Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

The Great Disruption

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Re: The Great Disruption

Inläggav Teslaägare MWall » 15 sep 2021 07:14

Jordad skrev:
Jerka skrev:Det var ingen som köpte platt-TV i början heller. Bilden ansågs underlägsen och lite större apparater kostade uppemot 100 000. Några år senare när de kom ner i pris blev dock tjock-TV-apparaterna osäljbara. Inte för att de var totalt överlägsna utan för att de var lite bättre, mycket snyggare och lika billiga.

Jag tror det kommer vara samma med elbilar. När de når prisparitet inköpsmässigt och är billigare att köra, då kommer det gå fort.

Ja Seba och hans kollegors analys är att elbilar kommer bli billigare att tillverka än fossilbilar och det kommer vara det som orsakar majoriteten av övergången. Med tanke på hur få komponenter en elbil bygger på och hur enkla de komponeterna är att masstillverka har de troligen rätt.

Att robotaxis kommer ta över om det blir en avsevärt billigare och fortfarande lika flexibel lösning som eget bilägande har Seba och kolleger antagligen rätt i med. Men det man bör tänka på är att bilproduktionen inte kommer minska i samma utsträckning som antalet bilar. Robotaxis kommer stå för fler resor än dagens bilflotta och de kommer ha en livslängd på endast några år. De behöver därför ersättas oftare. Att Tesla siktar på 20-25 miljoner per år 2030 är nog i underkant om de lyckas med robotaxis.


Fast det krävs mer än att de är billigare. I Norge är de redan, konstruerat genom skatt/bidrag, billigare. Trots det har ca hälften av alla nya bilar som säljs en förbränningsmotor. Och visst har det gått fort i Norge det har det men nog är det mer en linjär utveckling än en exponentiell? Finns ju en begränsande faktor i produktionskapaciteten också. Är ju inte så att tillgången helt plötsligt blir obegränsad.

Robotaxis är en miljökatastrof om det där slår in. Slit och släng och åka runt i bilar istället för långt effektivare (på alla sätt, tidsmässigt, utrymmesmässigt, miljömässigt, prismässigt) publika transporter är rejält bakvänt. Visst, i de flesta amerikanska städer är hans spaning inte helt off eftersom de saknar publika transporter och det mesta kräver egen bil även om man bor i en stad. Min kusin är ihop med en man från Denver. När hon var på besök promenerade hon hem från mataffären med kassarna. Folk stirrade på henne och undrade vad hon höll på med. Där åker man bil. Punkt slut.

I Sverige och svenska städer har vi inte alls den kulturen (ja hela Europa och i många utomeuropeiska storstäder också). Vi har inte plats i våra städer för en massa robotaxis som snurrar runt hela dagarna. Ändå har vi relativt stora utrymmen jämfört med många andra länders städer.

Rent krasst behöver många redan idag inte en egen bil för att handla, ta sig till jobbet och såna saker om du bor i en större svensk stad. Många verkar dock ändå tycka det är värt kostnaden. Är så mycket annat som bilen används till. Några har kanske valt bort egen bil och nyttjar bilpooler som Sunfleet men det har inte blivit nån succé direkt heller. Såg på wikipedia att de hade 1400 bilar 2018. Det är typ ingenting jämfört med antalet privatägda bilar. Vi vill ha bilen tillgänglig. Vi skjutsar barn, husdjur, golfklubbor, cyklar och annat med dem som också ställer krav på vilken bil man kan ta. Ska det vara speciella robotaxis som har monterade barnsitsar? Speciella hundbilar? Bara bilar med plats för fyra golfbagar? Ska alla ha dragkrok? Att bara skjutsa en person från hemmet till jobbet eller från krogen till hemmet är ju kanske trevligt men det ersätter inte bilbehovet egentligen.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
 
Inlägg: 3047
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: The Great Disruption

Inläggav Jerka » 15 sep 2021 08:24

Det är sant att inte bara priset spelar in. Laddinfrastrukturen är eftersatt hos alla utom Tesla. Det finns också fortfarande för få olika bilmodeller. Den som vill ha en kombi, minibuss, cabriolet, coupé eller pickup har fortfarande få eller inga alternativ att välja på. Mindre bilar och SUV:ar börjar det däremot bli gott om, liksom stora lyxiga sedaner.

Robottaxibilar tror jag kan vara en del i ett framtida samhälle. De kan säkert ersätta många glest trafikerade busslinjer och andrabilar i villaförorter. Däremot kan de förstås inte konkurrera med tunnelbana och pendeltåg i större städer, och säkert heller inte med privatägda bilar på landsbygden. På många håll i USA där nästan all transport sker med bil kan det nog däremot vara en större disruption på gång.
Jerka
 
Inlägg: 806
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: The Great Disruption

Inläggav flipmac » 15 sep 2021 09:21

MWall skrev:
Jordad skrev:
Jerka skrev:Det var ingen som köpte platt-TV i början heller. Bilden ansågs underlägsen och lite större apparater kostade uppemot 100 000. Några år senare när de kom ner i pris blev dock tjock-TV-apparaterna osäljbara. Inte för att de var totalt överlägsna utan för att de var lite bättre, mycket snyggare och lika billiga.

Jag tror det kommer vara samma med elbilar. När de når prisparitet inköpsmässigt och är billigare att köra, då kommer det gå fort.

Ja Seba och hans kollegors analys är att elbilar kommer bli billigare att tillverka än fossilbilar och det kommer vara det som orsakar majoriteten av övergången. Med tanke på hur få komponenter en elbil bygger på och hur enkla de komponeterna är att masstillverka har de troligen rätt.

Att robotaxis kommer ta över om det blir en avsevärt billigare och fortfarande lika flexibel lösning som eget bilägande har Seba och kolleger antagligen rätt i med. Men det man bör tänka på är att bilproduktionen inte kommer minska i samma utsträckning som antalet bilar. Robotaxis kommer stå för fler resor än dagens bilflotta och de kommer ha en livslängd på endast några år. De behöver därför ersättas oftare. Att Tesla siktar på 20-25 miljoner per år 2030 är nog i underkant om de lyckas med robotaxis.


Fast det krävs mer än att de är billigare. I Norge är de redan, konstruerat genom skatt/bidrag, billigare. Trots det har ca hälften av alla nya bilar som säljs en förbränningsmotor. Och visst har det gått fort i Norge det har det men nog är det mer en linjär utveckling än en exponentiell? Finns ju en begränsande faktor i produktionskapaciteten också. Är ju inte så att tillgången helt plötsligt blir obegränsad.

Robotaxis är en miljökatastrof om det där slår in. Slit och släng och åka runt i bilar istället för långt effektivare (på alla sätt, tidsmässigt, utrymmesmässigt, miljömässigt, prismässigt) publika transporter är rejält bakvänt. Visst, i de flesta amerikanska städer är hans spaning inte helt off eftersom de saknar publika transporter och det mesta kräver egen bil även om man bor i en stad. Min kusin är ihop med en man från Denver. När hon var på besök promenerade hon hem från mataffären med kassarna. Folk stirrade på henne och undrade vad hon höll på med. Där åker man bil. Punkt slut.

I Sverige och svenska städer har vi inte alls den kulturen (ja hela Europa och i många utomeuropeiska storstäder också). Vi har inte plats i våra städer för en massa robotaxis som snurrar runt hela dagarna. Ändå har vi relativt stora utrymmen jämfört med många andra länders städer.

Rent krasst behöver många redan idag inte en egen bil för att handla, ta sig till jobbet och såna saker om du bor i en större svensk stad. Många verkar dock ändå tycka det är värt kostnaden. Är så mycket annat som bilen används till. Några har kanske valt bort egen bil och nyttjar bilpooler som Sunfleet men det har inte blivit nån succé direkt heller. Såg på wikipedia att de hade 1400 bilar 2018. Det är typ ingenting jämfört med antalet privatägda bilar. Vi vill ha bilen tillgänglig. Vi skjutsar barn, husdjur, golfklubbor, cyklar och annat med dem som också ställer krav på vilken bil man kan ta. Ska det vara speciella robotaxis som har monterade barnsitsar? Speciella hundbilar? Bara bilar med plats för fyra golfbagar? Ska alla ha dragkrok? Att bara skjutsa en person från hemmet till jobbet eller från krogen till hemmet är ju kanske trevligt men det ersätter inte bilbehovet egentligen.


Många bra poänger du kommer med.
När det gäller linjär utveckling i Norge så tänker jag att kraftig subventionerna inte ensamt klarar av att skapa en exponentiell utveckling. Norge ligger på så vis "före" i tiden. Det vi nu ser börja hända i andra länder kan däremot vara början av en s-kurva då det primärt inte är subventionerna som orsakar det förändrade beteendet. Även om det kan vara en av flera bidragande orsaker.
flipmac
 
Inlägg: 90
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: The Great Disruption

Inläggav Teslaägare Jordad » 15 sep 2021 10:47

MWall skrev:Robotaxis är en miljökatastrof om det där slår in. Slit och släng och åka runt i bilar istället för långt effektivare (på alla sätt, tidsmässigt, utrymmesmässigt, miljömässigt, prismässigt) publika transporter är rejält bakvänt.

Det här är helt fel. Vi har inte en chans att klara klimatmål utan robotaxis. Om vi bara ska ersätta alla fossilbilar med elbilar så kommer det ta alldeles för lång tid. Det finns för många bilar idag och produktionskapaciteten räcker inte inom överskådlig tid. Enda chansen vi har är att antingen ersätta 5-10 bilar med en enda robotaxi eller att vi slutar att åka bil i samma utsträckning. Det finns inga andra alternativ.

Kollektivtrafik är inte nödvändigtvis mer effektivt än robotaxis. Om Tesla blir operatör av ett robotaxinätverk så kommer de ha goda incitament att använda så lite resurser som möjligt och att leverera en mängd olika fordon där man även samåker med andra för att effektivisera utnyttjande och maximera vinst.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
 
Inlägg: 1173
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: The Great Disruption

Inläggav elbilist Maw » 15 sep 2021 11:24

Jordad skrev:
MWall skrev:Robotaxis är en miljökatastrof om det där slår in. Slit och släng och åka runt i bilar istället för långt effektivare (på alla sätt, tidsmässigt, utrymmesmässigt, miljömässigt, prismässigt) publika transporter är rejält bakvänt.

Det här är helt fel. Vi har inte en chans att klara klimatmål utan robotaxis. Om vi bara ska ersätta alla fossilbilar med elbilar så kommer det ta alldeles för lång tid. Det finns för många bilar idag och produktionskapaciteten räcker inte inom överskådlig tid. Enda chansen vi har är att antingen ersätta 5-10 bilar med en enda robotaxi eller att vi slutar att åka bil i samma utsträckning. Det finns inga andra alternativ.

Kollektivtrafik är inte nödvändigtvis mer effektivt än robotaxis. Om Tesla blir operatör av ett robotaxinätverk så kommer de ha goda incitament att använda så lite resurser som möjligt och att leverera en mängd olika fordon där man även samåker med andra för att effektivisera utnyttjande och maximera vinst.


Jag har svårt att se att robotaxis skulla ta över den individuella biltrafiken. Möjligtvis kan robotaxi ta över en del av den vanliga taxiverksamheten och möjligtvis nuvarande bilpooler.

Varför skulle jag vilja dela bil med en massa andra, okända människor bara för att bilen blir självkörande? Jag vill ha min egen bil. Om/när det kommer självkörande bilar köper jag nog däremot ett par extra bilar till familjen som barnen kan åka i, om de nu fortfarande bor hemma och inte har körkort när det blir aktuellt.

Jag tror att antalet bilar per capita kommer att öka med självkörning, inte minska.
Maw
elbilist
 
Inlägg: 750
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: The Great Disruption

Inläggav elbilist mati » 15 sep 2021 11:51

Jag tror inte ett dyft på robotaxis. Om folk hade velat åka taxi istället för att ha egen bil så hade de kunnat göra det redan idag. Visst, en robotaxi kommer kanske bli billigare än en taxi med mänsklig förare. Men för många skulle det troligen redan idag vara mer prisvärt att ta en taxi jämfört med att ha en egen bil stående hemma. Ändå så gör man inte det. Inte i Europa. Den egna bilen betyder frihet och oberoende. Dessutom kan jag göra vad jag vill med den, jag kan köra omkring med skitiga hundar som lämnar en massa hårtossar överallt. Jag kan köra skräp till tippen i bilen när det passar mig. Jag kan äta i bilen, grisa ner bäst jag vill. Och så kan jag städa den sen när jag har tid. Eller så gör jag inte det. Det är min bil.
En bil är så mycket mer än ett sätt att ta sig från A till B. Kanske inte för alla, men för många. Det är säkert sant att robotaxis kommer fungera i stora städer (i USA) där det redan idag finns en massa taxibilar överallt. Helt klart. Men man kan inte översätta detta till att privatägda bilar inte kommer behövas i framtiden. Världen är större än så.
e-Golf -18
e-tron 55 -19
Ioniq 5 First Edition beställt?
Model S 90D -16
Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
 
Inlägg: 13906
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: The Great Disruption

Inläggav Teslaägare dbar » 15 sep 2021 11:53

Vi har en fordonsskatts på drygt 7 miljoner bilar.
Det registreras ca 350 000 nya bilar om året
Vi skrotar eller exporterar ca 280 000 bilar om året.

Om vi endast tillät nyförsäljning och import av El-bilar idag. Skulle det ta 21 år dör hela flottan att bytas ut.

Jag är helt säker på att marknaden kommer disruptas och nyförsäljningen helt domineras av El-bilar snabbare än de flesta tror.

Men med det sagt kommer det ta lång tid att byta ut hela fordonsflottan. Sen kan det absolut gå fortare än 21 år. Men det kräver att antagligen fordonsflottan minskar ganska mycket också. Så vi har betydligt färre bilar om 20 år än idag. För att sälja 7 miljoner bilar i Sverige och motsvarande i övriga I-länder och blivande I-länder på avsevärt mycket kortare tid är antagligen svårt.
Model 3 LR +FSD+AccBoost, Pearl White, svart premiumklädsel, 18" Aero-fälgar
Model Y LR +FSD, Grå med matt PPF, svart premiumklädsel, 21" custom made fälgar
Användarvisningsbild
dbar
Teslaägare
 
Inlägg: 299
Blev medlem: 12 sep 2018 12:42
Referralkod: DAVID73526

Re: The Great Disruption

Inläggav elbilist Maw » 15 sep 2021 12:18

dbar skrev:Vi har en fordonsskatts på drygt 7 miljoner bilar.
Det registreras ca 350 000 nya bilar om året
Vi skrotar eller exporterar ca 280 000 bilar om året.

Om vi endast tillät nyförsäljning och import av El-bilar idag. Skulle det ta 21 år dör hela flottan att bytas ut.

Jag är helt säker på att marknaden kommer disruptas och nyförsäljningen helt domineras av El-bilar snabbare än de flesta tror.

Men med det sagt kommer det ta lång tid att byta ut hela fordonsflottan. Sen kan det absolut gå fortare än 21 år. Men det kräver att antagligen fordonsflottan minskar ganska mycket också. Så vi har betydligt färre bilar om 20 år än idag. För att sälja 7 miljoner bilar i Sverige och motsvarande i övriga I-länder och blivande I-länder på avsevärt mycket kortare tid är antagligen svårt.


Ja, 21 år för att byta bort alla fossilbilar är en väldigt kort tid. Jag är övertygad om att de kommer finnas kvar och vara en väsentlig del av fordonsflottan betydligt längre än så. Även en hel del elbilar kommer hinna skrotas innan majoriteten av fossilbilarna skrotats.

Dessutom kommer vi nog om 20-30-40 år vilja ha betydligt fler än 7 miljoner bilar i Sverige :)

Slutet för dinosautiejuice-eldandet ligger nog fortfarande många decennier fram i tiden. :|
Maw
elbilist
 
Inlägg: 750
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: The Great Disruption

Inläggav Teslaägare Jordad » 15 sep 2021 13:27

Maw skrev:Jag har svårt att se att robotaxis skulla ta över den individuella biltrafiken.

Ja stora omvälvande teknikskiften är svåra att förstå innan de sker. Men de framstår alltid helt självklara i efterhand. Uber är en liten försmak på vad vi står inför. Robotaxis kommer bli avsevärt billigare med mycket högre tillgänglighet än Uber. De kommer ta över majoriteten av transporter.

Det blir antagligen som alla andra större teknikskiften där majoriteten är skeptiska och avståndstagande i början. Men efter att robotaxis har nått 5-15% av alla resor tar s-kurvan fart och övergången sker sedan snabbt.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
 
Inlägg: 1173
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: The Great Disruption

Inläggav Teslaägare Jordad » 15 sep 2021 13:34

dbar skrev:Vi har en fordonsskatts på drygt 7 miljoner bilar.
Det registreras ca 350 000 nya bilar om året
Vi skrotar eller exporterar ca 280 000 bilar om året.

Om vi endast tillät nyförsäljning och import av El-bilar idag. Skulle det ta 21 år dör hela flottan att bytas ut.

Jag är helt säker på att marknaden kommer disruptas och nyförsäljningen helt domineras av El-bilar snabbare än de flesta tror.

Men med det sagt kommer det ta lång tid att byta ut hela fordonsflottan. Sen kan det absolut gå fortare än 21 år. Men det kräver att antagligen fordonsflottan minskar ganska mycket också. Så vi har betydligt färre bilar om 20 år än idag. För att sälja 7 miljoner bilar i Sverige och motsvarande i övriga I-länder och blivande I-länder på avsevärt mycket kortare tid är antagligen svårt.

Sverige är redan på god väg i omställningen men det ser helt annorlunda ut globalt. Produktionskapaciteten för rena elbilar kommer inte vara tillräckligt hög för att vi ska hinna ersätta varje fossilbil med en ny elbil på tillräckligt kort tid. Det skulle även kräva sådana oerhörda mängder av naturresurser att det är hål i huvudet att ens försöka. Alternativen är att antingen börja förbjuda bilåkande eller dela bättre på de bilar vi har.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
 
Inlägg: 1173
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

FöregåendeNästa

Återgå till Miljö

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: lano och 3 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.