hela 300 000 exemplar kommer sannolikt att tillverkas endast vid VW -fabriken i Zwickau 2022.
VW -märketavlan för elektrisk mobilitet ser många nya affärsmodeller för VW - inklusive lagring av el. Nils Bröer för Handelsblatt
Thomas Ulbrich
VW -märketavlan för elektrisk mobilitet ser många nya affärsmodeller för VW - inklusive lagring av el.
Bild: Nils Bröer för Handelsblatt
Bilindustrin har länge varit bekymrad över flödet av el åt två håll. Men ingen tillverkare har hittills framgångsrikt utvidgat dess omfattning. När det gäller till exempel japanska och koreanska bilföretag har det tenderat att hålla sig till test- och pilotprojekt. Med den amerikanska nykomlingen Tesla flyter strömmen bara åt ena hållet, nämligen att ladda batteriet.
Nissans e-modeller har kunnat ladda dubbelriktat som en standardfunktion sedan 2013. "Det faktum att denna förmåga ännu inte har utnyttjats beror enbart på avsaknaden av relevanta funktioner i de nuvarande laddningsstationerna", säger en talesperson för Nissan .
Men om den europeiska branschledaren väljer dubbelriktning, kommer många andra konkurrenter att behöva följa efter bara av konkurrensskäl. "Volkswagen sätter igång saker", säger Stefan Bratzel, professor vid Center of Automotive Management (CAM) vid Bergisch Gladbach University of Applied Sciences.
Andra biltillverkare kommer sannolikt att presentera liknande erbjudanden inom överskådlig framtid. Hyundai från Korea har redan gjort ett motsvarande meddelande.
När det gäller elbilar växer två olika dubbelriktade användningsområden fram för framtiden, en lösning i mindre skala och en i större skala. Med ”fordon till hemmet” kan elbilar lagra el från ett solcellssystem till exempel och mata tillbaka det till husets nätverk vid behov. En batteriladdning räcker för att förse en familj med el i nästan en hel vecka.
Volkswagen säljer lagringskapacitet
”Vehicle to grid” handlar om den mycket större lösningen: Då kan alla elbilar som finns tillgängliga i ett land som är anslutna till en laddstation kombineras till en enorm kraftlagringsenhet.
Detta skulle skapa ett nytt affärsområde för Volkswagen: Biltillverkaren säljer lagringskapacitet. Respektive bilägare skulle naturligtvis behöva ge sitt samtycke och skulle få ett kostnadsersättning. Volkswagen kunde ta över samordningen och skulle tjäna pengar på det.
"Detta skapar en situation som alla inblandade skulle ha nytta av", förklarar VW -styrelseledamoten Ulbrich. Det viktigaste är att tidigare oanvänd förnybar energi behålls i framtiden och kan matas in i elnätet. Ofta är bilar inte fordon, utan snarare "stående föremål". Fordonsindustrin har därför tillräcklig erfarenhet av hur mycket lagringskapacitet som faktiskt skulle vara tillgänglig vid vissa tidpunkter.
Det är klart för Thomas Ulbrich att det kommer att ta flera år att bygga ett energilagringssystem från elbilar. Det finns också fortfarande några oklarheter i regleringen, till exempel med elpriser, säger han. Men någon gång måste biltillverkarna börja bygga det nya energilagringssystemet, och det Wolfsburg-baserade företaget börjar nu med det.
”Vi går framåt”, sa Ulbrich. Med tiden kommer idén att utveckla den nödvändiga drivkraften på egen hand. Dubbelriktad laddning kan höja elektromobiliteten till en "ny nivå".
Konkurrens med energibolagen
Bilindustrins tillvägagångssätt mötte godkännande från forskare. "Mängden lagrad energi som reser runt på fyra hjul är mycket större än något elföretag någonsin kommer att bygga och lägga på nätet", säger Gerbrand Ceder, professor i materialvetenskap och teknik vid University of California. Elnätet kan stabiliseras med lagring av elbilar.
En betydande förbättring av batterierna är också avgörande. Tidigare hade batterierna för kort livslängd. Dessutom tappade de snabbt en stor del av sin kapacitet på grund av dubbelriktad laddning. Moderna batterier tål lätt strömmen i båda riktningarna utan att märkbart förlora kapacitet.
Frågan som förblir obesvarad idag är hur förhållandet mellan en biltillverkare som Volkswagen och de stora energibolagen kommer att utvecklas. För företag som Eon och Vattenfall kan också försöka få tillgång till lagringskapaciteten i e-bilarna, som i slutändan inte tillhör Volkswagen utan enskilda förare.
"Det överlåts till fri konkurrens vem kunden i slutändan beslutar om", understryker VW -styrelseledamoten Ulbrich. I slutet av dagen kan biltillverkaren ha övertaget - över garantivillkoren för batteriet. För det skulle till exempel kunna föreskrivas att biltillverkarna måste ha den sista åtkomsten till laddningscyklerna. Den som som kund inte håller fast vid det och hellre gör sina affärer med ett elföretag kan tappa garantin.
Nya affärsmodeller tack vare digitalisering
För den nya styrelseledamoten för utveckling av Volkswagen -märket är utökade affärsmodeller relaterade till batteriet bara en del av en mycket mer grundläggande förändring i bilindustrin, utlöst av digitalisering. "Allt kommer att digitaliseras, förutom kanske inte däcken", tror Ulbrich. Detta kommer att resultera i en rad nya idéer och affärsmodeller. Hela bilindustrin arbetar med det.
Förändringen kommer också att nå Volkswagen utvecklingsavdelning i Wolfsburg, där mer än 10 000 personer arbetar. Ingenjörer som fortfarande arbetar med förbränningsmotorer idag kommer att behövas mindre i framtiden. Samtidigt ökar behovet av mjukvarukunskap. Ulbrich är därför optimistiskt att antalet anställda i utvecklingen förblir ”i stort sett stabilt”. Anställda från traditionella områden måste alltmer anpassa sig till omskolning och vidareutbildning.
Autonom körning kommer att vara ett mycket centralt tillväxtområde under de kommande åren. "Bilen borde bli en tidsmaskin, så den ger sin" förare "tid", säger Thomas Ulbrich. Inom personbilsektorn kommer autonom körning att ha stor betydelse i framtiden som ett nytt komfortelement, särskilt på längre resor, när bilen styrs av datorer och programvara.
På kortare sträckor, som i stadstrafik, kommer autonom körning inte att spela en så stor roll. Den tekniska insatsen i en stad med många fotgängare och cyklister är för stor och blir alldeles för dyr.