Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Vinterdäck SR+

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Vinterdäck SR+

Inläggav Teslaägare Skogis » 13 sep 2021 07:06

Hej,

Börjar väl bli dags att tänka på vinterdäck nu när hösten börjar göra sig påmind.

Jag var först inne på att jag skulle införskaffa dubbdäck till min SR+ men efter att ha läst lite här på forumet och andra platser förstår jag att det är friktionsdäck som av många rekommenderas till elbilar med en lägre ljudnivå och ett bättre miöjöval. Gäller detta också för SR+ som är bakhjulsdriven och inte 4wd? Eller bör man överväga dubbdäck med bakhjulsdriven Model 3?

Kör 90% i Stockholm men kommer vilja åka norröver i vinter och vill känna att jag har ok däck för riktiga vinterförhållanden.

Tacksam för tips!
Användarvisningsbild
Skogis
Teslaägare

Re: Vinterdäck SR+

Inläggav Teslaägare tor-ake » 13 sep 2021 08:18

Definiera norröver?

Model 3 oavsett bak- eller allhjulsdrift är lite orolig på isig väg, och bromsning på is, vid temperaturer varmare än säg minus fem, är där dubbdäck har ett reellt övertag.
SR+ Pearl white beställd 12/4 levererad 29/6 2019.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inläggav Olten » 13 sep 2021 09:14

Förstår mig aldrig på det där med norröver/Norrland ?! Jag kör en hel del i Roslagen nära Östersjön (varit fastboende där tidigare i många år) och där är dubbdäck ett klart plus särskilt på senvintern med många långa krokiga isvägar. Även resorna till Dalarna behöver dubb men där skulle dubbfritt nog vara mer rimligt. Troligen är bästa regionen för dubbfritt Norrland :D
Olten

Inläggav Teslaägare tor-ake » 13 sep 2021 09:20

Exakt.

Det finns några ställen där dubbdäcken verkligen kommer till sin rätt, men det går inte att generalisera norr/söder, utan det är fler faktorer som spelar in.

I och med att model 3 släpper in väldigt mycket däckljud i kupén bör man noga överväga sitt val.
SR+ Pearl white beställd 12/4 levererad 29/6 2019.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inläggav Teslaägare M3170 » 14 sep 2021 20:01

Behöver beställa vinterhjul och kollade i Tesla shoppen förra veckan och då fans bara dubbfria men dom var tillfälligt slut, nu har dom kommit in på lager igen. Men jag vill gärna ha dubbade och dom har finns inte i shoppen inte ens listade att dom är slut o typ meddela mig när dom kommer in igen. Så frågan är om Tesla har slutat sälja dubbat…
Användarvisningsbild
M3170
Teslaägare

Referralkod: andr45267

Inläggav SwedishAdvocate » 14 sep 2021 23:24

Kör alla verkligen på dubbdäck?

Själv har jag kört gasdrivna VW Passat och Golf – båda kombi – i 5-6 år nu och alltid på dubbfritt (typ Nokian WR4 eller vad de nu heter...). Nu bor ju jag i Skåne och här är det ju ytterst sällan särskilt krävande vinterväglag...

Men visst – det har väl varit lite nära någon gång... Den gången hade dock antagligen varit hur lugnt som helst om jag bara hade haft ett jobb med flextid. Och det är lite det jag tror är grejen. Är man duktig på att ta det lugnt och inte stressa är det ju bara att anpassa hastigheten efter väglaget...
SwedishAdvocate

Inläggav Teslaägare Bjelke » 15 sep 2021 07:08

SwedishAdvocate skrev:Kör alla verkligen på dubbdäck?

Själv har jag kört gasdrivna VW Passat och Golf – båda kombi – i 5-6 år nu och alltid på dubbfritt (typ Nokian WR4 eller vad de nu heter...). Nu bor ju jag i Skåne och här är det ju ytterst sällan särskilt krävande vinterväglag...

Men visst – det har väl varit lite nära någon gång... Den gången hade dock antagligen varit hur lugnt som helst om jag bara hade haft ett jobb med flextid. Och det är lite det jag tror är grejen. Är man duktig på att ta det lugnt och inte stressa är det ju bara att anpassa hastigheten efter väglaget...

Alla kör med 100% säkerhet inte med dubbat…. Men ett visst antal gör det med 100% säkerhet ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inläggav Teslaägare bjornnilsson » 15 sep 2021 10:16

Nu kör jag Model S men för att generalisera lite så funkar dubbfritt på saltade blöta vägbanor söderöver galant. Det är underbart att ligga i vänsterfil och plöja genom modden som stoppar alla andra bilar under 3 ton.. (edit: Glömde bort att bilen faktiskt inte väger mer än 2,2 ton..)

Men för ett år sedan började jag åka till Örnsköldsvik och häromkring har jag haft riktigt hårresande upplevelser på mina dubbfria däck som funkar så bra några mil längre ner. Bilen och jag har varit med om blixthalka flera gånger med + hundra meter bromssträcka som följd vid ett par av gångerna. Det där vill jag helst undvika framöver.

(Har även bott i Norrtälje och kan intyga att vägarna kan vara glashala där också.)

Så tidigare kanske jag beträdde isvägar under Max 1 % av körningen. Nu kanske det snarare är 40 % ren is eller hårdpackad isig snö mellan vägbana och bil under vintermånaderna. Vilket innebär att jag behöver byta till dubbat denna vinter.

På ren isgata funkar inte dubbfritt. På bar asfalt är det skitbra.
Senast redigerad av bjornnilsson 15 sep 2021 11:43, redigerad totalt 1 gång.
2021 Model S Performance, Svart, FSD, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare

Referralkod: bjrn91016

Inläggav SwedishAdvocate » 15 sep 2021 10:49

Skogis skrev:.../ Jag var först inne på att jag skulle införskaffa dubbdäck till min SR+ men efter att ha läst lite här på forumet och andra platser förstår jag att det är friktionsdäck som av många rekommenderas till elbilar med en lägre ljudnivå och ett bättre miöjöval. Gäller detta också för SR+ som är bakhjulsdriven och inte 4wd? Eller bör man överväga dubbdäck med bakhjulsdriven Model 3?

Kör 90% i Stockholm men kommer vilja åka norröver i vinter och vill känna att jag har ok däck för riktiga vinterförhållanden. /...

Sökte lite efter tidigare trådar...

Bästa dubbfria vinterdäcken?
viewtopic.php?f=10&t=22692

"Europeiska" vinterdäck
viewtopic.php?f=51&t=17990

Gissar att det kan finnas fler...
SwedishAdvocate

Inläggav SwedishAdvocate » 15 sep 2021 10:53

Två till:

dubbdäck eller friktionsdäck
viewtopic.php?f=51&t=17903