Model Y - Senaste nytt...

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3686
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av jonasl »

Det var ju bara långa stänkskydd på den bilen de hämtade tyckte jag de konstaterade?
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare
Inlägg: 952
Blev medlem: 05 nov 2015 20:45
Ort: Lund

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av grenhall »

jonasl skrev:
Det var ju bara långa stänkskydd på den bilen de hämtade tyckte jag de konstaterade?
Tror du Tesla sätter på olika långa stänkskydd? Lär vara samma överallt.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Användarvisningsbild
Daniel R
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 18 dec 2016 19:07
Ort: Stockholm

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Daniel R »

abagewitz skrev:
Nån som vet om det finns en Y i Mall of Scandinavia?
De trodde att en ska komma till helgen.
Tesla Model Y LR 2022 (EAP)
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3686
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av jonasl »

grenhall skrev:
jonasl skrev:
Det var ju bara långa stänkskydd på den bilen de hämtade tyckte jag de konstaterade?
Tror du Tesla sätter på olika långa stänkskydd? Lär vara samma överallt.
Kollade igen och u har rätt. "Seems to be standard" säger Björn när han kollar på en annan bil efter att ha gnällt över de långa stänkskydden.

Norska bilarna verkade ju också ha PPF på "hundbenet" till skillnad från de svenska, antagligen också monterat på plats?
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7674
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av mikebike »

Matte skrev:
mikebike skrev:
Till Model 3 är de (för) korta, men det medföljer förlängare och med dessa monterade blir de för långa. :lol:
För mig blev det stor skillnad, smutsmässigt, när Tesla satte på de korta stänkskydden ett år efter leverans. Förstår de kanske kan bli bättre men de fungerar ok för mig.
Jag bytte efter en vecka, då hade de redan fyllts med 1 kg sand i vardera.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare
Inlägg: 952
Blev medlem: 05 nov 2015 20:45
Ort: Lund

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av grenhall »

jonasl skrev:
grenhall skrev:
jonasl skrev:
Det var ju bara långa stänkskydd på den bilen de hämtade tyckte jag de konstaterade?
Tror du Tesla sätter på olika långa stänkskydd? Lär vara samma överallt.
Kollade igen och u har rätt. "Seems to be standard" säger Björn när han kollar på en annan bil efter att ha gnällt över de långa stänkskydden.

Norska bilarna verkade ju också ha PPF på "hundbenet" till skillnad från de svenska, antagligen också monterat på plats?
Svenska bilarna ska få PPF enligt säljaren jag talade med igår. Men han hade frågat verkstadschefen och han hade inte hört något om stänkskydd som sagt. Men det är väl som vanligt. Fråga 10 olika anställda så får man 24 olika svar.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1905
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av themax »

grenhall skrev:

Svenska bilarna ska få PPF enligt säljaren jag talade med igår. Men han hade frågat verkstadschefen och han hade inte hört något om stänkskydd som sagt. Men det är väl som vanligt. Fråga 10 olika anställda så får man 24 olika svar.
Visningsbilen i Segeltorp hade i alla fall ingetdera. Bild
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare
Inlägg: 952
Blev medlem: 05 nov 2015 20:45
Ort: Lund

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av grenhall »

themax skrev:
grenhall skrev:

Svenska bilarna ska få PPF enligt säljaren jag talade med igår. Men han hade frågat verkstadschefen och han hade inte hört något om stänkskydd som sagt. Men det är väl som vanligt. Fråga 10 olika anställda så får man 24 olika svar.
Visningsbilen i Segeltorp hade i alla fall ingetdera. Bild
Nej jag såg det. Men bilen i Mölndal hade stänkskydd. Så ja... Det är lite mysko...
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare
Inlägg: 943
Blev medlem: 26 aug 2021 13:25

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Honkan »

Halloj är ny och inbiten Audi fantast men tänkte köp mig en Tesla som nästa bil och Model Y är en stark kandidat, det ända som jag har lite svårt för är att det är ljust innertak och träpanel interiört på en performance model, någon som vet om det kommer ändras eller hur känner ni kring detta ??
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare
Inlägg: 943
Blev medlem: 26 aug 2021 13:25

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Honkan »

Halloj är ny här och inbiten Audi fantast men tänkte köp mig en Tesla som nästa bil och Model Y är en stark kandidat, det ända som jag har lite svårt för är att det är ljust innertak och träpanel interiört på en performance model, någon som vet om det kommer ändras eller hur känner ni kring detta ??
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 506
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Xeik »

Honkan skrev:
Halloj är ny här och inbiten Audi fantast men tänkte köp mig en Tesla som nästa bil och Model Y är en stark kandidat, det ända som jag har lite svårt för är att det är ljust innertak och träpanel interiört på en performance model, någon som vet om det kommer ändras eller hur känner ni kring detta ??
Det är nog inget som kommer ändras. Inte närtid iallafall. Tesla har för vana att hålla nere alternativen.
Taket är väl svårt att påverka, men det är ju ändå mest glas.
Träpanelen är ju rätt enkel att wrappa till valfritt om man vill det.

Jag hade valt vit inredning , så harmonerar taket bra, och du får en vit list istället för trä ;)
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av heldiggrisen »

Honkan skrev:
Halloj är ny här och inbiten Audi fantast men tänkte köp mig en Tesla som nästa bil och Model Y är en stark kandidat, det ända som jag har lite svårt för är att det är ljust innertak och träpanel interiört på en performance model, någon som vet om det kommer ändras eller hur känner ni kring detta ??
Träpanelen kan enkelt folieras, finns färdiga kit på tex Hamphi.
Ljust tak, not so much.
p1457
elbilist
Inlägg: 299
Blev medlem: 29 nov 2017 00:51

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av p1457 »

Det finns också en vit Model Y i segeltorp som man kan provköra.
Användarvisningsbild
SveffeU
Teslaägare
Inlägg: 83
Blev medlem: 29 sep 2014 07:18
Ort: Trosa

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av SveffeU »

Provkörde MY idag i Segeltorp. Motsvarade förväntningarna.
Användarvisningsbild
Jjonas
Teslaägare
Inlägg: 318
Blev medlem: 15 sep 2018 08:21
Ort: Stockholm

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Jjonas »

SveffeU skrev:
Provkörde MY idag i Segeltorp. Motsvarade förväntningarna.
Bokade du på något sätt eller hur gick det till?
Tesla Model Y 2022 Deep Blue LR 20" Dragkrok Cineastknapp
Användarvisningsbild
SveffeU
Teslaägare
Inlägg: 83
Blev medlem: 29 sep 2014 07:18
Ort: Trosa

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av SveffeU »

Bokade en visning m Sebastian. Eftersom de just fått in en Y för provkörning och vi hade åkt långväga fick vi provköra. Beställde en M Y P på plats!
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11664
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av martinot »

Matte skrev:
mikebike skrev:
Till Model 3 är de (för) korta, men det medföljer förlängare och med dessa monterade blir de för långa. :lol:
För mig blev det stor skillnad, smutsmässigt, när Tesla satte på de korta stänkskydden ett år efter leverans. Förstår de kanske kan bli bättre men de fungerar ok för mig.
Japp. Samma här. De verkar vara dåliga på att det samlas smuts i de har jag hört, men rent praktiskt så fungerade de fint det året jag körde med de monterade på vår gamla M3.

Klart mindre smuts på de nedersta delarna av dörrarna än det året innan jag körde utan. Så enligt mig så är det iaf. klart bättre med än utan.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11664
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av martinot »

Honkan skrev:
Halloj är ny här och inbiten Audi fantast men tänkte köp mig en Tesla som nästa bil och Model Y är en stark kandidat, det ända som jag har lite svårt för är att det är ljust innertak och träpanel interiört på en performance model, någon som vet om det kommer ändras eller hur känner ni kring detta ??
Jag gillar personligen träpanelen starkt. Var faktiskt en orsak för mig att inte beställa vita stolar (som jag annars gillar) till mina M3:or, pga. att de paketen även ersatte träpanelerna med alu-paneler.

Taket? Tänker du på att det blir ljust med solen som lyser igenom glaset?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare
Inlägg: 952
Blev medlem: 05 nov 2015 20:45
Ort: Lund

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av grenhall »

martinot skrev:
Honkan skrev:
Halloj är ny här och inbiten Audi fantast men tänkte köp mig en Tesla som nästa bil och Model Y är en stark kandidat, det ända som jag har lite svårt för är att det är ljust innertak och träpanel interiört på en performance model, någon som vet om det kommer ändras eller hur känner ni kring detta ??
Jag gillar personligen träpanelen starkt. Var faktiskt en orsak för mig att inte beställa vita stolar (som jag annars gillar) till mina M3:or, pga. att de paketen även ersatte träpanelerna med alu-paneler.

Taket? Tänker du på att det blir ljust med solen som lyser igenom glaset?
Det är ljust innertak som i att tyget är ljust.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
joppex
Inlägg: 110
Blev medlem: 15 apr 2021 08:29

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av joppex »

SveffeU skrev:
Bokade en visning m Sebastian. Eftersom de just fått in en Y för provkörning och vi hade åkt långväga fick vi provköra. Beställde en M Y P på plats!
pratade ni något om när MYP kan tänkas dyka upp i Sverige, är det fortfarande början av 2022 som gäller?
SwedishAdvocate
Inlägg: 5618
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av SwedishAdvocate »

Honkan skrev:
Halloj är ny och inbiten Audi fantast men tänkte köp mig en Tesla som nästa bil och Model Y är en stark kandidat, det ända som jag har lite svårt för är att det är ljust innertak och träpanel interiört på en performance model, någon som vet om det kommer ändras eller hur känner ni kring detta ??
Är ju typ exakt likadan interiör i Model 3. Enda sättet att ändra på det är väl att försöka skapa konsumenttryck gentemot Tesla så att de ändrar på det. Har väl inte lyckats, eller överhuvudtaget gjorts så många gånger. När de bytte till konstläder är väl det enda exemplet som jag kan komma på. Försök få så många som möjligt att lämna muntlig och skriftlig feedback till Tesla om att byta till svart innertak och något annat än brunt trä på intrumentpanelen...

Alternativt: Beställ en bil och betala för att individualisera den. Innan det dök upp träpaneler i dörrarna också så fanns det ju t.ex. tredjepartsprodukter med riktig kolfiber som man kunde ersätta träpanelen på instrumentbrädan med. Har inte kollat hur det är nu om det även finns till dörrsidorna... Vet inte om det går att byta tyget i innertaket. En komplicerande faktor är ju att det sitter krockskyddsgardiner där...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 2 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av vigge50 »

Model Y har inte så förvånande redan hunnit klättra upp på första plats gällande laddbara bilar i Norge under augusti månad trots att leveranserna började förra veckan. Återstår att se om den hinner ikapp Model 3 sätt över hela året.

https://elbilstatistikk.no/
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7674
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av mikebike »

SwedishAdvocate skrev:
Honkan skrev:
Halloj är ny och inbiten Audi fantast men tänkte köp mig en Tesla som nästa bil och Model Y är en stark kandidat, det ända som jag har lite svårt för är att det är ljust innertak och träpanel interiört på en performance model, någon som vet om det kommer ändras eller hur känner ni kring detta ??
Är ju typ exakt likadan interiör i Model 3. Enda sättet att ändra på det är väl att försöka skapa konsumenttryck gentemot Tesla så att de ändrar på det. Har väl inte lyckats – eller överhuvud taget gjorts – så många gånger. När de bytte till konstläder är väl det enda exemplet som jag kan komma på. Försök få så många som möjligt att lämna muntlig och skriftlig feedback till Tesla om att byta till svart innertak och något annat än brunt trä på intrumentpanelen...

Alternativt: Beställ en bil och betala för att individualisera den. Innan det dök upp träpaneler i dörrarna också så fanns det ju tredjepartsprodukter med riktig kolfiber som man kunde ersätta träpanelen på instrumentbrädan med. Har inte kollat hur det är nu om det även finns till dörrsidorna... Vet inte om det går att byta tyget i innertaket. En komplicerande faktor är ju att det sitter krockskyddsgardiner där...
Jo, det finns till dörrsidorma också, dock ingen alcantara vad jag sett. Men alcantara framtill och mattsvart på dörrarna fungerar nog också.
Plastbrädan är grymt ful i min M3, men jag har inte sett någon bil med träpanel på dörrarna i verkligheten.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2200
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av jpetters »

mikebike skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Honkan skrev:
Halloj är ny och inbiten Audi fantast men tänkte köp mig en Tesla som nästa bil och Model Y är en stark kandidat, det ända som jag har lite svårt för är att det är ljust innertak och träpanel interiört på en performance model, någon som vet om det kommer ändras eller hur känner ni kring detta ??
Är ju typ exakt likadan interiör i Model 3. Enda sättet att ändra på det är väl att försöka skapa konsumenttryck gentemot Tesla så att de ändrar på det. Har väl inte lyckats – eller överhuvud taget gjorts – så många gånger. När de bytte till konstläder är väl det enda exemplet som jag kan komma på. Försök få så många som möjligt att lämna muntlig och skriftlig feedback till Tesla om att byta till svart innertak och något annat än brunt trä på intrumentpanelen...

Alternativt: Beställ en bil och betala för att individualisera den. Innan det dök upp träpaneler i dörrarna också så fanns det ju tredjepartsprodukter med riktig kolfiber som man kunde ersätta träpanelen på instrumentbrädan med. Har inte kollat hur det är nu om det även finns till dörrsidorna... Vet inte om det går att byta tyget i innertaket. En komplicerande faktor är ju att det sitter krockskyddsgardiner där...
Jo, det finns till dörrsidorma också, dock ingen alcantara vad jag sett. Men alcantara framtill och mattsvart på dörrarna fungerar nog också.
Plastbrädan är grymt ful i min M3, men jag har inte sett någon bil med träpanel på dörrarna i verkligheten.
Finns kolfiber till dörrarna också, riktig eller wrap.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7674
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av mikebike »

jpetters skrev:
mikebike skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Honkan skrev:
Halloj är ny och inbiten Audi fantast men tänkte köp mig en Tesla som nästa bil och Model Y är en stark kandidat, det ända som jag har lite svårt för är att det är ljust innertak och träpanel interiört på en performance model, någon som vet om det kommer ändras eller hur känner ni kring detta ??
Är ju typ exakt likadan interiör i Model 3. Enda sättet att ändra på det är väl att försöka skapa konsumenttryck gentemot Tesla så att de ändrar på det. Har väl inte lyckats – eller överhuvud taget gjorts – så många gånger. När de bytte till konstläder är väl det enda exemplet som jag kan komma på. Försök få så många som möjligt att lämna muntlig och skriftlig feedback till Tesla om att byta till svart innertak och något annat än brunt trä på intrumentpanelen...

Alternativt: Beställ en bil och betala för att individualisera den. Innan det dök upp träpaneler i dörrarna också så fanns det ju tredjepartsprodukter med riktig kolfiber som man kunde ersätta träpanelen på instrumentbrädan med. Har inte kollat hur det är nu om det även finns till dörrsidorna... Vet inte om det går att byta tyget i innertaket. En komplicerande faktor är ju att det sitter krockskyddsgardiner där...
Jo, det finns till dörrsidorma också, dock ingen alcantara vad jag sett. Men alcantara framtill och mattsvart på dörrarna fungerar nog också.
Plastbrädan är grymt ful i min M3, men jag har inte sett någon bil med träpanel på dörrarna i verkligheten.
Finns kolfiber till dörrarna också, riktig eller wrap.
Kolfiber kan passa i en sportbil, men känns utomordentligt fånigt i en SUV. :D
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Skriv svar