Enligt uppgift så ska många (alla?) handlare fått extra bilar tilldelade av Hyundai för leverans Nov/Dec i år. Runt 400 bilar.
Verkar gälla RWD Advanced med komfortpaket (några med soltak) och lite blandade färger.
Så om ni är ute efter en sådan så bör ni kontakta er lokala ÅF snarast.
Min säljare ringde mig idag om vad som måste varit dessa. Fick lägga till 20" fälgar och komfortpaket för att passa in min cyber gray rwd advanced utan tillval i tilldelningen, men nu äntligen har jag ett förväntat leveransfönster
Härligt! Grattis!
Ringde min ÅF och snodde en RWD Advanced Teal-Green med 20”, svart inredning, soltak och komfortpaketet… Leverans Nov/Dec. Tanken är att ha den tills vi får en med AWD om ett år eller om vi kanske byter till något annat då, vi får se. 40k lanseringsrabatt + 70k miljöbonus gjorde att vi kände att det kan vara värt. Vi ska flytta i februari så det blir skönt att ha en större bil med dragkrok istället för vår nuvarande BMW i3S 120Ah.
Sambon var väl inte så jättenöjd att vi i princip spontanköpte bilen, men hon litar på att jag har koll. ”Du tittar ju alltid på han norrmannen på youtube”.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24 IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Jag gjorde samma som du och beställde snabbt en RWD Advanced för att ha fram till dess att min beställda AWD kommer. Alla de 400 bilarna de tilldelats har 20-tum, men annars finns det lite olika varianter på utrustning och färger.
Men till skillnad från dig så har jag inte hunnit prata med frun alls än.
I mitt fall introduktionspris 539 900
+ 20-tums fälgar 7 900
- miljöbilspremie 70 000
= 477 800 kr.
Aah gick in och kollade nu
Fy fan det där känns Galet prisvärt på något sätt
Även om vi tänker vi vill ha en Model Y egentligen så vet jag fasiken inte hur jag ska motivera 170.000 extra för den…
Alla i Linköping var svart inredning/svart skinn med 20" fälgar och komfortpaket. Sen var det blandat angående färg och soltak eller ej.
Dom som beställt RWD hade man redan ringt ut till och erbjudit bilar i förväg (känns självklart!). Så det var först till kvarn på resten av bilarna. Det var 11 kvar när jag var där.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24 IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Och vad konstaterades tidigare i tråden. Att man var tvungen att ha 20" även på vinterdäck?
Nej det måste ha varit den återförsäljaren som var konstig. Har aldrig hört det innan.
Jag fick välja 19" vinterdäck om jag ville. Kommer dock köpa vinterdäck på annat håll än ÅF så la inte till några där.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24 IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
En fråga till er som beställt. Varför valde ni essential eller advanced? Vad gjorde att ni tex valde det dyrare paketet?
Vårt stora problem är att sambon absolut vill ha en svart bil. Och jag tycker personligen att svart tillsammans med de silvriga plastdetaljerna (som i essential är svarta och därmed snyggare ihop med svart) inte gifter sig så bra.
Om jag väljer essential, vad tror ni att jag kommer sakna mest?
En fråga till er som beställt. Varför valde ni essential eller advanced? Vad gjorde att ni tex valde det dyrare paketet?
Vårt stora problem är att sambon absolut vill ha en svart bil. Och jag tycker personligen att svart tillsammans med de silvriga plastdetaljerna (som i essential är svarta och därmed snyggare ihop med svart) inte gifter sig så bra.
Om jag väljer essential, vad tror ni att jag kommer sakna mest?
Jag personligen gillar inte tygsäten så mycket och då krävs Advanced för att få skinn. Att dessa är ventilerade gör det bara ett lättare val.
Sen utöver det så ingår ju bland annat bättre ljudisolering då det är annat glas på Advanced, 360-kamera, HUD, Bättre högtalare, Dödavinkelvarnare i displayen (när du blinkar så visar den live-kamera åt det hållet du ska svänga i förardisplayen), blinkers integrerade i framljusen och bakjusen istället för separata m.m...
Om det är mycket viktigt att det är svart istället för silver så är det några som folierat hjulhusen/skärmar. Bifogar bildexempel från norska gruppen. Finns även nån holländare som lackat allt svart. Dom räfflade sidorna kan jag tänka mig är svåra att foliera.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24 IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
En fråga till er som beställt. Varför valde ni essential eller advanced? Vad gjorde att ni tex valde det dyrare paketet?
Vårt stora problem är att sambon absolut vill ha en svart bil. Och jag tycker personligen att svart tillsammans med de silvriga plastdetaljerna (som i essential är svarta och därmed snyggare ihop med svart) inte gifter sig så bra.
Om jag väljer essential, vad tror ni att jag kommer sakna mest?
Jag personligen gillar inte tygsäten så mycket och då krävs Advanced för att få skinn. Att dessa är ventilerade gör det bara ett lättare val.
Sen utöver det så ingår ju bland annat bättre ljudisolering då det är annat glas på Advanced, 360-kamera, HUD, Bättre högtalare, Dödavinkelvarnare i displayen (när du blinkar så visar den live-kamera åt det hållet du ska svänga i förardisplayen), blinkers integrerade i framljusen och bakjusen istället för separata m.m...
Om det är mycket viktigt att det är svart istället för silver så är det några som folierat hjulhusen/skärmar. Bifogar bildexempel från norska gruppen. Finns även nån holländare som lackat allt svart. Dom räfflade sidorna kan jag tänka mig är svåra att foliera.
En fråga till er som beställt. Varför valde ni essential eller advanced? Vad gjorde att ni tex valde det dyrare paketet?
Vårt stora problem är att sambon absolut vill ha en svart bil. Och jag tycker personligen att svart tillsammans med de silvriga plastdetaljerna (som i essential är svarta och därmed snyggare ihop med svart) inte gifter sig så bra.
Om jag väljer essential, vad tror ni att jag kommer sakna mest?
Jag personligen gillar inte tygsäten så mycket och då krävs Advanced för att få skinn. Att dessa är ventilerade gör det bara ett lättare val.
Sen utöver det så ingår ju bland annat bättre ljudisolering då det är annat glas på Advanced, 360-kamera, HUD, Bättre högtalare, Dödavinkelvarnare i displayen (när du blinkar så visar den live-kamera åt det hållet du ska svänga i förardisplayen), blinkers integrerade i framljusen och bakjusen istället för separata m.m...
Om det är mycket viktigt att det är svart istället för silver så är det några som folierat hjulhusen/skärmar. Bifogar bildexempel från norska gruppen. Finns även nån holländare som lackat allt svart. Dom räfflade sidorna kan jag tänka mig är svåra att foliera.
Fy fan vilket bra svar.
Tack ska du ha!
Ingen fara! Jag tycker den blev skitsnygg på bilden jag bifogade. Hade jag valt en svart bil så hade jag gjort exakt sådär!
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24 IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Och vad konstaterades tidigare i tråden. Att man var tvungen att ha 20" även på vinterdäck?
Det var någon återförsäljare som sagt det till någon i tråden men låter helskumt så det kan du nog bortse från.
Jag fick svar av ÅF gällande byta storlek på fälgarna. Han sa att de ställde in bilen efter hjulstorlek i fabrik, valde man att t.ex ändra från 20” till 19” för vinterdäck så kan det bli knas med regenerering.
Tesla har som jag förstått en knapp för att ändra däck kanske kan man åka till verkatan och programmera om till 19” då, men det kanske är en dålig idé att ha olika på riktigt…?
Och vad konstaterades tidigare i tråden. Att man var tvungen att ha 20" även på vinterdäck?
Det var någon återförsäljare som sagt det till någon i tråden men låter helskumt så det kan du nog bortse från.
Jag fick svar av ÅF gällande byta storlek på fälgarna. Han sa att de ställde in bilen efter hjulstorlek i fabrik, valde man att t.ex ändra från 20” till 19” för vinterdäck så kan det bli knas med regenerering.
Tesla har som jag förstått en knapp för att ändra däck kanske kan man åka till verkatan och programmera om till 19” då, men det kanske är en dålig idé att ha olika på riktigt…?
Undrar om det verkligen stämmer? Sökte runt lite i Norska gruppen (ja jag vet att det är tjatigt om den gruppen men dom har ju iaf fått sina bilar...) och där svarade många att man hade 20" sommar och 19" vinter?
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24 IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Och vad konstaterades tidigare i tråden. Att man var tvungen att ha 20" även på vinterdäck?
Det var någon återförsäljare som sagt det till någon i tråden men låter helskumt så det kan du nog bortse från.
Jag fick svar av ÅF gällande byta storlek på fälgarna. Han sa att de ställde in bilen efter hjulstorlek i fabrik, valde man att t.ex ändra från 20” till 19” för vinterdäck så kan det bli knas med regenerering.
Tesla har som jag förstått en knapp för att ändra däck kanske kan man åka till verkatan och programmera om till 19” då, men det kanske är en dålig idé att ha olika på riktigt…?
Låter konstigt med regenereringen. Det jag kan tänka mig är att det inte är riktigt samma diameter på däcken, så att hastighetsmätaren visar lite olika.
Och vad konstaterades tidigare i tråden. Att man var tvungen att ha 20" även på vinterdäck?
Det var någon återförsäljare som sagt det till någon i tråden men låter helskumt så det kan du nog bortse från.
Jag fick svar av ÅF gällande byta storlek på fälgarna. Han sa att de ställde in bilen efter hjulstorlek i fabrik, valde man att t.ex ändra från 20” till 19” för vinterdäck så kan det bli knas med regenerering.
Tesla har som jag förstått en knapp för att ändra däck kanske kan man åka till verkatan och programmera om till 19” då, men det kanske är en dålig idé att ha olika på riktigt…?
Måste vara total nonsens från en säljare helt utan kunskap.
235/55-19 eller 255/45-20 levereras bilen med.
Det skiljer 0.5% i rullomkrets mellan dessa så det kommer inte ha någon inverkan över huvud taget på varken regenerering eller visad hastighet på mätaren.
I mitt fall introduktionspris 539 900
+ 20-tums fälgar 7 900
- miljöbilspremie 70 000
= 477 800 kr.
Satan, vilka låga priser ni har i Sverige. Här är det ca samma pris, med skillnaden att vi inte betalar moms.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Och vad konstaterades tidigare i tråden. Att man var tvungen att ha 20" även på vinterdäck?
Det var någon återförsäljare som sagt det till någon i tråden men låter helskumt så det kan du nog bortse från.
Jag fick svar av ÅF gällande byta storlek på fälgarna. Han sa att de ställde in bilen efter hjulstorlek i fabrik, valde man att t.ex ändra från 20” till 19” för vinterdäck så kan det bli knas med regenerering.
Tesla har som jag förstått en knapp för att ändra däck kanske kan man åka till verkatan och programmera om till 19” då, men det kanske är en dålig idé att ha olika på riktigt…?
Så hela Norge kommer få bilar som inte funkar till vintern då?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Hur brukar det gå till vid nybesättning, brukar säljaren skicka VIN/chassinummer till köparen när det finns tillgängligt eller måste man be om det och bara om säljaren är sjyst lämnas den ut? I vilket stadie brukar man kunna få numret, så snart den tillverkats?