Förboka din Ioniq 5

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Klintan »

Jag har fått VIN av säljaren, fick det när bilen var under produktion.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Klintan skrev:
Jag har fått VIN av säljaren, fick det när bilen var under produktion.
Också spännande att du har fått VIN och jag har inte ens ett produktionsdatum. Beställde du inte efter mig? Det är ju fan samma åf och exakt samma bil. Jag fattar verkligen ingenting. Vad gör jag för fel?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Sad_ant
Inlägg: 7
Blev medlem: 12 sep 2021 12:35

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Sad_ant »

R_Edvinsson skrev:
Sad_ant skrev:
HI5 skrev:
Skabb1 skrev:
Och vad konstaterades tidigare i tråden. Att man var tvungen att ha 20" även på vinterdäck?
Det var någon återförsäljare som sagt det till någon i tråden men låter helskumt så det kan du nog bortse från.
Jag fick svar av ÅF gällande byta storlek på fälgarna. Han sa att de ställde in bilen efter hjulstorlek i fabrik, valde man att t.ex ändra från 20” till 19” för vinterdäck så kan det bli knas med regenerering.
Tesla har som jag förstått en knapp för att ändra däck kanske kan man åka till verkatan och programmera om till 19” då, men det kanske är en dålig idé att ha olika på riktigt…?
Måste vara total nonsens från en säljare helt utan kunskap.

235/55-19 eller 255/45-20 levereras bilen med.
Det skiljer 0.5% i rullomkrets mellan dessa så det kommer inte ha någon inverkan över huvud taget på varken regenerering eller visad hastighet på mätaren.
Jag tror inte det, han hade fått denna infon och han hade kollat upp det internt efter mitt ifrågasättande. Jag kan tänka mig att det har viss påverkan, frågan är hur mycket, det har isåfall med vikt och motstånd att göra inte omkrets. Kanske blir räckviddsberäkningen 7% fel också?
Kan man troligen leva med antar jag
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Klintan »

mati skrev:
Klintan skrev:
Jag har fått VIN av säljaren, fick det när bilen var under produktion.
Också spännande att du har fått VIN och jag har inte ens ett produktionsdatum. Beställde du inte efter mig? Det är ju fan samma åf och exakt samma bil. Jag fattar verkligen ingenting. Vad gör jag för fel?
Lite vin till säljaren? :-) Jag lyckades ju få en avbeställd FE, så det är bara slumpen som varit taskig mot dig, min färg som råkade komma i produktion före din. Fick VIN när jag mailade och kollade status.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

Klintan skrev:
mati skrev:
Klintan skrev:
Jag har fått VIN av säljaren, fick det när bilen var under produktion.
Också spännande att du har fått VIN och jag har inte ens ett produktionsdatum. Beställde du inte efter mig? Det är ju fan samma åf och exakt samma bil. Jag fattar verkligen ingenting. Vad gör jag för fel?
Lite vin till säljaren? :-) Jag lyckades ju få en avbeställd FE, så det är bara slumpen som varit taskig mot dig, min färg som råkade komma i produktion före din. Fick VIN när jag mailade och kollade status.
Skickas inte VIN (alltså inte drycken :) ) och andra detaljer ut automatiskt till beställaren? Måste man manuellt be om de?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Klintan »

martinot skrev:
Klintan skrev:
mati skrev:
Klintan skrev:
Jag har fått VIN av säljaren, fick det när bilen var under produktion.
Också spännande att du har fått VIN och jag har inte ens ett produktionsdatum. Beställde du inte efter mig? Det är ju fan samma åf och exakt samma bil. Jag fattar verkligen ingenting. Vad gör jag för fel?
Lite vin till säljaren? :-) Jag lyckades ju få en avbeställd FE, så det är bara slumpen som varit taskig mot dig, min färg som råkade komma i produktion före din. Fick VIN när jag mailade och kollade status.
Skickas inte VIN (alltså inte drycken :) ) och andra detaljer ut automatiskt till beställaren? Måste man manuellt be om de?
Nej, här är det säljaren som loggar in i en portal och ser status på sina beställningar. Ingen direktkommunikation från Hyundai till slutkund förutom reklammail.
Elbilist sedan 2014
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Aida »

mati skrev:
MWall skrev:
Zalman3 skrev:
Räckvidd sportig körning, 228km.
Räckvidd pendlar körning, 298km.

Hur törstig är Ioniq 5 med lite snabb körning?
Screenshot_20210913-113035_Chrome.jpg

Det där är ju E-Tron siffror.
Tänkte samma sak. Hur måste man köra för att den ska dra över 25kWh/100km? Pendlarkörning i min värld är att rulla fram i ganska sakta mak, oftast många köer osv. Just det körsättet som elbilar brukar gilla.
Sportig körning verkar vara fullgas hela vägen tills batteriet är tomt. Typ.
En 15-årig motorjournalist som inte kan köra bil kanske?
Nu har även jag läst ”testet” (artikeln) i AMS. Den kan hekt bortses ifrån eftersom det är en dålig lversöttning från tyska AMS med flera översättningsmissar och faktafel. Det riktiga testet kommer flrst i nästa nummer av AMS (I5 mot Enyaq av svenska AMS).
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Klintan skrev:
martinot skrev:
Klintan skrev:
mati skrev:
Klintan skrev:
Jag har fått VIN av säljaren, fick det när bilen var under produktion.
Också spännande att du har fått VIN och jag har inte ens ett produktionsdatum. Beställde du inte efter mig? Det är ju fan samma åf och exakt samma bil. Jag fattar verkligen ingenting. Vad gör jag för fel?
Lite vin till säljaren? :-) Jag lyckades ju få en avbeställd FE, så det är bara slumpen som varit taskig mot dig, min färg som råkade komma i produktion före din. Fick VIN när jag mailade och kollade status.
Skickas inte VIN (alltså inte drycken :) ) och andra detaljer ut automatiskt till beställaren? Måste man manuellt be om de?
Nej, här är det säljaren som loggar in i en portal och ser status på sina beställningar. Ingen direktkommunikation från Hyundai till slutkund förutom reklammail.
Och jag har slutat tjata på säljaren. Han har lovat mig flera gånger att han skulle kolla status på min bil och sedan återkomma. Han har aldrig gjort det. Jag har varit där personligen ett antal gånger och bett om att få veta mer. Jag fick bara extremt luddiga svar. Det är nästan så att min bil aldrig har beställts på riktigt och de vill inte erkänna det. Det är ungefär så jag känner. Har aldrig varit med om något liknande. Som sagt, har jag inte fått något svar om senast en månad så får det vara. Det är inte bra att börja ett bilinnehav på det här viset. Suget är helt bortblåst. Jag vill inte ha en bil som redan nu är förknippad med en massa negativa känslor och dåliga vibbar. Chansen att jag plockar ut den är ganska liten faktiskt.
Jag har bara inte kunnat hitta ett acceptabelt alternativ. Det finns liksom inget som passar mig om jag ska hålla fast vid kravet att den ska vara eldriven och inte kosta skjortan.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

Angående däcken så är det tydligen Hyundai Sverige som meddelar ÅF att det måste vara samma tum till både sommar- och vinterdäck. Ingen vettig förklaring av den försäljaren kunde ges mer än att det gissas att det är pga våra försäkringsbolag? Låter helt sjukt. Aldrig hört talas om det hos andra märken. Min ÅF hade inte hört det förr utan det var en annan ÅF som skrev det. Min skulle kolla upp det imorgon…
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
DrDR
elbilist
Inlägg: 194
Blev medlem: 20 aug 2021 10:12

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DrDR »

Sad_ant skrev:
R_Edvinsson skrev:
Sad_ant skrev:
HI5 skrev:
Skabb1 skrev:
Och vad konstaterades tidigare i tråden. Att man var tvungen att ha 20" även på vinterdäck?
Det var någon återförsäljare som sagt det till någon i tråden men låter helskumt så det kan du nog bortse från.
Jag fick svar av ÅF gällande byta storlek på fälgarna. Han sa att de ställde in bilen efter hjulstorlek i fabrik, valde man att t.ex ändra från 20” till 19” för vinterdäck så kan det bli knas med regenerering.
Tesla har som jag förstått en knapp för att ändra däck kanske kan man åka till verkatan och programmera om till 19” då, men det kanske är en dålig idé att ha olika på riktigt…?
Måste vara total nonsens från en säljare helt utan kunskap.

235/55-19 eller 255/45-20 levereras bilen med.
Det skiljer 0.5% i rullomkrets mellan dessa så det kommer inte ha någon inverkan över huvud taget på varken regenerering eller visad hastighet på mätaren.
Jag tror inte det, han hade fått denna infon och han hade kollat upp det internt efter mitt ifrågasättande. Jag kan tänka mig att det har viss påverkan, frågan är hur mycket, det har isåfall med vikt och motstånd att göra inte omkrets. Kanske blir räckviddsberäkningen 7% fel också?
Kan man troligen leva med antar jag
Gäller att man inte kör med för lite luft i däcken då eller för litet mönsterdjup. Får byta däck varje år med andra ord. :lol: :lol: :lol:
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
JLT
Inlägg: 6
Blev medlem: 01 sep 2021 20:50

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av JLT »

Det finns några Ioniq5 för leverans före jul 2021 !!!
Jo, ni läste bra (ni behöver inte vänta juni 2022, kanske ;). 72kw, Utrustningnivå Advanced, olika färger. Hör av dig till din Hyndai återsäljare.
De fick några stycken per återsäljare. Själv var jag i kontakt med Patrick Hansen på Bilcentrum Mariestad. Väldig proffsig. Lycka till. Jean-Luc
icreate
elbilist
Inlägg: 237
Blev medlem: 03 apr 2016 15:58

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av icreate »

mati skrev:
Och jag har slutat tjata på säljaren. Han har lovat mig flera gånger att han skulle kolla status på min bil och sedan återkomma. Han har aldrig gjort det...
Vi kanske ska utlysa en tävling om Sveriges Lataste Bilförsäljare?
Jag frågade min åf en fredag vid lunch om han hade fått något leveransdatum för min bil. Han sa att han var tvungen att ringa Hyundai Sverige och kolla med dem, och kunde sedan återkomma till mig.
- Jag ringer dig nästa vecka. Men det blir inte på måndag för då har vi fullt sjå med att bara överleva (ha-ha), sa han.
Efter en vecka hade han fortfarande inte hört av sig..!

Bilförsäljare är ett utdöende yrke. Man köper ju allt annat på nätet. Kanske borde de lägga manken till för att jag ska känna att de tillför något i inköpsprocessen.
Det finns självklart andra bilförsäljare som gör det.

Hur som helst så kopplar jag inte ihop säljarens beteende med bilen.
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

mati skrev:
Och jag har slutat tjata på säljaren. Han har lovat mig flera gånger att han skulle kolla status på min bil och sedan återkomma. Han har aldrig gjort det. Jag har varit där personligen ett antal gånger och bett om att få veta mer. Jag fick bara extremt luddiga svar. Det är nästan så att min bil aldrig har beställts på riktigt och de vill inte erkänna det. Det är ungefär så jag känner. Har aldrig varit med om något liknande. Som sagt, har jag inte fått något svar om senast en månad så får det vara. Det är inte bra att börja ett bilinnehav på det här viset. Suget är helt bortblåst. Jag vill inte ha en bil som redan nu är förknippad med en massa negativa känslor och dåliga vibbar. Chansen att jag plockar ut den är ganska liten faktiskt.
Den där försäljaren verkar inte bry sig ett skit om sina kunder. Jag hade lagt en sur välskriven recension på Google efter att affären är avslutad (eller avbruten). :lol:
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Jakethesnake
Inlägg: 16
Blev medlem: 09 sep 2020 17:31

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Jakethesnake »

HI5 skrev:
Hej!
Min digital lead-green beräknas anlända v.43.
Om någon som har tillgång till bilen och en 32A typ2-kabel skulle kunna prova att ladda på 1-fas-laddare 32A (dvs någonstans på stan') för att se om ombordladdaren kan hantera >16A/3,7 kw, skulle jag vara mycket tacksam! Oklart idag tycker jag. Har sett folk i forum som tror att den kan ta emot mer än 16A enfas men inte sett bevis. Vill veta innan jag köper typ2-kabel som ska ligga i bilen.

En sak till. I instruktionsboken verkar den medföljande shuko-laddaren vara inställbar mellan 6-12A. Det är ju guld isf. Kan det bekräftas?

Kan bekräfta att medföljande schuko-laddkabel till RWD advanced är ställbar mellan 6-12 ampere. Har testat 12 amp i CEE/schuko-adapter och får ca 2,7 kW.

Har även en 32a enfaskabel som jag tänkte prova i 22kw-stolpe vid tillfälle.

Haft bilen i en vecka nu och är extremt nöjd för övrigt.
DrDR
elbilist
Inlägg: 194
Blev medlem: 20 aug 2021 10:12

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DrDR »

icreate skrev:
mati skrev:
Och jag har slutat tjata på säljaren. Han har lovat mig flera gånger att han skulle kolla status på min bil och sedan återkomma. Han har aldrig gjort det...
Vi kanske ska utlysa en tävling om Sveriges Lataste Bilförsäljare?
Jag frågade min åf en fredag vid lunch om han hade fått något leveransdatum för min bil. Han sa att han var tvungen att ringa Hyundai Sverige och kolla med dem, och kunde sedan återkomma till mig.
- Jag ringer dig nästa vecka. Men det blir inte på måndag för då har vi fullt sjå med att bara överleva (ha-ha), sa han.
Efter en vecka hade han fortfarande inte hört av sig..!

Bilförsäljare är ett utdöende yrke. Man köper ju allt annat på nätet. Kanske borde de lägga manken till för att jag ska känna att de tillför något i inköpsprocessen.
Det finns självklart andra bilförsäljare som gör det.

Hur som helst så kopplar jag inte ihop säljarens beteende med bilen.
Håller med. Har varit och kollat/provkört 4 elbilar senaste året (Mustang, ID4, Enyaq, Ioniq5). Flera (VW, Skoda) har verkat helt ointresserade att sälja, dåligt pålästa, VW: "Jaha, har ni bokat provkörning?". De ska återkomma när man har frågor. Ingen har återkommit, jag har fått maila/ringa dem själva. Ibland svarar de på mail, ibland inte. Hade även frågat om provkörning på ID3 via hemsidan. Säljaren ringde men jag kunde inte svara. Han har inte försökt ringa mig en enda gång sen dess.

Kan inte säga att Hyundai ÅF är sämre eller bättre än någon annan. Han har iaf svarat på mail hyfsat ofta. Känns som att de säljer bilarna utan att anstränga sig och då gör de inte det heller. Ungefär som mäklare som knappt behöver göra något för att sälja bostäder.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
jurand
elbilist
Inlägg: 92
Blev medlem: 12 aug 2021 11:03

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av jurand »

DrDR skrev:
icreate skrev:
mati skrev:
Och jag har slutat tjata på säljaren. Han har lovat mig flera gånger att han skulle kolla status på min bil och sedan återkomma. Han har aldrig gjort det...
Vi kanske ska utlysa en tävling om Sveriges Lataste Bilförsäljare?
Jag frågade min åf en fredag vid lunch om han hade fått något leveransdatum för min bil. Han sa att han var tvungen att ringa Hyundai Sverige och kolla med dem, och kunde sedan återkomma till mig.
- Jag ringer dig nästa vecka. Men det blir inte på måndag för då har vi fullt sjå med att bara överleva (ha-ha), sa han.
Efter en vecka hade han fortfarande inte hört av sig..!

Bilförsäljare är ett utdöende yrke. Man köper ju allt annat på nätet. Kanske borde de lägga manken till för att jag ska känna att de tillför något i inköpsprocessen.
Det finns självklart andra bilförsäljare som gör det.

Hur som helst så kopplar jag inte ihop säljarens beteende med bilen.
Håller med. Har varit och kollat/provkört 4 elbilar senaste året (Mustang, ID4, Enyaq, Ioniq5). Flera (VW, Skoda) har verkat helt ointresserade att sälja, dåligt pålästa, VW: "Jaha, har ni bokat provkörning?". De ska återkomma när man har frågor. Ingen har återkommit, jag har fått maila/ringa dem själva. Ibland svarar de på mail, ibland inte. Hade även frågat om provkörning på ID3 via hemsidan. Säljaren ringde men jag kunde inte svara. Han har inte försökt ringa mig en enda gång sen dess.

Kan inte säga att Hyundai ÅF är sämre eller bättre än någon annan. Han har iaf svarat på mail hyfsat ofta. Känns som att de säljer bilarna utan att anstränga sig och då gör de inte det heller. Ungefär som mäklare som knappt behöver göra något för att sälja bostäder.

Jämfört med många ÅF idag kan jag inte säga annat än bra saker om Eklunds bil i Göteborg, säljaren skötte sig väldigt bra och försökte reda upp felen som kom från General agenten på ett bra sätt samt var trevlig och visade bra engagemang. Vissa ÅF jag har haft att göra med genom åren eller nu med elbilar är ju ren katastrof. Men vette fan om Tesla eller Polestar mycket bättre IMO. Tesla skickade mig offerten ämnade åt någon annan utan att ens fråga vad jag ville ha.
Polestar "säljaren" pratade ivrigt om hur Polestar 2 är byggd på en ren Elbilsplattform där de använt mittentunneln för batterier och när jag försökte boka en längre provkörning så var det som att prata med en gäng lyktstolpar en sen fredagskväll, både i salongen och via deras kundstjänst. Sen visade det sig gå bra om man bokar en provkörning där de kommer hem till en med bilen men då hade jag redan nappat på en Ioniq så det blev en sådan, vilket visade sig vara att grymt bra val trots allt, Lite väl bred är den när man ska parkera i stan kan jag väl tycka dock....
Hyundai Ioniq 5 1st Edition RWD
Cyber Grey
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Tessi19 »

JLT skrev:
Det finns några Ioniq5 för leverans före jul 2021 !!!
Jo, ni läste bra (ni behöver inte vänta juni 2022, kanske ;). 72kw, Utrustningnivå Advanced, olika färger. Hör av dig till din Hyndai återsäljare.
De fick några stycken per återsäljare. Själv var jag i kontakt med Patrick Hansen på Bilcentrum Mariestad. Väldig proffsig. Lycka till. Jean-Luc
På tal om bra ÅF håller jag helt med om bra service och personal villig att hjälpa och leta efter svar om det inte finns. I maj fanns lite kunskap om Ioniq5 hos de men de satt sig in i produkten som de ska sälja och är uppdaterade nu!
Tre säljare mer trevlig bemötande som dessutom hjälper varandra!
Bilcentrum Mariestad far ros!
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

DanneLKPG skrev:
mati skrev:
Och jag har slutat tjata på säljaren. Han har lovat mig flera gånger att han skulle kolla status på min bil och sedan återkomma. Han har aldrig gjort det. Jag har varit där personligen ett antal gånger och bett om att få veta mer. Jag fick bara extremt luddiga svar. Det är nästan så att min bil aldrig har beställts på riktigt och de vill inte erkänna det. Det är ungefär så jag känner. Har aldrig varit med om något liknande. Som sagt, har jag inte fått något svar om senast en månad så får det vara. Det är inte bra att börja ett bilinnehav på det här viset. Suget är helt bortblåst. Jag vill inte ha en bil som redan nu är förknippad med en massa negativa känslor och dåliga vibbar. Chansen att jag plockar ut den är ganska liten faktiskt.
Den där försäljaren verkar inte bry sig ett skit om sina kunder. Jag hade lagt en sur välskriven recension på Google efter att affären är avslutad (eller avbruten). :lol:
Jepp. Det kan du utgå ifrån att jag kommer göra.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jakethesnake
Inlägg: 16
Blev medlem: 09 sep 2020 17:31

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Jakethesnake »

Klintan skrev:
martinot skrev:
Klintan skrev:
mati skrev:
Klintan skrev:
Jag har fått VIN av säljaren, fick det när bilen var under produktion.
Också spännande att du har fått VIN och jag har inte ens ett produktionsdatum. Beställde du inte efter mig? Det är ju fan samma åf och exakt samma bil. Jag fattar verkligen ingenting. Vad gör jag för fel?
Lite vin till säljaren? :-) Jag lyckades ju få en avbeställd FE, så det är bara slumpen som varit taskig mot dig, min färg som råkade komma i produktion före din. Fick VIN när jag mailade och kollade status.
Skickas inte VIN (alltså inte drycken :) ) och andra detaljer ut automatiskt till beställaren? Måste man manuellt be om de?
Nej, här är det säljaren som loggar in i en portal och ser status på sina beställningar. Ingen direktkommunikation från Hyundai till slutkund förutom reklammail.
Apropå VIN. Jag registrerade mig på chargemyhyundai någon vecka innan jag hämtade ut bilen och fick billig IONITY-laddning direkt. Antar att man kan göra det så fort man får VIN-numret.
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

Jakethesnake skrev:
Apropå VIN. Jag registrerade mig på chargemyhyundai någon vecka innan jag hämtade ut bilen och fick billig IONITY-laddning direkt. Antar att man kan göra det så fort man får VIN-numret.
Antar att ett år börjar ticka från när man registrerar. Så för min del kommer jag vänta med att registrera tills några dagar innan jag vet att jag ska använda IONITY. Senast var väl sista mars att registrera. :)
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Jakethesnake
Inlägg: 16
Blev medlem: 09 sep 2020 17:31

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Jakethesnake »

DanneLKPG skrev:
Jakethesnake skrev:
Apropå VIN. Jag registrerade mig på chargemyhyundai någon vecka innan jag hämtade ut bilen och fick billig IONITY-laddning direkt. Antar att man kan göra det så fort man får VIN-numret.
Antar att ett år börjar ticka från när man registrerar. Så för min del kommer jag vänta med att registrera tills några dagar innan jag vet att jag ska använda IONITY. Senast var väl sista mars att registrera. :)
Ja så är det givetvis. Jag hade behov av billig laddning på långresa med min gamla Ioniq. Smärtsamt långsam laddning i jämförelse med I5, men var nästan ensam på varenda Ionity-station. Skönt med lågsäsong igen!
HI5
elbilist
Inlägg: 27
Blev medlem: 13 sep 2021 09:23

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av HI5 »

Jakethesnake skrev:
HI5 skrev:
Hej!
Min digital lead-green beräknas anlända v.43.
Om någon som har tillgång till bilen och en 32A typ2-kabel skulle kunna prova att ladda på 1-fas-laddare 32A (dvs någonstans på stan') för att se om ombordladdaren kan hantera >16A/3,7 kw, skulle jag vara mycket tacksam! Oklart idag tycker jag. Har sett folk i forum som tror att den kan ta emot mer än 16A enfas men inte sett bevis. Vill veta innan jag köper typ2-kabel som ska ligga i bilen.

En sak till. I instruktionsboken verkar den medföljande shuko-laddaren vara inställbar mellan 6-12A. Det är ju guld isf. Kan det bekräftas?

Kan bekräfta att medföljande schuko-laddkabel till RWD advanced är ställbar mellan 6-12 ampere. Har testat 12 amp i CEE/schuko-adapter och får ca 2,7 kW.

Har även en 32a enfaskabel som jag tänkte prova i 22kw-stolpe vid tillfälle.

Haft bilen i en vecka nu och är extremt nöjd för övrigt.
Super! Då känns det inte lika stressigt med laddbox. Kommer klara mig med ”sladden” tillfälligt.

Kolla och återkom gärna! Man vill ju kunna optimera laddningen vid varje unik situation :P
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

HI5 skrev:

Kolla och återkom gärna! Man vill ju kunna optimera laddningen vid varje unik situation :P
Vill du optimera laddningen så småningom så kan jag rekommendera följande:

1 st 3-fas Typ2-box (11kW räcker) där du normalt laddar hemma över natten.
1 st 3-fas mobil EVSE att ha liggandes i frunken på elbilen för att ladda på övriga ställen som destinationsladdning.
1 st 3-fas Typ2-Typ2-kabel att alltid ha liggandes i frunken på bilen för samma sak som mobil EVSE, men för andra Typ2-platser utanför hemmet.

Bra att också ha i frunken:

1 st förlängningskabel på 20-25 meter (gärna 2,5 mm2)
Lite blandade adaptrar som det kan finnas behov för.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

jurand skrev:
Vissa ÅF jag har haft att göra med genom åren eller nu med elbilar är ju ren katastrof. Men vette fan om Tesla eller Polestar mycket bättre IMO. Tesla skickade mig offerten ämnade åt någon annan utan att ens fråga vad jag ville ha.
Synd att du fick fel offert mailat till dig. Var det M3 eller MY du var intresserad av?

(Har alltid fått bra och kunnig hjälp av Tesla "advisors", inför bägge mina Teslor jag köpt.)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Chilla
elbilist
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 aug 2021 13:19

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Chilla »

martinot skrev:
HI5 skrev:

Kolla och återkom gärna! Man vill ju kunna optimera laddningen vid varje unik situation :P
Vill du optimera laddningen så småningom så kan jag rekommendera följande:

1 st 3-fas Typ2-box (11kW räcker) där du normalt laddar hemma över natten.
1 st 3-fas mobil EVSE att ha liggandes i frunken på elbilen för att ladda på övriga ställen som destinationsladdning.
1 st 3-fas Typ2-Typ2-kabel att alltid ha liggandes i frunken på bilen för samma sak som mobil EVSE, men för andra Typ2-platser utanför hemmet.

Bra att också ha i frunken:

1 st förlängningskabel på 20-25 meter (gärna 2,5 mm2)
Lite blandade adaptrar som det kan finnas behov för.
Har beställt en sådan här bil men lär inte se den förrän nästa år. Detta blir vår första elbil och naiv som man är så trodde man ju att den kom med allt man behövde för att kunna ladda den i alla tänkbara situationer.
Hur många sladdar behöver jag egentligen och vad betyder t.ex. "EVSE"? Skillnaden på Typ-1 och typ-2 kan jag åtminstone :)
Känns som hela bagaget kommer att tas upp av olika sladdar och adaptrar. Finns det någon fin web resurs för en elbils n00b där allt sånt här förklaras på lättförståeligt sätt?

Vänligen,
Magnus
Skriv svar