Röd (eller grå) Model Y nära Halmstad

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TeslaRoq
Teslaägare
Inlägg: 79
Blev medlem: 23 apr 2021 21:07
Ort: Stockholm

Röd (eller grå) Model Y nära Halmstad

Inlägg av TeslaRoq »

Hejsan!

Mina föräldrar är otroligt nära att beställa sig en Model Y och det kvarstår väl bara val av färg tror jag.

De var uppe i Göteborg för en provkörning och trodde då att det skulle vara grå som blir bäst (kanske för jag valt det på min och de blivit lite lite påverkade i hela denna process med både färg och inte minst val av märke). I hallen stod visst också en röd vilket de inte tänkte vidare på just då men nu har de tänkt att det kanske skulle vara skoj med en röd istället för grå.

Min fråga är om det finns någon vänlig själ inom ett rimligt avstånd från Halmstad som kan visa upp sin antingen röda eller grå Model Y. Går ju givetvis med en röd 3a också om någon skulle sådan ägare skulle läsa här bara så de kan avgöra om färgen är något som passar dem.
Tesla Model 3 LR (614), 2021, Midnight Silver (såld)
Inväntar nästa möjlighet!
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Röd (eller grå) Model Y nära Halmstad

Inlägg av bonath »

Jag har en röd 3a, bor på Vallås.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Röd (eller grå) Model Y nära Halmstad

Inlägg av SwedishAdvocate »

TeslaRoq skrev:
.../ Mina föräldrar är otroligt nära att beställa sig en Model Y och det kvarstår väl bara val av färg tror jag. /...
Dubbelkollade bland dina inlägg, och enligt dig själv i en annan tråd så var ju en av dina föräldrar 'en aning' "känslostyrd"... ;)

Teslas röda färg lär ju ha betydligt bättre synlighet än deras gråa ute i trafiken oavsett väder och siktförhållanden. Kan således kanske t.ex. minska risken för påkörning bakifrån ifall olyckan skulle vara framme...

Kanske är det en faktor som kan hjälpa dina föräldrar att välja färg... ;)

Vet inte riktigt hur det gick till när mina valde, men när de beställde en av de första M3LRAWD som kom till Sverige så blev det en grå...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 2 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Röd (eller grå) Model Y nära Halmstad

Inlägg av Dexter86 »

bonath skrev:
Jag har en röd 3a, bor på Vallås.
Pm strax!
Användarvisningsbild
TeslaRoq
Teslaägare
Inlägg: 79
Blev medlem: 23 apr 2021 21:07
Ort: Stockholm

Re: Röd (eller grå) Model Y nära Halmstad

Inlägg av TeslaRoq »

SwedishAdvocate skrev:
TeslaRoq skrev:
.../ Mina föräldrar är otroligt nära att beställa sig en Model Y och det kvarstår väl bara val av färg tror jag. /...
Dubbelkollade bland dina inlägg, och enligt dig själv i en annan tråd så var ju en av dina föräldrar 'en aning' "känslostyrd"... ;)

Teslas röda färg lär ju ha betydligt bättre synlighet än deras gråa ute i trafiken oavsett väder och siktförhållanden. Kan således kanske t.ex. minska risken för påkörning bakifrån ifall olyckan skulle vara framme...

Kanske är det en faktor som kan hjälpa dina föräldrar att välja färg... ;)

Vet inte riktigt hur det gick till när mina valde, men när de beställde en av de första M3LRAWD som kom till Sverige så blev det en grå...
Haha bra du håller koll och du har helt rätt! Det är mamma som i detta faller är mest styrd mot röd.

Bra rationell tanke med färgen och säkerhet också.

Hur menar du med dina föräldrar. Att de är nöjda med grå eller att de kanske skulle valt lite roligare?
Tesla Model 3 LR (614), 2021, Midnight Silver (såld)
Inväntar nästa möjlighet!
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Röd (eller grå) Model Y nära Halmstad

Inlägg av SwedishAdvocate »

TeslaRoq skrev:
SwedishAdvocate skrev:
.../ Vet inte riktigt hur det gick till när mina [föräldrar] valde, men när de beställde en av de första M3LRAWD som kom till Sverige så blev det en grå...
.../ Hur menar du med dina föräldrar. Att de är nöjda med grå eller att de kanske skulle valt lite roligare?
Gissar att det var ungefär så här: Morsan brydde sig inte över huvud taget. Hon var vid den här tidpunkten inte så intresserad. Och av olika orsaker tyckte farsan att den gråa var bäst. Är väl antagligen den färgen i Teslas palett som döljer smuts bäst... Och av samma anledning gick väl vit och svart bort. Blå var de nog inte intresserade av. Och i början av 80-talet hade han en ny röd större Citroën kombi – en bil som strax senare blev ökänd för sitt dåliga rostskydd... Så det kanske var en bidragande orsak till varför det inte blev rött... ;)

Men ja... Som jag uppfattar det så är farsan nöjd med sitt färgval.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
TeslaRoq
Teslaägare
Inlägg: 79
Blev medlem: 23 apr 2021 21:07
Ort: Stockholm

Re: Röd (eller grå) Model Y nära Halmstad

Inlägg av TeslaRoq »

SwedishAdvocate skrev:
TeslaRoq skrev:
SwedishAdvocate skrev:
.../ Vet inte riktigt hur det gick till när mina [föräldrar] valde, men när de beställde en av de första M3LRAWD som kom till Sverige så blev det en grå...
.../ Hur menar du med dina föräldrar. Att de är nöjda med grå eller att de kanske skulle valt lite roligare?
Gissar att det var ungefär så här: Morsan brydde sig inte över huvud taget. Hon var vid den här tidpunkten inte så intresserad. Och av olika orsaker tyckte farsan att den gråa var bäst. Är väl antagligen den färgen i Teslas palett som döljer smuts bäst... Och av samma anledning gick väl vit och svart bort. Blå var de nog inte intresserade av. Och i början av 80-talet hade han en ny röd större Citroën kombi – en bil som strax senare blev ökänd för sitt dåliga rostskydd... Så det kanske var en bidragande orsak till varför det inte blev rött... ;)

Men ja... Som jag uppfattar det så är farsan nöjd med sitt färgval.
Haha förstår! Ja jag är kalasnöjd med min grå så det blir de säkert också. Vi får se här om de kommer kunna åka och besöka bonath här i veckan och ta slutligt beslut.
Tesla Model 3 LR (614), 2021, Midnight Silver (såld)
Inväntar nästa möjlighet!
Användarvisningsbild
dbar
Teslaägare
Inlägg: 300
Blev medlem: 12 sep 2018 13:42

Re: Röd (eller grå) Model Y nära Halmstad

Inlägg av dbar »

Kommer stå en grå MY på Slottsmöllan utanför arsofortet/skejthallen fr.o.m imorgon och under nästa vecka under kontorstid.

Till helgen står den i söndrum, bredvid en vit Model3.

Har jag bara tid bjuder jag på en kopp kaffe, sånt fjäsk brukar föräldrar gilla :D
Model 3 LR +FSD+AccBoost, Pearl White, svart premiumklädsel, 18" Aero-fälgar
Model Y LR +FSD, Grå med matt PPF, svart premiumklädsel, 21" custom made fälgar
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Röd (eller grå) Model Y nära Halmstad

Inlägg av bonath »

Kan tillägga, inga problem alls på två år 3500 mil. (en ny baklampa, kondens)
Inget lacksläpp eller andra lackproblem.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
TeslaRoq
Teslaägare
Inlägg: 79
Blev medlem: 23 apr 2021 21:07
Ort: Stockholm

Re: Röd (eller grå) Model Y nära Halmstad

Inlägg av TeslaRoq »

bonath skrev:
Kan tillägga, inga problem alls på två år 3500 mil. (en ny baklampa, kondens)
Inget lacksläpp eller andra lackproblem.
Tackar stort för du visade upp din fina trea! Mamma var väldigt tacksam och känner sig om möjligt ännu mer säker i sitt val av färg nu, alltså en röd!

Vill inte råka röja din reg-skylt men låt oss säga att "hon" var väldigt fin på bilderna jag fick se med ;)
Tesla Model 3 LR (614), 2021, Midnight Silver (såld)
Inväntar nästa möjlighet!
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Röd (eller grå) Model Y nära Halmstad

Inlägg av bonath »

TeslaRoq skrev:
bonath skrev:
Kan tillägga, inga problem alls på två år 3500 mil. (en ny baklampa, kondens)
Inget lacksläpp eller andra lackproblem.
Tackar stort för du visade upp din fina trea! Mamma var väldigt tacksam och känner sig om möjligt ännu mer säker i sitt val av färg nu, alltså en röd!

Vill inte råka röja din reg-skylt men låt oss säga att "hon" var väldigt fin på bilderna jag fick se med ;)

No problem, fick tvättat bilen också.
Blir det vit inredning med???
Bjuder på en egen bild...
#teamred
Restor_1.jpeg
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
TeslaRoq
Teslaägare
Inlägg: 79
Blev medlem: 23 apr 2021 21:07
Ort: Stockholm

Re: Röd (eller grå) Model Y nära Halmstad

Inlägg av TeslaRoq »

bonath skrev:
TeslaRoq skrev:
bonath skrev:
Kan tillägga, inga problem alls på två år 3500 mil. (en ny baklampa, kondens)
Inget lacksläpp eller andra lackproblem.
Tackar stort för du visade upp din fina trea! Mamma var väldigt tacksam och känner sig om möjligt ännu mer säker i sitt val av färg nu, alltså en röd!

Vill inte råka röja din reg-skylt men låt oss säga att "hon" var väldigt fin på bilderna jag fick se med ;)

No problem, fick tvättat bilen också.
Blir det vit inredning med???
Bjuder på en egen bild...
#teamred
Restor_1.jpeg
Inredningen lutar nog mot svart ändå tror jag. Men kanske kom de på andra tankar efter att ha sett din? De har inte sagt något än och jag tar tillräckligt med arbetstid till att sitta hänga här från och till under dagen hehe. Ska höra med dem sen.

Av bilden att döma har du behandlat lacken. Det har jag också gjort men här i Stockholm. Har du tips på ställe som kan göra en keramisk?
Tesla Model 3 LR (614), 2021, Midnight Silver (såld)
Inväntar nästa möjlighet!
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Röd (eller grå) Model Y nära Halmstad

Inlägg av bonath »

TeslaRoq skrev:
Inredningen lutar nog mot svart ändå tror jag. Men kanske kom de på andra tankar efter att ha sett din? De har inte sagt något än och jag tar tillräckligt med arbetstid till att sitta hänga här från och till under dagen hehe. Ska höra med dem sen.

Av bilden att döma har du behandlat lacken. Det har jag också gjort men här i Stockholm. Har du tips på ställe som kan göra en keramisk?

Jag gjorde min här.
http://restorfxhalmstad.se/
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
jayckbswe
Inlägg: 27
Blev medlem: 09 aug 2021 19:51

Re: Röd (eller grå) Model Y nära Halmstad

Inlägg av jayckbswe »

Har vit/vit/svart MY - jag är i Falkenberg
Skriv svar