Bilen död…
Moderator: Redaktion
Bilen död…
Nu dog min 2015 model s, har åtgärdat jordpunktsfel framme som är typfall 2019 och bytt 12v senaste året - tror tyvärr batteriet lagt benen i vädret. (En del BMS fel och annat smått och gott innan bilen släckte ner helt)
Några andra med erfarenheten av batterihaveri och hur lång tid har det tagit att få nytt? Vilken typ av batteri har ni fått då?
Några andra med erfarenheten av batterihaveri och hur lång tid har det tagit att få nytt? Vilken typ av batteri har ni fått då?
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5323
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Bilen död…
En kolega med Model S85 -14 fick ett nytt batteri i våras. En massa olika felmeddelande från BMSen och sedan dog bilen.
Bilen stod hos Tesla 25 dagar innan den var fixad. Han fick ett reparerat 85-batteri från -15 med kortare räckvidd och betydligt långsammare laddning. Det ”nya” batteriet var inom spec enligt Tesla.
Sedan har jag hört att vissa har fått sprillans nya 90-batteri i sina -85 bilar. Så det gäller att ha tur verkar det som. Precis som med allt annat gällande Tesla.
Bilen stod hos Tesla 25 dagar innan den var fixad. Han fick ett reparerat 85-batteri från -15 med kortare räckvidd och betydligt långsammare laddning. Det ”nya” batteriet var inom spec enligt Tesla.
Sedan har jag hört att vissa har fått sprillans nya 90-batteri i sina -85 bilar. Så det gäller att ha tur verkar det som. Precis som med allt annat gällande Tesla.
Model Y P
Model S P
Model S P
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Bilen död…
Nu gäller mitt fall Model 3 men det mesta handlar ju om logistik så det bör vara relativt lika. Enligt vad jag fått veta av Tesla angående batterier så tar det 2-4 veckor att få in det från lagret i Tilburg nu för tiden, de lastar helt enkelt en stor lastbil med släp och när den är full av reservdelar så börjar den åka genom Europa och lasta av på olika service center tills den kommer till Stockholm så det tar olika lång tid varje gång. Nu vet jag inte om de renoverar batterier i Tilburg eller om det sker i USA men om renoveringen sker i USA och de inte har batterier i lager här måste du vänta på att det skall komma in i lager.thebishop skrev:Nu dog min 2015 model s, har åtgärdat jordpunktsfel framme som är typfall 2019 och bytt 12v senaste året - tror tyvärr batteriet lagt benen i vädret. (En del BMS fel och annat smått och gott innan bilen släckte ner helt)
Några andra med erfarenheten av batterihaveri och hur lång tid har det tagit att få nytt? Vilken typ av batteri har ni fått då?
Jag har i var fall väntat i nästan 7 veckor efter ett batterihaveri nu och bilen är inte lagad ännu, mitt fanns inte i lager i Tilburg eftersom jag skulle få ett helt nytt pack och inte ett renoverat. Det var dock en drös på väg redan när mitt gick sönder så det tog bara 3-4 veckor för det att anlända till Tilburg.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5323
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Bilen död…
Batterierna transporteras inte tillsammans med övriga reservdelar. De går som farligt gods och är betydligt omständigare att få transporterade från Tilburg till Sverige. Jag trodde det var ett skämt först, men icke.OfarligTesla skrev:Nu gäller mitt fall Model 3 men det mesta handlar ju om logistik så det bör vara relativt lika. Enligt vad jag fått veta av Tesla angående batterier så tar det 2-4 veckor att få in det från lagret i Tilburg nu för tiden, de lastar helt enkelt en stor lastbil med släp och när den är full av reservdelar så börjar den åka genom Europa och lasta av på olika service center tills den kommer till Stockholm så det tar olika lång tid varje gång. Nu vet jag inte om renoverar batterier i Tilburg eller om det sker i USA men om renoveringen sker i USA och de inte har batterier i lager här måste du vänta på att det skall komma in i lager.thebishop skrev:Nu dog min 2015 model s, har åtgärdat jordpunktsfel framme som är typfall 2019 och bytt 12v senaste året - tror tyvärr batteriet lagt benen i vädret. (En del BMS fel och annat smått och gott innan bilen släckte ner helt)
Några andra med erfarenheten av batterihaveri och hur lång tid har det tagit att få nytt? Vilken typ av batteri har ni fått då?
Jag har i var fall väntat i nästan 7 veckor efter ett batterihaveri nu och bilen är inte lagad ännu, mitt fanns inte i lager i Tilburg eftersom jag skulle få ett helt nytt pack och inte ett renoverat.
Model Y P
Model S P
Model S P
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Bilen död…
Kanske, den informationen jag fått från flera är i var fall att de lastar in det i lastbilar som skall förse många servicecenter med delar och att de åker runt en hel del innan de kommer hit. Sen om de delarna är batterier och annat farligt gods vet jag inte.Nicke Nyfiken skrev:Batterierna transporteras inte tillsammans med övriga reservdelar. De går som farligt gods och är betydligt omständigare att få transporterade från Tilburg till Sverige. Jag trodde det var ett skämt först, men icke.
Batteriet kom in i lager i Tilburg för över 3 veckor sedan men Tesla i Stockholm har inte fått det ännu.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5323
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Bilen död…
Det är säkert så att de packar och transporterar reservdelarna så som du beskriver, eftersom SC ALDRIG vet när de beställda reservdelarna ska komma hem. Ibland kommer de veckor före och ibland veckor efter, beräknad tid. Tesla har mycket att förbättra inom detta område.
Men just batterierna och annat farligt gods ska tydligen fraktas separat för att inte försena övriga reservdelar enligt Tesla.
Men just batterierna och annat farligt gods ska tydligen fraktas separat för att inte försena övriga reservdelar enligt Tesla.
Model Y P
Model S P
Model S P
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Bilen död…
Som sagt, det kan ju gå i separata bilar men enligt flera på SC så skulle mitt batteri skickas på sättet jag beskrivit. Sen kan de ju ha fel såklart, det hade ju inte varit första gången.Nicke Nyfiken skrev:Det är säkert så att de packar och transporterar reservdelarna så som du beskriver, eftersom SC ALDRIG vet när de beställda reservdelarna ska komma hem. Ibland kommer de veckor före och ibland veckor efter, beräknad tid. Tesla har mycket att förbättra inom detta område.
Men just batterierna och annat farligt gods ska tydligen fraktas separat för att inte försena övriga reservdelar enligt Tesla.
Re: Bilen död…
När jag var på SC Bredden i tisdags, 31/8, höll de på med att lyfta in tre batterilådor från gatan. Så något kommer ju in i alla fall.OfarligTesla skrev:Batteriet kom in i lager i Tilburg för över 3 veckor sedan men Tesla i Stockholm har inte fått det ännu.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Bilen död…
Jag får väl hoppas att det innebär att mitt batteri var ett av dem då och att de helt enkelt glömt ändra status i app och meddela mig. I så fall bör jag få bilen i början av nästa vecka, annars lär jag behöva vänta länge till :p.renes skrev:När jag var på SC Bredden i tisdags, 31/8, höll de på med att lyfta in tre batterilådor från gatan. Så något kommer ju in i alla fall.
Re: Bilen död…
Det stod VIN nummer på en lapp på lådorna, men jag tänkte inte på att ta bilder. Sorry.OfarligTesla skrev:Jag får väl hoppas att det innebär att mitt batteri var ett av dem då och att de helt enkelt glömt ändra status i app och meddela mig. I så fall bör jag få bilen i början av nästa vecka, annars lär jag behöva vänta länge till :p.renes skrev:När jag var på SC Bredden i tisdags, 31/8, höll de på med att lyfta in tre batterilådor från gatan. Så något kommer ju in i alla fall.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Bilen död…
Betyder det cellhaveri eller något elektronikfel inuti batterilådan?thebishop skrev:Batteriet (HV) dött.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Bilen död…
Hoppas du får ett friskt batteri som laddar snabbt på SuC.thebishop skrev:Batteriet (HV) dött.
Var dig själv, alla andra är upptagna
S 100D -17
S 100D -17
Re: Bilen död…
Oklart intern fel i packet, fick sms. Håller tummarna för ”nya” 85kwh-batteriet som har lite bättre räckvidd och snabb laddning. Men det är väl lotteri som jag förstår det.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Re: Bilen död…
Estimerat till ca en månad nu tills färdigt, får se om den tiden hålls…
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Re: Bilen död…
Fick du lånebil?thebishop skrev:Estimerat till ca en månad nu tills färdigt, får se om den tiden hålls…
Var dig själv, alla andra är upptagna
S 100D -17
S 100D -17
Re: Bilen död…
Nix. Bara för de som har nybilsgaranti och inte för batterigarantin blev jag informerad om när jag frågade - så hyrbil i en månad eller två nu…Kriper skrev:Fick du lånebil?thebishop skrev:Estimerat till ca en månad nu tills färdigt, får se om den tiden hålls…
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Re: Bilen död…
Batteriet på min S 85 dog i våras, fick lånebil efter jag påpekat att det var ett garantiärende. Tog cirka 2-3v att få bilen fixad. Fick renoverat batteri som är lika sopigt som det jag hade innan. Laddar i snigelhastighet..thebishop skrev:Nix. Bara för de som har nybilsgaranti och inte för batterigarantin blev jag informerad om när jag frågade - så hyrbil i en månad eller två nu…Kriper skrev:Fick du lånebil?thebishop skrev:Estimerat till ca en månad nu tills färdigt, får se om den tiden hålls…
Tesla model S 85 | Autopilot | Röd
Re: Bilen död…
Jag påpekade det också, de sade nej ändå.
Ser ut som jag får 1014116-00-B vilket skal vara 90kwh, så jag är glad
Ser ut som jag får 1014116-00-B vilket skal vara 90kwh, så jag är glad
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Re: Bilen död…
Sen i tråden, sorrythebishop skrev:Jag påpekade det också, de sade nej ändå.
Ser ut som jag får 1014116-00-B vilket skal vara 90kwh, så jag är glad
Har också en S85D 2015 som tvärdog (alltid olämpligt) mitt i juli när jag skulle handla inför gästers ankomst
Efter fem veckors radiotystnad fick jag plötsligt ett nytt 90-batteri, som laddar bättre än mitt gamla gjorde
Tyvärr kunde jag inte lämna bilen i inbyte mot MY; eftersom den stod i källaren hos SC Mölndal kunde jag inte ta några foton eller städa ur den.
Så ny har jag två Teslor
Riktigt dålig kommunikation från Tesla som vanligt. Trodde det var 12V som kolat av, men efteråt begriper jag ju att det tar tid att få fram ett HV-batteri. Hade jag bara vetat det så hade jag varit mycket mindre arg (i onödan)
Mycket trevlig service i övrigt ... dock ingen lånebil. Fick åka mycket buss.
Postade bild i en annan tråd.
Re: Bilen död…
Börjar närma sig, batteriet bytt (!) - men lite annat skrot som fixas (borttappad bromsskiva parkeringsbroms och vattenläcka pano) - men snart så är den väl tillbaka!
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Bilen död…
Blev lite konfunderad nu... 90 kWh 350V???Lessmog skrev:Sen i tråden, sorry
Efter fem veckors radiotystnad fick jag plötsligt ett nytt 90-batteri, som laddar bättre än mitt gamla gjorde
Postade bild i en annan tråd.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Bilen död…
Borttappad bromsskiva??? Hur går det till???thebishop skrev:Börjar närma sig, batteriet bytt (!) - men lite annat skrot som fixas (borttappad bromsskiva parkeringsbroms och vattenläcka pano) - men snart så är den väl tillbaka!
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Bilen död…
Ja du!lator skrev:Borttappad bromsskiva??? Hur går det till???thebishop skrev:Börjar närma sig, batteriet bytt (!) - men lite annat skrot som fixas (borttappad bromsskiva parkeringsbroms och vattenläcka pano) - men snart så är den väl tillbaka!
Delen är:
PARKING BRAKE CALIPER ASSY LH(1021252-00-F)
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Re: Bilen död…
Det är tydligen 100kWh design med två borttagna moduler. Då blev det 350V. Men skall tydligen leverera tillräckligt för ludicrous…lator skrev:Blev lite konfunderad nu... 90 kWh 350V???Lessmog skrev:Sen i tråden, sorry
Efter fem veckors radiotystnad fick jag plötsligt ett nytt 90-batteri, som laddar bättre än mitt gamla gjorde
Postade bild i en annan tråd.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)