Priset på Model Y sänks till under 700tkr under 2021?
Moderator: Redaktion
Re: Priset på Model Y sänks till under 700tkr under 2021?
Tror oavsett märke att tror de att de kommer sälja fler om priset är under 700 kkr så kommer de sänka priset.
pris till kund har lite att göra med tillverkningen utan mer om vinstmaximering. de kommer inte skänka bort bilar.
pris till kund har lite att göra med tillverkningen utan mer om vinstmaximering. de kommer inte skänka bort bilar.
Re: Priset på Model Y sänks till under 700tkr under 2021?
Låter väl rimligt att de skakar fram en snikversion av LR när den ändå är förhållandevis nära taket. För nog vill de hellre sälja en LR för 699'k och sannolikt kamma hem ev. tappad marginal på betalda mjukvaru-uppgraderingar i efterhand än att flytta kunderna till SR+ eller skrämma bort dem till andra märken?
Men vad skulle ni tippa blir begränsningen? De lär väl inte dra ner på hårdvaran för en enskild marknad, eftersom de vill hålla nere just på antalet varianter.
Räckvidden ligger ju nära tillhands eftersom det är ett fulhack de redan använt på annat håll.
Leverera en Tesla helt utan AP låter lite osannolikt.
Sentry mode och dashcams kan man ju vara utan vid leverans...tja 30'k för att låsa upp handskfacket är det nog många som skulle betala
Låter som att det kan bli många vita MY ute på vägarna i Svedala framöver...
Men vad skulle ni tippa blir begränsningen? De lär väl inte dra ner på hårdvaran för en enskild marknad, eftersom de vill hålla nere just på antalet varianter.
Räckvidden ligger ju nära tillhands eftersom det är ett fulhack de redan använt på annat håll.
Leverera en Tesla helt utan AP låter lite osannolikt.
Sentry mode och dashcams kan man ju vara utan vid leverans...tja 30'k för att låsa upp handskfacket är det nog många som skulle betala
Låter som att det kan bli många vita MY ute på vägarna i Svedala framöver...
Re: Priset på Model Y sänks till under 700tkr under 2021?
Tror inte de kommer vara så giriga att de gör en snikversion när det är så nära. De kommer sänka priset helt enkelt på befintliga. Sedan om kunderna väljer att ta andra färger är en annan femma. (dragkrok kan köpas i efterhand)
Re: Priset på Model Y sänks till under 700tkr under 2021?
Kom ihåg att allt hänger på att förslaget blir verklighet. Det är ju inte helt säkert att man får igenom en socialdemokratisk budget iår.
Re: Priset på Model Y sänks till under 700tkr under 2021?
Nej det är helt sant. Det kan ju lika gärna bli en blå budget utan någon bonus alls. Då blir det lika för alla igen och alla får köpa så dyr bil de har råd med.icreate skrev:Kom ihåg att allt hänger på att förslaget blir verklighet. Det är ju inte helt säkert att man får igenom en socialdemokratisk budget iår.
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Re: Priset på Model Y sänks till under 700tkr under 2021?
Vaaaa? Är Moderaternas och Kristdemokraternas skuggbudget helt utan miljöbonus?? Har jag svårt att tänka mig…flipmac skrev:Nej det är helt sant. Det kan ju lika gärna bli en blå budget utan någon bonus alls. Då blir det lika för alla igen och alla får köpa så dyr bil de har råd med.icreate skrev:Kom ihåg att allt hänger på att förslaget blir verklighet. Det är ju inte helt säkert att man får igenom en socialdemokratisk budget iår.
Re: Priset på Model Y sänks till under 700tkr under 2021?
flipmac skrev:Nej det är helt sant. Det kan ju lika gärna bli en blå budget utan någon bonus alls. Då blir det lika för alla igen och alla får köpa så dyr bil de har råd med.icreate skrev:Kom ihåg att allt hänger på att förslaget blir verklighet. Det är ju inte helt säkert att man får igenom en socialdemokratisk budget iår.
Det låter faktiskt inte så himla tokigt.
Re: Priset på Model Y sänks till under 700tkr under 2021?
Varför? När de fick igenom sin budget efter valet 2018 försvann stödet till solceller helt, och de skar även kraftigt på andra klimat- och miljöbefrämjande åtgärder. M + KD's lösning på klimatproblematiken är att satsa 80 miljoner årligen på forskning om nästa generations kärnkraft, samtidigt som de vill ta bort flygskatten, sänka CO2 skatten och verka för lägre priser på bensin och diesel. Man kan välja att tro vad man vill om att 80 miljoner till svensk forskning på nästa generations kärnkraft kommer leda till både betydelsefull elproduktion och reducerade CO2 utsläpp i närtid. Personligen har jag ytterst svårt att se att det skulle resultera i nödvändiga vetenskapliga framsteg följt av en utbyggnad av reaktorer i nödvändig skala inom en 10-års period.Aida skrev:Vaaaa? Är Moderaternas och Kristdemokraternas skuggbudget helt utan miljöbonus?? Har jag svårt att tänka mig…flipmac skrev:Nej det är helt sant. Det kan ju lika gärna bli en blå budget utan någon bonus alls. Då blir det lika för alla igen och alla får köpa så dyr bil de har råd med.icreate skrev:Kom ihåg att allt hänger på att förslaget blir verklighet. Det är ju inte helt säkert att man får igenom en socialdemokratisk budget iår.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Priset på Model Y sänks till under 700tkr under 2021?
Och ändå var det väl så att klimatutsläppen minskade när Borgarna bestämde men har ökat nu när ni i mp bestämmer?iAkita skrev:Varför? När de fick igenom sin budget efter valet 2018 försvann stödet till solceller helt, och de skar även kraftigt på andra klimat- och miljöbefrämjande åtgärder. M + KD's lösning på klimatproblematiken är att satsa 80 miljoner årligen på forskning om nästa generations kärnkraft, samtidigt som de vill ta bort flygskatten, sänka CO2 skatten och verka för lägre priser på bensin och diesel. Man kan välja att tro vad man vill om att 80 miljoner till svensk forskning på nästa generations kärnkraft kommer leda till både betydelsefull elproduktion och reducerade CO2 utsläpp i närtid. Personligen har jag ytterst svårt att se att det skulle resultera i nödvändiga vetenskapliga framsteg följt av en utbyggnad av reaktorer i nödvändig skala inom en 10-års period.Aida skrev:Vaaaa? Är Moderaternas och Kristdemokraternas skuggbudget helt utan miljöbonus?? Har jag svårt att tänka mig…flipmac skrev:Nej det är helt sant. Det kan ju lika gärna bli en blå budget utan någon bonus alls. Då blir det lika för alla igen och alla får köpa så dyr bil de har råd med.icreate skrev:Kom ihåg att allt hänger på att förslaget blir verklighet. Det är ju inte helt säkert att man får igenom en socialdemokratisk budget iår.
Re: Priset på Model Y sänks till under 700tkr under 2021?
url till den?flipmac skrev:Nej det är helt sant. Det kan ju lika gärna bli en blå budget utan någon bonus alls. Då blir det lika för alla igen och alla får köpa så dyr bil de har råd med.icreate skrev:Kom ihåg att allt hänger på att förslaget blir verklighet. Det är ju inte helt säkert att man får igenom en socialdemokratisk budget iår.
Re: Priset på Model Y sänks till under 700tkr under 2021?
Nyckelordet är "kan". Så vitt jag vet har inget parti lagt någon skuggbudget än. Men mig veterligen har det inte heller förekommit några direkta sådana bidrag i tidigare budgetar heller. Kollade igen M:s budget för 2021 från förra hösten och hittade ingenting om klimatbonus vid nybilsförsäljning. Sid 84 och framåt. https://www.google.com/url?sa=t&source= ... ZdSE-_fca1dstr skrev:url till den?flipmac skrev:Nej det är helt sant. Det kan ju lika gärna bli en blå budget utan någon bonus alls. Då blir det lika för alla igen och alla får köpa så dyr bil de har råd med.icreate skrev:Kom ihåg att allt hänger på att förslaget blir verklighet. Det är ju inte helt säkert att man får igenom en socialdemokratisk budget iår.
Däremot gott om förslag på satsningar på forskning, biobränsle och laddinfrastruktur. Fint och solidariskt så klart att de rika får betala de dyra bilarna och gemensamma skattepengarna går till laddinfrastruktur. Låter nästan socialistiskt när jag tänker på det.
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Re: Priset på Model Y sänks till under 700tkr under 2021?
Kan någon tyda ut vad Moderaterna tycker här. Jag tycker man kan tolka det som att de är för supermiljöbilspremie och bonus-malus?
(Givet att de inte tycker dagens system är överfinansierat)
Dvs även med en ”moderat” budget så kommer premien finnas kvar.
https://moderaterna.se/miljopolitik
(Givet att de inte tycker dagens system är överfinansierat)
Dvs även med en ”moderat” budget så kommer premien finnas kvar.
https://moderaterna.se/miljopolitik
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Re: Priset på Model Y sänks till under 700tkr under 2021?
Jag tror det är omöjligt att säga innan de lagt budget. Vad som står i principprogram är mindre relevant före valet om de inte kommer med i budgeten och det verkar det inte ha gjort tidigare.flamman skrev:Kan någon tyda ut vad Moderaterna tycker här. Jag tycker man kan tolka det som att de är för supermiljöbilspremie och bonus-malus?
(Givet att de inte tycker dagens system är överfinansierat)
Dvs även med en ”moderat” budget så kommer premien finnas kvar.
https://moderaterna.se/miljopolitik
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Re: Priset på Model Y sänks till under 700tkr under 2021?
Det är så himla lätt att kolla upp om ett sånt här påstående stämmer innan man publicerar sitt inlägg. Trist att du inte tog dig den tiden. Koldioxidutsläppen minskade totalt sett under alliansåren 2007-2014, men har även minskat under 2015-2019 (2019 är det senaste året det finns statistik för). De enda utsläpp som har ökat under perioden 2015-2019 är för utrikes transporter. Det beror till stor del på att exporten ökat. Under alliansåren 2007-2014 ökade exporten med drygt 1% per år. Efter att S + MP tog över har exporten ökat med drygt 5% per år. Det är såklart bra att de fört en politik som gynnar export och ökar tillväxten, men priset är att CO2 utsläppen för utrikes transporter ökat. Sammantaget har de dock minskat, tvärt emot vad du antyder i ditt nlägg.Maw skrev:Och ändå var det väl så att klimatutsläppen minskade när Borgarna bestämde men har ökat nu när ni i mp bestämmer?
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Priset på Model Y sänks till under 700tkr under 2021?
Med tanke på läget i svensk politik kan det ju bli inslag av att föreslå tvärtom mot motståndaren. Vad tycker SD om bonus/malus? Moderaternas budget färgas väl rimligen av det? Om man vill ha den genom riksdagen…
Re: Priset på Model Y sänks till under 700tkr under 2021?
I deras budgetmotion för 2021 ville de avskaffa bonus-malus https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la ... oc82166352Fredrik j skrev:Med tanke på läget i svensk politik kan det ju bli inslag av att föreslå tvärtom mot motståndaren. Vad tycker SD om bonus/malus? Moderaternas budget färgas väl rimligen av det? Om man vill ha den genom riksdagen…
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Re: Priset på Model Y sänks till under 700tkr under 2021?
Men för att gå tillbaka till kärnfrågan så har ju flera här indirekt kommit med bästa lösningen för att få Tesla att sänka priserna. Vi slutar köpa nya Teslor så att efterfrågan sjunker och så sänker de priserna.
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Re: Priset på Model Y sänks till under 700tkr under 2021?
There you go…flipmac skrev:I deras budgetmotion för 2021 ville de avskaffa bonus-malus https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la ... oc82166352Fredrik j skrev:Med tanke på läget i svensk politik kan det ju bli inslag av att föreslå tvärtom mot motståndaren. Vad tycker SD om bonus/malus? Moderaternas budget färgas väl rimligen av det? Om man vill ha den genom riksdagen…
Re: Priset på Model Y sänks till under 700tkr under 2021?
Så enkelt är det inte att hitta bra siffror, länka gärna om du har bra källor. I det du redovisar ovan misstänker jag att konsumtion av importerade varor inte ingår, korrekt? Är det utsläpp per capita eller totalt?iAkita skrev:Det är så himla lätt att kolla upp om ett sånt här påstående stämmer innan man publicerar sitt inlägg. Trist att du inte tog dig den tiden. Koldioxidutsläppen minskade totalt sett under alliansåren 2007-2014, men har även minskat under 2015-2019 (2019 är det senaste året det finns statistik för). De enda utsläpp som har ökat under perioden 2015-2019 är för utrikes transporter. Det beror till stor del på att exporten ökat. Under alliansåren 2007-2014 ökade exporten med drygt 1% per år. Efter att S + MP tog över har exporten ökat med drygt 5% per år. Det är såklart bra att de fört en politik som gynnar export och ökar tillväxten, men priset är att CO2 utsläppen för utrikes transporter ökat. Sammantaget har de dock minskat, tvärt emot vad du antyder i ditt nlägg.Maw skrev:Och ändå var det väl så att klimatutsläppen minskade när Borgarna bestämde men har ökat nu när ni i mp bestämmer?
Mitt påstående om att nuvarande regering lyckats sämre än tidigare baserar jag på nyhetsartiklar jag läst men jag har tyvärr inga länkar att bidra med just nu.
Re: Priset på Model Y sänks till under 700tkr under 2021?
Är det bara jag som tycker ett självfinansierande bonus-malus-system är rätt dumt tänkt? Det innebär ju att man måste gissa hur nyförsäljningen av bilar kommer se ut och ändra reglerna nästan varje år för att man ska få in lika mycket pengar man ger ut. Dessutom riskerar malusdelen att bli helt absurt hög inom bara några år om elbilsförsäljningen tar fart ordentligt. Den dag det säljs lika många elbilar som fossilbilar så måste ju straffavgiften per bil vara lika hög som bonusen. Känns orimligt.
Jag föreslår att bara sätta en fast bonussumma på rena elbilar och låta den gälla kommande 5 år eller så. Sen får elbilarna stå på egna ben. Ju enklare och tydligare system desto bättre.
Jag föreslår att bara sätta en fast bonussumma på rena elbilar och låta den gälla kommande 5 år eller så. Sen får elbilarna stå på egna ben. Ju enklare och tydligare system desto bättre.
Re: Priset på Model Y sänks till under 700tkr under 2021?
Ja, eller göra som i Norge; skippa momsen på alla rena elbilar (inte hybrider) rakt av under en viss period (tex. fem år som du föreslår).Jerka skrev:Är det bara jag som tycker ett självfinansierande bonus-malus-system är rätt dumt tänkt? Det innebär ju att man måste gissa hur nyförsäljningen av bilar kommer se ut och ändra reglerna nästan varje år för att man ska få in lika mycket pengar man ger ut. Dessutom riskerar malusdelen att bli helt absurt hög inom bara några år om elbilsförsäljningen tar fart ordentligt. Den dag det säljs lika många elbilar som fossilbilar så måste ju straffavgiften per bil vara lika hög som bonusen. Känns orimligt.
Jag föreslår att bara sätta en fast bonussumma på rena elbilar och låta den gälla kommande 5 år eller så. Sen får elbilarna stå på egna ben. Ju enklare och tydligare system desto bättre.
Enkelt och förutsägbart. Nästan ingen byråkrati eller väntan på utbetalningar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Priset på Model Y sänks till under 700tkr under 2021?
Men det blir ju inte direkt kostnadsneutralt för staten.martinot skrev:Ja, eller göra som i Norge; skippa momsen på alla rena elbilar (inte hybrider) rakt av under en viss period (tex. fem år som du föreslår).Jerka skrev:Är det bara jag som tycker ett självfinansierande bonus-malus-system är rätt dumt tänkt? Det innebär ju att man måste gissa hur nyförsäljningen av bilar kommer se ut och ändra reglerna nästan varje år för att man ska få in lika mycket pengar man ger ut. Dessutom riskerar malusdelen att bli helt absurt hög inom bara några år om elbilsförsäljningen tar fart ordentligt. Den dag det säljs lika många elbilar som fossilbilar så måste ju straffavgiften per bil vara lika hög som bonusen. Känns orimligt.
Jag föreslår att bara sätta en fast bonussumma på rena elbilar och låta den gälla kommande 5 år eller så. Sen får elbilarna stå på egna ben. Ju enklare och tydligare system desto bättre.
Enkelt och förutsägbart. Nästan ingen byråkrati eller väntan på utbetalningar.
Re: Priset på Model Y sänks till under 700tkr under 2021?
Det är riktigt.Fredrik j skrev:Men det blir ju inte direkt kostnadsneutralt för staten.martinot skrev:Ja, eller göra som i Norge; skippa momsen på alla rena elbilar (inte hybrider) rakt av under en viss period (tex. fem år som du föreslår).Jerka skrev:Är det bara jag som tycker ett självfinansierande bonus-malus-system är rätt dumt tänkt? Det innebär ju att man måste gissa hur nyförsäljningen av bilar kommer se ut och ändra reglerna nästan varje år för att man ska få in lika mycket pengar man ger ut. Dessutom riskerar malusdelen att bli helt absurt hög inom bara några år om elbilsförsäljningen tar fart ordentligt. Den dag det säljs lika många elbilar som fossilbilar så måste ju straffavgiften per bil vara lika hög som bonusen. Känns orimligt.
Jag föreslår att bara sätta en fast bonussumma på rena elbilar och låta den gälla kommande 5 år eller så. Sen får elbilarna stå på egna ben. Ju enklare och tydligare system desto bättre.
Enkelt och förutsägbart. Nästan ingen byråkrati eller väntan på utbetalningar.
Men samtidigt så får man ju räkna med sjukvård, ohälsa och andra problem som kommer av att bränna fossila bränslen. Många som bor i Sveriges städer som drabbas av detta. Med elbilar så minskar man kraftigt partikelutsläppen (även om de från gummidäcken kvarstår), och enbart detta kan ju uppväga en massa besparingar gällande sjukvård, sjukförsäkringskostnader och andra enormt stora samhällskostnader.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Priset på Model Y sänks till under 700tkr under 2021?
Min gissning är att priset på Y LR sänks till typ 679k eller liknande i Q1 2022.
I samma veva kommer också det större batteriet som idag finns i 614km WLTP Model 3. Detta bör ge ca 542km WLTP på Y LR. Även Berlin kanske startar med detta batteri i ett kvartal eller tre, eftersom de inte får igång 4680 produktionen snabbt nog?
De kanske låter vit, svart och grå vara inkluderat och sänker priserna på resten av färgerna. De sänker också priset på 20” fälgarna till typ hälften. Löjligt att man ska betala 25k mer för att få större fälgar. Kostar ju som en hel uppsättning i sig självt.
Dragkrok och vinterdäck köper man separat. På så sätt kommer de under 700k.
Som sagt, en gissning
I samma veva kommer också det större batteriet som idag finns i 614km WLTP Model 3. Detta bör ge ca 542km WLTP på Y LR. Även Berlin kanske startar med detta batteri i ett kvartal eller tre, eftersom de inte får igång 4680 produktionen snabbt nog?
De kanske låter vit, svart och grå vara inkluderat och sänker priserna på resten av färgerna. De sänker också priset på 20” fälgarna till typ hälften. Löjligt att man ska betala 25k mer för att få större fälgar. Kostar ju som en hel uppsättning i sig självt.
Dragkrok och vinterdäck köper man separat. På så sätt kommer de under 700k.
Som sagt, en gissning
Re: Priset på Model Y sänks till under 700tkr under 2021?
Ja det ska bli intressant och se om ohälsan kommer sjunka i samma takt som bilflottan elektrifieras. Har man sett några sådana effekter i Norge än?martinot skrev:Det är riktigt.Fredrik j skrev:Men det blir ju inte direkt kostnadsneutralt för staten.martinot skrev:Ja, eller göra som i Norge; skippa momsen på alla rena elbilar (inte hybrider) rakt av under en viss period (tex. fem år som du föreslår).Jerka skrev:Är det bara jag som tycker ett självfinansierande bonus-malus-system är rätt dumt tänkt? Det innebär ju att man måste gissa hur nyförsäljningen av bilar kommer se ut och ändra reglerna nästan varje år för att man ska få in lika mycket pengar man ger ut. Dessutom riskerar malusdelen att bli helt absurt hög inom bara några år om elbilsförsäljningen tar fart ordentligt. Den dag det säljs lika många elbilar som fossilbilar så måste ju straffavgiften per bil vara lika hög som bonusen. Känns orimligt.
Jag föreslår att bara sätta en fast bonussumma på rena elbilar och låta den gälla kommande 5 år eller så. Sen får elbilarna stå på egna ben. Ju enklare och tydligare system desto bättre.
Enkelt och förutsägbart. Nästan ingen byråkrati eller väntan på utbetalningar.
Men samtidigt så får man ju räkna med sjukvård, ohälsa och andra problem som kommer av att bränna fossila bränslen. Många som bor i Sveriges städer som drabbas av detta. Med elbilar så minskar man kraftigt partikelutsläppen (även om de från gummidäcken kvarstår), och enbart detta kan ju uppväga en massa besparingar gällande sjukvård, sjukförsäkringskostnader och andra enormt stora samhällskostnader.