Volvo XC40 P8 Recharge Electric

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Fredrik j
Inlägg: 10832
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Volvo XC40 P8 Recharge Electric

Inlägg av Fredrik j »

SwedishAdvocate skrev:
Fredrik j skrev:
Så kan det ju vara. Det blir som man undrar vilken äpplesort man ska köpa och någon föreslår en banan för att den är godare.
Snarare: Det blir som man undrar vilken äpplesort man ska köpa och någon föreslår en som är KRAV- och FAIRTRADE-märkt och som om några månader även kommer finnas som någorlunda närodlad. ;)
Men fortfarande inte ett äpple utan en KRAV- och FAIRTRADE-märkt banan.
För vissa kan det ju t.o.m. bli bättre. Bananer är ju också goda.
Men kanske hade man tänkt baka en äppelpaj...
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11589
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Volvo XC40 P8 Recharge Electric

Inlägg av martinot »

TeslaRoq skrev:
Det senaste som skett är dock att de var inne hos Volvo och plötsligt fått upp ögonen för en FWD. När jag var med dem körde vi en fullknökad testbil som enligt handlaren kostade sådär 800 vilket ju inte kändes aktuellt alls för någon av oss. Men med ett startpris på 530 plus lite smått och gått landar de ju på max 600 efter bidraget.

Min åsikt är att detta inte är det bästa valet. Kan dock inte riktigt sätta fingret på varför. Skulle helst se att de köper en Model Y men det är ju med vinterdäck och "rätt" färg 700 efter bidrag. Kan dock inte säga exakt varför den skulle vara värd 100 tusen kr mer? Någon med bra tankar kring detta som kan hjälpa mig att få dem välja Model Y eller berätta varför en XC40 kanske inte är så dum ändå?
Laddning

https://www.vibilagare.se/nyheter/30-mi ... -nast-sist

XC40 = PS2 (ungefär)
MY = M3 (ungefär)

Bild
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14518
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Volvo XC40 P8 Recharge Electric

Inlägg av taliz »

Det kommer en billigare Model Y väldigt snart, troligen beställbar i höst/vinter.
Den lär klå XC40 FWD i typ allt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
TeslaRoq
Teslaägare
Inlägg: 79
Blev medlem: 23 apr 2021 21:07
Ort: Stockholm

Re: Volvo XC40 P8 Recharge Electric

Inlägg av TeslaRoq »

martinot skrev:
TeslaRoq skrev:
Det senaste som skett är dock att de var inne hos Volvo och plötsligt fått upp ögonen för en FWD. När jag var med dem körde vi en fullknökad testbil som enligt handlaren kostade sådär 800 vilket ju inte kändes aktuellt alls för någon av oss. Men med ett startpris på 530 plus lite smått och gått landar de ju på max 600 efter bidraget.

Min åsikt är att detta inte är det bästa valet. Kan dock inte riktigt sätta fingret på varför. Skulle helst se att de köper en Model Y men det är ju med vinterdäck och "rätt" färg 700 efter bidrag. Kan dock inte säga exakt varför den skulle vara värd 100 tusen kr mer? Någon med bra tankar kring detta som kan hjälpa mig att få dem välja Model Y eller berätta varför en XC40 kanske inte är så dum ändå?
Laddning

https://www.vibilagare.se/nyheter/30-mi ... -nast-sist

XC40 = PS2 (ungefär)
MY = M3 (ungefär)

Bild
Intressant tanke och jag håller med men i mina föräldrars fall kommer ju typ inga resor vara så långa att laddtid är döviktig. Men givetvis inte heller oviktigt.
Tesla Model 3 LR (614), 2021, Midnight Silver (såld)
Inväntar nästa möjlighet!
Användarvisningsbild
TeslaRoq
Teslaägare
Inlägg: 79
Blev medlem: 23 apr 2021 21:07
Ort: Stockholm

Re: Volvo XC40 P8 Recharge Electric

Inlägg av TeslaRoq »

taliz skrev:
Det kommer en billigare Model Y väldigt snart, troligen beställbar i höst/vinter.
Den lär klå XC40 FWD i typ allt.
Jo eller hur, läste de hade hittat pris på 50k EUR i källkoden.

Men om man utgår från logiken att Model 3 kostar 550 för SR+ sen 70 till för LR och 70 till för Performance borde ju en SR+ Model Y kosta 50 tusen mindre än LR (då Performance kostar "bara" 50 mer än LR) och således landa på 670 kanske. Inte dumt alls.

Sen undrar man ju om man ska vänta på den tyskbyggda. Man får värdera hur kul det är att vänta haha.
Tesla Model 3 LR (614), 2021, Midnight Silver (såld)
Inväntar nästa möjlighet!
SwedishAdvocate
Inlägg: 5480
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Volvo XC40 P8 Recharge Electric

Inlägg av SwedishAdvocate »

Fredrik j skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Fredrik j skrev:
Så kan det ju vara. Det blir som man undrar vilken äpplesort man ska köpa och någon föreslår en banan för att den är godare.
Snarare: Det blir som man undrar vilken äpplesort man ska köpa och någon föreslår en som är KRAV- och FAIRTRADE-märkt och som om några månader även kommer finnas som någorlunda närodlad. ;)
Men fortfarande inte ett äpple utan en KRAV- och FAIRTRADE-märkt banan.
För vissa kan det ju t.o.m. bli bättre. Bananer är ju också goda.
Men kanske hade man tänkt baka en äppelpaj...
Erkänner att jag kanske inte är riktigt med i din metafor. Och min var kanske inte helt hundraprocentig den heller... Men ok. Vi kör vidare på din då... Hur ser du på det här med externaliteterna som kan uppstå när man bakar äppelpaj? Du har inte funderat på att kanske dela på ett äppelmuffins istället? Det kanske till och med kan kännas mer värt än en äppelpaj... ;)

Lite om externaliteter (eller externa effekter):
https://sv.wikipedia.org/wiki/Extern_effekt
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Fredrik j
Inlägg: 10832
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Volvo XC40 P8 Recharge Electric

Inlägg av Fredrik j »

SwedishAdvocate skrev:
Fredrik j skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Fredrik j skrev:
Så kan det ju vara. Det blir som man undrar vilken äpplesort man ska köpa och någon föreslår en banan för att den är godare.
Snarare: Det blir som man undrar vilken äpplesort man ska köpa och någon föreslår en som är KRAV- och FAIRTRADE-märkt och som om några månader även kommer finnas som någorlunda närodlad. ;)
Men fortfarande inte ett äpple utan en KRAV- och FAIRTRADE-märkt banan.
För vissa kan det ju t.o.m. bli bättre. Bananer är ju också goda.
Men kanske hade man tänkt baka en äppelpaj...
Erkänner att jag kanske inte är riktigt med i din metafor. Och min var kanske inte helt hundraprocentig den heller... Men ok. Vi kör vidare på din då... Hur ser du på det här med externaliteterna som kan uppstå när man bakar äppelpaj? Du har inte funderat på att kanske dela på ett äppelmuffins istället? Det kanske till och med kan kännas mer värt än en äppelpaj... ;)

Lite om externaliteter (eller externa effekter):
https://sv.wikipedia.org/wiki/Extern_effekt
Erkänner att jag inte riktigt hänger med där. Så en XC40 Electric skulle liknas vid äppelpajen och tesla model3 muffinsen i ditt exempel?
Vad jag menade var att xc40 och model3 inte är äpplen/päron utan skillnaden är betydligt större.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11589
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Volvo XC40 P8 Recharge Electric

Inlägg av martinot »

Föredrar om ni kan prata om kanelbullar istället. :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
SwedishAdvocate
Inlägg: 5480
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Volvo XC40 P8 Recharge Electric

Inlägg av SwedishAdvocate »

Fredrik j skrev:
Erkänner att jag inte riktigt hänger med där. Så en XC40 Electric skulle liknas vid äppelpajen och tesla model3 muffinsen i ditt exempel?
Vad jag menade var att xc40 och model3 inte är äpplen/päron utan skillnaden är betydligt större.
Min första liknelse handlade om XC40 Electric och Model Y. Min andra liknelse handlade om husvagnssemester i Europa med dieselbil (äppelpaj) vs. t.ex. husvagnssemester med elbil, eller köra elbil utan husvagn till ett eller flera slags boenden som inte har hjul och dras efter bil (äppelmuffins). ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Fredrik j
Inlägg: 10832
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Volvo XC40 P8 Recharge Electric

Inlägg av Fredrik j »

SwedishAdvocate skrev:
Fredrik j skrev:
Erkänner att jag inte riktigt hänger med där. Så en XC40 Electric skulle liknas vid äppelpajen och tesla model3 muffinsen i ditt exempel?
Vad jag menade var att xc40 och model3 inte är äpplen/päron utan skillnaden är betydligt större.
Min första liknelse handlade om XC40 Electric och Model Y. Min andra liknelse handlade om husvagnssemester i Europa med dieselbil (äppelpaj) vs. t.ex. husvagnssemester med elbil, eller köra elbil utan husvagn till ett eller flera slags boenden som inte har hjul och dras efter bil (äppelmuffins). ;)
Någon dieselbil är väl inte aktuell? Vad jag förstår har ”teslaroq” övertalat sina föräldrar att köpa elbil och dom gillar XC40 men han tycker ModelY är ett bättre val. Jag menar att det är två väldigt olika bilar och tycker man om XC40 är det ju inte orimligt att man har lite svårt för modelY. Inte äpplen/päron således.
Framgår ju inte om föräldrarna drar husvagn men troligtvis inte.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Volvo XC40 P8 Recharge Electric

Inlägg av Walker »

När man läser vart den här tråden tagit vägen undrar man lite vad ni har rökt för något…. :roll: Gjort en Elon? :lol:
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 724
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Volvo XC40 P8 Recharge Electric

Inlägg av Dinsdale »

TeslaRoq skrev:
Nu är tråden för AWD-bilen men min fråga rör även nya FWD.

Mina föräldrar är motiverade av mig att byta ut diesel-XC60:n som går 1 000 mil per år mot en elbil. De är mycket fästa vid Volvo och har tittat men har kört det mesta på marknaden. Vissa har gått fetbort mestadels av rent emotionella skäl så som att mamma tycker ID4 ser ofördelaktig ut. Mycket pekar mot Model Y vilken de tycker är för dyr (samt att de gillar min Model 3 men tycker den är för låg/liten) men även en Q4 har kommit långt i processen.

Det senaste som skett är dock att de var inne hos Volvo och plötsligt fått upp ögonen för en FWD. När jag var med dem körde vi en fullknökad testbil som enligt handlaren kostade sådär 800 vilket ju inte kändes aktuellt alls för någon av oss. Men med ett startpris på 530 plus lite smått och gått landar de ju på max 600 efter bidraget.

Min åsikt är att detta inte är det bästa valet. Kan dock inte riktigt sätta fingret på varför. Skulle helst se att de köper en Model Y men det är ju med vinterdäck och "rätt" färg 700 efter bidrag. Kan dock inte säga exakt varför den skulle vara värd 100 tusen kr mer? Någon med bra tankar kring detta som kan hjälpa mig att få dem välja Model Y eller berätta varför en XC40 kanske inte är så dum ändå?
Var bor dina föräldrar? Jag har bytt från Volvo till Tesla och jag skulle säga att Volvon hade betydligt bättre vardagsteknik. Bättre helljus, behagligare farthållare som inte tvärbromsar för ditten och datten, bättre säkerhetssystem (framför allt cross traffic alert), fungerande regnsensor. Om dina föräldrar bor utanför en storstad tror jag de skulle uppleva Volvon som betydligt bättre än Teslan, för de uppgraderingar de får har praktisk betydelse i vardagen. Ta bara en sån sak som dynamiskt helljus på mörk landsväg. Tesla har potential men de är inte där än, och vem vet när de kommer dit eftersom de primärt prioriterar FSD i USA. Däremot borde föräldrarna kanske testa polestar 2 också som alternativ till XC40, polestars bagageutrymme är större (djupare) och därmed en mer praktisk bil för ungefär samma pris.

Det Teslan är bättre på är lastvolym och laddning på långresa (inget krångel med appar). Men om de sällan eller aldrig åker så pass långt att de behöver ladda spelar det ju ingen roll.
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
TeslaRoq
Teslaägare
Inlägg: 79
Blev medlem: 23 apr 2021 21:07
Ort: Stockholm

Re: Volvo XC40 P8 Recharge Electric

Inlägg av TeslaRoq »

Fredrik j skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Fredrik j skrev:
Erkänner att jag inte riktigt hänger med där. Så en XC40 Electric skulle liknas vid äppelpajen och tesla model3 muffinsen i ditt exempel?
Vad jag menade var att xc40 och model3 inte är äpplen/päron utan skillnaden är betydligt större.
Min första liknelse handlade om XC40 Electric och Model Y. Min andra liknelse handlade om husvagnssemester i Europa med dieselbil (äppelpaj) vs. t.ex. husvagnssemester med elbil, eller köra elbil utan husvagn till ett eller flera slags boenden som inte har hjul och dras efter bil (äppelmuffins). ;)
Någon dieselbil är väl inte aktuell? Vad jag förstår har ”teslaroq” övertalat sina föräldrar att köpa elbil och dom gillar XC40 men han tycker ModelY är ett bättre val. Jag menar att det är två väldigt olika bilar och tycker man om XC40 är det ju inte orimligt att man har lite svårt för modelY. Inte äpplen/päron således.
Framgår ju inte om föräldrarna drar husvagn men troligtvis inte.
Nej mycket riktigt en ny diesel lär det ju inte bli och de drar inte husvagn. Däremot vill de kunna slänga skräp från trädgården ibland så de vill ju en krok där bak.

Tror för övrigt inte att de skulle ha svårt för Model Y egentligen men då de bor i Halmstad har de inte kunnat spana på en eller köra den. Det är pengaskillnaden på 100-200 tusen som är svårare.
Tesla Model 3 LR (614), 2021, Midnight Silver (såld)
Inväntar nästa möjlighet!
Användarvisningsbild
TeslaRoq
Teslaägare
Inlägg: 79
Blev medlem: 23 apr 2021 21:07
Ort: Stockholm

Re: Volvo XC40 P8 Recharge Electric

Inlägg av TeslaRoq »

Dinsdale skrev:
TeslaRoq skrev:
Nu är tråden för AWD-bilen men min fråga rör även nya FWD.

Mina föräldrar är motiverade av mig att byta ut diesel-XC60:n som går 1 000 mil per år mot en elbil. De är mycket fästa vid Volvo och har tittat men har kört det mesta på marknaden. Vissa har gått fetbort mestadels av rent emotionella skäl så som att mamma tycker ID4 ser ofördelaktig ut. Mycket pekar mot Model Y vilken de tycker är för dyr (samt att de gillar min Model 3 men tycker den är för låg/liten) men även en Q4 har kommit långt i processen.

Det senaste som skett är dock att de var inne hos Volvo och plötsligt fått upp ögonen för en FWD. När jag var med dem körde vi en fullknökad testbil som enligt handlaren kostade sådär 800 vilket ju inte kändes aktuellt alls för någon av oss. Men med ett startpris på 530 plus lite smått och gått landar de ju på max 600 efter bidraget.

Min åsikt är att detta inte är det bästa valet. Kan dock inte riktigt sätta fingret på varför. Skulle helst se att de köper en Model Y men det är ju med vinterdäck och "rätt" färg 700 efter bidrag. Kan dock inte säga exakt varför den skulle vara värd 100 tusen kr mer? Någon med bra tankar kring detta som kan hjälpa mig att få dem välja Model Y eller berätta varför en XC40 kanske inte är så dum ändå?
Var bor dina föräldrar? Jag har bytt från Volvo till Tesla och jag skulle säga att Volvon hade betydligt bättre vardagsteknik. Bättre helljus, behagligare farthållare som inte tvärbromsar för ditten och datten, bättre säkerhetssystem (framför allt cross traffic alert), fungerande regnsensor. Om dina föräldrar bor utanför en storstad tror jag de skulle uppleva Volvon som betydligt bättre än Teslan, för de uppgraderingar de får har praktisk betydelse i vardagen. Ta bara en sån sak som dynamiskt helljus på mörk landsväg. Tesla har potential men de är inte där än, och vem vet när de kommer dit eftersom de primärt prioriterar FSD i USA. Däremot borde föräldrarna kanske testa polestar 2 också som alternativ till XC40, polestars bagageutrymme är större (djupare) och därmed en mer praktisk bil för ungefär samma pris.

Det Teslan är bättre på är lastvolym och laddning på långresa (inget krångel med appar). Men om de sällan eller aldrig åker så pass långt att de behöver ladda spelar det ju ingen roll.
Bra inspel! De bor ju i Halmstad och åker väl sällan mer än 25 mil enkelt väg. Skulle de åka så långt eller längre kommer de knappast ha brådska och kan få köa lite vid någon laddstople. Kanske är Model Y då lite utspelad?

Såg en video där en kille berömde Model Y som en fantastisk Road-Tripper vilket den säkert är men mina föräldrar är ju faktiskt inga långåkare. Då kanske en Volvo ändå tillverkar en bättre bil medan Tesla tillverkar en bättre elbil.

Angående Polestar så körde den en sådan och mors åsikt är att den är lite för låg. Lastutrymmet går säkert jämföra så de får in sina golfklubbor men med åldern kommer visst en önskan om att ha sätet i rumphöjd direkt utan att behöva klättra upp eller sitta ner för långt. Där vinner nog XC40 även om jag ärligt inte har sett någon siffra för mått på mark till dyna-höjden.
Tesla Model 3 LR (614), 2021, Midnight Silver (såld)
Inväntar nästa möjlighet!
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Volvo XC40 P8 Recharge Electric

Inlägg av Walker »

Jag killgissar ändå på att TCO blir lägre på Y än XC40. Många stirrar sig blinda på prislappen. XC40 är även faktiskt lika dyr som Y om man ser till vad man får.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
TeslaRoq
Teslaägare
Inlägg: 79
Blev medlem: 23 apr 2021 21:07
Ort: Stockholm

Re: Volvo XC40 P8 Recharge Electric

Inlägg av TeslaRoq »

Walker skrev:
Jag killgissar ändå på att TCO blir lägre på Y än XC40. Många stirrar sig blinda på prislappen. XC40 är även faktiskt lika dyr som Y om man ser till vad man får.
Nu killgissar du så jag ska inte kräva siffror av dig men tänker du framförallt då att värdeminskningen kommer vara lägre på Model Y? Jag håller i sådana fall med men har svårt att få ihop nedan:

Äga i fem år.
Model Y går från 700 tusen (efter bidrag) till 400 tusen. Kostar 5 tusen i månaden i värdeminskning.
XC40 kostar 550 tusen (efter bidrag) och skulle då behöva gå ner till mindre än 250 tusen i värde för att kosta mer. Men det låter ju riktigt riktigt lågt?
Tesla Model 3 LR (614), 2021, Midnight Silver (såld)
Inväntar nästa möjlighet!
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Volvo XC40 P8 Recharge Electric

Inlägg av OfarligTesla »

TeslaRoq skrev:

Nu killgissar du så jag ska inte kräva siffror av dig men tänker du framförallt då att värdeminskningen kommer vara lägre på Model Y? Jag håller i sådana fall med men har svårt att få ihop nedan:

Äga i fem år.
Model Y går från 700 tusen (efter bidrag) till 400 tusen. Kostar 5 tusen i månaden i värdeminskning.
XC40 kostar 550 tusen (efter bidrag) och skulle då behöva gå ner till mindre än 250 tusen i värde för att kosta mer. Men det låter ju riktigt riktigt lågt?
Är väl allt möjigt som kan bidra till att det ändå kostar mindre på 5 års ägande. Värdeminskning, servicekostnader, lägre ränta om finansiering, längre garanti osv. Även om jag inte tror att en lågutrustad instegs XC40 kommer bli dyrare än en Model Y LR att äga så lär totalkostnaden inte vara så stor som prisskillnaden ger sken av.
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 724
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Volvo XC40 P8 Recharge Electric

Inlägg av Dinsdale »

TeslaRoq skrev:
Dinsdale skrev:
TeslaRoq skrev:
Nu är tråden för AWD-bilen men min fråga rör även nya FWD.

Mina föräldrar är motiverade av mig att byta ut diesel-XC60:n som går 1 000 mil per år mot en elbil. De är mycket fästa vid Volvo och har tittat men har kört det mesta på marknaden. Vissa har gått fetbort mestadels av rent emotionella skäl så som att mamma tycker ID4 ser ofördelaktig ut. Mycket pekar mot Model Y vilken de tycker är för dyr (samt att de gillar min Model 3 men tycker den är för låg/liten) men även en Q4 har kommit långt i processen.

Det senaste som skett är dock att de var inne hos Volvo och plötsligt fått upp ögonen för en FWD. När jag var med dem körde vi en fullknökad testbil som enligt handlaren kostade sådär 800 vilket ju inte kändes aktuellt alls för någon av oss. Men med ett startpris på 530 plus lite smått och gått landar de ju på max 600 efter bidraget.

Min åsikt är att detta inte är det bästa valet. Kan dock inte riktigt sätta fingret på varför. Skulle helst se att de köper en Model Y men det är ju med vinterdäck och "rätt" färg 700 efter bidrag. Kan dock inte säga exakt varför den skulle vara värd 100 tusen kr mer? Någon med bra tankar kring detta som kan hjälpa mig att få dem välja Model Y eller berätta varför en XC40 kanske inte är så dum ändå?
Var bor dina föräldrar? Jag har bytt från Volvo till Tesla och jag skulle säga att Volvon hade betydligt bättre vardagsteknik. Bättre helljus, behagligare farthållare som inte tvärbromsar för ditten och datten, bättre säkerhetssystem (framför allt cross traffic alert), fungerande regnsensor. Om dina föräldrar bor utanför en storstad tror jag de skulle uppleva Volvon som betydligt bättre än Teslan, för de uppgraderingar de får har praktisk betydelse i vardagen. Ta bara en sån sak som dynamiskt helljus på mörk landsväg. Tesla har potential men de är inte där än, och vem vet när de kommer dit eftersom de primärt prioriterar FSD i USA. Däremot borde föräldrarna kanske testa polestar 2 också som alternativ till XC40, polestars bagageutrymme är större (djupare) och därmed en mer praktisk bil för ungefär samma pris.

Det Teslan är bättre på är lastvolym och laddning på långresa (inget krångel med appar). Men om de sällan eller aldrig åker så pass långt att de behöver ladda spelar det ju ingen roll.
Bra inspel! De bor ju i Halmstad och åker väl sällan mer än 25 mil enkelt väg. Skulle de åka så långt eller längre kommer de knappast ha brådska och kan få köa lite vid någon laddstople. Kanske är Model Y då lite utspelad?

Såg en video där en kille berömde Model Y som en fantastisk Road-Tripper vilket den säkert är men mina föräldrar är ju faktiskt inga långåkare. Då kanske en Volvo ändå tillverkar en bättre bil medan Tesla tillverkar en bättre elbil.

Angående Polestar så körde den en sådan och mors åsikt är att den är lite för låg. Lastutrymmet går säkert jämföra så de får in sina golfklubbor men med åldern kommer visst en önskan om att ha sätet i rumphöjd direkt utan att behöva klättra upp eller sitta ner för långt. Där vinner nog XC40 även om jag ärligt inte har sett någon siffra för mått på mark till dyna-höjden.
Sant med Polestar-jämförelsen, XC40 minns jag också som högre. Bra att de provat så de vet.

Av en slump var det faktiskt kring Halmstad som jag noterade det jag skrev förut. Hade Teslan i somras, tidigare somrar Volvo.

Jag hade inte köpt en Tesla om jag bodde där (eller utanför storstäderna), det går verkligen inte jämföra. Volvon är i en helt annan klass när det kommer till standardfunktionalitet (läs: sånt som man faktiskt använder när man kör med bilen), och grejerna funkar oavsett landsväg eller motorväg. Adaptivt helljus är ett stort stöd den mörka delen av året cross traffic alert när man backar är toppen oavsett årstid eller tid på dygnet.

Teslan har däremot en betydligt större potential, den farthållaren har koll på massor av bilar. Volvon stirrar blint på framförfarande. Men vem vet när Tesla prioriterar in att faktiskt fixa tex helljusassistenten? Den har ju varit dålig i många år och är fortfarande inte löst. Om du jämför vad du får idag när du faktiskt slantar upp pengarna så fungerar Volvon bättre i verkliga livet, så länge man klarar av majoriteten av resorna utan att ladda på vägen. Tesla ska ju även öppna upp supercharger för övriga fabrikanter i september eller vad det var, och då får ju Volvon kanske samma tillgång till snabbladdare som Tesla har.
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11589
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Volvo XC40 P8 Recharge Electric

Inlägg av martinot »

Dinsdale skrev:
Tesla ska ju även öppna upp supercharger för övriga fabrikanter i september eller vad det var, och då får ju Volvon kanske samma tillgång till snabbladdare som Tesla har.
Vet vi verkligen detta?

Om detta inte är 100% så kan det ju vara värt att avvakta till september iaf. tänker jag mig.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Volvo XC40 P8 Recharge Electric

Inlägg av Walker »

TeslaRoq skrev:
Walker skrev:
Jag killgissar ändå på att TCO blir lägre på Y än XC40. Många stirrar sig blinda på prislappen. XC40 är även faktiskt lika dyr som Y om man ser till vad man får.
Nu killgissar du så jag ska inte kräva siffror av dig men tänker du framförallt då att värdeminskningen kommer vara lägre på Model Y? Jag håller i sådana fall med men har svårt att få ihop nedan:

Äga i fem år.
Model Y går från 700 tusen (efter bidrag) till 400 tusen. Kostar 5 tusen i månaden i värdeminskning.
XC40 kostar 550 tusen (efter bidrag) och skulle då behöva gå ner till mindre än 250 tusen i värde för att kosta mer. Men det låter ju riktigt riktigt lågt?
Nu har jag ingen kristallkula, men om man ser att de sätter restvärde på 51% på 3 år vid leasing/avbetalning så kan jag säga att min 3’a (lågt räknat) på 2,5 år har ett restvärde på 75-80%. Tror (OBS! TROR) inte att Volvon kommer ha bättre. Jag räknade lite på min f d eGolf som har ett erkänt bra andrahandsvärde och på den skulle jag ha större tapp i kronor än på min Tesla under dessa 2,5 åren. Så… (nu gissar jag igen) tror jag inte att Y tappar mer i kronor på 5 år än XC40. Sedan måste man räkna in servicekostnaderna (som Teslan i princip saknar) För att jämförelsen inte ska halta bör man också titta på hur utrustade bilarna är för de slantarna. Volvon är t ex inte awd.
Summa summarum: min magkänsla säger mig att kr/mil blir lika på Y och snikVolvon. Om man köper en likvärdig XC40 kommer den kosta mer per mil.
Men, men… jag kan ha fel (har dock under de senaste 5 bilbytena haft rätt i mina kalkyler, även om bilhandlare och förståsigpåare har skakat på huvudet och önskat mig lycka till med ett hånleende).
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 724
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Volvo XC40 P8 Recharge Electric

Inlägg av Dinsdale »

martinot skrev:
Dinsdale skrev:
Tesla ska ju även öppna upp supercharger för övriga fabrikanter i september eller vad det var, och då får ju Volvon kanske samma tillgång till snabbladdare som Tesla har.
Vet vi verkligen detta?

Om detta inte är 100% så kan det ju vara värt att avvakta till september iaf. tänker jag mig.
Tesla har sagt att de ska öppna supercharger men inte hur. Så det är en bonus som kanske händer. Kan absolut vara värt att avvakta om man ofta gör långresor och funderar på annan elbil än Tesla. Jag tolkade det här som att långresor relativt sällan företogs.
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
TeslaRoq
Teslaägare
Inlägg: 79
Blev medlem: 23 apr 2021 21:07
Ort: Stockholm

Re: Volvo XC40 P8 Recharge Electric

Inlägg av TeslaRoq »

Dinsdale skrev:
TeslaRoq skrev:
Dinsdale skrev:
TeslaRoq skrev:
Nu är tråden för AWD-bilen men min fråga rör även nya FWD.

Mina föräldrar är motiverade av mig att byta ut diesel-XC60:n som går 1 000 mil per år mot en elbil. De är mycket fästa vid Volvo och har tittat men har kört det mesta på marknaden. Vissa har gått fetbort mestadels av rent emotionella skäl så som att mamma tycker ID4 ser ofördelaktig ut. Mycket pekar mot Model Y vilken de tycker är för dyr (samt att de gillar min Model 3 men tycker den är för låg/liten) men även en Q4 har kommit långt i processen.

Det senaste som skett är dock att de var inne hos Volvo och plötsligt fått upp ögonen för en FWD. När jag var med dem körde vi en fullknökad testbil som enligt handlaren kostade sådär 800 vilket ju inte kändes aktuellt alls för någon av oss. Men med ett startpris på 530 plus lite smått och gått landar de ju på max 600 efter bidraget.

Min åsikt är att detta inte är det bästa valet. Kan dock inte riktigt sätta fingret på varför. Skulle helst se att de köper en Model Y men det är ju med vinterdäck och "rätt" färg 700 efter bidrag. Kan dock inte säga exakt varför den skulle vara värd 100 tusen kr mer? Någon med bra tankar kring detta som kan hjälpa mig att få dem välja Model Y eller berätta varför en XC40 kanske inte är så dum ändå?
Var bor dina föräldrar? Jag har bytt från Volvo till Tesla och jag skulle säga att Volvon hade betydligt bättre vardagsteknik. Bättre helljus, behagligare farthållare som inte tvärbromsar för ditten och datten, bättre säkerhetssystem (framför allt cross traffic alert), fungerande regnsensor. Om dina föräldrar bor utanför en storstad tror jag de skulle uppleva Volvon som betydligt bättre än Teslan, för de uppgraderingar de får har praktisk betydelse i vardagen. Ta bara en sån sak som dynamiskt helljus på mörk landsväg. Tesla har potential men de är inte där än, och vem vet när de kommer dit eftersom de primärt prioriterar FSD i USA. Däremot borde föräldrarna kanske testa polestar 2 också som alternativ till XC40, polestars bagageutrymme är större (djupare) och därmed en mer praktisk bil för ungefär samma pris.

Det Teslan är bättre på är lastvolym och laddning på långresa (inget krångel med appar). Men om de sällan eller aldrig åker så pass långt att de behöver ladda spelar det ju ingen roll.
Bra inspel! De bor ju i Halmstad och åker väl sällan mer än 25 mil enkelt väg. Skulle de åka så långt eller längre kommer de knappast ha brådska och kan få köa lite vid någon laddstople. Kanske är Model Y då lite utspelad?

Såg en video där en kille berömde Model Y som en fantastisk Road-Tripper vilket den säkert är men mina föräldrar är ju faktiskt inga långåkare. Då kanske en Volvo ändå tillverkar en bättre bil medan Tesla tillverkar en bättre elbil.

Angående Polestar så körde den en sådan och mors åsikt är att den är lite för låg. Lastutrymmet går säkert jämföra så de får in sina golfklubbor men med åldern kommer visst en önskan om att ha sätet i rumphöjd direkt utan att behöva klättra upp eller sitta ner för långt. Där vinner nog XC40 även om jag ärligt inte har sett någon siffra för mått på mark till dyna-höjden.
Sant med Polestar-jämförelsen, XC40 minns jag också som högre. Bra att de provat så de vet.

Av en slump var det faktiskt kring Halmstad som jag noterade det jag skrev förut. Hade Teslan i somras, tidigare somrar Volvo.

Jag hade inte köpt en Tesla om jag bodde där (eller utanför storstäderna), det går verkligen inte jämföra. Volvon är i en helt annan klass när det kommer till standardfunktionalitet (läs: sånt som man faktiskt använder när man kör med bilen), och grejerna funkar oavsett landsväg eller motorväg. Adaptivt helljus är ett stort stöd den mörka delen av året cross traffic alert när man backar är toppen oavsett årstid eller tid på dygnet.

Teslan har däremot en betydligt större potential, den farthållaren har koll på massor av bilar. Volvon stirrar blint på framförfarande. Men vem vet när Tesla prioriterar in att faktiskt fixa tex helljusassistenten? Den har ju varit dålig i många år och är fortfarande inte löst. Om du jämför vad du får idag när du faktiskt slantar upp pengarna så fungerar Volvon bättre i verkliga livet, så länge man klarar av majoriteten av resorna utan att ladda på vägen. Tesla ska ju även öppna upp supercharger för övriga fabrikanter i september eller vad det var, och då får ju Volvon kanske samma tillgång till snabbladdare som Tesla har.
Verkligen bra tankar och såhär är det nog. Men måste jag säga att jag inte upplevt att min regnsensor är kass, även om Autopiloten ibland tycker att den ska reagera på saker i andra dimensioner såsom osynliga ting eller att jag inte ens vågat testa använda helljusautomatik då jag tror jag löser den bättre själv. Men går det objektivt säga att Volvo är bättre där? Eller du har haft båda och du är helt övertygad om att Volvo är en bättre bil för en köpare som kommer hålla sig i sitt någorlunda närområde till mesta del?

Nu ska de iaf provköra Y i Göteborg i nästa vecka så får vi se om de blir kära eller vad som sker. Ska be dem testa så de känner att de är trygga med AP och om det regnar får de testa regnsensorn med.
Tesla Model 3 LR (614), 2021, Midnight Silver (såld)
Inväntar nästa möjlighet!
Användarvisningsbild
TeslaRoq
Teslaägare
Inlägg: 79
Blev medlem: 23 apr 2021 21:07
Ort: Stockholm

Re: Volvo XC40 P8 Recharge Electric

Inlägg av TeslaRoq »

Dinsdale skrev:
martinot skrev:
Dinsdale skrev:
Tesla ska ju även öppna upp supercharger för övriga fabrikanter i september eller vad det var, och då får ju Volvon kanske samma tillgång till snabbladdare som Tesla har.
Vet vi verkligen detta?

Om detta inte är 100% så kan det ju vara värt att avvakta till september iaf. tänker jag mig.
Tesla har sagt att de ska öppna supercharger men inte hur. Så det är en bonus som kanske händer. Kan absolut vara värt att avvakta om man ofta gör långresor och funderar på annan elbil än Tesla. Jag tolkade det här som att långresor relativt sällan företogs.
För att citera båda då.

Vi vet ju inte om det öppnar men de kommer ju oavsett inte har bråttom om de skulle åka långt så hur skönt det än är med SuC har jag förstått det på dem som att det inte kommer spela så stor roll. Kanske är värre den dagen de plötsligt säger de vill utforska Norrland och köra bil dit. Då måste de ju typ hyra en bil medan man med en Tesla inte ens hade behövt fundera såvida man inte vill åka inlandsvägen.
Tesla Model 3 LR (614), 2021, Midnight Silver (såld)
Inväntar nästa möjlighet!
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11589
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Volvo XC40 P8 Recharge Electric

Inlägg av martinot »

TeslaRoq skrev:
Dinsdale skrev:
martinot skrev:
Dinsdale skrev:
Tesla ska ju även öppna upp supercharger för övriga fabrikanter i september eller vad det var, och då får ju Volvon kanske samma tillgång till snabbladdare som Tesla har.
Vet vi verkligen detta?

Om detta inte är 100% så kan det ju vara värt att avvakta till september iaf. tänker jag mig.
Tesla har sagt att de ska öppna supercharger men inte hur. Så det är en bonus som kanske händer. Kan absolut vara värt att avvakta om man ofta gör långresor och funderar på annan elbil än Tesla. Jag tolkade det här som att långresor relativt sällan företogs.
För att citera båda då.

Vi vet ju inte om det öppnar men de kommer ju oavsett inte har bråttom om de skulle åka långt så hur skönt det än är med SuC har jag förstått det på dem som att det inte kommer spela så stor roll. Kanske är värre den dagen de plötsligt säger de vill utforska Norrland och köra bil dit. Då måste de ju typ hyra en bil medan man med en Tesla inte ens hade behövt fundera såvida man inte vill åka inlandsvägen.
@Dinsdale: Exakt. Det råder en enorm osäkerhet kring detta med att "öppna upp SuC"; och Tesla/Elon har tyvärr varit allt annat än tydliga gällande detta. Tror inte vi skall räkna åt något sätt, förens vi vet mera. Är ju inga problem om detta är helt ointressant för TeslaRoq.s föräldrar, men då är nog SuC inget de heller skall hoppas/räkna med alls i detta läget (utan mer information) för andra bilar än Tesla.

@TeslaRoq: Helt riktigt. Skall man enbart använda bilen i vardagen, så behöver man aldrig snabbladda. Då duger det fint att kunna ladda hemma, och i stort sett vilken elbil som helst kommer fungera helt utmärkt. Det är, precis som du säger, först när man någon gång vill ut och resa lite längre med bilen som laddnät har någon betydelse.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 724
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Volvo XC40 P8 Recharge Electric

Inlägg av Dinsdale »

TeslaRoq skrev:
Verkligen bra tankar och såhär är det nog. Men måste jag säga att jag inte upplevt att min regnsensor är kass, även om Autopiloten ibland tycker att den ska reagera på saker i andra dimensioner såsom osynliga ting eller att jag inte ens vågat testa använda helljusautomatik då jag tror jag löser den bättre själv. Men går det objektivt säga att Volvo är bättre där? Eller du har haft båda och du är helt övertygad om att Volvo är en bättre bil för en köpare som kommer hålla sig i sitt någorlunda närområde till mesta del?

Nu ska de iaf provköra Y i Göteborg i nästa vecka så får vi se om de blir kära eller vad som sker. Ska be dem testa så de känner att de är trygga med AP och om det regnar får de testa regnsensorn med.
Jag har haft Volvo förut. Sedan före sommaren har jag Teslan.

Jag är inte övertygad om att Volvon är bättre än Teslan för alla närområden. För nån som bor i en större stad eller i förort till en storstad spelar inte Volvons fördelar på helljuset och farthållaren nån roll. Man kör ju i princip alltid på upplysta vägar med enbart halvljus. Bor dina föräldrar inne i Halmstad och mest kör där kommer Teslan säkert fungera jättebra, bor de lite utanför och kör landsväg till affären eller liknande kommer Volvons fördelar till sin rätt.

Farthållaren i Teslan kan man för övrigt lära sig att hantera (man märker ju rätt snabbt att den verkar bromsa när mötande glider över linjen eller då den tror att det skett för den inte ser linjerna i vissa kurvor). Jag trodde spökbromsning verkligen var just det, men det blev ganska snabbt uppenbart att spökbromsningar extremt sällan händer. Det är subjektivt huruvida man tycker att man ska behöva sitta som på nålar på landsväg. Jag kan tycka att man inte ska behöva det år 2021, men tycker å andra sidan ny teknik är roligt.

Vågar påstå att adaptivt helljus objektivt är bättre än vanligt hel/halv, likaså att cross traffic alert är objektivt bättre än att inte ha den funktionen. Huruvida dessa funktioner är viktiga beror på var man kör, det är ju ingen mening med att köpa tex Polestar 2 för dess påstått fantastiska led matrix-ljus och sen kör man bara på upplysta gator hela tiden.

Regnsensorn håller jag med om är ganska ok i Teslan, den är lite slö bara. Det går bra att kompensera genom trycka på knappen för att få igång torkarna. Absolut ingen dealbreaker.
Model 3 SR+ 18" 2021
Skriv svar