Väntrum Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
andreasdrake
Teslaägare
Inlägg: 14
Blev medlem: 17 aug 2021 22:02
Kontakt:

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av andreasdrake »

pefreli skrev:
Naturgas skrev:
Jag har ju leverans mellan 24-30 September. Jag har tänkt betala min handpenning, men det står bara på min Tesla sida att de håller på att upprätta min faktura. Ska jag vänta på den, eller kan jag betala nu?

Läste någonstans att de ville att man skulle ha betalat 1 vecka innan leverans men verkar ju som man helt plötsligt står där med en M3 i näven så jag skulle ju vilja betala min handpenning och få det ur världen nu.
Så hur har ni andra gjort som har liknande leveranstid?
Jag har tagit på privat avbetalning på DNB.

Behöver jag säga att läääääängtan är enorm nu?
Jag har samma bedömda leveransvecka.

På min sida står det att när man fått leveransdatum (ett exakt datum) så ska man betala handpenningen.
Jag har också samma leveransvecka. Men jag betalade handpenningen redan för ca 3 veckor sedan. Kan även se det under min beställning att de mottagit betalningen. Har haft status ” Förberedelse inför leverans” sedan betalningen kom in.
Senast redigerad av andreasdrake, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
bobk
Teslaägare
Inlägg: 3
Blev medlem: 23 aug 2021 11:41

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av bobk »

Naturgas skrev:
Jag har ju leverans mellan 24-30 September. Jag har tänkt betala min handpenning, men det står bara på min Tesla sida att de håller på att upprätta min faktura. Ska jag vänta på den, eller kan jag betala nu?

Läste någonstans att de ville att man skulle ha betalat 1 vecka innan leverans men verkar ju som man helt plötsligt står där med en M3 i näven så jag skulle ju vilja betala min handpenning och få det ur världen nu.
Så hur har ni andra gjort som har liknande leveranstid?
Jag har tagit på privat avbetalning på DNB.

Behöver jag säga att läääääängtan är enorm nu?
Har leveranstid 20-30 Sept, och satt i samma sits. Mailade till "checkout admins" på Tesla som min säljare hade skickat som CC och bad om slutfaktura som de fixade. Dök upp under "dokument" efter några timmar. Stod dock fortfarande att de upprättade faktura, så jag betalade bara in (finns uppgifter på slutfakturan) vad jag sagt att jag skulle lägga kontant (minus de 1000 jag betalade tidigare) och nu står det att min slutbetalningen är klar och jag har 0 kr att betala.

Har försökt kontakta Tesla försökt ta reda på vad nästa steg är. När får man välja ett exakt datum t.ex. Men det verkar vara extremt svårt att få svar just nu.
Användarvisningsbild
tigermann
Teslaägare
Inlägg: 167
Blev medlem: 08 aug 2021 20:59

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av tigermann »

Naturgas skrev:
Jag har ju leverans mellan 24-30 September. Jag har tänkt betala min handpenning, men det står bara på min Tesla sida att de håller på att upprätta min faktura. Ska jag vänta på den, eller kan jag betala nu?

Läste någonstans att de ville att man skulle ha betalat 1 vecka innan leverans men verkar ju som man helt plötsligt står där med en M3 i näven så jag skulle ju vilja betala min handpenning och få det ur världen nu.
Så hur har ni andra gjort som har liknande leveranstid?
Jag har tagit på privat avbetalning på DNB.

Behöver jag säga att läääääängtan är enorm nu?
Jag betalde in till deras konto med mitt ordernummer som meddelande bara… Du får en faktura sen men den behöver du inte vänta på om du inte vill.

Jag resonerade att jag hellre hade det gjort än att göra det i sista sekund och eventuellt behöva krångla med att visa upp betalningen vid leverans (om den inte hunnit registrerats hos Tesla).

Dagen efter att jag betalde så syntes det på tesla-kontot att betalning var mottagen.
Model 3 LR 2021, 580 km, Midnight Silver, Aero, Helsvart interiör, AP, Dragkrok.
b3tr3
Inlägg: 8
Blev medlem: 11 sep 2021 11:48

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av b3tr3 »

Oratok skrev:
b3tr3 skrev:
Beställde en vit Model 3 LR med 19", EAP och drag den 27 Augusti (som tjänstebil via jobbet)
Tog en lagerbil som var på väg. Har med andra ord fått VIN.

Ringde "min säljare" igår och frågade om där fanns risk att leveransen kunde skjuta in i oktober sa han följande
"Om jag så skall köra den hem till dig kl 23:59 den 30 september så SKA den levereras till dig i Q3 :D

Kör en Model S som tjänstebil idag så detta bytet skall bli intressant. För Er som högst troligen är duktigare på detta än mig. Kan jag bara lugnt luta mig tillbaka och vänta på sms eller liknande, eller måste jag logga in någonstans och hålla ett extra öga? Jag vill ju givetvis inte missa att tesla försöker nå mig på nån sida jag själv aldrig kollar...

Sitter i samma sits, min skall jag hämta i Göteborg, var skall du hämta din?
Samma här, ska hämta min i Mölndal också. Hoppas verkligen de håller september alltså!
Användarvisningsbild
Haze
Teslaägare
Inlägg: 102
Blev medlem: 22 feb 2020 09:13

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Haze »

Nu ska vi se
Min Tesla kontakt ringde mig i torsdags, eftersom jag hade skickat ett brev till honom om att jag bara kunde välja en leveransdag.
Han sa att det måste ha blivit något fel, min bil kommer den 13:e till Norrköping och sen tar det någon dag att putsa av den. Så vi kom överens om den 17:e...vilket är okej.
Får ni samma som jag så kan det vara värt att kontakta säljaren....om dom nu går att få tag på, det känns som det blir radiotystnad efter man har skrivit på (mycket att göra gissar jag).
Tesla model 3 LR Dual Motor (Midnattssilver metallic med dragkrok)
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1547
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av pefreli »

b3tr3 skrev:
Oratok skrev:
b3tr3 skrev:
Beställde en vit Model 3 LR med 19", EAP och drag den 27 Augusti (som tjänstebil via jobbet)
Tog en lagerbil som var på väg. Har med andra ord fått VIN.

Ringde "min säljare" igår och frågade om där fanns risk att leveransen kunde skjuta in i oktober sa han följande
"Om jag så skall köra den hem till dig kl 23:59 den 30 september så SKA den levereras till dig i Q3 :D

Kör en Model S som tjänstebil idag så detta bytet skall bli intressant. För Er som högst troligen är duktigare på detta än mig. Kan jag bara lugnt luta mig tillbaka och vänta på sms eller liknande, eller måste jag logga in någonstans och hålla ett extra öga? Jag vill ju givetvis inte missa att tesla försöker nå mig på nån sida jag själv aldrig kollar...

Sitter i samma sits, min skall jag hämta i Göteborg, var skall du hämta din?
Samma här, ska hämta min i Mölndal också. Hoppas verkligen de håller september alltså!
Jag tror alla som blivit lovade leverans innan 30 september kan känna sig säkra på leverans innan 30 september.

Kvartalsskiften är heliga för Tesla. :lol:
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Naturgas
Inlägg: 18
Blev medlem: 10 aug 2021 19:11

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Naturgas »

Tack för alla svar om handpenningsfrågan. Ska betala min M3SR+ handpenning idag så man får det ur världen. :D
Användarvisningsbild
Oratok
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 01 maj 2021 00:38

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Oratok »

Min leverans dag som förmedlads till leasing firman är den 20 sep i Mölndal. Så man börjar bli lite sugen. Väntat sedan april då jag beställde….. :D
b3tr3
Inlägg: 8
Blev medlem: 11 sep 2021 11:48

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av b3tr3 »

pefreli skrev:
b3tr3 skrev:
Oratok skrev:
b3tr3 skrev:
Beställde en vit Model 3 LR med 19", EAP och drag den 27 Augusti (som tjänstebil via jobbet)
Tog en lagerbil som var på väg. Har med andra ord fått VIN.

Ringde "min säljare" igår och frågade om där fanns risk att leveransen kunde skjuta in i oktober sa han följande
"Om jag så skall köra den hem till dig kl 23:59 den 30 september så SKA den levereras till dig i Q3 :D

Kör en Model S som tjänstebil idag så detta bytet skall bli intressant. För Er som högst troligen är duktigare på detta än mig. Kan jag bara lugnt luta mig tillbaka och vänta på sms eller liknande, eller måste jag logga in någonstans och hålla ett extra öga? Jag vill ju givetvis inte missa att tesla försöker nå mig på nån sida jag själv aldrig kollar...

Sitter i samma sits, min skall jag hämta i Göteborg, var skall du hämta din?
Samma här, ska hämta min i Mölndal också. Hoppas verkligen de håller september alltså!
Jag tror alla som blivit lovade leverans innan 30 september kan känna sig säkra på leverans innan 30 september.

Kvartalsskiften är heliga för Tesla. :lol:
Vi får hoppas på det:P
Loggade in på "my NF fleet" och kollade leveransdag där och då stod det December. Men det där datumet tror jag faktiskt BARA ha att göra med att mitt gamla avtal på min Model S går ut i december.
Man är ju helt blind när man beställt tjänstebil via leasingbolag. Då ser man ju själv inte ett SMACK på sin tesla sida. helt självklart, det är ju inte jag som beställt. Men ändå, man är ju taggad till tårna:P
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av dstr »

Min tredje Tesla blir en M3P. Leverans nästa vecka.
Användarvisningsbild
xrayspex
Teslaägare
Inlägg: 25
Blev medlem: 21 jul 2021 10:47

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av xrayspex »

Ni som fått leveransdatum eller leverans nyligen, hur långt innan fick ni veta datum?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av martinot »

dstr skrev:
Min tredje Tesla blir en M3P. Leverans nästa vecka.
Spännande! Grattis! :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
LasseK
Inlägg: 6
Blev medlem: 15 sep 2021 07:01

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av LasseK »

Jag beställde en M3P i slutet av juli och har uppskattad leverans 19-30/9. Jag har fått bekräftelse på att bilen är slutbetald (när jag loggar in på kontot på tesla.com) i måndags men ännu inte fått något VIN-nummer. Är det normalt? Läste någonstans att bilen registreras efter att man betalat och antar att jag både måste få ett VIN-nummer och den måste registreras innan jag får en leveransdag?

Det strulade lite vid tilldelningen så jag fick ringa och prata med en säljare för att få den i september. Borde jag ringa igen? Vill ju gärna ha den nästa vecka... :)
Användarvisningsbild
bobk
Teslaägare
Inlägg: 3
Blev medlem: 23 aug 2021 11:41

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av bobk »

LasseK skrev:
Jag beställde en M3P i slutet av juli och har uppskattad leverans 19-30/9. Jag har fått bekräftelse på att bilen är slutbetald (när jag loggar in på kontot på tesla.com) i måndags men ännu inte fått något VIN-nummer. Är det normalt? Läste någonstans att bilen registreras efter att man betalat och antar att jag både måste få ett VIN-nummer och den måste registreras innan jag får en leveransdag?

Det strulade lite vid tilldelningen så jag fick ringa och prata med en säljare för att få den i september. Borde jag ringa igen? Vill ju gärna ha den nästa vecka... :)
Har du slutfaktura under "Dokument" när du loggar in? Det är enda stället jag ser VIN-nummer på.
LasseK
Inlägg: 6
Blev medlem: 15 sep 2021 07:01

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av LasseK »

bobk skrev:
Har du slutfaktura under "Dokument" när du loggar in? Det är enda stället jag ser VIN-nummer på.
Jag har slutfaktura men det står inget VIN där heller. Jag trodde att RN-numret skulle ändras till ett VIN... eller att man i alla fall skulle kunna se det när man är inloggad.
Naturgas
Inlägg: 18
Blev medlem: 10 aug 2021 19:11

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Naturgas »

När ni fick boka eran hämtning av eran Tesla. Fick ni ett sms eller mail? Eller höll ni bara koll på erat konto på Tesla?

Det börjar ju verkligen närma sig en hämtning nu :-)
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1430
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av kenjon »

SMS 7-10 dagar innan.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Naturgas
Inlägg: 18
Blev medlem: 10 aug 2021 19:11

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Naturgas »

kenjon skrev:
SMS 7-10 dagar innan.

tack för svar. :D
Användarvisningsbild
skans
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 04 aug 2021 08:55

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av skans »

Precis hämtat ut min M3 LR röd med vit inredning och 19tum sport fälgar. Supernöjd efter denna lilla stund med bilen och upphämtningen i Malmö fungerade bra.

Direkt efter körde jag och hämtade lite saker jag köpt hos Teslify som stod för utmärkt service!
Användarvisningsbild
tigermann
Teslaägare
Inlägg: 167
Blev medlem: 08 aug 2021 20:59

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av tigermann »

Bilen blev klar två dagar tidigare än inbokad leverans så jag kunde hämta den igår kväll. Noggrann genomgång av bilen visade ett litet litet märke under dimljuset vänster fram. Kan vara smuts också. Fick det noterat av säljaren. Jag orkade inte testa funktioner utan lade enbart tid på att se om det fanns några skador på lack och inredning.

Har bokat ett serviceärende för montering av lackskyddsfilm framför bakskärmarna, dom får passa på att kontrollera märket i lacken samtidigt. Hade jag inte velat ha lackskyddsfilmen hade jag nog inte orkat göra ett ärende av lackmärket.

Jag fick bara en 4 m kabel dock så jag beställde en 8 m lång med Teslaknapp nu ikväll så jag slipper backa in bilen varje gång. Hur långa kablar har ni andra fått?
Model 3 LR 2021, 580 km, Midnight Silver, Aero, Helsvart interiör, AP, Dragkrok.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av martinot »

tigermann skrev:
Bilen blev klar två dagar tidigare än inbokad leverans så jag kunde hämta den igår kväll. Noggrann genomgång av bilen visade ett litet litet märke under dimljuset vänster fram. Kan vara smuts också. Fick det noterat av säljaren. Jag orkade inte testa funktioner utan lade enbart tid på att se om det fanns några skador på lack och inredning.

Har bokat ett serviceärende för montering av lackskyddsfilm framför bakskärmarna, dom får passa på att kontrollera märket i lacken samtidigt. Hade jag inte velat ha lackskyddsfilmen hade jag nog inte orkat göra ett ärende av lackmärket.

Jag fick bara en 4 m kabel dock så jag beställde en 8 m lång med Teslaknapp nu ikväll så jag slipper backa in bilen varje gång. Hur långa kablar har ni andra fått?
Fått 3-fas 32A Blå Mennekes på 4 m bägge gångerna. Både till vår M3 2019, och till vår nya M3 2021. Tycker det normalt är smidigare och enklare med 4 m på de flesta uttag. Blir rätt tungt och klumpig i 7,5 m 32A Mennekes.

Någon enstaka gång har det dock varit för kort. Har då köpt till en 16A Blå Mennekes på 7,5 m (på Clas Ohlson av alla ställen) för de gånger som den på 4 m inte skulle räcka på offentliga Typ2-uttag.

För laddning hemma i vårt egna Typ2-uttag så har jag en tunnare, lättare och smidigare, men längre kabel från Metron. Förutom att vara 11-12 (gör att den räcker över hela uppfarten) så har den dessutom "Tesla-knapp" som Mennekes (som följer med Teslabilarna) kablar inte har. Extremt smidig och kan verkligen rekommenderas!

https://eauto.si/metron-shop/product/cc ... ase-tesla/
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
andreasdrake
Teslaägare
Inlägg: 14
Blev medlem: 17 aug 2021 22:02
Kontakt:

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av andreasdrake »

tigermann skrev:
Har bokat ett serviceärende för montering av lackskyddsfilm framför bakskärmarna, dom får passa på att kontrollera märket i lacken samtidigt. Hade jag inte velat ha lackskyddsfilmen hade jag nog inte orkat göra ett ärende av lackmärket.
Jag ska förhoppningsvis hämta min M3 nästa eller näst nästa vecka. Är min första Tesla så har lite dålig koll vad som skall ingå. Så min undran är om lackskyddsfilm framför bakskärmarna är något som alltid skall ingå och vara monterat eller något du lagt till som extra?
Nemic
Inlägg: 13
Blev medlem: 18 jun 2021 08:56

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Nemic »

Då har man fått tid för upphämtning den 27:e sep, förväntat lev datum var 22-30

:D
Användarvisningsbild
tigermann
Teslaägare
Inlägg: 167
Blev medlem: 08 aug 2021 20:59

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av tigermann »

andreasdrake skrev:
tigermann skrev:
Har bokat ett serviceärende för montering av lackskyddsfilm framför bakskärmarna, dom får passa på att kontrollera märket i lacken samtidigt. Hade jag inte velat ha lackskyddsfilmen hade jag nog inte orkat göra ett ärende av lackmärket.
Jag ska förhoppningsvis hämta min M3 nästa eller näst nästa vecka. Är min första Tesla så har lite dålig koll vad som skall ingå. Så min undran är om lackskyddsfilm framför bakskärmarna är något som alltid skall ingå och vara monterat eller något du lagt till som extra?
Det ingår inte men finns som tillbehör. Du kan inte få det monterat innan leverans utan måste boka ett serviceärende i efterhand. Du kan också beställa det via shoppen och montera själv.
Model 3 LR 2021, 580 km, Midnight Silver, Aero, Helsvart interiör, AP, Dragkrok.
Användarvisningsbild
andreasdrake
Teslaägare
Inlägg: 14
Blev medlem: 17 aug 2021 22:02
Kontakt:

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av andreasdrake »

Nemic skrev:
Då har man fått tid för upphämtning den 27:e sep, förväntat lev datum var 22-30

:D
Samma här 27/9 kl 10.40 :D
Skriv svar