Läsa vägskyltar

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

epacke
Inlägg: 13
Blev medlem: 14 sep 2021 15:13

Läsa vägskyltar

Inlägg av epacke »

Tjena!
Har precis beställt en Model Y med preliminär lev. i November.
Hoppas verkligen att de håller leveransen i år iaf så man får bidraget!

Har en fråga dock. Läser bilen och anpassar hastigheten efter vägskyltar automatiskt med den inkluderade autopiloten eller måste man hosta upp pengar för att få det?

Mvh
Patrik
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Läsa vägskyltar

Inlägg av OfarligTesla »

I teorin ja, däremot verkar de fortfarande gå på kartdata även när den läst skylten så många platser är det felaktigt. Varför de inte litar på skyltläsningen ännu vet jag inte, den fungerar väldigt bra för mig iaf.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7471
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Läsa vägskyltar

Inlägg av mikebike »

Tesla läser inte hastighetsskyltar alls på motorväg, istället använder de 2 år gamla kartdata. På landsvägar läser den hyfsat.
Om/när bilen anpassar hastigheten börjar den göra det efter att skylten passerats, d.v.s. för sent.

Det hjälper inte att köpa EAP eller FSD, inte ännu i alla fall.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5490
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Läsa vägskyltar

Inlägg av Gustafsson »

Jag tycker skyltläsningen är riktigt dålig efter AP1, vilken faktiskt var bra. Körde en tur på 180 mil helt nyligen i Sverige/Norge med nu aktuell SW. Bilen ignorerade skyltar i säkert 20-30% av fallen. Dessutom fattar den inte skyltar med hastighetsbegränsningen upphör.
Data kan inte användas till något vettigt som det funkar idag. Har FSD. Hoppas det uppgraderas och blir bra innan jag är färdig med denna bil.
Därmed kan det ändå vara så att det funkar klockrent på ”fina vägar” där skyltarna inte är skuggade, sitter på rätt höjd, och förekommer på bägge sidorna av vägen.
Funktionen är långt ifrån färdigutvecklad.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Läsa vägskyltar

Inlägg av OfarligTesla »

Gustafsson skrev:
Jag tycker skyltläsningen är riktigt dålig efter AP1, vilken faktiskt var bra. Körde en tur på 180 mil helt nyligen i Sverige/Norge med nu aktuell SW. Bilen ignorerade skyltar i säkert 20-30% av fallen. Dessutom fattar den inte skyltar med hastighetsbegränsningen upphör.
Data kan inte användas till något vettigt som det funkar idag. Har FSD. Hoppas det uppgraderas och blir bra innan jag är färdig med denna bil.
Därmed kan det ändå vara så att det funkar klockrent på ”fina vägar” där skyltarna inte är skuggade, sitter på rätt höjd, och förekommer på bägge sidorna av vägen.
Funktionen är långt ifrån färdigutvecklad.
Jag tycker den läser skyltarna i typ alla fall jag testat (dvs att man ser skyltarna ritas upp på skärmen när man åker förbi dem). Däremot används inte den informationen alls vad jag märkt utan det är bara kartdata.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Läsa vägskyltar

Inlägg av martinot »

epacke skrev:
Tjena!
Har precis beställt en Model Y med preliminär lev. i November.
Hoppas verkligen att de håller leveransen i år iaf så man får bidraget!

Har en fråga dock. Läser bilen och anpassar hastigheten efter vägskyltar automatiskt med den inkluderade autopiloten eller måste man hosta upp pengar för att få det?

Mvh
Patrik
Det ingår som standard, men tyvärr så läser/använder den inte skyltdata på motorvägar. Enbart på landsvägar och stadsvägar, men där är jag extremt nöjd med funktionen.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
epacke
Inlägg: 13
Blev medlem: 14 sep 2021 15:13

Re: Läsa vägskyltar

Inlägg av epacke »

Skönt att det ändå finns någon funktion som gör det.
Kör en Mercedes idag som gör det på alla vägar och gör det bra och jag gillar verkligen funktionen.

Tack för alla svar!

Mvh
Patrik
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5490
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Läsa vägskyltar

Inlägg av Gustafsson »

Verkar behövas lite statistik på felläsningsprocenten avseende skyltläsning. Om den ska vara användbar för självkörning, hastighetsanpassning mm måste den funka i stort sett varje gång. Där är vi inte alls i dagsläget. Kör man in i en tätort där det står 50 och sedan ut igen där det finns 50-skylt med sneda linjer över (50 upphör), fattar den inte det. Då vill bilen köra 50 där det är 80 t.ex. Det är inte OK. Ska försöka räkna felprocenten avseende ”normala” skyltar nästa långtur, vågar påstå att den blir rätt hög. Återkommer om hur hög. Jag tycker det är obegripligt att Tesla inte klarat att överträffa AP1 ännu. Kanske har M3 + MY bättre kameror? På min S är de direkt dåliga i dåligt ljus. Tittar jag på sparade filmer i skymning är de väldigt brusiga och oskarpa. Om jag jämför kameran i iPhone från X till XII så är den senare helt överlägsen. Kan kanske vara samma sak i bilarna?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Läsa vägskyltar

Inlägg av OfarligTesla »

Gustafsson skrev:
Verkar behövas lite statistik på felläsningsprocenten avseende skyltläsning. Om den ska vara användbar för självkörning, hastighetsanpassning mm måste den funka i stort sett varje gång. Där är vi inte alls i dagsläget. Kör man in i en tätort där det står 50 och sedan ut igen där det finns 50-skylt med sneda linjer över (50 upphör), fattar den inte det. Då vill bilen köra 50 där det är 80 t.ex. Det är inte OK. Ska försöka räkna felprocenten avseende ”normala” skyltar nästa långtur, vågar påstå att den blir rätt hög. Återkommer om hur hög. Jag tycker det är obegripligt att Tesla inte klarat att överträffa AP1 ännu. Kanske har M3 + MY bättre kameror? På min S är de direkt dåliga i dåligt ljus. Tittar jag på sparade filmer i skymning är de väldigt brusiga och oskarpa. Om jag jämför kameran i iPhone från X till XII så är den senare helt överlägsen. Kan kanske vara samma sak i bilarna?
När du kollar felprocenten måste du dock kolla på de renderade skyltarna när du åker förbi skylten och inte på hastighetssymbolen som alltid syns.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7471
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Läsa vägskyltar

Inlägg av mikebike »

OfarligTesla skrev:
Gustafsson skrev:
Verkar behövas lite statistik på felläsningsprocenten avseende skyltläsning. Om den ska vara användbar för självkörning, hastighetsanpassning mm måste den funka i stort sett varje gång. Där är vi inte alls i dagsläget. Kör man in i en tätort där det står 50 och sedan ut igen där det finns 50-skylt med sneda linjer över (50 upphör), fattar den inte det. Då vill bilen köra 50 där det är 80 t.ex. Det är inte OK. Ska försöka räkna felprocenten avseende ”normala” skyltar nästa långtur, vågar påstå att den blir rätt hög. Återkommer om hur hög. Jag tycker det är obegripligt att Tesla inte klarat att överträffa AP1 ännu. Kanske har M3 + MY bättre kameror? På min S är de direkt dåliga i dåligt ljus. Tittar jag på sparade filmer i skymning är de väldigt brusiga och oskarpa. Om jag jämför kameran i iPhone från X till XII så är den senare helt överlägsen. Kan kanske vara samma sak i bilarna?
När du kollar felprocenten måste du dock kolla på de renderade skyltarna när du åker förbi skylten och inte på hastighetssymbolen som alltid syns.
Både och. Man är ju inte hjälpt av att bilen läser rätt men visar fel.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Läsa vägskyltar

Inlägg av OfarligTesla »

mikebike skrev:
Både och. Man är ju inte hjälpt av att bilen läser rätt men visar fel.
Nej men vill man utvärdera hur träffsäkert systemet som läser skyltar är så är det så man måste göra, i annat fall utvärderar man hur korrekt kartdatan är.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5490
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Läsa vägskyltar

Inlägg av Gustafsson »

Bra spkt. Ska försöka hitta på nån enkel procedur för att enkelt registrera under färd. Kanske ett block med tre kolumner, en för skylt på vägen, en för renderad skylt o en för visad hastighet + penna och ett streck för varje blir enklast.
Annars skulle kanske en gopro kamera kunna användas för analys i efterhand så man dessutom kan spela in hur lång vägsträcka som systemet visar rätt/fel.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7471
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Läsa vägskyltar

Inlägg av mikebike »

Gustafsson skrev:
Bra spkt. Ska försöka hitta på nån enkel procedur för att enkelt registrera under färd. Kanske ett block med tre kolumner, en för skylt på vägen, en för renderad skylt o en för visad hastighet + penna och ett streck för varje blir enklast.
Annars skulle kanske en gopro kamera kunna användas för analys i efterhand så man dessutom kan spela in hur lång vägsträcka som systemet visar rätt/fel.
Någon hävdade att bilen helst vill ha en skylt på vardera sidan av vägen för att läsa av rätt.
Lysande (LED) skyltar som sitter på portaler över vägbanan verkar min bil inte kunna/vilja se.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Läsa vägskyltar

Inlägg av Bjelke »

Och kanske även notera hur ofta bilen först använder avläst hastighet för att efter
nån km skita i det och gå på kartdata iaf…
Stor idé med att läsa av och följa skyltarna om man efter en stund ignorerar det liksom, och
det känns som att detta sker i stor omfattning (typ 100%?), iaf när jag testade det senast
på vägen från Bollnäs till Söderhamn (dvs landsväg och nästan 5 mil med många skyltar längs sträckan).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
tomenq
elbilist
Inlägg: 25
Blev medlem: 19 maj 2021 09:26

Re: Läsa vägskyltar

Inlägg av tomenq »

Det här borgar ju för succé för EUs regel om att nya bilar ska hjälpa folk att hålla hastigheten. Kommer ju bli ännu mer irriterande om bilen har fel hastighetsuppgift en stor del av tiden.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Läsa vägskyltar

Inlägg av MWall »

tomenq skrev:
Det här borgar ju för succé för EUs regel om att nya bilar ska hjälpa folk att hålla hastigheten. Kommer ju bli ännu mer irriterande om bilen har fel hastighetsuppgift en stor del av tiden.
Man får skaffa en annan bil än Tesla helt enkelt. Eller tvinga Mobileye att släppa på patentet.
Användarvisningsbild
Skyltspurtaren
Teslaägare
Inlägg: 138
Blev medlem: 20 jan 2021 19:11
Ort: Stockholm

Re: Läsa vägskyltar

Inlägg av Skyltspurtaren »

På Kymlingelänken mot Sthlm läser min trea av (eller tar kartdata?) och sätter hastigheten till 80. I den skarpa kurvan mot E4 justeras hastigheten till 70 (men avläst skylt är fortfarande 80) för att sedan justera farten till 80 igen. Så det verkar vara mer tänk här bakom än bara skyltavläsning. Eller så är det en bugg men som i det här fallet känns logisk. Även om det är lite störigt att den bromsar in. TM3 med standard AP.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7471
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Läsa vägskyltar

Inlägg av mikebike »

Skyltspurtaren skrev:
På Kymlingelänken mot Sthlm läser min trea av (eller tar kartdata?) och sätter hastigheten till 80. I den skarpa kurvan mot E4 justeras hastigheten till 70 (men avläst skylt är fortfarande 80) för att sedan justera farten till 80 igen. Så det verkar vara mer tänk här bakom än bara skyltavläsning. Eller så är det en bugg men som i det här fallet känns logisk. Även om det är lite störigt att den bromsar in. TM3 med standard AP.
Ändras den visade hastighetsbegränsningen, eller sänks bara hastigheten?
Att bilen sänker hastigheten i skarpa kurvor eller motorvägsavfarter är något annat än avläsning och visning av hastighetsbegränsning.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Läsa vägskyltar

Inlägg av Fredrik j »

MWall skrev:
tomenq skrev:
Det här borgar ju för succé för EUs regel om att nya bilar ska hjälpa folk att hålla hastigheten. Kommer ju bli ännu mer irriterande om bilen har fel hastighetsuppgift en stor del av tiden.
Man får skaffa en annan bil än Tesla helt enkelt. Eller tvinga Mobileye att släppa på patentet.
Jag är rädd att mobileye inte löser problemet helt.

Det här tolkar min Volvo som att det är fri fart.
Den misstolkar slutet på omkörningsförbud som fri fart efter ett snabbt blink om 100...... :lol:
Skärmbild 2021-09-15 102202.png
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1430
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Läsa vägskyltar

Inlägg av kenjon »

Det är tre saker som styr vilken hastighet bilen väljer: inställd hastighet, skyltavläsning och kartdata. De två sista kan åsidosättas om vägen icke är "restricted" (t ex 2+1).
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Skriv svar