Varför tjata om snabbare laddare.

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Deeds
Inlägg: 28
Blev medlem: 18 aug 2021 13:28

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

Inlägg av Deeds »

Robertrimmevik skrev:
Kan heller inte fatta att folk tycker att det är okej att åka och dutta på 3 laddstopp för att hålla hög laddhastighet istället för att göra bort laddningen på ett stopp. Skulle tro att det nästan jämnar ut sig med tanke på tid för parkering, uppkoppling och ev kö på nästa ställe..
Bjørn Nyland gjorde ett test på just detta och det visade sig vara väldigt mycket effektivare och tidssparande att ladda mindre och oftare för att uppnå hög laddhastighet.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

Inlägg av fth »

Deeds skrev:
Robertrimmevik skrev:
Kan heller inte fatta att folk tycker att det är okej att åka och dutta på 3 laddstopp för att hålla hög laddhastighet istället för att göra bort laddningen på ett stopp. Skulle tro att det nästan jämnar ut sig med tanke på tid för parkering, uppkoppling och ev kö på nästa ställe..
Bjørn Nyland gjorde ett test på just detta och det visade sig vara väldigt mycket effektivare och tidseffektivt att ladda mindre och oftare för att uppnå hög laddhastighet.
Det är också mycket lätt att simulera detta i ABRP och nå samma resultat, även med höga siffror på "overhead" (Time to Open Charge port etc) så är det mycket snabbare att ladda i "rätt" del av kurvan under flera tillfällen än att gneta upp till hög SoC på färre platser (iaf med Tesla, med e-tron och andra bilar med plattare kurva kan det förstås vara annorlunda).

Detta stämmer också mycket väl med mina erfarenheter från ganska många långresor med min X, jag tycker dessutom det är extremt trist att vistas på dom ofta mycket tråkiga laddplatserna längre än nödvändigt.

När man ändå måste stanna längre t.ex. för att äta lunch skall man förstås ladda så mycket det går, men med dom flesta vanligt förekommande laddkurvor finns det ingen tidsvinst med färre stopp.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 924
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

Inlägg av R_Edvinsson »

Deeds skrev:
Robertrimmevik skrev:
Kan heller inte fatta att folk tycker att det är okej att åka och dutta på 3 laddstopp för att hålla hög laddhastighet istället för att göra bort laddningen på ett stopp. Skulle tro att det nästan jämnar ut sig med tanke på tid för parkering, uppkoppling och ev kö på nästa ställe..
Bjørn Nyland gjorde ett test på just detta och det visade sig vara väldigt mycket effektivare och tidssparande att ladda mindre och oftare för att uppnå hög laddhastighet.
Har också insett att jag gillar att stanna mer än en gång på långturer och den totala tiden brukar gå på ett ut, även då att den effektiva laddtiden blir 10-15min kortare med fler stopp, så gäller det ju att alla laddare står lediga... men vem orkar ha bråttom ändå :-)
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

Inlägg av Gustafsson »

Det var väl också taktiken flera hade vid Ystad-Haparanda-Ystad?
Själv kör jag ofta 7% - 65-70%. Det är ”Sweet spot” laddning för mig när jag kan planera in sådant, åker ofta samma sträckor i jobbet…
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

Inlägg av Robertrimmevik »

fth skrev:
Deeds skrev:
Robertrimmevik skrev:
Kan heller inte fatta att folk tycker att det är okej att åka och dutta på 3 laddstopp för att hålla hög laddhastighet istället för att göra bort laddningen på ett stopp. Skulle tro att det nästan jämnar ut sig med tanke på tid för parkering, uppkoppling och ev kö på nästa ställe..
Bjørn Nyland gjorde ett test på just detta och det visade sig vara väldigt mycket effektivare och tidseffektivt att ladda mindre och oftare för att uppnå hög laddhastighet.
Det är också mycket lätt att simulera detta i ABRP och nå samma resultat, även med höga siffror på "overhead" (Time to Open Charge port etc) så är det mycket snabbare att ladda i "rätt" del av kurvan under flera tillfällen än att gneta upp till hög SoC på färre platser (iaf med Tesla, med e-tron och andra bilar med plattare kurva kan det förstås vara annorlunda).

Detta stämmer också mycket väl med mina erfarenheter från ganska många långresor med min X, jag tycker dessutom det är extremt trist att vistas på dom ofta mycket tråkiga laddplatserna längre än nödvändigt.

När man ändå måste stanna längre t.ex. för att äta lunch skall man förstås ladda så mycket det går, men med dom flesta vanligt förekommande laddkurvor finns det ingen tidsvinst med färre stopp.

/fth
Jag vet att man givetvis kan maximera sin optimala restid genom fler stopp speciellt med usla laddkurvor som de bilar med hög laddeffekt har(Över 200kW). Men folk kommer inte hålla på så. Låt säga att man ska 40-50mil åker tidigt från jobbet runt klockan tre. Packar ihop familjen och kommer iväg fyra. Efter nån timme är alla hungriga (utom kanske elbilsentusiastpappan som är upptagen med tankar på effektiv laddning och förbrukning och dylikt. Han blir dock snabbt nerröstad).
Matstopp blir runt 65% SoC. Pappan påpekar att 85% SoC räcker för att ta sig fram till målet men blir återigen nerröstad då det kan komma dåligt väder som drar ner räckvidden. Det slutar med att man käkar i lugn och ro och segladdar upp till 95-100% SoC. Inga fler laddstopp och man kommer fram tryggt med 5-6mils räckvidd kvar. Man har också friheten att ligga på i 140km/h på motorvägen om man känner för det.
Och bor man i laddöknen som vi så får man lov att planera laddstopp efter tillgång oavsett SoC.
Återigen prio ett fler laddpunkter före snabbare laddning.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

Inlägg av MWall »

Fler laddpunkter är viktigare än snabbare laddning men 50kW är för klent ändå. Jag tycker det krävs åtminstone 100kW.
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

Inlägg av DanneLKPG »

MWall skrev:
Fler laddpunkter är viktigare än snabbare laddning men 50kW är för klent ändå. Jag tycker det krävs åtminstone 100kW.
Håller med! Bilar med ett mindre batteri och 50kW laddning kan ju fortfarande ladda där. Bilar med större batteri tar ju aplång tid att ladda upp med 50kW...
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

Inlägg av fth »

Robertrimmevik skrev:
Jag vet att man givetvis kan maximera sin optimala restid genom fler stopp speciellt med usla laddkurvor som de bilar med hög laddeffekt har(Över 200kW). Men folk kommer inte hålla på så. Låt säga att man ska 40-50mil åker tidigt från jobbet runt klockan tre. Packar ihop familjen och kommer iväg fyra. Efter nån timme är alla hungriga (utom kanske elbilsentusiastpappan som är upptagen med tankar på effektiv laddning och förbrukning och dylikt. Han blir dock snabbt nerröstad).
Matstopp blir runt 65% SoC. Pappan påpekar att 85% SoC räcker för att ta sig fram till målet men blir återigen nerröstad då det kan komma dåligt väder som drar ner räckvidden. Det slutar med att man käkar i lugn och ro och segladdar upp till 95-100% SoC. Inga fler laddstopp och man kommer fram tryggt med 5-6mils räckvidd kvar. Man har också friheten att ligga på i 140km/h på motorvägen om man känner för det.
Och bor man i laddöknen som vi så får man lov att planera laddstopp efter tillgång oavsett SoC.
Återigen prio ett fler laddpunkter före snabbare laddning.
Ditt scenario känner iaf jag inte alls igen mig i, min erfarenhet efter snart 15,000 mil över hela Europa är tvärtom att Teslas modell med förhållandevis glest placerade laddare med många laddpunkter med rejäl effekt fungerar extremt bra. "Glest" stämmer ju dessutom inte längre, SuC ligger ju nu med 5-10 mils avstånd längs i princip alla större vägar, så även med något sämre räckvidd (som med min 2016 X90) så kan jag oftast välja att passera både en, två och tre stationer beroende på hur jag vill lägga upp min resa.

Jag skulle inte alls vara intresserad av en modell med massor av mindre stationer med 50 kW effekt, det tror jag är fullständigt ohållbart, både för projektering, för drift och underhåll, för köbildning, etc och inte minst för att jag inte tror någon är intresserad av att sitta och glo på tråkiga parkeringsplatser i timmar i sträck.

Jag håller inte heller med om beskrivningen "usla laddkurvor", sista biten på kurvan är ju inte så kul, men det är ju just därför man inte använder den under långresa. Det tillhör verkligen undantagen att jag laddar över typ 75% under långresa, det är ju inte heller precis "rocket science" att få till hyfsat optimala laddstopp, det sköter ju bilen åt dig.

Nej, efter att ha kört Tesla och sett hur ett bra snabbladdarnätverk kan fungera i praktiken så skulle jag aldrig öht överväga att stanna till vid en 50 kW-laddare, annat än möjligen då i en nödsituation. Vid den punkt på min laddkurva där effekten går ned till den nivå där dom laddarna börjar så har jag åkt vidare för länge sedan, det tror jag gäller för dom flesta som kör långt med sin Tesla.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 685
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

Inlägg av Dinsdale »

fth skrev:
Dinsdale skrev:
Teslas v3-laddare är istället anslutna till en gemensam kabel med relativt sett klen effekt. Den klarar inte hög effekt på samtliga stolpar, men det har ju heller inte behövts eftersom Teslor inte laddar med konstant hög effekt.
Vet du detta eller spekulerar du?

Jag har inte hört något om att SuC v3 generellt skulle ha klen matning, jag har också svårt att tro att Tesa skulle ha dimensionerat sin nya infrastruktur så dåligt att det inte ens går att få 150 kW samtidig effekt på stolparna, när dom egna bilarna peakar på >250 kW.

Även med den "dåliga" laddkurvan på Model 3/Y så är ju chansen mycket stor att flertalet bilar iaf vill ha >150 kW samtidigt, menar du att ingen SuC v3 klarar av det?

/fth
Jag spekulerar baserat på följande observation: Varför skulle man lastbalansera mellan laddstolparna om man hade tillräckligt med inkopplad effekt så att alla stolpar kunde köra 250 kW samtidigt? Har du en sådan matning behöver du inte lastbalansera öht. Men man kanske inte har nån lastbalansering alls? Borde gå att ta reda på.
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

Inlägg av fth »

Dinsdale skrev:
Jag spekulerar baserat på följande observation: Varför skulle man lastbalansera mellan laddstolparna om man hade tillräckligt med inkopplad effekt så att alla stolpar kunde köra 250 kW samtidigt? Har du en sådan matning behöver du inte lastbalansera öht. Men man kanske inte har nån lastbalansering alls? Borde gå att ta reda på.
Jag tror kanske inte heller att matningen på alla SuC är dimensionerad för 250 kW samtidig effekt på samtliga stolpar, men du antar att dom inte heller skulle klara flera att leverera 150 kW till flera stolpar, det var det jag reagerade på.

Jag har inte sett uttalat att SuC v3 har lastbalansering, men jag är övertygad om att dom har det, det finns ju ingen anledning att dimensionera för 250kW samtidig effekt på samtliga stolpar eftersom detta sannolikt aldrig kommer att ske. Vilken nivå under detta som Tesla vanligen lägger sig på för sin matning vet jag dock inte, men jag skulle bli förvånad om den inte skulle räcka till för att öppna upp för e-tron också.

Med tanke på hur laddkurvan för Model 3/Y ser ut, och hur dom flesta använder SuC, så borde ju rimligen många Tesla på stationen kräva högre samtidig effekt än motsvarande antal e-tron, eftersom den senare aldrig kommer att begära mer än 150 kW, oavsett SoC.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

Inlägg av Robertrimmevik »

fth skrev:
Robertrimmevik skrev:
Jag vet att man givetvis kan maximera sin optimala restid genom fler stopp speciellt med usla laddkurvor som de bilar med hög laddeffekt har(Över 200kW). Men folk kommer inte hålla på så. Låt säga att man ska 40-50mil åker tidigt från jobbet runt klockan tre. Packar ihop familjen och kommer iväg fyra. Efter nån timme är alla hungriga (utom kanske elbilsentusiastpappan som är upptagen med tankar på effektiv laddning och förbrukning och dylikt. Han blir dock snabbt nerröstad).
Matstopp blir runt 65% SoC. Pappan påpekar att 85% SoC räcker för att ta sig fram till målet men blir återigen nerröstad då det kan komma dåligt väder som drar ner räckvidden. Det slutar med att man käkar i lugn och ro och segladdar upp till 95-100% SoC. Inga fler laddstopp och man kommer fram tryggt med 5-6mils räckvidd kvar. Man har också friheten att ligga på i 140km/h på motorvägen om man känner för det.
Och bor man i laddöknen som vi så får man lov att planera laddstopp efter tillgång oavsett SoC.
Återigen prio ett fler laddpunkter före snabbare laddning.
Ditt scenario känner iaf jag inte alls igen mig i, min erfarenhet efter snart 15,000 mil över hela Europa är tvärtom att Teslas modell med förhållandevis glest placerade laddare med många laddpunkter med rejäl effekt fungerar extremt bra. "Glest" stämmer ju dessutom inte längre, SuC ligger ju nu med 5-10 mils avstånd längs i princip alla större vägar, så även med något sämre räckvidd (som med min 2016 X90) så kan jag oftast välja att passera både en, två och tre stationer beroende på hur jag vill lägga upp min resa.

Jag skulle inte alls vara intresserad av en modell med massor av mindre stationer med 50 kW effekt, det tror jag är fullständigt ohållbart, både för projektering, för drift och underhåll, för köbildning, etc och inte minst för att jag inte tror någon är intresserad av att sitta och glo på tråkiga parkeringsplatser i timmar i sträck.

Jag håller inte heller med om beskrivningen "usla laddkurvor", sista biten på kurvan är ju inte så kul, men det är ju just därför man inte använder den under långresa. Det tillhör verkligen undantagen att jag laddar över typ 75% under långresa, det är ju inte heller precis "rocket science" att få till hyfsat optimala laddstopp, det sköter ju bilen åt dig.

Nej, efter att ha kört Tesla och sett hur ett bra snabbladdarnätverk kan fungera i praktiken så skulle jag aldrig öht överväga att stanna till vid en 50 kW-laddare, annat än möjligen då i en nödsituation. Vid den punkt på min laddkurva där effekten går ned till den nivå där dom laddarna börjar så har jag åkt vidare för länge sedan, det tror jag gäller för dom flesta som kör långt med sin Tesla.

/fth
Tror du på riktigt att ditt scenario med 15000mil över Europa är vanligare.
Är övertygad om att mitt scenario är betydligt mer medelsvensson och jämför man med Europeiska länder är räckvidd av en mindre betydelse. Jag bor dessutom i Lappland så jag vet vad långa resor innebär.

Var i mitt exempel har du timmar av tråkiga parkeringsplatser. Sen behöver det kanske inte just vara 50kW-laddare men 70-80kW skulle räcka bra långt om man vill äta mat i lugn och ro utan att stressa ut till en laddare. Det jag ser med snabbare laddning som du är inne på är att laddningen blir så pass snabb och tillgänglig så att man kan använda elbilen på exakt samma premisser som man tankar en ICE. Dit tror jag är väldigt långt. Fram till dess är det fler laddare som gäller och inte svindyra snabbladdare.
Tycker lastbalansering mellan många laddare som gemensamt har en väldigt hög kapacitet skulle vara strålande. Tycker också om idén kring att samtidigt ställa in önskad laddhastighet så man kan spara batteri och planera sitt laddstopp och ge kapacitet till andra.
Många menar också att dagens laddkapacitet på elbilar redan är omodern och att vi därför behöver snabbare laddning. Jag menar att dagens räckvidd snart kommer att vara omodern och att vi knappt kommer behöva snabbladdning över huvud taget.

Förstår inte heller hur du resonerar när du inte kan tänka dig att stanna vid en 50kW-laddare. Om du i ett scenario inte behöver mer och den står perfekt till och den också skulle vara billigare att ladda på. Varför inte ladda där?
Känns mer som att det skulle vara under din värdighet att segladda. I övrigt är du väldigt fast i ett Teslatänk.
Jag vet att detta är ett Tesla-forum men många andra hänger här för det är Sveriges överlägset bästa elbilsforum. Vi ser saker från ett helt annat perspektiv.
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

Inlägg av Robertrimmevik »

Robertrimmevik skrev:
fth skrev:
Robertrimmevik skrev:
Jag vet att man givetvis kan maximera sin optimala restid genom fler stopp speciellt med usla laddkurvor som de bilar med hög laddeffekt har(Över 200kW). Men folk kommer inte hålla på så. Låt säga att man ska 40-50mil åker tidigt från jobbet runt klockan tre. Packar ihop familjen och kommer iväg fyra. Efter nån timme är alla hungriga (utom kanske elbilsentusiastpappan som är upptagen med tankar på effektiv laddning och förbrukning och dylikt. Han blir dock snabbt nerröstad).
Matstopp blir runt 65% SoC. Pappan påpekar att 85% SoC räcker för att ta sig fram till målet men blir återigen nerröstad då det kan komma dåligt väder som drar ner räckvidden. Det slutar med att man käkar i lugn och ro och segladdar upp till 95-100% SoC. Inga fler laddstopp och man kommer fram tryggt med 5-6mils räckvidd kvar. Man har också friheten att ligga på i 140km/h på motorvägen om man känner för det.
Och bor man i laddöknen som vi så får man lov att planera laddstopp efter tillgång oavsett SoC.
Återigen prio ett fler laddpunkter före snabbare laddning.
Ditt scenario känner iaf jag inte alls igen mig i, min erfarenhet efter snart 15,000 mil över hela Europa är tvärtom att Teslas modell med förhållandevis glest placerade laddare med många laddpunkter med rejäl effekt fungerar extremt bra. "Glest" stämmer ju dessutom inte längre, SuC ligger ju nu med 5-10 mils avstånd längs i princip alla större vägar, så även med något sämre räckvidd (som med min 2016 X90) så kan jag oftast välja att passera både en, två och tre stationer beroende på hur jag vill lägga upp min resa.

Jag skulle inte alls vara intresserad av en modell med massor av mindre stationer med 50 kW effekt, det tror jag är fullständigt ohållbart, både för projektering, för drift och underhåll, för köbildning, etc och inte minst för att jag inte tror någon är intresserad av att sitta och glo på tråkiga parkeringsplatser i timmar i sträck.

Jag håller inte heller med om beskrivningen "usla laddkurvor", sista biten på kurvan är ju inte så kul, men det är ju just därför man inte använder den under långresa. Det tillhör verkligen undantagen att jag laddar över typ 75% under långresa, det är ju inte heller precis "rocket science" att få till hyfsat optimala laddstopp, det sköter ju bilen åt dig.

Nej, efter att ha kört Tesla och sett hur ett bra snabbladdarnätverk kan fungera i praktiken så skulle jag aldrig öht överväga att stanna till vid en 50 kW-laddare, annat än möjligen då i en nödsituation. Vid den punkt på min laddkurva där effekten går ned till den nivå där dom laddarna börjar så har jag åkt vidare för länge sedan, det tror jag gäller för dom flesta som kör långt med sin Tesla.

/fth
Tror du på riktigt att ditt scenario med 15000mil över Europa är vanligare. Ditt scenario förutsätter också att det inte blir laddköer. Denna tråd är startad just på grund av risker för laddköer närmaste åren. Och med ett öppnat SuC så tror jag inte att du kommer undan heller.
Är övertygad om att mitt scenario är betydligt mer medelsvensson och jämför man med Europeiska länder är räckvidd av en mindre betydelse. Jag bor dessutom i Lappland så jag vet vad långa resor innebär.

Var i mitt exempel har du timmar av tråkiga parkeringsplatser. Sen behöver det kanske inte just vara 50kW-laddare men 70-80kW skulle räcka bra långt om man vill äta mat i lugn och ro utan att stressa ut till en laddare. Det jag ser med snabbare laddning som du är inne på är att laddningen blir så pass snabb och tillgänglig så att man kan använda elbilen på exakt samma premisser som man tankar en ICE. Dit tror jag är väldigt långt. Fram till dess är det fler laddare som gäller och inte svindyra snabbladdare.
Tycker lastbalansering mellan många laddare som gemensamt har en väldigt hög kapacitet skulle vara strålande. Tycker också om idén kring att samtidigt ställa in önskad laddhastighet så man kan spara batteri och planera sitt laddstopp och ge kapacitet till andra.
Många menar också att dagens laddkapacitet på elbilar redan är omodern och att vi därför behöver snabbare laddning. Jag menar att dagens räckvidd snart kommer att vara omodern och att vi knappt kommer behöva snabbladdning över huvud taget.

Förstår inte heller hur du resonerar när du inte kan tänka dig att stanna vid en 50kW-laddare. Om du i ett scenario inte behöver mer och den står perfekt till och den också skulle vara billigare att ladda på. Varför inte ladda där?
Känns mer som att det skulle vara under din värdighet att segladda. I övrigt är du väldigt fast i ett Teslatänk.
Jag vet att detta är ett Tesla-forum men många andra hänger här för det är Sveriges överlägset bästa elbilsforum. Vi ser saker från ett helt annat perspektiv.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

Inlägg av fth »

Robertrimmevik skrev:
Tror du på riktigt att ditt scenario med 15000mil över Europa är vanligare.
Är övertygad om att mitt scenario är betydligt mer medelsvensson och jämför man med Europeiska länder är räckvidd av en mindre betydelse. Jag bor dessutom i Lappland så jag vet vad långa resor innebär.
Många av dessa snart 15,000 mil är helt vanliga "medelsvensson"-resor, jag tycker inte heller att varje dag på en 500-milsresa i Europa skiljer sig nämnvärt från en fjällresa el dyl i Sverige?

Jag har tolkat din tes som att du tycker att "någon" ska bygga en massa långsamma laddare istf färre snabba, rätta mig om jag har tolkat dig fel, men det är iaf den grundtesen som jag inte tycker stämmer alls. Ingen gång under mina resor, "medelsvensson" eller ej, har jag längtat efter en långsammare laddare än den jag faktiskt använt.
Robertrimmevik skrev:
Det jag ser med snabbare laddning som du är inne på är att laddningen blir så pass snabb och tillgänglig så att man kan använda elbilen på exakt samma premisser som man tankar en ICE. Dit tror jag är väldigt långt.
Jag håller inte med alls där, Tesls SuC är redan idag framme eller iaf väldigt nära, definitivt för mig. Jag har t.ex. under de senaste året kört många gånger mellan Stockholm och Malmö, dvs drygt 60 mil, jag har då varit tvungen att ladda två gånger per resa, eftersom min X90 har tämligen begränsad räckvidd jämfört med aktuella modeller som klarar sig bra på ett stopp. Även med två stopp så är skillnaden mot att tanka en fossilbil för mig försumbar, jag hade ändå behövt stanna vid minst ett tillfälle, för mat, fika, toabesök etc.

Hade jag däremot av någon anledning varit tvungen att ladda på 50 kW-laddare så hade tidsskillnaden blivit betydligt större, det hade iaf jag inte tyckt varit njutbart.
Robertrimmevik skrev:
Tycker lastbalansering mellan många laddare som gemensamt har en väldigt hög kapacitet skulle vara strålande. Tycker också om idén kring att samtidigt ställa in önskad laddhastighet så man kan spara batteri och planera sitt laddstopp och ge kapacitet till andra.
Jag tror som sagt att det är just så SuC fungerar redan idag, det finns förstås ett maxtak för samtidig effekt som sätts av hur stor matning stationen har, och när belastningen närmar sig det så antar jag att laddningen begränsas någorlunda jämnt fördelat över laddande fordon. Att man skall kunna ange önskad hastighet kanske vore bra, men risken är att det blir för krångligt, alla operatörer och kedjor måste då också enas om hur den informationen skall skickas från fordon/förare till stationen och användas, det tror jag kanske är för mycket att begära, både av leverantörer och användare.

Jag tror snarare på dagens modell där effekten sjunker "solidariskt" vid dom få tillfällen som stationen närmar sig taket, jag har också svårt att tro att det skulle vara många tillfällen då det skulle bli någon egentlig prisskillnad för att ladda långsammare.
Robertrimmevik skrev:
Många menar också att dagens laddkapacitet på elbilar redan är omodern och att vi därför behöver snabbare laddning. Jag menar att dagens räckvidd snart kommer att vara omodern och att vi knappt kommer behöva snabbladdning över huvud taget.
Tja, så kan det förstås bli, jag är själv rätt skeptisk, av flera skäl, det finns ju t.ex. för det mesta ingen anledning att släpa omkring på de >150 kWh batterier som då skulle krävas. Utan snabbladdning måste ju också destinationsladdning istället byggas ut rejält, både i antal och effekt. Ska man kunna köra långt två dagar i rad utan snabbladdning så räcker det ju inte alls med AC vid hotell o dyl, då måste det byggas en massa "semisnabbladdare" typ dina 50 kW istället för dom vanliga AC-laddarna på 3.7-11 kW. Vem skall bygga dom, och var?
Robertrimmevik skrev:
Förstår inte heller hur du resonerar när du inte kan tänka dig att stanna vid en 50kW-laddare. Om du i ett scenario inte behöver mer och den står perfekt till och den också skulle vara billigare att ladda på. Varför inte ladda där?
Tja, jag kan bara inte hitta något scenario under en långresa som detta stämmer in på. Den enda orsaken att välja en 50 kW-laddare före en 250 kW-laddare är att man faktiskt inte vill komma iväg snabbt. Det händer förstås ibland att bilen är färdig före oss även på SuC, men med 50 kW så skulle jag behöva hitta på något skäl att stanna längre, vilket jag inte riktigt förstår syftet med? :?
Robertrimmevik skrev:
Känns mer som att det skulle vara under din värdighet att segladda. I övrigt är du väldigt fast i ett Teslatänk.
Jag vet att detta är ett Tesla-forum men många andra hänger här för det är Sveriges överlägset bästa elbilsforum. Vi ser saker från ett helt annat perspektiv.
Ja, jag har inte haft någon annan elbil än Tesla, så mitt perspektiv är förstås lite begränsat, men jag har ändå svårt att se hur att bygga långsammare laddare tillför något?
Tesla har ju med SuC visat att det faktiskt fungerar bekymmersfritt att köra långt med elbil, varför skulle jag vilja "segladda" som du skriver när det uppenbarligen finns en bättre lösning, det har inget med "värdighet" eller "Teslatänk" att göra, det är ren bekvämlighet.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

Inlägg av OfarligTesla »

Själv ser jag inte mycket mening med långsamma laddare alls, jag kan inte komma på många faktiska scenarion där jag hellre skulle ha en långsam laddare än en snabb. På 50 kW blir det ju strax under en timmes laddning per 20 mil motorväg även i en Model 3a…
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

Inlägg av fth »

OfarligTesla skrev:
Själv ser jag inte mycket mening med långsamma laddare alls, jag kan inte komma på många faktiska scenarion där jag hellre skulle ha en långsam laddare än en snabb. På 50 kW blir det ju strax under en timmes laddning per 20 mil motorväg även i en Model 3a…
Håller helt med, jag tror faktiskt aldrig jag har använt en 50 kW-laddare annat än den gången jag ville testa min CCS-konvertering och åkte till Lidl och snikladdade ett par gratis kWh. :D

Det som behövs är ju "långsamladdning" (3-17 kW AC) där man parkerar och "extremsnabbladdning" (>=150 kW DC) där man långkör, spannet däremellan är helt ointressant, iaf för mig.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

Inlägg av Robertrimmevik »

fth skrev:
Robertrimmevik skrev:
Tror du på riktigt att ditt scenario med 15000mil över Europa är vanligare.
Är övertygad om att mitt scenario är betydligt mer medelsvensson och jämför man med Europeiska länder är räckvidd av en mindre betydelse. Jag bor dessutom i Lappland så jag vet vad långa resor innebär.
Många av dessa snart 15,000 mil är helt vanliga "medelsvensson"-resor, jag tycker inte heller att varje dag på en 500-milsresa i Europa skiljer sig nämnvärt från en fjällresa el dyl i Sverige?

Jag har tolkat din tes som att du tycker att "någon" ska bygga en massa långsamma laddare istf färre snabba, rätta mig om jag har tolkat dig fel, men det är iaf den grundtesen som jag inte tycker stämmer alls. Ingen gång under mina resor, "medelsvensson" eller ej, har jag längtat efter en långsammare laddare än den jag faktiskt använt.
Robertrimmevik skrev:
Det jag ser med snabbare laddning som du är inne på är att laddningen blir så pass snabb och tillgänglig så att man kan använda elbilen på exakt samma premisser som man tankar en ICE. Dit tror jag är väldigt långt.
Jag håller inte med alls där, Tesls SuC är redan idag framme eller iaf väldigt nära, definitivt för mig. Jag har t.ex. under de senaste året kört många gånger mellan Stockholm och Malmö, dvs drygt 60 mil, jag har då varit tvungen att ladda två gånger per resa, eftersom min X90 har tämligen begränsad räckvidd jämfört med aktuella modeller som klarar sig bra på ett stopp. Även med två stopp så är skillnaden mot att tanka en fossilbil för mig försumbar, jag hade ändå behövt stanna vid minst ett tillfälle, för mat, fika, toabesök etc.

Hade jag däremot av någon anledning varit tvungen att ladda på 50 kW-laddare så hade tidsskillnaden blivit betydligt större, det hade iaf jag inte tyckt varit njutbart.
Robertrimmevik skrev:
Tycker lastbalansering mellan många laddare som gemensamt har en väldigt hög kapacitet skulle vara strålande. Tycker också om idén kring att samtidigt ställa in önskad laddhastighet så man kan spara batteri och planera sitt laddstopp och ge kapacitet till andra.
Jag tror som sagt att det är just så SuC fungerar redan idag, det finns förstås ett maxtak för samtidig effekt som sätts av hur stor matning stationen har, och när belastningen närmar sig det så antar jag att laddningen begränsas någorlunda jämnt fördelat över laddande fordon. Att man skall kunna ange önskad hastighet kanske vore bra, men risken är att det blir för krångligt, alla operatörer och kedjor måste då också enas om hur den informationen skall skickas från fordon/förare till stationen och användas, det tror jag kanske är för mycket att begära, både av leverantörer och användare.

Jag tror snarare på dagens modell där effekten sjunker "solidariskt" vid dom få tillfällen som stationen närmar sig taket, jag har också svårt att tro att det skulle vara många tillfällen då det skulle bli någon egentlig prisskillnad för att ladda långsammare.
Robertrimmevik skrev:
Många menar också att dagens laddkapacitet på elbilar redan är omodern och att vi därför behöver snabbare laddning. Jag menar att dagens räckvidd snart kommer att vara omodern och att vi knappt kommer behöva snabbladdning över huvud taget.
Tja, så kan det förstås bli, jag är själv rätt skeptisk, av flera skäl, det finns ju t.ex. för det mesta ingen anledning att släpa omkring på de >150 kWh batterier som då skulle krävas. Utan snabbladdning måste ju också destinationsladdning istället byggas ut rejält, både i antal och effekt. Ska man kunna köra långt två dagar i rad utan snabbladdning så räcker det ju inte alls med AC vid hotell o dyl, då måste det byggas en massa "semisnabbladdare" typ dina 50 kW istället för dom vanliga AC-laddarna på 3.7-11 kW. Vem skall bygga dom, och var?
Robertrimmevik skrev:
Förstår inte heller hur du resonerar när du inte kan tänka dig att stanna vid en 50kW-laddare. Om du i ett scenario inte behöver mer och den står perfekt till och den också skulle vara billigare att ladda på. Varför inte ladda där?
Tja, jag kan bara inte hitta något scenario under en långresa som detta stämmer in på. Den enda orsaken att välja en 50 kW-laddare före en 250 kW-laddare är att man faktiskt inte vill komma iväg snabbt. Det händer förstås ibland att bilen är färdig före oss även på SuC, men med 50 kW så skulle jag behöva hitta på något skäl att stanna längre, vilket jag inte riktigt förstår syftet med? :?
Robertrimmevik skrev:
Känns mer som att det skulle vara under din värdighet att segladda. I övrigt är du väldigt fast i ett Teslatänk.
Jag vet att detta är ett Tesla-forum men många andra hänger här för det är Sveriges överlägset bästa elbilsforum. Vi ser saker från ett helt annat perspektiv.
Ja, jag har inte haft någon annan elbil än Tesla, så mitt perspektiv är förstås lite begränsat, men jag har ändå svårt att se hur att bygga långsammare laddare tillför något?
Tesla har ju med SuC visat att det faktiskt fungerar bekymmersfritt att köra långt med elbil, varför skulle jag vilja "segladda" som du skriver när det uppenbarligen finns en bättre lösning, det har inget med "värdighet" eller "Teslatänk" att göra, det är ren bekvämlighet.

/fth
Känns som att vi pratar mest förbi varandra.
Vi släpper 50kW-laddare och tar 70-80kW istället vilket är en nivå som många landar på när de snabbladdar.(Har varit på nog många ionity för att uppleva det) Ionity har få laddpunkter och ingen lastbalansering. Jag tycker Teslas tänk är grymt bra att ha många punkter som delar. Men så ser inte verkligheten ut för oss som inte har tillgång till SuC.
Nu bygger man istället laddare med två portar och 300kW hade varit bättre om dessa hade 3-4 portar då minimerar man risken att två bilar står och segladdar i 50-70kW och blockerar halva effekten.

Sedan till stora batterier. Jag tycker inte att 22kW ombordladdare och 22kW destinationsladdning är en utopi. Tror också att det är relativt ovanligt att folk snittar runt 100mil om dagen flera dagar i sträck. Inte ens när jag åkte på Europasemester från Lappland med ICE gjorde jag det. Så jag tror att 11-22kW kommer räcka bra och dessa är inte dyra att bygga. Kommer kosta att säkra upp. Men det är ju bara för boendet att ta betalt, och det kommer att vara betydligt billigare än 350kW snabbladdning. Dessutom kommer det att vara mer skonsamt för batteriet.

Sen så har vi tydligen olika preferenser. Du har tydligen inte scenariot i din världsbild att folk kan tänkas stanna tidigt på en resa och göra bort mat och laddstopp på en gång. Och sedan nå fram till destinationen.

I vissa delar av landet har du faktiskt inget annat val än att ta den laddare som bjuds för att du ska nå fram. Har man då 70% SoC så får man ta det. Intressant blir det när många turister har elbil i dessa områden.

Jag kan som sagt ge mig på att bygga en massa 50kW-laddare är fel men hellre det än dyra 350kW-laddare där man får mindre kW för pengarna. Men en mellanväg, låt säga 70-80kW-laddare löser närmaste årens problem. Men det är kanske där vi landar under högtryck med smart lastbalansering mellan portarna.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

Inlägg av OfarligTesla »

fth skrev:
Håller helt med, jag tror faktiskt aldrig jag har använt en 50 kW-laddare annat än den gången jag ville testa min CCS-konvertering och åkte till Lidl och snikladdade ett par gratis kWh. :D

Det som behövs är ju "långsamladdning" (3-17 kW AC) där man parkerar och "extremsnabbladdning" (>=150 kW DC) där man långkör, spannet däremellan är helt ointressant, iaf för mig.

/fth
Jag som inte har någon stolpe på egen parkeringsplats har använt 50 kW då och då nu under covid när frun inte varit på kontoret där hon kan ladda, bara när jag varit för lat för att parkera om efter att ha laddat på gatan dock. Men jag hade bra mycket hellre gjort den laddningen på en SuC v3 också istället för 50 kW…
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

Inlägg av Robertrimmevik »

OfarligTesla skrev:
Själv ser jag inte mycket mening med långsamma laddare alls, jag kan inte komma på många faktiska scenarion där jag hellre skulle ha en långsam laddare än en snabb. På 50 kW blir det ju strax under en timmes laddning per 20 mil motorväg även i en Model 3a…
Diskussionen handlar i första hand om att slippa laddkö. Jag laddar hellre på en 50kW-laddare än att stå i laddkö.

Oj då sällan man får höra sådana sanningar på detta forum. Men startar du fulladdad så har du ändå en resa på 50mil motorväg på det laddstoppet. Ligger laddaren nära ett trevligt fik/restaurang och nån trevlig butik så är det stoppet klart bättre än 25 min vid en tråkig SuC.
Senast redigerad av Robertrimmevik, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

Inlägg av OfarligTesla »

Robertrimmevik skrev:
Diskussionen handlar i första hand om att slippa laddkö. Jag laddar hellre på en 50kW-laddare än att stå i laddkö.
Fast det där handlar ju bara om vilja, det går ju uppenbarligen att bygga ett nätverk som inte har långa köer och som har hög effekt. Skall du efterfråga fler laddare kan du ju lika gärna efterfråga fler snabba laddare. Om 50 kW är det som finns kommer nog inte många vilja köra elbil på långresorna.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

Inlägg av Gustafsson »

Man måste även fundera på hur tekniken ser ut om 2-3-5 år. Idag tycker jag 50kW är användbara om det saknas bättre alternativ, men de togs fram när bilarna gick 20 mil (förutom Tesla då). Nu är det snart 3-4 ggr så mycket laddning som ska i bilarna och för att möta det behovet krävs ju utveckling även av laddhastigheten också.
När jag köpte min första laddbara bil (prius plugin) var det guld att den lokala mataffären hade en schuko. Även med första Teslan 2015 var schuko inte ovanligt. Många sådana stolpar i Norge tex.
Då kunde jag inte drömma om att det skulle finnas 100 kW i varenda gathörn, men vi är ju på väg dit ganska snabbt nu.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

Inlägg av fth »

OfarligTesla skrev:
Robertrimmevik skrev:
Diskussionen handlar i första hand om att slippa laddkö. Jag laddar hellre på en 50kW-laddare än att stå i laddkö.
Fast det där handlar ju bara om vilja, det går ju uppenbarligen att bygga ett nätverk som inte har långa köer och som har hög effekt. Skall du efterfråga fler laddare kan du ju lika gärna efterfråga fler snabba laddare. Om 50 kW är det som finns kommer nog inte många vilja köra elbil på långresorna.
Med intelligent lastbalansering så skulle iofs 50 kW kunna vara "worst case scenario" på en station med typ 20 laddstolpar, då skulle det bara krävas en matning på 1 MW, vilket skulle tillåta typ sex e-tron att ladda med full effekt när belastningen är låg.

Jag håller helt med TS om att det inte alls är ändamålsenligt att bygga två stolpar med 300 kW som Ionity verkar göra. Då är det förstås mycket bättre att t.ex bygga 12 stolpar med 50-300 kW effekt beroende på belastning, risken att råka ut för den lägsta effekten är ju extremt låg även om varenda stolpe är upptagen. Med bara två stolpar är ju däremot risken extremt hög att man får vänta på laddplats, vilket förstås är mycket värre eftersom tiden man köar ju inte går att använda till något annat än att just vänta.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

Inlägg av OfarligTesla »

fth skrev:
Med intelligent lastbalansering så skulle iofs 50 kW kunna vara "worst case scenario" på en station med typ 20 laddstolpar, då skulle det bara krävas en matning på 1 MW, vilket skulle tillåta typ sex e-tron att ladda med full effekt när belastningen är låg.

Jag håller helt med TS om att det inte alls är ändamålsenligt att bygga två stolpar med 300 kW som Ionity verkar göra. Då är det förstås mycket bättre att t.ex bygga 12 stolpar med 50-300 kW effekt beroende på belastning, risken att råka ut för den lägsta effekten är ju extremt låg även om varenda stolpe är upptagen. Med bara två stolpar är ju däremot risken extremt hög att man får vänta på laddplats, vilket förstås är mycket värre eftersom tiden man köar ju inte går att använda till något annat än att just vänta.

/fth
Ja visst, men då är det ju snabbare stolpar i grunden och genomsnittshastigheten blir högre. Tycker dock att man bör dimensionera effekten högre än så på stationen, bör nog vilja ha att worst case ligger kring 100 kW per stolpe för att få en låg sannolikhet för begränsad hastighet.
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

Inlägg av Robertrimmevik »

OfarligTesla skrev:
Robertrimmevik skrev:
Diskussionen handlar i första hand om att slippa laddkö. Jag laddar hellre på en 50kW-laddare än att stå i laddkö.
Fast det där handlar ju bara om vilja, det går ju uppenbarligen att bygga ett nätverk som inte har långa köer och som har hög effekt. Skall du efterfråga fler laddare kan du ju lika gärna efterfråga fler snabba laddare. Om 50 kW är det som finns kommer nog inte många vilja köra elbil på långresorna.
Ja det är ju där vi går isär. När jag var nere i södra Sverige i helgen så såg jag en försmak av vad som komma skall. Det var kö i både Uppsala och Södertälje och nära på till och med i Sundsvall. Och nu var det bara en vanlig helg i september.
Jag säger inte att 50kW-laddare är det ända vi ska ha men vi behöver definitivt fler laddare och inte snabbare laddare för att få bort de köer som kommer att bli. Självklart vill vi ha både fler och snabbare laddare men jag ser inte det hända tillräckligt fort.

Medelsvensson är också ekonomisk. Alla kommer inte vilja betala dyrt för att få snabbare laddning. Kan man stanna och käka och få billig laddning så tror jag det finns en marknad för det.
Dock speglar inte dagens prisbild det. Men jag tror att i framtiden när stödpengar och gratis årsabonnemang försvinner kommer prisbilden vara någon helt annan.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

Inlägg av OfarligTesla »

Robertrimmevik skrev:
Ja det är ju där vi går isär. När jag var nere i södra Sverige i helgen så såg jag en försmak av vad som komma skall. Det var kö i både Uppsala och Södertälje och nära på till och med i Sundsvall. Och nu var det bara en vanlig helg i september.
Jag säger inte att 50kW-laddare är det ända vi ska ha men vi behöver definitivt fler laddare och inte snabbare laddare för att få bort de köer som kommer att bli. Självklart vill vi ha både fler och snabbare laddare men jag ser inte det hända tillräckligt fort.

Medelsvensson är också ekonomisk. Alla kommer inte vilja betala dyrt för att få snabbare laddning. Kan man stanna och käka och få billig laddning så tror jag det finns en marknad för det.
Dock speglar inte dagens prisbild det. Men jag tror att i framtiden när stödpengar och gratis årsabonnemang försvinner kommer prisbilden vara någon helt annan.
Och hur mycket kö var det på Superchargers längs vägen? Som jag sa är det ju bevisat att det går att bygga snabba laddare i tillräckligt stor utsträckning för att slippa kö, det handlar bara om viljan att göra det. Tesla verkar ju vara de enda som velat ordna den viktiga aspekten för sina kunder.

Problemet med 50 kW laddare är ju att man behöver en mycket större mängd laddare för att slippa kö vilket också driver på kostnaden, genomströmningshastigheten är väldigt viktig i ett kösystem och med 50 kW så blir det mycket lägre. Det korta stoppet som i min Model 3 tar ca 15 minuter på Supercharger v3 tar t.ex. nästan en timme på en 50 kW laddare för samma energimängd, det innebär ju att jag skulle blockera en laddare nästan 4 gånger så lång tid.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

Inlägg av MWall »

OfarligTesla skrev:
Robertrimmevik skrev:
Ja det är ju där vi går isär. När jag var nere i södra Sverige i helgen så såg jag en försmak av vad som komma skall. Det var kö i både Uppsala och Södertälje och nära på till och med i Sundsvall. Och nu var det bara en vanlig helg i september.
Jag säger inte att 50kW-laddare är det ända vi ska ha men vi behöver definitivt fler laddare och inte snabbare laddare för att få bort de köer som kommer att bli. Självklart vill vi ha både fler och snabbare laddare men jag ser inte det hända tillräckligt fort.

Medelsvensson är också ekonomisk. Alla kommer inte vilja betala dyrt för att få snabbare laddning. Kan man stanna och käka och få billig laddning så tror jag det finns en marknad för det.
Dock speglar inte dagens prisbild det. Men jag tror att i framtiden när stödpengar och gratis årsabonnemang försvinner kommer prisbilden vara någon helt annan.
Och hur mycket kö var det på Superchargers längs vägen? Som jag sa är det ju bevisat att det går att bygga snabba laddare i tillräckligt stor utsträckning för att slippa kö, det handlar bara om viljan att göra det. Tesla verkar ju vara de enda som velat ordna den viktiga aspekten för sina kunder.

Problemet med 50 kW laddare är ju att man behöver en mycket större mängd laddare för att slippa kö vilket också driver på kostnaden, genomströmningshastigheten är väldigt viktig i ett kösystem och med 50 kW så blir det mycket lägre. Det korta stoppet som i min Model 3 tar ca 15 minuter på Supercharger v3 tar t.ex. nästan en timme på en 50 kW laddare för samma energimängd, det innebär ju att jag skulle blockera en laddare nästan 4 gånger så lång tid.

Fast återigen. Då måste staten in och sponsra. Till och med Tesla själva verkar ju ha tröttnat på kostnaderna och vill in i bidrags-värmen.
Skriv svar