Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

The Great Disruption

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Re: The Great Disruption

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 12 sep 2021 10:17

Elbolagen säljer allt mindre el.
Villaägare sätter upp egna solceller och företag köper el på långa kontrakt från sol eller vindkraftsparker.

Så elbolag blir mera en backup än en elleverantör.

Skärmavbild 2021-09-12 kl. 11.13.42.png
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Referralkod: NILSERIK5507

Inläggav Teslaägare MWall » 12 sep 2021 10:18

Fria fantasier. Många vill framstå som visionärer men att 4 av 5 privatägda bilar kommer försvinna på bara 8 år är ju helt otänkbart.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 12 sep 2021 10:24

MWall skrev:Fria fantasier. Många vill framstå som visionärer men att 4 av 5 privatägda bilar kommer försvinna på bara 8 år är ju helt otänkbart.

Jag tror att bilparken kommer minska, men inte med 80%.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inläggav Teslaägare MWall » 12 sep 2021 11:39

Zalman3 skrev:
MWall skrev:Fria fantasier. Många vill framstå som visionärer men att 4 av 5 privatägda bilar kommer försvinna på bara 8 år är ju helt otänkbart.

Alltså, det jag vänder mig mot är hur vissa youtubers liksom tävlar med varandra om de mest halsbrytande framtidsscenarierna. Det är ingen hejd på hur stor revolutionen kommer vara. Jag förstår att man gör så för att nå fram i bruset men trovärdigt? Njae.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 12 sep 2021 11:50

MWall skrev:
Zalman3 skrev:

Alltså, det jag vänder mig mot är hur vissa youtubers liksom tävlar med varandra om de mest halsbrytande framtidsscenarierna. Det är ingen hejd på hur stor revolutionen kommer vara. Jag förstår att man gör så för att nå fram i bruset men trovärdigt? Njae.

Som vanligt får man ju göra sin egen bedömning om i vilken hastighet förändringar sker.

Men Tony Seba har ju hyfsat bra förutspått prissänkningar på batteriers kWh pris.

Eller känner du till någon som 2010 gjorde en bättre spådom om batteripriset?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inläggav Teslaägare roder99 » 12 sep 2021 11:59

MWall skrev:
Zalman3 skrev:

Nu är Tony Seba inte den vanliga youtubern som gör vad som helst för att få synas. Filmerna som publiceras kommer från framträdanden han har haft med kunniga människor från näringsliv/banker/universitet.

Alla de förutsägelser han har gjort de senaste elva åren har fallit in eller blivit ännu bättre. Tex kostnaden för lagrad energi och elbilens intåg i samhället. Kolla på hans tidigare publicerade filmer för att få en bättre bild.

https://www.youtube.com/user/tonyseba/videos
-16 Model S 85D Multi-Coat Red
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
Användarvisningsbild
roder99
Teslaägare

Referralkod: mikael63603

Inläggav Teslaägare MWall » 12 sep 2021 12:01

Zalman3 skrev:
MWall skrev:
Zalman3 skrev:

Som vanligt får man ju göra sin egen bedömning om i vilken hastighet förändringar sker.

Men Tony Seba har ju hyfsat bra förutspått prissänkningar på batteriers kWh pris.

Eller känner du till någon som 2010 gjorde en bättre spådom om batteripriset?

Att spå batteripris är ju lite annat mot att förutspå gigantiska förändringar för hur vi ska leva våra liv.

Ska bli spännande att följa i vilket fall som helst. Helt klart kommer det stora förändringar.

Jag tror dock inte det är helt givet åt vilket håll. Jag tror (som så många andra inklusive Seba) att distansarbete kommer bli väldigt mycket vanligare. Det kommer dock inte leda till minskat behov av bil. Snarare tvärtom. Iaf i en svensk kontext där många stadsbor har väldigt liten användning av en bil. I USA måste man ha bil oavsett var man bor, om man inte råkar bo i New York typ. Men nu när man kan jobba från helt andra geografiska platser och vill ha plats för ett riktigt hemmakontor så tror jag folk kommer fortsätta sprida ut sig. Och då plötsligt när du bor en bit ut på landet eller i en mindre ort så blir en bil helt plötsligt en nödvändighet för att klara livet. I stan kunde du åka tunnelbana, buss, elsparkcykel, cykla... Men det är inte lika lätt om du bor i Rimbo eller Frillesås.

Själv har jag börjat smådrömma lite om att flytta till Spanien men fortsätta konsulta mot den svenska marknaden. Vore ju helt klart görbart redan idag. Får se hur det utvecklar sig de kommande åren. Men helt omöjligt är det väl inte att vi bor där nere om säg 4-5 år. (Min fru är spansklärare och talar flytande spanska så det underlättar såklart också).
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inläggav elbilist mati » 12 sep 2021 13:39

...vehicle fleet shrinks by 80% by 2030...

Vilken extrapolering alltså. Jag gillar kaffe, men att läsa i kaffesump är inte riktigt min grej. Bara för att 2021 visar en lätt minskning har jag mycket svårt att se på vilket sätt detta skulle vara början till en såhär våldsam trend som han förutsäger.
e-Golf -18
e-tron 55 -19
Ioniq 5 First Edition beställt?
Model S 90D -16
Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inläggav Teslaägare pefreli » 14 sep 2021 10:28

Just hur ägandeskapet till bilar droppar är en liten detalj i detta. Minus 80% till 2030 eller 2040 kan kvitta. Beror ju på när självkörande bilar blir en realitet vilket han också poängterar.

Riktningen är mer intressant. Samt hur olika disruptioner adderas till varandra och vilka effekter det får de kommande 10-20 åren.

Denna film borde vara obligatorisk för våra politiker som ska ta beslut som påverkar oss för lång tid framöver.
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare

Inläggav tobiaslej » 14 sep 2021 12:35

pefreli skrev:Just hur ägandeskapet till bilar droppar är en liten detalj i detta. Minus 80% till 2030 eller 2040 kan kvitta. Beror ju på när självkörande bilar blir en realitet vilket han också poängterar.

Riktningen är mer intressant. Samt hur olika disruptioner adderas till varandra och vilka effekter det får de kommande 10-20 åren.

Denna film borde vara obligatorisk för våra politiker som ska ta beslut som påverkar oss för lång tid framöver.

precis, man måste klara att se de stora dragen. inte bara dyka ner i detaljerna.
Model 3 SR+
tobiaslej

FöregåendeNästa

Återgå till Miljö