Vinterdäck SR+

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Skogis
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 02 jun 2021 22:23

Vinterdäck SR+

Inlägg av Skogis »

Hej,

Börjar väl bli dags att tänka på vinterdäck nu när hösten börjar göra sig påmind.

Jag var först inne på att jag skulle införskaffa dubbdäck till min SR+ men efter att ha läst lite här på forumet och andra platser förstår jag att det är friktionsdäck som av många rekommenderas till elbilar med en lägre ljudnivå och ett bättre miöjöval. Gäller detta också för SR+ som är bakhjulsdriven och inte 4wd? Eller bör man överväga dubbdäck med bakhjulsdriven Model 3?

Kör 90% i Stockholm men kommer vilja åka norröver i vinter och vill känna att jag har ok däck för riktiga vinterförhållanden.

Tacksam för tips!
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1754
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Vinterdäck SR+

Inlägg av tor-ake »

Definiera norröver?

Model 3 oavsett bak- eller allhjulsdrift är lite orolig på isig väg, och bromsning på is, vid temperaturer varmare än säg minus fem, är där dubbdäck har ett reellt övertag.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Olten
Teslaägare
Inlägg: 124
Blev medlem: 31 jul 2021 00:12

Re: Vinterdäck SR+

Inlägg av Olten »

Förstår mig aldrig på det där med norröver/Norrland ?! Jag kör en hel del i Roslagen nära Östersjön (varit fastboende där tidigare i många år) och där är dubbdäck ett klart plus särskilt på senvintern med många långa krokiga isvägar. Även resorna till Dalarna behöver dubb men där skulle dubbfritt nog vara mer rimligt. Troligen är bästa regionen för dubbfritt Norrland :D
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1754
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Vinterdäck SR+

Inlägg av tor-ake »

Exakt.

Det finns några ställen där dubbdäcken verkligen kommer till sin rätt, men det går inte att generalisera norr/söder, utan det är fler faktorer som spelar in.

I och med att model 3 släpper in väldigt mycket däckljud i kupén bör man noga överväga sitt val.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
M3170
Teslaägare
Inlägg: 71
Blev medlem: 08 mar 2021 22:38

Re: Vinterdäck SR+

Inlägg av M3170 »

Behöver beställa vinterhjul och kollade i Tesla shoppen förra veckan och då fans bara dubbfria men dom var tillfälligt slut, nu har dom kommit in på lager igen. Men jag vill gärna ha dubbade och dom har finns inte i shoppen inte ens listade att dom är slut o typ meddela mig när dom kommer in igen. Så frågan är om Tesla har slutat sälja dubbat…
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Vinterdäck SR+

Inlägg av SwedishAdvocate »

Kör alla verkligen på dubbdäck?

Själv har jag kört gasdrivna VW Passat och Golf – båda kombi – i 5-6 år nu och alltid på dubbfritt (typ Nokian WR4 eller vad de nu heter...). Nu bor ju jag i Skåne och här är det ju ytterst sällan särskilt krävande vinterväglag...

Men visst – det har väl varit lite nära någon gång... Den gången hade dock antagligen varit hur lugnt som helst om jag bara hade haft ett jobb med flextid. Och det är lite det jag tror är grejen. Är man duktig på att ta det lugnt och inte stressa är det ju bara att anpassa hastigheten efter väglaget...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Vinterdäck SR+

Inlägg av Bjelke »

SwedishAdvocate skrev:
Kör alla verkligen på dubbdäck?

Själv har jag kört gasdrivna VW Passat och Golf – båda kombi – i 5-6 år nu och alltid på dubbfritt (typ Nokian WR4 eller vad de nu heter...). Nu bor ju jag i Skåne och här är det ju ytterst sällan särskilt krävande vinterväglag...

Men visst – det har väl varit lite nära någon gång... Den gången hade dock antagligen varit hur lugnt som helst om jag bara hade haft ett jobb med flextid. Och det är lite det jag tror är grejen. Är man duktig på att ta det lugnt och inte stressa är det ju bara att anpassa hastigheten efter väglaget...
Alla kör med 100% säkerhet inte med dubbat…. Men ett visst antal gör det med 100% säkerhet ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1073
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Vinterdäck SR+

Inlägg av bjornnilsson »

Nu kör jag Model S men för att generalisera lite så funkar dubbfritt på saltade blöta vägbanor söderöver galant. Det är underbart att ligga i vänsterfil och plöja genom modden som stoppar alla andra bilar under 3 ton.. (edit: Glömde bort att bilen faktiskt inte väger mer än 2,2 ton..)

Men för ett år sedan började jag åka till Örnsköldsvik och häromkring har jag haft riktigt hårresande upplevelser på mina dubbfria däck som funkar så bra några mil längre ner. Bilen och jag har varit med om blixthalka flera gånger med + hundra meter bromssträcka som följd vid ett par av gångerna. Det där vill jag helst undvika framöver.

(Har även bott i Norrtälje och kan intyga att vägarna kan vara glashala där också.)

Så tidigare kanske jag beträdde isvägar under Max 1 % av körningen. Nu kanske det snarare är 40 % ren is eller hårdpackad isig snö mellan vägbana och bil under vintermånaderna. Vilket innebär att jag behöver byta till dubbat denna vinter.

På ren isgata funkar inte dubbfritt. På bar asfalt är det skitbra.
Senast redigerad av bjornnilsson, redigerad totalt 1 gånger.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Vinterdäck SR+

Inlägg av SwedishAdvocate »

Skogis skrev:
.../ Jag var först inne på att jag skulle införskaffa dubbdäck till min SR+ men efter att ha läst lite här på forumet och andra platser förstår jag att det är friktionsdäck som av många rekommenderas till elbilar med en lägre ljudnivå och ett bättre miöjöval. Gäller detta också för SR+ som är bakhjulsdriven och inte 4wd? Eller bör man överväga dubbdäck med bakhjulsdriven Model 3?

Kör 90% i Stockholm men kommer vilja åka norröver i vinter och vill känna att jag har ok däck för riktiga vinterförhållanden. /...
Sökte lite efter tidigare trådar...

Bästa dubbfria vinterdäcken?
viewtopic.php?f=10&t=22692

"Europeiska" vinterdäck
viewtopic.php?f=51&t=17990

Gissar att det kan finnas fler...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Vinterdäck SR+

Inlägg av SwedishAdvocate »

Två till:

dubbdäck eller friktionsdäck
viewtopic.php?f=51&t=17903

Dubbade eller odubbade vinterdäck?
viewtopic.php?f=37&t=13891&start=20
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vinterdäck SR+

Inlägg av LarsL »

Hakka R3 som är orginal till Model 3 är fantastiska på riktigt kalla vägar. Då är det nästan omöjligt att få dem att släppa trots att man provocerar. Däremot är de sladdriga vid plusgrader.

Det här med att många snackar om att Model 3 är orolig i baken kan bero på att de kört framhjulsdrivna bilar eller fyrhjulsdrivna med balansen åt understyrt.
Användarvisningsbild
Skogis
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 02 jun 2021 22:23

Re: Vinterdäck SR+

Inlägg av Skogis »

Tack för alla svar och länkar!

Har sett de där trådarna tidigare tidigare, men tänkte om det var någon som hade specifik information om hur SR+ beter sig vintertid med eller utan dubbar.

Får nog bli dubbfritt då jag mestadels kommer att köra på torra vägbanor och i stan. Kommer att föredra det lägre däckljudet i kupén. Så får jag kanske låta bil att köra de dagar med dåliga riktigt dåliga förhållanden..
Användarvisningsbild
ducce916m
Teslaägare
Inlägg: 197
Blev medlem: 31 aug 2021 16:18

Re: Vinterdäck SR+

Inlägg av ducce916m »

Ska bli skönt att få sätta på vinterhjulen igen med GoodYear Sound Comfort (dubbfria). Bytte igår ut de gamla TPMS-sändarna och satte dit de nya från Tässla, hoppas de fungerar.

Passade på att kolla vad som skulle vara ljuddämpande i däcken. På insidan var klistrat ett ca 2 cm tjockt skumgummiliknande material i slitbanans bredd.
Är kanske effektivt, däcken går väldigt tyst i alla fall.
Användarvisningsbild
M3170
Teslaägare
Inlägg: 71
Blev medlem: 08 mar 2021 22:38

Re: Vinterdäck SR+

Inlägg av M3170 »

Får snart panik då det fortfarande inte finns några vinterhjul med dubbdäck i tesla shoppen.

Stör mig inte heller på oljudet från dubbarna då jag alltid poppar högt på stereon :lol:
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5181
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Vinterdäck SR+

Inlägg av Nicke Nyfiken »

ducce916m skrev:
Bytte igår ut de gamla TPMS-sändarna och satte dit de nya från Tässla, hoppas de fungerar.
Återkom gärna med resultatet. Tänkte köpa dem om det blir aktuellt med ett byte.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
ducce916m
Teslaägare
Inlägg: 197
Blev medlem: 31 aug 2021 16:18

Re: Vinterdäck SR+

Inlägg av ducce916m »

Nicke Nyfiken skrev:
ducce916m skrev:
Bytte igår ut de gamla TPMS-sändarna och satte dit de nya från Tässla, hoppas de fungerar.
Återkom gärna med resultatet. Tänkte köpa dem om det blir aktuellt med ett byte.
Återkommer när jag monterat vinterhjulen.... :D
Användarvisningsbild
M3170
Teslaägare
Inlägg: 71
Blev medlem: 08 mar 2021 22:38

Re: Vinterdäck SR+

Inlägg av M3170 »

Kan man köpa fälgar o däck från nån annan än Tesla och sedan köpa TPMS sensorer från Tesla och montera i dessa hjul, eller passar dom bara på Tesla original däck/fälg?
Användarvisningsbild
M3170
Teslaägare
Inlägg: 71
Blev medlem: 08 mar 2021 22:38

Re: Vinterdäck SR+

Inlägg av M3170 »

Köpte original Tesla vinterhjul med dubbdäck och är mer än nöjd för dom är betydligt tystare än jag räknat med. Ljudet är inget jag ens tänker på så jag skulle aldrig köpa odubbat.
Har man stereon på ca 30% ljudnivå så kan man knappt höra dom. Jämfört med min förra Volvo XC60 så är oljudet samma eller aningen lägre

Tog dessvärre ca 7 veckor från beställning till leverans, så jag var lite orolig på slutet.
Användarvisningsbild
Sarlacc
Teslaägare
Inlägg: 70
Blev medlem: 20 nov 2021 17:49
Ort: Karlskrona

Re: Vinterdäck SR+

Inlägg av Sarlacc »

Hej
Ska beställa en model 3 SR+ snart men velar gällande dubb eller dubbfritt.
Bor i Blekinge men resor till Sälen fjäll kommer att avverkas samt enstaka resor till de större städerna.

Kommer beställa däcken från Tesla.

Alltid kört med dubb på alla mina bilar genom åren. Men är lite kluven då det sägs att ljudisoleringen inte är super.
Hur är de nya modellerna med dubb?
Tesla Model 3 -21
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Vinterdäck SR+

Inlägg av SwedishAdvocate »

Sarlacc skrev:
Hej
Ska beställa en model 3 SR+ snart men velar gällande dubb eller dubbfritt.
Bor i Blekinge men resor till Sälen fjäll kommer att avverkas samt enstaka resor till de större städerna.

Kommer beställa däcken från Tesla.

Alltid kört med dubb på alla mina bilar genom åren. Men är lite kluven då det sägs att ljudisoleringen inte är super.
Hur är de nya modellerna med dubb?
Förslag: Nordiska vinterdäck, och sen anpassa hastigheten efter underlaget... Är väl knappast så mycket vinterväglag i Blekinge...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
ducce916m
Teslaägare
Inlägg: 197
Blev medlem: 31 aug 2021 16:18

Re: Vinterdäck SR+

Inlägg av ducce916m »

Nicke Nyfiken skrev:
ducce916m skrev:
Bytte igår ut de gamla TPMS-sändarna och satte dit de nya från Tässla, hoppas de fungerar.
Återkom gärna med resultatet. Tänkte köpa dem om det blir aktuellt med ett byte.
Fungerar bra, började visa efter 1 km.
Användarvisningsbild
ducce916m
Teslaägare
Inlägg: 197
Blev medlem: 31 aug 2021 16:18

Re: Vinterdäck SR+

Inlägg av ducce916m »

ducce916m skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
ducce916m skrev:
Bytte igår ut de gamla TPMS-sändarna och satte dit de nya från Tässla, hoppas de fungerar.
Återkom gärna med resultatet. Tänkte köpa dem om det blir aktuellt med ett byte.
Fungerar bra, började visa efter 1 km.
Igår slutade en av sändarna att visa något (fick felmeddelande). Efter två omstarter via Service osv.... och körning några km fungerade den igen.
Skriv svar