Det skulle vara enkelt att åtgärda, eftersom det räcker att testa elbilen i konstant motorvägsfart. Bara att bestämma vad motorvägsfart skall vara, gärna 120 km/h.OfarligTesla skrev:Det är ju det som är problemet, man tvingar tillverkarna att annonsera en räckviddssiffra enligt WLTP som egentligen är rätt meningslös för jämförelse av elbilar.Fredrik j skrev:
Syftet med WLTP är ju att mäta hur bränsletörstig en bil är för att kunna bestämma hur mycket koldioxidskatt som ska betalas. Att få riktiga förbrukningssiffror i systemet är ju inte alls korkat. Vad spelar WLTP för roll på en elbil?
Model Y vs ???
Moderator: Redaktion
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3327
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Model Y vs ???
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
- markuswesterberg
- Teslaägare
- Inlägg: 478
- Blev medlem: 08 mar 2019 09:06
Re: Model Y vs ???
Här håller jag verkligen med. Skiter fullständigt i WLTP. Det viktiga är ju hur mycket bilen drar på långresor och då är det motorväg som gäller 90%. Tala om vad bilen drar i motorvägsfart, tack!Niklas Z skrev:Det skulle vara enkelt att åtgärda, eftersom det räcker att testa elbilen i konstant motorvägsfart. Bara att bestämma vad motorvägsfart skall vara, gärna 120 km/h.OfarligTesla skrev:Det är ju det som är problemet, man tvingar tillverkarna att annonsera en räckviddssiffra enligt WLTP som egentligen är rätt meningslös för jämförelse av elbilar.Fredrik j skrev:
Syftet med WLTP är ju att mäta hur bränsletörstig en bil är för att kunna bestämma hur mycket koldioxidskatt som ska betalas. Att få riktiga förbrukningssiffror i systemet är ju inte alls korkat. Vad spelar WLTP för roll på en elbil?
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5513
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Model Y vs ???
Ja, det vore så himla enkelt för dem att lösa det, enklare än nuvarande testning till och med. Släng in 2 st rundor om man vill, en i 50 km/h för “stad” och en 120 km/h för motorväg. Tror även det scenariot hade tagit mindre tid…Niklas Z skrev:
Det skulle vara enkelt att åtgärda, eftersom det räcker att testa elbilen i konstant motorvägsfart. Bara att bestämma vad motorvägsfart skall vara, gärna 120 km/h.
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Model Y vs ???
Helt enig.markuswesterberg skrev:Här håller jag verkligen med. Skiter fullständigt i WLTP. Det viktiga är ju hur mycket bilen drar på långresor och då är det motorväg som gäller 90%. Tala om vad bilen drar i motorvägsfart, tack!Niklas Z skrev:Det skulle vara enkelt att åtgärda, eftersom det räcker att testa elbilen i konstant motorvägsfart. Bara att bestämma vad motorvägsfart skall vara, gärna 120 km/h.OfarligTesla skrev:Det är ju det som är problemet, man tvingar tillverkarna att annonsera en räckviddssiffra enligt WLTP som egentligen är rätt meningslös för jämförelse av elbilar.Fredrik j skrev:
Syftet med WLTP är ju att mäta hur bränsletörstig en bil är för att kunna bestämma hur mycket koldioxidskatt som ska betalas. Att få riktiga förbrukningssiffror i systemet är ju inte alls korkat. Vad spelar WLTP för roll på en elbil?
Finns det något sätt att testa i labb med vindmotstånd?
Utomhus blir för många variabler, och man måste på något sätt få Cd att spela in annars blir testen värdelös.
Gärna i olika hastigheter, 50/90/120.
Antingen i 30 minuter för att få en förbrukningssiffra och/eller till batteriet är tomt för att få en räckvidd.
WLTP för elbilar är kasst, specielt om det är så att producenter fipplar med totalvikten för att få så lång WLTP som möjlig.
Re: Model Y vs ???
Vid vilken temperatur tycker ni att dessa "enkla" tester ska utföras?OfarligTesla skrev:Ja, det vore så himla enkelt för dem att lösa det, enklare än nuvarande testning till och med. Släng in 2 st rundor om man vill, en i 50 km/h för “stad” och en 120 km/h för motorväg. Tror även det scenariot hade tagit mindre tid…Niklas Z skrev:
Det skulle vara enkelt att åtgärda, eftersom det räcker att testa elbilen i konstant motorvägsfart. Bara att bestämma vad motorvägsfart skall vara, gärna 120 km/h.
Model S90D -16
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Model Y vs ???
Spelar ingen roll, så länge det är samma temperatur på alla testar.P_EL skrev:Vid vilken temperatur tycker ni att dessa "enkla" tester ska utföras?OfarligTesla skrev:Ja, det vore så himla enkelt för dem att lösa det, enklare än nuvarande testning till och med. Släng in 2 st rundor om man vill, en i 50 km/h för “stad” och en 120 km/h för motorväg. Tror även det scenariot hade tagit mindre tid…Niklas Z skrev:
Det skulle vara enkelt att åtgärda, eftersom det räcker att testa elbilen i konstant motorvägsfart. Bara att bestämma vad motorvägsfart skall vara, gärna 120 km/h.
20C funkar utmärkt, klydda ente.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5513
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Model Y vs ???
Bara att välja en och använda samma för alla.P_EL skrev:Vid vilken temperatur tycker ni att dessa "enkla" tester ska utföras?
Re: Model Y vs ???
...ser ni ingen risk med massa sura gubbar som får helt annan räckvidd i november när de kör 50/120 i nollgradigt. Jag tror nog WLTP trots allt är rimligast då den är en kompromiss och lagom "black-box", men som ändå gör att bilar går att jämföra standardiserat.heldiggrisen skrev:Spelar ingen roll, så länge det är samma temperatur på alla testar.P_EL skrev:Vid vilken temperatur tycker ni att dessa "enkla" tester ska utföras?OfarligTesla skrev:Ja, det vore så himla enkelt för dem att lösa det, enklare än nuvarande testning till och med. Släng in 2 st rundor om man vill, en i 50 km/h för “stad” och en 120 km/h för motorväg. Tror även det scenariot hade tagit mindre tid…Niklas Z skrev:
Det skulle vara enkelt att åtgärda, eftersom det räcker att testa elbilen i konstant motorvägsfart. Bara att bestämma vad motorvägsfart skall vara, gärna 120 km/h.
20C funkar utmärkt, klydda ente.
WLTP-körcykeln är uppdelad i fyra delar med olika genomsnittshastigheter: låg, medium, hög och extra hög. Varje del innehåller en mängd körfaser, stopp, acceleration och bromsfaser. För en viss biltyp testas varje drivlinjekonfiguration med WLTP för bilens ljusaste (mest ekonomiska) och tyngsta (minst ekonomiska) version.
Model S90D -16
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5513
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Model Y vs ???
Klart det är en risk att folk inte begriper vad testet innebär och blir sura, men då får de skylla sig själva för att de är korkade. Skall resterande befolkning straffas med meningslösa jämförelsesiffror för att några få är för dumma för att förstå de meningsfulla jämförelserna? De som inte förstår kommer bli sura när de ser WLTP på X km men kommer hälften i vissa scenarion också.P_EL skrev:
...ser ni ingen risk med massa sura gubbar som får helt annan räckvidd i november när de kör 50/120 i nollgradigt. Jag tror nog WLTP trots allt är rimligast då den är en kompromiss och lagom "black-box", men som ändå gör att bilar går att jämföra standardiserat.
WLTP-körcykeln är uppdelad i fyra delar med olika genomsnittshastigheter: låg, medium, hög och extra hög. Varje del innehåller en mängd körfaser, stopp, acceleration och bromsfaser. För en viss biltyp testas varje drivlinjekonfiguration med WLTP för bilens ljusaste (mest ekonomiska) och tyngsta (minst ekonomiska) version.
Och visst kan du jämföra WLTP standardiserat, men bara i deras exakta test som inte säger någonting om de scenarion där man faktiskt bryr sig om räckvidden, på längre resor. Vi får ju också ett fokus på att “få bra siffror i testet” snarare än i verkligheten, testningen bör ju vara sådan att biltillverkarna tvingas optimera för rätt sak.
Re: Model Y vs ???
Problemet är ju att ingen redovisar WLTP för de olika hastigheterna.P_EL skrev:...ser ni ingen risk med massa sura gubbar som får helt annan räckvidd i november när de kör 50/120 i nollgradigt. Jag tror nog WLTP trots allt är rimligast då den är en kompromiss och lagom "black-box", men som ändå gör att bilar går att jämföra standardiserat.heldiggrisen skrev:Spelar ingen roll, så länge det är samma temperatur på alla testar.P_EL skrev:Vid vilken temperatur tycker ni att dessa "enkla" tester ska utföras?OfarligTesla skrev:Ja, det vore så himla enkelt för dem att lösa det, enklare än nuvarande testning till och med. Släng in 2 st rundor om man vill, en i 50 km/h för “stad” och en 120 km/h för motorväg. Tror även det scenariot hade tagit mindre tid…Niklas Z skrev:
Det skulle vara enkelt att åtgärda, eftersom det räcker att testa elbilen i konstant motorvägsfart. Bara att bestämma vad motorvägsfart skall vara, gärna 120 km/h.
20C funkar utmärkt, klydda ente.
WLTP-körcykeln är uppdelad i fyra delar med olika genomsnittshastigheter: låg, medium, hög och extra hög. Varje del innehåller en mängd körfaser, stopp, acceleration och bromsfaser. För en viss biltyp testas varje drivlinjekonfiguration med WLTP för bilens ljusaste (mest ekonomiska) och tyngsta (minst ekonomiska) version.
Tips till bilreportrarna. Kör till Uppsala, ladda bilen till 25 mil räckvidd vid Ionity, kör till Gävle och tillbaka (20 mil), mät förbrukning och hur lång tid det tar att ladda till 25 mil igen.
Kör man fler elbilar samtidigt så får man bra jämförelse, sen är det är det väl bra om det är 15-25 grader och torrt för att kunna jämföra hyggligt mellan olika testomgångar.
Re: Model Y vs ???
...när bilarna finns ute i trafik är det väl bara att använda ABRP hemma i soffan för att jämföra dem?
Model S90D -16
Re: Model Y vs ???
Jo för elbilar hade det varit intressantare att redovisa hur lång man kommer i tex 110 km/h. Det är ju där det har betydelse.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7625
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Model Y vs ???
Med cyklar på taket.LarsL skrev:Jo för elbilar hade det varit intressantare att redovisa hur lång man kommer i tex 110 km/h. Det är ju där det har betydelse.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Model Y vs ???
…och svärmor i släpet.mikebike skrev:Med cyklar på taket.LarsL skrev:Jo för elbilar hade det varit intressantare att redovisa hur lång man kommer i tex 110 km/h. Det är ju där det har betydelse.
- markuswesterberg
- Teslaägare
- Inlägg: 478
- Blev medlem: 08 mar 2019 09:06
Re: Model Y vs ???
Ok nu har jag kikat på både MY och Enyaq idag. Har ju också kört ID3 ett drygt halvår så vet ju hur VAG-bilarna är lite också. Blev helt klart imponerad av storleken på MY. Den är ju i princip lika stor som X! Och alltså väldigt mycket större än M3. Har bestämt mig definitivt nu. Det blir en MY. Nu får bara tyskarna skynda på lite faktiskt. Kom igen nu!