Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Automatiskt helljus och automatiska vindrutetorkare

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Re: Automatiskt helljus och automatiska vindrutetorkare

Inläggav Teslaägare Jerker » 15 sep 2021 06:12

Nu måste jag säga emot mig själv angående det automatiska helljuset:

I morse körde jag i mörker för andra ggn sedan den senaste uppdateringen och nu var det totalt värdelöst! Det bländade inte av i tid, eller så bländade det först av och sedan slog på helljuset igen. Jag fick koppla ur det eftersom det inte fungerade alls.

Nu slutar jag med plågsamma helljusförsök och nöjer mig med det manuella!
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Reserverat Tesla 3 i MoS 31/3 -16 med köplats #1
Beställt en Kia e-Niro med dragkrok
Renault Zoe Intense 41 kWh -18
Reserverat Sono Sion med dragkrok könr. 2170 (!)
Tesla M3 SR+ -19, RÖD, med dragkrok HW2.5
Användarvisningsbild
Jerker
Teslaägare

Referralkod: jerker97039

Inläggav Teslaägare Dagfinn » 15 sep 2021 09:16

Jag har länge hört talas om att auto-torkning funkar dåligt på Teslor, men på min S från 2018 fungerar det fantastiskt bra. Nu har jag visserligen bara haft den i tre månader, men jag har aldrig ens varit i närheten av att uppleva något problem med den, den har faktiskt fungerat mycket bättre än på dom flesta andra bilar jag kört senaste sex åren. Jag kanske har haft ap-tur med just min bil?
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Användarvisningsbild
Dagfinn
Teslaägare

Inläggav Teslaägare MWall » 15 sep 2021 09:18

Dagfinn skrev:Jag har länge hört talas om att auto-torkning funkar dåligt på Teslor, men på min S från 2018 fungerar det fantastiskt bra. Nu har jag visserligen bara haft den i tre månader, men jag har aldrig ens varit i närheten av att uppleva något problem med den, den har faktiskt fungerat mycket bättre än på dom flesta andra bilar jag kört senaste sex åren. Jag kanske har haft ap-tur med just min bil?

Vänta tills det blir mörkt. :)
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Dagfinn » 15 sep 2021 09:23

MWall skrev:Vänta tills det blir mörkt. :)

Väl, jag har kört i regn i mörker vid ett flertal tillfällen, dock inte på landsbygden i totalmörker om det nu är där skon klämmer.
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Användarvisningsbild
Dagfinn
Teslaägare

Inläggav Teslaägare MWall » 15 sep 2021 09:33

Dagfinn skrev:
MWall skrev:Vänta tills det blir mörkt. :)

Väl, jag har kört i regn i mörker vid ett flertal tillfällen, dock inte på landsbygden i totalmörker om det nu är där skon klämmer.

Problemet är att Teslas bilar inte har någon regnsensor. Istället använder man en kamera för att försöka detektera om det är vatten på vindrutan. Det blir svårare i mörker. :)
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Dagfinn » 15 sep 2021 10:07

MWall skrev:Problemet är att Teslas bilar inte har någon regnsensor. Istället använder man en kamera för att försöka detektera om det är vatten på vindrutan. Det blir svårare i mörker. :)

Kamerans fokus/synfält slutar inte på glasrutans yta, och även den är ju indirekt belyst från dina hel/halvljus. Teslas AI ska nog detektera regn på samma sätt som dina hjärna gör det (alltså även se regnet i strålkastarljuset), och om det funkar dåligt på natten är det märkligt då det inte borde vara en teknisk begränsning i alla fall.
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Användarvisningsbild
Dagfinn
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Gustafsson » 15 sep 2021 10:18

Tror inte synfältet är något problem, däremot tror jag inte att rutan ligger i fokus, det blir nog lite suddiga bilder av dropparna om kameran ska kunna se på långt håll, men här gissar jag. Kameran skulle kunna ha multifokal lins Det andra problemet är begreppet ”att se”. För oss innebär det ju en tolkning av det som registrerats. Att gå från en bild på kamerans chip och förstå att det rör sig om regn är nog inte helt rättframt . Detta ska ske under alla tänkbara ljusförhållanden också.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Elmil » 15 sep 2021 11:02

Jag körde 2x28 mil i helgen, i övervägande regn av varierande intensitet. Regnautomatiken fungerade helt klanderfritt, även när det blev mörkt. Helljusautomatiken däremot fungerar bara på mörk landsväg utan allt för många stora reflekterande skyltar...
Model 3 LR AWD Deep Blue 2019
Kia Soul EV27/30 14400 mil
We don't see things as they are, We see them as we are
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare

Referralkod: mats11813

Inläggav Teslaägare spacecoin » 15 sep 2021 15:50

Jag har upplevt att tokarna inte triggas igång alls på små droppar som kommer som stänk från vägbanan till den grad att man inte ser ut genom rutan, eller så går dom för fullt av ingen anledning.
2019 Model X LR Raven FSD, svart med vit interiör, 20" Slipstream.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inläggav Teslaägare OfarligTesla » 15 sep 2021 16:05

Jag tycker torkarautomatiken fungerar riktigt bra, min fru tycker den fungerar dåligt. Vi har kommit fram till att skillnaden är att jag inte störs av små mängder smådroppar och vill inte ha igång torkarna, detta då jag helt enkelt inte fokuserar på rutans plan utan på vägen. Frun däremot störs så fort det är några smådroppar alls och tycker hennes sikt skyms av dem så hon vill att torkarna skall gå direkt vid duggregn vilket jag som sagt inte vill.

Automatiskt helljus har jag aldrig använt i någon bil då jag tycker att jag alltid bländas av andra bilar som verkar använda det och vill inte göra detsamma. Antar att de nya Matrix varianterna inte gör det dock så något sådant hade jag gärna sett.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

FöregåendeNästa

Återgå till Model S