Automatiskt helljus och automatiska vindrutetorkare

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Sanel
Inlägg: 2
Blev medlem: 08 sep 2021 08:47

Automatiskt helljus och automatiska vindrutetorkare

Inlägg av Sanel »

Hejsan
Nyligen blivit med Tesla S100 d från 2020

Jag upplever att de automatiska helljusen inte fungerar som de ska, inte heller fungerar de automatiska vindrutetorkare som det ska. eller är det skit bakom ratten :)
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7475
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Automatiskt helljus och automatiska vindrutetorkare

Inlägg av mikebike »

Har du prövat sökfunktionen? :lol:


"som de ska"
Du menar nog "som du trodde", eller "som i någon annan bil" du kört tidigare?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Automatiskt helljus och automatiska vindrutetorkare

Inlägg av spacecoin »

Sanel skrev:
Jag upplever att de automatiska helljusen inte fungerar som de ska, inte heller fungerar de automatiska vindrutetorkare som det ska.
Ja, dom funkar inget vidare. Tesla standard 90% done. Man vänjer sig. Själv kör jag inte med auto-wipers för det irriterar skiten ur mig. Heltljus-auto behöver man inte heller använda om man inte älskar att bli hatad i trafiken.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5178
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Automatiskt helljus och automatiska vindrutetorkare

Inlägg av Nicke Nyfiken »

På tal om automatiska vindrutetorkare så bjöd gårdagens provkörning av Model Y på en ny upplevelse.
Soligt väder, men när man körde in i ett skuggigt parti så gick vindrutetorkarna ett varv. :lol:
Den varianten var helt ny för mig.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 03 aug 2014 10:46
Ort: Stockholm

Re: Automatiskt helljus och automatiska vindrutetorkare

Inlägg av Kilowatt »

Ja dessa ”funktioner” är pinsamt dåliga och inte värda att sitta i en produktionsbil.
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Automatiskt helljus och automatiska vindrutetorkare

Inlägg av martinot »

Sanel skrev:
Hejsan
Nyligen blivit med Tesla S100 d från 2020

Jag upplever att de automatiska helljusen inte fungerar som de ska, inte heller fungerar de automatiska vindrutetorkare som det ska. eller är det skit bakom ratten
SBS

Grattis till nya bilen och välkommen till TCS! :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Sanel
Inlägg: 2
Blev medlem: 08 sep 2021 08:47

Re: Automatiskt helljus och automatiska vindrutetorkare

Inlägg av Sanel »

Tack ska ni ha för era svar!

Kanske förväntade jag mig mer av en bil i denna prisklass.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3246
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Automatiskt helljus och automatiska vindrutetorkare

Inlägg av Niklas Z »

Sanel skrev:
Tack ska ni ha för era svar!

Kanske förväntade jag mig mer av en bil i denna prisklass.
Jag har visserligen en Model 3, men jag upplever att torkarfunktionen under det år jag haft bilen gått från kass till användbar. Den är inte bra ännu, men uppdateringar har i alla fall gjort saken bättre. Jag ska dock säga att ingen bil jag kört haft perfekt torkarautomatik, men Teslas hör fortfarande inte till de bättre.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Automatiskt helljus och automatiska vindrutetorkare

Inlägg av MWall »

Sanel skrev:
Tack ska ni ha för era svar!

Kanske förväntade jag mig mer av en bil i denna prisklass.
Det är fler saker som inte lever upp till standard. Testa att sitta i baksätet en varm sommardag. AC:n har bara två zoner, vänster-höger, och det finns ingen bra balans mellan fram och baksäte. Navigatorn saknas waypoints också.

Dock så finns det mycket som är bra också.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3588
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Automatiskt helljus och automatiska vindrutetorkare

Inlägg av jonasl »

Tror egentligen att torkarautomatiken är på par med t.ex. VAG nu, med den skillnaden att Teslan inte har ställbar känslighet. Justerade ganska ofta när jag körde VAG och då gick det att få helt perfekt.

Automatiskt helljus har jag inte haft på någon annan bil med på Teslan är funktionen inte användbar.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
lawgiver
Teslaägare
Inlägg: 232
Blev medlem: 13 aug 2019 14:23
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/erik69077

Re: Automatiskt helljus och automatiska vindrutetorkare

Inlägg av lawgiver »

Du har helt enkelt skaffat en för ny MS, på en 2016 fungerar dessa saker utmärkt. :)
S90D Facelift, NextGen-baksäte, MCU2, CCS, Fri SuC

Väck inte bilen i onödan, prova Tessie: https://tessie.com/
Användarvisningsbild
A76
Teslaägare
Inlägg: 243
Blev medlem: 29 dec 2018 18:16
Ort: Onsala
Referralkod: ts.la/andreas13052

Re: Automatiskt helljus och automatiska vindrutetorkare

Inlägg av A76 »

lawgiver skrev:
Du har helt enkelt skaffat en för ny MS, på en 2016 fungerar dessa saker utmärkt. :)
Måste vara ett unikt år 2016, 2015 MS 70D funkar inte alls vare sig automatiskt helljus eller torkarna.
Användarvisningsbild
Skyltspurtaren
Teslaägare
Inlägg: 138
Blev medlem: 20 jan 2021 19:11
Ort: Stockholm

Re: Automatiskt helljus och automatiska vindrutetorkare

Inlägg av Skyltspurtaren »

jonasl skrev:
Automatiskt helljus har jag inte haft på någon annan bil med på Teslan är funktionen inte användbar.
Hyrde en ny Audi A6 en mörk helg i vintras när jag väntade på TM3:an. Automatiska helljuset var - helt magiskt! Helljus på typ hela vägen, förutom precis där en mötande bil åker, där var det halvljus. Sätter helt klart ambitionsnivån för vad jag förväntar mig komma framöver som en uppdatering :-)

Men autopiloten i den där Audin, nja. Och de där två illaluktande avgasrören - näe.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Automatiskt helljus och automatiska vindrutetorkare

Inlägg av Jerker »

Efter senaste uppdateringen var jag positivt överraskad av förbättringen av det automatiska helljuset. Tidigare var det helt oanvändbart, nu reagerade det snabbt på mötande i 9 fall av 10. Men det slår fortfarande på helljuset alldeles för sent efter ett möte.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7475
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Automatiskt helljus och automatiska vindrutetorkare

Inlägg av mikebike »

Jerker skrev:
Efter senaste uppdateringen var jag positivt överraskad av förbättringen av det automatiska helljuset. Tidigare var det helt oanvändbart, nu reagerade det snabbt på mötande i 9 fall av 10. Men det slår fortfarande på helljuset alldeles för sent efter ett möte.
Spännande, jag installerade senaste uppdateringen i lördags.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Automatiskt helljus och automatiska vindrutetorkare

Inlägg av Gustafsson »

A76 skrev:
lawgiver skrev:
Du har helt enkelt skaffat en för ny MS, på en 2016 fungerar dessa saker utmärkt. :)
Måste vara ett unikt år 2016, 2015 MS 70D funkar inte alls vare sig automatiskt helljus eller torkarna.
Kom inte någon av dessa funktioner med autopiloten? På min 70D funkade allt sånt bättre än på min nuvarande.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Automatiskt helljus och automatiska vindrutetorkare

Inlägg av MWall »

Jerker skrev:
Efter senaste uppdateringen var jag positivt överraskad av förbättringen av det automatiska helljuset. Tidigare var det helt oanvändbart, nu reagerade det snabbt på mötande i 9 fall av 10. Men det slår fortfarande på helljuset alldeles för sent efter ett möte.

Nu kan du ju ha rätt just den här gången men _alltid_ när folk klagar på automatiken så är det någon som dyker upp och säger att det precis har blivit mycket bättre. :lol:
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Automatiskt helljus och automatiska vindrutetorkare

Inlägg av MWall »

Gustafsson skrev:
A76 skrev:
lawgiver skrev:
Du har helt enkelt skaffat en för ny MS, på en 2016 fungerar dessa saker utmärkt. :)
Måste vara ett unikt år 2016, 2015 MS 70D funkar inte alls vare sig automatiskt helljus eller torkarna.
Kom inte någon av dessa funktioner med autopiloten? På min 70D funkade allt sånt bättre än på min nuvarande.

AP1 hade hårdvara från MobilEye. Riktig regnsensor etc. Från och med AP2 så byttes det ut mot egenutvecklad hård- och mjukvara.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Automatiskt helljus och automatiska vindrutetorkare

Inlägg av Jerker »

MWall skrev:
Jerker skrev:
Efter senaste uppdateringen var jag positivt överraskad av förbättringen av det automatiska helljuset. Tidigare var det helt oanvändbart, nu reagerade det snabbt på mötande i 9 fall av 10. Men det slår fortfarande på helljuset alldeles för sent efter ett möte.

Nu kan du ju ha rätt just den här gången men _alltid_ när folk klagar på automatiken så är det någon som dyker upp och säger att det precis har blivit mycket bättre. :lol:
Hehe.... Ja, jag vet. Anledningen till att jag testade detta var just att det stod i listan över nyheter att det automatiska helljuset var förbättrat, och jag håller med om det. Jag har varit starkt skeptisk till den funktionen och i min bil har den verkligen varit helt värdelös tidigare. Jag orkar inte sitta och bli blinkad åt av mötande bilister för att bilen inte bländar av tillräckligt snabbt - eller inte alls - så jag har inte försökt att använda den funuktionen på ett bra tag. Men nu så såg den snabbt bilar som dök upp i kurvor och efter backkrön och kände mig helt lugn med det. Det enda fordon där jag gick in och bländade av manuellt var en lastbil som var en veritabel julgran i vitt ljus och jag fattar att bilen hade svårt att se att det verkligen var ett fordon den mötte. Men alla andra fordon gjorde den precis som jag själv skulle ha gjort eller ännu snabbare. Men som sagt, fortfarande slår den på helljuset alldeles för sent.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Automatiskt helljus och automatiska vindrutetorkare

Inlägg av Gustafsson »

MWall skrev:
Gustafsson skrev:
A76 skrev:
lawgiver skrev:
Du har helt enkelt skaffat en för ny MS, på en 2016 fungerar dessa saker utmärkt. :)
Måste vara ett unikt år 2016, 2015 MS 70D funkar inte alls vare sig automatiskt helljus eller torkarna.
Kom inte någon av dessa funktioner med autopiloten? På min 70D funkade allt sånt bättre än på min nuvarande.

AP1 hade hårdvara från MobilEye. Riktig regnsensor etc. Från och med AP2 så byttes det ut mot egenutvecklad hård- och mjukvara.
Det känner jag ju till, men jag köpte min 70D utan autopilot. När jag köpte till den kom en del andra funktioner än själva filhållningen, t.ex. adaptiv farthållare. Min fråga ( har glömt hur det var) var om autowiper också blev aktiverad med AP1…
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Automatiskt helljus och automatiska vindrutetorkare

Inlägg av Jerker »

Nu måste jag säga emot mig själv angående det automatiska helljuset:

I morse körde jag i mörker för andra ggn sedan den senaste uppdateringen och nu var det totalt värdelöst! Det bländade inte av i tid, eller så bländade det först av och sedan slog på helljuset igen. Jag fick koppla ur det eftersom det inte fungerade alls.

Nu slutar jag med plågsamma helljusförsök och nöjer mig med det manuella!
Användarvisningsbild
Dagfinn
Teslaägare
Inlägg: 380
Blev medlem: 01 jul 2021 12:34

Re: Automatiskt helljus och automatiska vindrutetorkare

Inlägg av Dagfinn »

Jag har länge hört talas om att auto-torkning funkar dåligt på Teslor, men på min S från 2018 fungerar det fantastiskt bra. Nu har jag visserligen bara haft den i tre månader, men jag har aldrig ens varit i närheten av att uppleva något problem med den, den har faktiskt fungerat mycket bättre än på dom flesta andra bilar jag kört senaste sex åren. Jag kanske har haft ap-tur med just min bil?
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Automatiskt helljus och automatiska vindrutetorkare

Inlägg av MWall »

Dagfinn skrev:
Jag har länge hört talas om att auto-torkning funkar dåligt på Teslor, men på min S från 2018 fungerar det fantastiskt bra. Nu har jag visserligen bara haft den i tre månader, men jag har aldrig ens varit i närheten av att uppleva något problem med den, den har faktiskt fungerat mycket bättre än på dom flesta andra bilar jag kört senaste sex åren. Jag kanske har haft ap-tur med just min bil?

Vänta tills det blir mörkt. :)
Användarvisningsbild
Dagfinn
Teslaägare
Inlägg: 380
Blev medlem: 01 jul 2021 12:34

Re: Automatiskt helljus och automatiska vindrutetorkare

Inlägg av Dagfinn »

MWall skrev:
Vänta tills det blir mörkt. :)
Väl, jag har kört i regn i mörker vid ett flertal tillfällen, dock inte på landsbygden i totalmörker om det nu är där skon klämmer.
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Automatiskt helljus och automatiska vindrutetorkare

Inlägg av MWall »

Dagfinn skrev:
MWall skrev:
Vänta tills det blir mörkt. :)
Väl, jag har kört i regn i mörker vid ett flertal tillfällen, dock inte på landsbygden i totalmörker om det nu är där skon klämmer.
Problemet är att Teslas bilar inte har någon regnsensor. Istället använder man en kamera för att försöka detektera om det är vatten på vindrutan. Det blir svårare i mörker. :)
Skriv svar