Så ska Volvo Cars bli ett renodlat elbilsbolag

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Så ska Volvo Cars bli ett renodlat elbilsbolag

Inlägg av Zalman3 »

Känns som Volvo vill kopiera Tesla.
Rätt tänkt, men går omställningen för långsamt?

Så ska Volvo Cars bli ett renodlat elbilsbolag.

Superdatorer, självkörande teknik, en egen batterifabrik och än högre säkerhetsambitioner. Det är kärnan i Volvo Cars framtidssatsning.

Med en drygt två timmar lång presskonferens – döpt till Volvo Tech Moment – med flera av Volvo Cars tänkta nyckelpartners samt en ny konceptbil visar Volvo hur de tänkt sig ställa om till ett renodlat elbilsföretag. Eller ett svenskt svar på Tesla om ni så vill. För det är mycket i Volvos kommande strategi som påminner om hur Elon Musk byggt Tesla Motors och hur de bygger sina elbilar.

Volvo ska ta ett större ansvar för utvecklingen av ett eget operativsystem för bilar. Men Volvos operativsystem ska inte vara stängt varken utåt eller inåt. Det ska bygga på samarbete med andra och ha så kallad ”öppen kod” där det går att modifiera den. Vad som är viktigt för Volvo är att bibehålla kontrollen för att snabbt kunna vidareutveckla, förändra och åtgärda problem. Det är slut på att köpa färdiga och låsta lösningar vilket gäller både hård- och mjukvara.

En bärande del i de nya Volvobilarna blir två egna superdatorer där Volvo samarbetar tätt med elektronikföretaget Nvidia. De två datorerna kan komma att bli en enda framöver men till att börja med ska de arbeta tillsammans och sköta allt på bilen. Den ena datorn får mer kontroll över de assisterande systemen.

Volvo ska bibehålla sin position inom säkerhet och har en ny vision kallad Zero collision. Ingen Volvo-bil ska krocka. De nya systemen ska förlita sig på de lidar-sensorer (ett slags lasarradar som mäter avstånd) som sitter på nästa generation bilar från Volvo och syskonmärket Pole­star.

Bilarna ska förberedas för självkörande funktioner. Man ska inleda försök med tekniken på större motor­vägar. Inledningsvis ska bilarna ha kvar sin ratt och det blir en försiktig infasning i först låga farter på säkra vägar.

För att klara de nya säkerhets­nivåerna och den självkörande tekniken får de två tidigare nämnda super­datorerna den viktiga upp­giften att börja samla data utmed vägen. Den informationen ska hjälpa Volvos bilar att bli säkrare i framtiden. Via nätuppdatering ska den nya generation bilar uppdateras över tid.

Volvo bygger upp en egen batterifabrik tillsammans med Northvolt. Redan från 2024 ska Volvo köpa batterier omfattande 15 gigawattimmar från Northvolts fabrik i Skellefteå. Den nya fabriken ska ha en kapacitet på 50 gigawattimmar. Det är inte bestämt var den ska byggas ännu men mycket talar för norra Sverige eller Finland där det finns fossilfri energi.

En ny generation batterier till de nya elbilarna ska ge uppåt 90 mils räckvidd och betydligt snabbare laddning jämfört med i dag. De nya Volvobilarna kommer att ha ett platt golv med batteriet som bärande del – en lösning som är mer eller mindre standard i bilvärlden i dag.

Volvo nämner väldigt lite om ägarbolaget Geely och deras nya elbilsplattform SEA. I stället verkar den havererade sammanslagningen mellan Geely Auto och Volvo ha gett en större frihet att utveckla en egen teknisk plattform och teckna avtal med egna aktörer. Volvo har flera lösningar som kan bli aktuella för resten av koncernen – inte minst mjukvaran, operativsystemet och lidar-sensorerna.

Det är också tydligt att det var först efter att Volvo fick gå sin egen väg som de kunde teckna avtal med Northvolt om batterifabriken.
https://www.dn.se/motor/sa-ska-volvo-ca ... bilsbolag/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension