Varför tjata om snabbare laddare.

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3579
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

Inlägg av AAKEE »

MWall skrev:
Ja, fast nästa sommar kanske de står och blockerar laddare på SuC. Blir kanske ingen katastrof men köer under rusningstid tror jag vi får lära oss att leva med.
Det tror jag med, fast inget av det blir bättre av trådstartarens ide att 50kW räcker.
Och ju mer pissladdare på 50-60kW desto mer kö på de riktiga laddarna(SuC) när det släpps. Förhoppningsvis blir det ett system som inte drabbar Teslaförare.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

Inlägg av martinot »

AAKEE skrev:
Jag stötte på två Id4 som behövde ladda på samma laddare under semestern, medan jag laddade SuC på samma plats.

Kollade in Id4:a nr1 lite som laddade på en Bee vilken gav 50kW. Han hade stått 30 min och hade ca 1h kvar då han skulle långt. Ungefär då kom nästa Id4, som också behövde mycket ström. Vänta 1h, sedan ladda > 1h. Han såg inte jättenöjd.
Familjen hade köpt glass på macken bredvid och jag hann precis äta upp min glass så var det dags att åka efter ca 20min.

Kombinationen långsamma laddare och hög andel trasiga är ju ingen hit!
Är riktigt glad att jag valde Tesla och tycker synd om bägge Id4-killar.
Jo, SuC är den enskilt största orsaken till att jag vågade skaffa en elbil istället för fossilbil.

Utan SuC hade det inte blivit någon elbil för mig.
AAKEE skrev:
MWall skrev:
Ja, fast nästa sommar kanske de står och blockerar laddare på SuC. Blir kanske ingen katastrof men köer under rusningstid tror jag vi får lära oss att leva med.
Det tror jag med, fast inget av det blir bättre av trådstartarens ide att 50kW räcker.
Och ju mer pissladdare på 50-60kW desto mer kö på de riktiga laddarna(SuC) när det släpps. Förhoppningsvis blir det ett system som inte drabbar Teslaförare.
Jag hoppas att det inte blir problem eller sämre än idag för oss "tesslor", men jag räknar inte med det.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

Inlägg av Robertrimmevik »

MWall skrev:
Jag förstår inte trådstartarens poäng. 50kW är för långsamt till och med för mig. Laddstopp på 90 minuter lockar inte. Det innebär åtminstone 40 minuter dötid vilket är mer än jag kan stå ut med.

Vad gäller fortkörning så kan vi kanske diskutera det nån annanstans. Men jag skulle aldrig köra i 250 på Autobahn. Jag är bekväm upp till 200 ca. Sen tycker jag tunnelseendet blir för kraftigt och marginalerna för små. Alltid vinglar det ut nån i vänsterfilen när man minst anar det. Ja, till och med i Tyskland. Kan till och med vara en svensk turist. ;)

Däremot har jag inga som helst problem att köra i 150 på svenska motorvägar. Är ju hur lugnt som helst. Men dock är jag alltid på min vakt. Tänker hela tiden på vad som kan hända. Kollar så att ingen till höger kommer ikapp nåt långsammare och svänger ut utan att komma backspegeln osv. Försöker ligga två steg före hela tiden.
Poängen är först och främst att när man som vi med E-tron kommer till en 150kW-laddare och hamnar i kö så står det ett helt gäng med bilar och slöladdar i hastigheter runt 70kW. Vilket drar ut på kötiden. Vore det inte bättre då att dessa bilar stod vid laddare som passar deras kapacitet. Laddare som dessutom skulle vara bra mycket billigare att bygga och på så sett skulle vi få bra mycket fler laddare.
Kan heller inte fatta att folk tycker att det är okej att åka och dutta på 3 laddstopp för att hålla hög laddhastighet istället för att göra bort laddningen på ett stopp. Skulle tro att det nästan jämnar ut sig med tanke på tid för parkering, uppkoppling och ev kö på nästa ställe.
Förstår att det kan låta drygt att man med E-tron klankar ner på dessa kassa laddkurvor. Men jag är absolut inte främmande för att ladda på en 50kW-laddare till rätt pris. Tycker helt enkelt att det är resursslöseri som det ser ut idag.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

Inlägg av martinot »

Robertrimmevik skrev:
Poängen är först och främst att när man som vi med E-tron kommer till en 150kW-laddare och hamnar i kö så står det ett helt gäng med bilar och slöladdar i hastigheter runt 70kW. Vilket drar ut på kötiden. Vore det inte bättre då att dessa bilar stod vid laddare som passar deras kapacitet. Laddare som dessutom skulle vara bra mycket billigare att bygga och på så sett skulle vi få bra mycket fler laddare.
Kan heller inte fatta att folk tycker att det är okej att åka och dutta på 3 laddstopp för att hålla hög laddhastighet istället för att göra bort laddningen på ett stopp. Skulle tro att det nästan jämnar ut sig med tanke på tid för parkering, uppkoppling och ev kö på nästa ställe.
Förstår att det kan låta drygt att man med E-tron klankar ner på dessa kassa laddkurvor. Men jag är absolut inte främmande för att ladda på en 50kW-laddare till rätt pris. Tycker helt enkelt att det är resursslöseri som det ser ut idag.
Det är precis detta slöseri som jag är rädd för när Tesla, och speciellt deras fina 250kW SuC V3, öppnas upp för kreti och pleti med bilar som laddar slött. Enormt resursslöseri.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

Inlägg av Zalman3 »

martinot skrev:
Robertrimmevik skrev:
Poängen är först och främst att när man som vi med E-tron kommer till en 150kW-laddare och hamnar i kö så står det ett helt gäng med bilar och slöladdar i hastigheter runt 70kW. Vilket drar ut på kötiden. Vore det inte bättre då att dessa bilar stod vid laddare som passar deras kapacitet. Laddare som dessutom skulle vara bra mycket billigare att bygga och på så sett skulle vi få bra mycket fler laddare.
Kan heller inte fatta att folk tycker att det är okej att åka och dutta på 3 laddstopp för att hålla hög laddhastighet istället för att göra bort laddningen på ett stopp. Skulle tro att det nästan jämnar ut sig med tanke på tid för parkering, uppkoppling och ev kö på nästa ställe.
Förstår att det kan låta drygt att man med E-tron klankar ner på dessa kassa laddkurvor. Men jag är absolut inte främmande för att ladda på en 50kW-laddare till rätt pris. Tycker helt enkelt att det är resursslöseri som det ser ut idag.
Det är precis detta slöseri som jag är rädd för när Tesla, och speciellt deras fina 250kW SuC V3, öppnas upp för kreti och pleti med bilar som laddar slött. Enormt resursslöseri.
Vilka bilar kan ladda över 200kW på 400V förutom Tesla?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

Inlägg av Nect »

martinot skrev:
Robertrimmevik skrev:
Poängen är först och främst att när man som vi med E-tron kommer till en 150kW-laddare och hamnar i kö så står det ett helt gäng med bilar och slöladdar i hastigheter runt 70kW. Vilket drar ut på kötiden. Vore det inte bättre då att dessa bilar stod vid laddare som passar deras kapacitet. Laddare som dessutom skulle vara bra mycket billigare att bygga och på så sett skulle vi få bra mycket fler laddare.
Kan heller inte fatta att folk tycker att det är okej att åka och dutta på 3 laddstopp för att hålla hög laddhastighet istället för att göra bort laddningen på ett stopp. Skulle tro att det nästan jämnar ut sig med tanke på tid för parkering, uppkoppling och ev kö på nästa ställe.
Förstår att det kan låta drygt att man med E-tron klankar ner på dessa kassa laddkurvor. Men jag är absolut inte främmande för att ladda på en 50kW-laddare till rätt pris. Tycker helt enkelt att det är resursslöseri som det ser ut idag.
Det är precis detta slöseri som jag är rädd för när Tesla, och speciellt deras fina 250kW SuC V3, öppnas upp för kreti och pleti med bilar som laddar slött. Enormt resursslöseri.
Typ som äldre Teslor menar du? Ursäkta kunna inte hålla mig :lol: :D
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

Inlägg av martinot »

Nect skrev:
martinot skrev:
Robertrimmevik skrev:
Poängen är först och främst att när man som vi med E-tron kommer till en 150kW-laddare och hamnar i kö så står det ett helt gäng med bilar och slöladdar i hastigheter runt 70kW. Vilket drar ut på kötiden. Vore det inte bättre då att dessa bilar stod vid laddare som passar deras kapacitet. Laddare som dessutom skulle vara bra mycket billigare att bygga och på så sett skulle vi få bra mycket fler laddare.
Kan heller inte fatta att folk tycker att det är okej att åka och dutta på 3 laddstopp för att hålla hög laddhastighet istället för att göra bort laddningen på ett stopp. Skulle tro att det nästan jämnar ut sig med tanke på tid för parkering, uppkoppling och ev kö på nästa ställe.
Förstår att det kan låta drygt att man med E-tron klankar ner på dessa kassa laddkurvor. Men jag är absolut inte främmande för att ladda på en 50kW-laddare till rätt pris. Tycker helt enkelt att det är resursslöseri som det ser ut idag.
Det är precis detta slöseri som jag är rädd för när Tesla, och speciellt deras fina 250kW SuC V3, öppnas upp för kreti och pleti med bilar som laddar slött. Enormt resursslöseri.
Typ som äldre Teslor menar du? Ursäkta kunna inte hålla mig :lol: :D
Jo, men det har ju delvis löst sig då många inte brytt sig om CCS-konvertering.

Det är ju (än så länge) väldigt gott om plats på alla V3-laddare.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
roder99
Teslaägare
Inlägg: 273
Blev medlem: 02 maj 2019 17:49
Ort: Gävle

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

Inlägg av roder99 »

Nect skrev:
martinot skrev:
Robertrimmevik skrev:
Poängen är först och främst att när man som vi med E-tron kommer till en 150kW-laddare och hamnar i kö så står det ett helt gäng med bilar och slöladdar i hastigheter runt 70kW. Vilket drar ut på kötiden. Vore det inte bättre då att dessa bilar stod vid laddare som passar deras kapacitet. Laddare som dessutom skulle vara bra mycket billigare att bygga och på så sett skulle vi få bra mycket fler laddare.
Kan heller inte fatta att folk tycker att det är okej att åka och dutta på 3 laddstopp för att hålla hög laddhastighet istället för att göra bort laddningen på ett stopp. Skulle tro att det nästan jämnar ut sig med tanke på tid för parkering, uppkoppling och ev kö på nästa ställe.
Förstår att det kan låta drygt att man med E-tron klankar ner på dessa kassa laddkurvor. Men jag är absolut inte främmande för att ladda på en 50kW-laddare till rätt pris. Tycker helt enkelt att det är resursslöseri som det ser ut idag.
Det är precis detta slöseri som jag är rädd för när Tesla, och speciellt deras fina 250kW SuC V3, öppnas upp för kreti och pleti med bilar som laddar slött. Enormt resursslöseri.
Typ som äldre Teslor menar du? Ursäkta kunna inte hålla mig :lol: :D
Elon får trimma upp laddkurvan på 85 kWh batteriet. De batterier som inte tål detta får ett rekondat 90 kWh batteri "free of charge". Case closed.
-16 Model S 85D Multi-Coat Red
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
Användarvisningsbild
Daven
Teslaägare
Inlägg: 461
Blev medlem: 12 mar 2019 08:44

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

Inlägg av Daven »

Jag tycker man ska se på problemt ur en annan syn vinkel. Både Tesla SuC V3 och Kempower har har löst problemet genom att ha många punkter/kontakter där man kan koppla in bilen som sedan lastfördelar emellan hela stationen. Då behöver man "bara" betala för många anslutningar punkter samt kan nöja sig med lägre anslutning emot nätet.

Tesla Björn snackar om dom:


Rekommenderar denna för att förstå logiken:
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3234
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

Inlägg av Maw »

Daven skrev:
Jag tycker man ska se på problemt ur en annan syn vinkel. Både Tesla SuC V3 och Kempower har har löst problemet genom att ha många punkter/kontakter där man kan koppla in bilen som sedan lastfördelar emellan hela stationen. Då behöver man "bara" betala för många anslutningar punkter samt kan nöja sig med lägre anslutning emot nätet.

Tesla Björn snackar om dom:


Rekommenderar denna för att förstå logiken:
Håller med,, det är en bra lösning på problemet. Kunde man sen ställa in en lite lägre laddhastighet för att slippa stressa i sig maten när man vill ta det lungt vore det ännu bättre :)
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

Inlägg av MWall »

Nect skrev:
martinot skrev:
Robertrimmevik skrev:
Poängen är först och främst att när man som vi med E-tron kommer till en 150kW-laddare och hamnar i kö så står det ett helt gäng med bilar och slöladdar i hastigheter runt 70kW. Vilket drar ut på kötiden. Vore det inte bättre då att dessa bilar stod vid laddare som passar deras kapacitet. Laddare som dessutom skulle vara bra mycket billigare att bygga och på så sett skulle vi få bra mycket fler laddare.
Kan heller inte fatta att folk tycker att det är okej att åka och dutta på 3 laddstopp för att hålla hög laddhastighet istället för att göra bort laddningen på ett stopp. Skulle tro att det nästan jämnar ut sig med tanke på tid för parkering, uppkoppling och ev kö på nästa ställe.
Förstår att det kan låta drygt att man med E-tron klankar ner på dessa kassa laddkurvor. Men jag är absolut inte främmande för att ladda på en 50kW-laddare till rätt pris. Tycker helt enkelt att det är resursslöseri som det ser ut idag.
Det är precis detta slöseri som jag är rädd för när Tesla, och speciellt deras fina 250kW SuC V3, öppnas upp för kreti och pleti med bilar som laddar slött. Enormt resursslöseri.
Typ som äldre Teslor menar du? Ursäkta kunna inte hålla mig :lol: :D

Finns inte så många äldre Teslor så de kommer inte vara något problem. Även om jag förstår att du är ironisk.

Däremot kommer det ju svämmas över av MEB-bilar osv.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3234
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

Inlägg av Maw »

MWall skrev:
Nect skrev:
martinot skrev:
Robertrimmevik skrev:
Poängen är först och främst att när man som vi med E-tron kommer till en 150kW-laddare och hamnar i kö så står det ett helt gäng med bilar och slöladdar i hastigheter runt 70kW. Vilket drar ut på kötiden. Vore det inte bättre då att dessa bilar stod vid laddare som passar deras kapacitet. Laddare som dessutom skulle vara bra mycket billigare att bygga och på så sett skulle vi få bra mycket fler laddare.
Kan heller inte fatta att folk tycker att det är okej att åka och dutta på 3 laddstopp för att hålla hög laddhastighet istället för att göra bort laddningen på ett stopp. Skulle tro att det nästan jämnar ut sig med tanke på tid för parkering, uppkoppling och ev kö på nästa ställe.
Förstår att det kan låta drygt att man med E-tron klankar ner på dessa kassa laddkurvor. Men jag är absolut inte främmande för att ladda på en 50kW-laddare till rätt pris. Tycker helt enkelt att det är resursslöseri som det ser ut idag.
Det är precis detta slöseri som jag är rädd för när Tesla, och speciellt deras fina 250kW SuC V3, öppnas upp för kreti och pleti med bilar som laddar slött. Enormt resursslöseri.
Typ som äldre Teslor menar du? Ursäkta kunna inte hålla mig :lol: :D

Finns inte så många äldre Teslor så de kommer inte vara något problem. Även om jag förstår att du är ironisk.

Däremot kommer det ju svämmas över av MEB-bilar osv.
M3 och MY är väl inte heller jättesnabba vid 87% SOC som e-tronen laddar vid på bilden på första inlägget?
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

Inlägg av MWall »

Maw skrev:
MWall skrev:
Nect skrev:
martinot skrev:
Robertrimmevik skrev:
Poängen är först och främst att när man som vi med E-tron kommer till en 150kW-laddare och hamnar i kö så står det ett helt gäng med bilar och slöladdar i hastigheter runt 70kW. Vilket drar ut på kötiden. Vore det inte bättre då att dessa bilar stod vid laddare som passar deras kapacitet. Laddare som dessutom skulle vara bra mycket billigare att bygga och på så sett skulle vi få bra mycket fler laddare.
Kan heller inte fatta att folk tycker att det är okej att åka och dutta på 3 laddstopp för att hålla hög laddhastighet istället för att göra bort laddningen på ett stopp. Skulle tro att det nästan jämnar ut sig med tanke på tid för parkering, uppkoppling och ev kö på nästa ställe.
Förstår att det kan låta drygt att man med E-tron klankar ner på dessa kassa laddkurvor. Men jag är absolut inte främmande för att ladda på en 50kW-laddare till rätt pris. Tycker helt enkelt att det är resursslöseri som det ser ut idag.
Det är precis detta slöseri som jag är rädd för när Tesla, och speciellt deras fina 250kW SuC V3, öppnas upp för kreti och pleti med bilar som laddar slött. Enormt resursslöseri.
Typ som äldre Teslor menar du? Ursäkta kunna inte hålla mig :lol: :D

Finns inte så många äldre Teslor så de kommer inte vara något problem. Även om jag förstår att du är ironisk.

Däremot kommer det ju svämmas över av MEB-bilar osv.
M3 och MY är väl inte heller jättesnabba vid 87% SOC som e-tronen laddar vid på bilden på första inlägget?
Nä, men de har mindre batteri i absoluta tal och behöver inte stanna lika ofta pga lägre förbrukning. ;)
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

Inlägg av bonath »

Då kanske vi med SR+ kan få höjd laddnivå också?

Skickat från min RMX2111 via Tapatalk
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

Inlägg av Robertrimmevik »

Maw skrev:
Daven skrev:
Jag tycker man ska se på problemt ur en annan syn vinkel. Både Tesla SuC V3 och Kempower har har löst problemet genom att ha många punkter/kontakter där man kan koppla in bilen som sedan lastfördelar emellan hela stationen. Då behöver man "bara" betala för många anslutningar punkter samt kan nöja sig med lägre anslutning emot nätet.

Tesla Björn snackar om dom:


Rekommenderar denna för att förstå logiken:
Håller med,, det är en bra lösning på problemet. Kunde man sen ställa in en lite lägre laddhastighet för att slippa stressa i sig maten när man vill ta det lungt vore det ännu bättre :)
Mycket klokt. Sparar ju också på batteriets livslängd.
Många laddpunkter måste vara prio ett. Snabbare och dyrare laddning kan man fokusera på när prio ett är löst. :)
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

Inlägg av Robertrimmevik »

martinot skrev:
Robertrimmevik skrev:
Poängen är först och främst att när man som vi med E-tron kommer till en 150kW-laddare och hamnar i kö så står det ett helt gäng med bilar och slöladdar i hastigheter runt 70kW. Vilket drar ut på kötiden. Vore det inte bättre då att dessa bilar stod vid laddare som passar deras kapacitet. Laddare som dessutom skulle vara bra mycket billigare att bygga och på så sett skulle vi få bra mycket fler laddare.
Kan heller inte fatta att folk tycker att det är okej att åka och dutta på 3 laddstopp för att hålla hög laddhastighet istället för att göra bort laddningen på ett stopp. Skulle tro att det nästan jämnar ut sig med tanke på tid för parkering, uppkoppling och ev kö på nästa ställe.
Förstår att det kan låta drygt att man med E-tron klankar ner på dessa kassa laddkurvor. Men jag är absolut inte främmande för att ladda på en 50kW-laddare till rätt pris. Tycker helt enkelt att det är resursslöseri som det ser ut idag.
Det är precis detta slöseri som jag är rädd för när Tesla, och speciellt deras fina 250kW SuC V3, öppnas upp för kreti och pleti med bilar som laddar slött. Enormt resursslöseri.
Vi börjar vara rörande överens. ;)
Men kom ihåg att en M3 också är kreti och pleti när de kommer till en 150kW-laddare med 60% SoC och får för sig att ta en lunchrast för att det passade just utmärkt enligt resplan.
Ett annat resursslöseri är de 8 SuC som står nästan alltid tomma i Storuman där det för övrigt finns ett behov av snabbladdare för övriga märken men ingen vill bygga några för de bär sig inte.

Var ner till södra Sverige i helgen och förstår nu den enormt stora skillnaden i utvecklingen av elbilism mot här. Förstår att ni Teslaägare är oroliga över öppnandet av SuC.
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
Ort: Huddinge
Referralkod: ts.la/john713130

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

Inlägg av Johlei »

Tesla har länge haft konceptet med trängselavgift om man laddar över 80% SoC när det är hög belastning på stationen.

Vore troligen enkelt att införa trängselavgift baserat på laddfart, säg 8 kr/min extra om du laddar långsammare än 50 kW i fem minuter?

Det borde rätt snabbt få bukt med folk som blockerar laddare för andra, samtidigt som de kan få tillåtas använda laddarna på off-peak-perioder.
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

Inlägg av fth »

Johlei skrev:
Tesla har länge haft konceptet med trängselavgift om man laddar över 80% SoC när det är hög belastning på stationen.

Vore troligen enkelt att införa trängselavgift baserat på laddfart, säg 8 kr/min extra om du laddar långsammare än 50 kW i fem minuter?

Det borde rätt snabbt få bukt med folk som blockerar laddare för andra, samtidigt som de kan få tillåtas använda laddarna på off-peak-perioder.
Trängselavgift tas endast ut när man är full-/färdigladdad och inte flyttar bilen, 80% SoC är endast en "rekommendation" och den nivå som bilen automatiskt sänker till på SuC med hög belastning, du kan själv höja till 100% och ladda fullt utan att drabbas av trängselavgifter, bara du flyttar bilen så fort den har uppnått önskad nivå.

Minutpriser har ju förekommit tidigare, men kritiserats rätt hårt här på TCS, men jag håller med om att någon form av mekanism kan bli nödvändig för att göra det mindre attraktivt att ladda till hög SoC om/när belastningen är hög. Högre pris för lägre effekt är förstås ett sätt, men kanske lite svårsålt, det är ju precis tvärtemot marknadsföringen att "snabbare är bättre = dyrare".

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
roder99
Teslaägare
Inlägg: 273
Blev medlem: 02 maj 2019 17:49
Ort: Gävle

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

Inlägg av roder99 »

Kan bli lite svårsmält om de som har ett nerf:at batteri blir "belönad" med en högre laddkostnad också. En lösning skulle kunna vara att det finns ett antal AC-laddare som man kan använda om man har behov av att ladda mer än 95%
-16 Model S 85D Multi-Coat Red
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
Ort: Huddinge
Referralkod: ts.la/john713130

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

Inlägg av Johlei »

fth skrev:
80% SoC är endast en "rekommendation" och den nivå som bilen automatiskt sänker till på SuC med hög belastning, du kan själv höja till 100% och ladda fullt utan att drabbas av trängselavgifter, bara du flyttar bilen så fort den har uppnått önskad nivå.
Jaha! Då har jag tryckt i mig burgaren och stressat ut helt i onödan ju. Man lär så länge man överlever.
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 685
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

Inlägg av Dinsdale »

Robertrimmevik skrev:
martinot skrev:
Robertrimmevik skrev:
Poängen är först och främst att när man som vi med E-tron kommer till en 150kW-laddare och hamnar i kö så står det ett helt gäng med bilar och slöladdar i hastigheter runt 70kW. Vilket drar ut på kötiden. Vore det inte bättre då att dessa bilar stod vid laddare som passar deras kapacitet. Laddare som dessutom skulle vara bra mycket billigare att bygga och på så sett skulle vi få bra mycket fler laddare.
Kan heller inte fatta att folk tycker att det är okej att åka och dutta på 3 laddstopp för att hålla hög laddhastighet istället för att göra bort laddningen på ett stopp. Skulle tro att det nästan jämnar ut sig med tanke på tid för parkering, uppkoppling och ev kö på nästa ställe.
Förstår att det kan låta drygt att man med E-tron klankar ner på dessa kassa laddkurvor. Men jag är absolut inte främmande för att ladda på en 50kW-laddare till rätt pris. Tycker helt enkelt att det är resursslöseri som det ser ut idag.
Det är precis detta slöseri som jag är rädd för när Tesla, och speciellt deras fina 250kW SuC V3, öppnas upp för kreti och pleti med bilar som laddar slött. Enormt resursslöseri.
Vi börjar vara rörande överens. ;)
Men kom ihåg att en M3 också är kreti och pleti när de kommer till en 150kW-laddare med 60% SoC och får för sig att ta en lunchrast för att det passade just utmärkt enligt resplan.
Ett annat resursslöseri är de 8 SuC som står nästan alltid tomma i Storuman där det för övrigt finns ett behov av snabbladdare för övriga märken men ingen vill bygga några för de bär sig inte.

Var ner till södra Sverige i helgen och förstår nu den enormt stora skillnaden i utvecklingen av elbilism mot här. Förstår att ni Teslaägare är oroliga över öppnandet av SuC.
Supercharger v3 lastbalanserar mellan alla ladduttagen. Det finns inte tillräckligt med kraft för att alla ska få 250 kW samtidigt. Med Tesla kan man ladda snabbt i början och sen avtar effekten. Eftersom folk inte anländer till supercharger med exakt samma procent kvar, blir det så att en del får 250, andra 170, nån får kanske 70 osv. Men totalt sett kan alla oftast ladda max givet aktuell laddningsprocent.

Det är betydligt värre om det står en massa e-tron och tuggar i sig 150 kW konstant på supercharger v3 än om det står en massa bilar där och segladdar när du själv glider in med din Tesla. Etron stjäl mycket kraft från alla under en stor del av den tid den står där, slöladdarna påverkar inte din egen laddstolpe för totalt effektuttag lämnar gott om utrymme kvar för att du ska ladda på maxfart själv. Så egentligen vill man att det ska vara mycket slöladdare på v3 eftersom det höjer sannolikheten att du själv kan ladda till max. Ju längre de står kvar och blockerar e-trons, ju bättre för teslaägaren. Så länge inte alla platser är upptagna naturligtvis, för då är det dåligt för alla oavsett bilmodell.

Supercharger v2 handlar ju mer om att man öht inte vill dela stolpe med nån för då får man bara max 75 eller vad det blir. Det problemet har man ju även idag med enbart Teslabilar, det problemet blir värre om antalet bilar som kan ladda på v2 plötsligt ökar kraftigt.
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

Inlägg av Bjelke »

Johlei skrev:
fth skrev:
80% SoC är endast en "rekommendation" och den nivå som bilen automatiskt sänker till på SuC med hög belastning, du kan själv höja till 100% och ladda fullt utan att drabbas av trängselavgifter, bara du flyttar bilen så fort den har uppnått önskad nivå.
Jaha! Då har jag tryckt i mig burgaren och stressat ut helt i onödan ju. Man lär så länge man överlever.
Det ska komma ett pling i appen OM det är parking fee och man börjar närma sig...
Fast det litar jag inte riktigt på utan kör i värsta fall med "knepet" ovan...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

Inlägg av Robertrimmevik »

Dinsdale skrev:
Robertrimmevik skrev:
martinot skrev:
Robertrimmevik skrev:
Poängen är först och främst att när man som vi med E-tron kommer till en 150kW-laddare och hamnar i kö så står det ett helt gäng med bilar och slöladdar i hastigheter runt 70kW. Vilket drar ut på kötiden. Vore det inte bättre då att dessa bilar stod vid laddare som passar deras kapacitet. Laddare som dessutom skulle vara bra mycket billigare att bygga och på så sett skulle vi få bra mycket fler laddare.
Kan heller inte fatta att folk tycker att det är okej att åka och dutta på 3 laddstopp för att hålla hög laddhastighet istället för att göra bort laddningen på ett stopp. Skulle tro att det nästan jämnar ut sig med tanke på tid för parkering, uppkoppling och ev kö på nästa ställe.
Förstår att det kan låta drygt att man med E-tron klankar ner på dessa kassa laddkurvor. Men jag är absolut inte främmande för att ladda på en 50kW-laddare till rätt pris. Tycker helt enkelt att det är resursslöseri som det ser ut idag.
Det är precis detta slöseri som jag är rädd för när Tesla, och speciellt deras fina 250kW SuC V3, öppnas upp för kreti och pleti med bilar som laddar slött. Enormt resursslöseri.
Vi börjar vara rörande överens. ;)
Men kom ihåg att en M3 också är kreti och pleti när de kommer till en 150kW-laddare med 60% SoC och får för sig att ta en lunchrast för att det passade just utmärkt enligt resplan.
Ett annat resursslöseri är de 8 SuC som står nästan alltid tomma i Storuman där det för övrigt finns ett behov av snabbladdare för övriga märken men ingen vill bygga några för de bär sig inte.

Var ner till södra Sverige i helgen och förstår nu den enormt stora skillnaden i utvecklingen av elbilism mot här. Förstår att ni Teslaägare är oroliga över öppnandet av SuC.
Supercharger v3 lastbalanserar mellan alla ladduttagen. Det finns inte tillräckligt med kraft för att alla ska få 250 kW samtidigt. Med Tesla kan man ladda snabbt i början och sen avtar effekten. Eftersom folk inte anländer till supercharger med exakt samma procent kvar, blir det så att en del får 250, andra 170, nån får kanske 70 osv. Men totalt sett kan alla oftast ladda max givet aktuell laddningsprocent.

Det är betydligt värre om det står en massa e-tron och tuggar i sig 150 kW konstant på supercharger v3 än om det står en massa bilar där och segladdar när du själv glider in med din Tesla. Etron stjäl mycket kraft från alla under en stor del av den tid den står där, slöladdarna påverkar inte din egen laddstolpe för totalt effektuttag lämnar gott om utrymme kvar för att du ska ladda på maxfart själv. Så egentligen vill man att det ska vara mycket slöladdare på v3 eftersom det höjer sannolikheten att du själv kan ladda till max. Ju längre de står kvar och blockerar e-trons, ju bättre för teslaägaren. Så länge inte alla platser är upptagna naturligtvis, för då är det dåligt för alla oavsett bilmodell.

Supercharger v2 handlar ju mer om att man öht inte vill dela stolpe med nån för då får man bara max 75 eller vad det blir. Det problemet har man ju även idag med enbart Teslabilar, det problemet blir värre om antalet bilar som kan ladda på v2 plötsligt ökar kraftigt.
Det går väll på ett ut. E-tron blir ju klar snabbare. Och därmed lämnar plats för nästa.
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 685
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

Inlägg av Dinsdale »

Robertrimmevik skrev:
Dinsdale skrev:
Supercharger v3 lastbalanserar mellan alla ladduttagen. Det finns inte tillräckligt med kraft för att alla ska få 250 kW samtidigt. Med Tesla kan man ladda snabbt i början och sen avtar effekten. Eftersom folk inte anländer till supercharger med exakt samma procent kvar, blir det så att en del får 250, andra 170, nån får kanske 70 osv. Men totalt sett kan alla oftast ladda max givet aktuell laddningsprocent.

Det är betydligt värre om det står en massa e-tron och tuggar i sig 150 kW konstant på supercharger v3 än om det står en massa bilar där och segladdar när du själv glider in med din Tesla. Etron stjäl mycket kraft från alla under en stor del av den tid den står där, slöladdarna påverkar inte din egen laddstolpe för totalt effektuttag lämnar gott om utrymme kvar för att du ska ladda på maxfart själv. Så egentligen vill man att det ska vara mycket slöladdare på v3 eftersom det höjer sannolikheten att du själv kan ladda till max. Ju längre de står kvar och blockerar e-trons, ju bättre för teslaägaren. Så länge inte alla platser är upptagna naturligtvis, för då är det dåligt för alla oavsett bilmodell.

Supercharger v2 handlar ju mer om att man öht inte vill dela stolpe med nån för då får man bara max 75 eller vad det blir. Det problemet har man ju även idag med enbart Teslabilar, det problemet blir värre om antalet bilar som kan ladda på v2 plötsligt ökar kraftigt.
Det går väll på ett ut. E-tron blir ju klar snabbare. Och därmed lämnar plats för nästa.
Nja, en fördel med Etron är ju att den laddar i typ 150 eller något sådant under ett stort procent-spann. Om det kommer många Etron till en laddstation kommer alla vilja ha samma effekt länge. Det kräver att laddstationen kan serva alla ladduttagen med hög effekt. Teslas v3-laddare är istället anslutna till en gemensam kabel med relativt sett klen effekt. Den klarar inte hög effekt på samtliga stolpar, men det har ju heller inte behövts eftersom Teslor inte laddar med konstant hög effekt. De laddar snabbt i början och bromsar sedan in.
Enstaka e-tron spelar förstås lika lite roll som enstaka slöladdare, men iom att Etron är väldigt vanlig och dess laddkurva inte matchar Teslas infrastruktur kan det bli ett problem. E-tron blir nog inte mindre populär om tillgången till laddare ökar skulle jag gissa.

Kommer det massor av e-tron till samma supercharger kommer de kunna bromsa varann också helt oavsett vilken procent de själva har vid ankomst och vad andra som laddar ligger på.
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

Inlägg av fth »

Dinsdale skrev:
Teslas v3-laddare är istället anslutna till en gemensam kabel med relativt sett klen effekt. Den klarar inte hög effekt på samtliga stolpar, men det har ju heller inte behövts eftersom Teslor inte laddar med konstant hög effekt.
Vet du detta eller spekulerar du?

Jag har inte hört något om att SuC v3 generellt skulle ha klen matning, jag har också svårt att tro att Tesa skulle ha dimensionerat sin nya infrastruktur så dåligt att det inte ens går att få 150 kW samtidig effekt på stolparna, när dom egna bilarna peakar på >250 kW.

Även med den "dåliga" laddkurvan på Model 3/Y så är ju chansen mycket stor att flertalet bilar iaf vill ha >150 kW samtidigt, menar du att ingen SuC v3 klarar av det?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Skriv svar