Finns ju DC-laddare på 22-30 kW också. Då behöver det inte finnas nån ombordladdare som klarar särskilt mycket.
Jag har aldrig stött på någon sådan där jag kört, men skulle inte ha något emot att ladda från en sådan, om den står i anslutning till en plats där jag stannar 2-3 timmar.
Bara senaste dygnet har jag laddat på två olika 22kw stolpar (3x32A). De är väldigt vanliga.
Finns ju DC-laddare på 22-30 kW också. Då behöver det inte finnas nån ombordladdare som klarar särskilt mycket.
Jag har aldrig stött på någon sådan där jag kört, men skulle inte ha något emot att ladda från en sådan, om den står i anslutning till en plats där jag stannar 2-3 timmar.
Bara senaste dygnet har jag laddat på två olika 22kw stolpar (3x32A). De är väldigt vanliga.
Finns ju DC-laddare på 22-30 kW också. Då behöver det inte finnas nån ombordladdare som klarar särskilt mycket.
Jag har aldrig stött på någon sådan där jag kört, men skulle inte ha något emot att ladda från en sådan, om den står i anslutning till en plats där jag stannar 2-3 timmar.
Nej men det finns att köpa och sätta upp om man vill. Är inte så dyra heller.
Hur mycket skiljer det i pris jämfört med en 50 kW laddare?
Det finns ju gott om 22 kW AC stolpar, så uppenbarligen går det att få fram ström relativt enkelt för en 22 kW DC laddare också.
Ja det är frustrerande, man tvingas till en onödig extra snabbladdning. Det som borde göras är att såna destinationer inför en minimiavgift på 50-60 kr för laddning.
Det är slöseri på laddinfrastruktur när de blockas av bilar som ändå bara kan ladda några mil.
Förhoppningsvis vill ingen betala 60 kr för 4 mil, men jag gör det gärna för 40 mil.
Jo något sådant bode de finnas.. Med skydd för om man måste starta om laddningen.. Typ kW taxa som börjar ticka.. Efter 5 minuter så tar de typ 50 kr som såklart dras efterhand som du får in dina kW i batterier.. (hoppas de gick att förstå).
Vill undvika betalningen pågrund av att man gjort fel tex eller liknande saker men efter 5 minuter så är man liksom igång.. Likande system finns ju faktiskt på parkerings apparna.
Finns ju DC-laddare på 22-30 kW också. Då behöver det inte finnas nån ombordladdare som klarar särskilt mycket.
Jag har aldrig stött på någon sådan där jag kört, men skulle inte ha något emot att ladda från en sådan, om den står i anslutning till en plats där jag stannar 2-3 timmar.
Bara senaste dygnet har jag laddat på två olika 22kw stolpar (3x32A). De är väldigt vanliga.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Undrar om det är två som delar på 150kw ifall två bilar laddar eller dedikerat 150 per uttag? Laddaren på bilden ser väl ut som en variant som har 150 delat på två?
Det är lätt att tolka artiklarna om detta som att de bygger endast två laddpunkter per plats (särskilt till att börja med) men det har cirkulerat info via de stora leasingbolagen att de siktar på 6 laddpunkter per plats på de platser som har bäst förutsättningar och mest genomströmning. Och det är ju dessa åtta de börjar med, man känner igen vissa ortsnamn från teslas karta... Sillekrog, Ödeshög etc.
För er som liksom mig har funderat över vad denna utbyggnad innebär i praktiken finns det lite mer information i en pressrelease från den 4:e Okt i år.
75st under 2022
Meanwhile bygger Tesla vad, 32st i Jönköping ?
De tar inte i från tårna direkt OKQ8.
Nej tycker inte någon annan verkar göra d heller vilket ändå är lite konstigt kan man tycka
Ligger man i framkant med vettiga snabbladdare som underhålls o sköts om känns det ju som man kommer ha ett jävla försprång, just nu är ju allt förutom SuC under all kritik. Köer, laddare som ligger nere, brist på laddare osv osv
Känns som vi har en lååååååång väg att vandra i Sverige innan vi har något vettigt.