TeslaRoq skrev:
Verkligen bra tankar och såhär är det nog. Men måste jag säga att jag inte upplevt att min regnsensor är kass, även om Autopiloten ibland tycker att den ska reagera på saker i andra dimensioner såsom osynliga ting eller att jag inte ens vågat testa använda helljusautomatik då jag tror jag löser den bättre själv. Men går det objektivt säga att Volvo är bättre där? Eller du har haft båda och du är helt övertygad om att Volvo är en bättre bil för en köpare som kommer hålla sig i sitt någorlunda närområde till mesta del?
Nu ska de iaf provköra Y i Göteborg i nästa vecka så får vi se om de blir kära eller vad som sker. Ska be dem testa så de känner att de är trygga med AP och om det regnar får de testa regnsensorn med.
Jag har haft Volvo förut. Sedan före sommaren har jag Teslan.
Jag är inte övertygad om att Volvon är bättre än Teslan för alla närområden. För nån som bor i en större stad eller i förort till en storstad spelar inte Volvons fördelar på helljuset och farthållaren nån roll. Man kör ju i princip alltid på upplysta vägar med enbart halvljus. Bor dina föräldrar inne i Halmstad och mest kör där kommer Teslan säkert fungera jättebra, bor de lite utanför och kör landsväg till affären eller liknande kommer Volvons fördelar till sin rätt.
Farthållaren i Teslan kan man för övrigt lära sig att hantera (man märker ju rätt snabbt att den verkar bromsa när mötande glider över linjen eller då den tror att det skett för den inte ser linjerna i vissa kurvor). Jag trodde spökbromsning verkligen var just det, men det blev ganska snabbt uppenbart att spökbromsningar extremt sällan händer. Det är subjektivt huruvida man tycker att man ska behöva sitta som på nålar på landsväg. Jag kan tycka att man inte ska behöva det år 2021, men tycker å andra sidan ny teknik är roligt.
Vågar påstå att adaptivt helljus objektivt är bättre än vanligt hel/halv, likaså att cross traffic alert är objektivt bättre än att inte ha den funktionen. Huruvida dessa funktioner är viktiga beror på var man kör, det är ju ingen mening med att köpa tex Polestar 2 för dess påstått fantastiska led matrix-ljus och sen kör man bara på upplysta gator hela tiden.
Regnsensorn håller jag med om är ganska ok i Teslan, den är lite slö bara. Det går bra att kompensera genom trycka på knappen för att få igång torkarna. Absolut ingen dealbreaker.