Stora marginaler på Model Y i Sverige
Moderator: Redaktion
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5366
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Stora marginaler på Model Y i Sverige
Hur kan det komma sig att priserna varierar så mycket på Model Y LR i Europa?
Exempel på priser exkl. moms i Europa, omräknat i SEK (utan eventuella miljöbonusar och liknande)
Sverige 583 000:-
Norge 549 000:-
Finland 549 000:-
Schweiz 548 000:-
Nederländerna 545 000:-
Spanien 545 000:-
Danmark 544 000:-
Portugal 544 000:-
Slovenien 540 000:-
Luxemburg 537 000:-
Belgien 536 000:-
Polen 535 000:-
Italien 515 000:-
Grekland 507 000:-
Tyskland 494 000:-
Frankrike 487 000:-
Österrike 474 000:-
Rumänien 452 000:-
I Sverige ingår vagnskadegaranti i 3 år som driver upp prisen en del. För min del är den värd ca 9 000:- exkl. moms på 3 år för en Model Y LR. (Det är vad jag sparar på en halvförsäkring jämfört med helförsäkring hos Trygg Hansa)
Vilka ”förmåner” som ingår i priset i anda länder vet jag ej.
Vilka faktorer påverkar prissättningen i de olika länderna?
Är det efterfrågan som styr eller vad motiverar en skillnad på 141 000:- exkl. moms mellan Sverige och Rumänien? Eller 109 000:- mot Österrike?
Exempel på priser exkl. moms i Europa, omräknat i SEK (utan eventuella miljöbonusar och liknande)
Sverige 583 000:-
Norge 549 000:-
Finland 549 000:-
Schweiz 548 000:-
Nederländerna 545 000:-
Spanien 545 000:-
Danmark 544 000:-
Portugal 544 000:-
Slovenien 540 000:-
Luxemburg 537 000:-
Belgien 536 000:-
Polen 535 000:-
Italien 515 000:-
Grekland 507 000:-
Tyskland 494 000:-
Frankrike 487 000:-
Österrike 474 000:-
Rumänien 452 000:-
I Sverige ingår vagnskadegaranti i 3 år som driver upp prisen en del. För min del är den värd ca 9 000:- exkl. moms på 3 år för en Model Y LR. (Det är vad jag sparar på en halvförsäkring jämfört med helförsäkring hos Trygg Hansa)
Vilka ”förmåner” som ingår i priset i anda länder vet jag ej.
Vilka faktorer påverkar prissättningen i de olika länderna?
Är det efterfrågan som styr eller vad motiverar en skillnad på 141 000:- exkl. moms mellan Sverige och Rumänien? Eller 109 000:- mot Österrike?
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Stora marginaler på Model Y i Sverige
Betalar du moms på försäkringen?Nicke Nyfiken skrev:Hur kan det komma sig att priserna varierar så mycket på Model Y LR i Europa?
Exempel på priser exkl. moms i Europa, omräknat i SEK (utan eventuella miljöbonusar och liknande)
Sverige 583 000:-
Norge 549 000:-
Finland 549 000:-
Schweiz 548 000:-
Nederländerna 545 000:-
Spanien 545 000:-
Danmark 544 000:-
Portugal 544 000:-
Slovenien 540 000:-
Luxemburg 537 000:-
Belgien 536 000:-
Polen 535 000:-
Italien 515 000:-
Grekland 507 000:-
Tyskland 494 000:-
Frankrike 487 000:-
Österrike 474 000:-
Rumänien 452 000:-
I Sverige ingår vagnskadegaranti i 3 år som driver upp prisen en del. För min del är den värd ca 9 000:- exkl. moms på 3 år för en Model Y LR. (Det är vad jag sparar på en halvförsäkring jämfört med helförsäkring hos Trygg Hansa)
Vilka ”förmåner” som ingår i priset i anda länder vet jag ej.
Vilka faktorer påverkar prissättningen i de olika länderna?
Är det efterfrågan som styr eller vad motiverar en skillnad på 141 000:- exkl. moms mellan Sverige och Rumänien? Eller 109 000:- mot Österrike?
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Stora marginaler på Model Y i Sverige
Har ju länge sagt att vi i Sverige har ett av Europas dyraste bilpriser.
Där Elbilar sticker ut rejält.
Har också sagt att Teslas vinst på MY är mycket stor.
Vissa pratar om att MY är billigare att tillverka än M3.
Teslas mål i Berlin är att tillverka en MY på 10 timmar vilket är rekord i bilbranschen.
Och med Gigacasting så tar man bort ca 30% av byggmomenten, vilket också sänker kostnaden med ca 30%.
Dessutom höjs kvaliteten avsevärt. Och kostnader för att fixa fel minskar.
Se bara hur bra kvalitet MY bilarna från Kina har.
Citat från september 2020.
Så 35.000 dollar=302.750kr för en MY borde gälla från nu.
Där Elbilar sticker ut rejält.
Har också sagt att Teslas vinst på MY är mycket stor.
Vissa pratar om att MY är billigare att tillverka än M3.
Teslas mål i Berlin är att tillverka en MY på 10 timmar vilket är rekord i bilbranschen.
Och med Gigacasting så tar man bort ca 30% av byggmomenten, vilket också sänker kostnaden med ca 30%.
Dessutom höjs kvaliteten avsevärt. Och kostnader för att fixa fel minskar.
Se bara hur bra kvalitet MY bilarna från Kina har.
Citat från september 2020.
Denna video är från september 2020.Tesla Daily tror att Tesla kan lansera en MY 2wd för under 40.000 dollar.
Om ett år skulle de kunna sänka priset till 35.000 dollar om de vill.
Så 35.000 dollar=302.750kr för en MY borde gälla från nu.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5366
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Stora marginaler på Model Y i Sverige
Nä så det är bara att dra av de 9 000:- från bilpriset så hamnar vi på 574 000:- exkl. moms i Sverige utan vagnskadegaranti. Fortfarande klart dyrast i Europa.Walker skrev:Betalar du moms på försäkringen?
Men nu var inte fokus på försäkringar utan de stora prisskillnaderna i Europa.
Model Y P
Model S P
Model S P
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2284
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Stora marginaler på Model Y i Sverige
Skulle det funka att som Svensk köpa bilen i Rumänien istället?
Re: Stora marginaler på Model Y i Sverige
Hmmm hur köper man bil i Tyskland? (Antar att de räknar bort de förmåner man får).
Sett ur garantisynpunkt borde det inte vara någon skillnad.
Funderar på begpriset om någon tysk skulle sälja. Priset borde vara mindre än avdragen de gör.
Sett ur garantisynpunkt borde det inte vara någon skillnad.
Funderar på begpriset om någon tysk skulle sälja. Priset borde vara mindre än avdragen de gör.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7647
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Stora marginaler på Model Y i Sverige
Prisskillnaden mellan olika länder kanske inte är så intressant, däremot tycker jag prisskillnaden mellan M3 och MY kan vara intressant eftersom det kan ge en indikation om det finns utrymme för en prissänkning av MY.
I USA är skillnaden betydligt mindre mellan M3 och MY än i Sverige.
I USA är skillnaden betydligt mindre mellan M3 och MY än i Sverige.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7647
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Stora marginaler på Model Y i Sverige
Man kan ju alltid hoppas, men helst skulle man vilja veta i förväg. De sänkte priset på M3 strax efter att jag köpte min, men inte på MY.MWall skrev:Vad bra. Då kan de komma under 700' utan problem då.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Stora marginaler på Model Y i Sverige
Man borde ju verkligen köpa bil från något annat land om de ska hålla på med såna här dumheter. Särskilt efter nyår då de 70000kr i bonus försvinner för Model Y.
Eller är det så sjukt att variationerna i pris beror på bonus/stöd nivåerna i varje land? Dåborde priset på Model Y gå ner efter nyår.
Eller är det så sjukt att variationerna i pris beror på bonus/stöd nivåerna i varje land? Dåborde priset på Model Y gå ner efter nyår.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5366
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Stora marginaler på Model Y i Sverige
Det är nog en av anledningarna i alla fall.LarsL skrev:Man borde ju verkligen köpa bil från något annat land om de ska hålla på med såna här dumheter. Särskilt efter nyår då de 70000kr i bonus försvinner för Model Y.
Eller är det så sjukt att variationerna i pris beror på bonus/stöd nivåerna i varje land? Dåborde priset på Model Y gå ner efter nyår.
I Frankrike är taket för stöd/bonus 60 000 €, och av en ren tillfällighet så kostar en Model Y 59 990 €.
Model Y P
Model S P
Model S P
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Stora marginaler på Model Y i Sverige
Här är min spådom på priserna om ett år innan ev bonus.
Model 3 sr+ 539900
Model 3 awd 619900
Model 3 perf 679900
Model 3 Ludi 779900
Model Y sr+ 599900
Model Y awd 699900
Model Y perf 749900
Model 3 sr+ 539900
Model 3 awd 619900
Model 3 perf 679900
Model 3 Ludi 779900
Model Y sr+ 599900
Model Y awd 699900
Model Y perf 749900
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Stora marginaler på Model Y i Sverige
Korrelera med reallöner, bränslepriser, elpriser, stimulanser etc så får du nog svaret.
Bilen kostar vad den kostar för att folk är beredda att betala det helt enkelt.
I Sverige tjänar vi bättre än Rumänien, vi har högre bränslepriser och lägre elpris än Tyskland etc etc…
Med det sagt tycker jag själv den är för dyr i nuläget, och är relativt säker på att priserna kommer sjunka närmaste året, annars hade jag köpt en.
Utbudet kommer öka iom Berlin. Efterfrågan kommer säkert också öka, men tveksamt om det kommer gå hand i hand.
Mycket hänger nog på hur ekonomin utvecklas.
Bilen kostar vad den kostar för att folk är beredda att betala det helt enkelt.
I Sverige tjänar vi bättre än Rumänien, vi har högre bränslepriser och lägre elpris än Tyskland etc etc…
Med det sagt tycker jag själv den är för dyr i nuläget, och är relativt säker på att priserna kommer sjunka närmaste året, annars hade jag köpt en.
Utbudet kommer öka iom Berlin. Efterfrågan kommer säkert också öka, men tveksamt om det kommer gå hand i hand.
Mycket hänger nog på hur ekonomin utvecklas.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Stora marginaler på Model Y i Sverige
Väldigt få är beredda att anstränga sig och importera själv. Jag gjorde det för 7 år sen men då var besparingen 150'. Ändå var det bara en handfull som orkade vad jag vet.LarsL skrev:Man borde ju verkligen köpa bil från något annat land om de ska hålla på med såna här dumheter. Särskilt efter nyår då de 70000kr i bonus försvinner för Model Y.
Eller är det så sjukt att variationerna i pris beror på bonus/stöd nivåerna i varje land? Dåborde priset på Model Y gå ner efter nyår.
-
- Inlägg: 587
- Blev medlem: 10 feb 2021 20:49
Re: Stora marginaler på Model Y i Sverige
Jag tror att om ett år är priserna lägre än så på MiC.Tellus skrev:Här är min spådom på priserna om ett år innan ev bonus.
Model 3 sr+ 539900
Model 3 awd 619900
Model 3 perf 679900
Model 3 Ludi 779900
Model Y sr+ 599900
Model Y awd 699900
Model Y perf 749900
MiB med alla Bells and whistles kan däremot vara dyrare.
Re: Stora marginaler på Model Y i Sverige
Hur mycket jobb är de att importera? Vad för kostnader får man, antar momsen dras av i Tyskland och sen får man betala den i Sverige?MWall skrev:Väldigt få är beredda att anstränga sig och importera själv. Jag gjorde det för 7 år sen men då var besparingen 150'. Ändå var det bara en handfull som orkade vad jag vet.LarsL skrev:Man borde ju verkligen köpa bil från något annat land om de ska hålla på med såna här dumheter. Särskilt efter nyår då de 70000kr i bonus försvinner för Model Y.
Eller är det så sjukt att variationerna i pris beror på bonus/stöd nivåerna i varje land? Dåborde priset på Model Y gå ner efter nyår.
Bonusen åker bort?
Andra kostnader?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1059
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: Stora marginaler på Model Y i Sverige
De flesta nya bilar som säljs går väl som förmåns/tjänstebil och då går import bort. Eller jag tror iallafall inte att några leasingbolag skulle ta det.
Säljer man alla bilar som tillverkas, så gäller det att klämma ut så stora marginaler som möjligt på totalen. Det ska då balanseras mot marknadsandelar. I vissa länder behöver man kanske subventionera för att komma upp i en kritisk massa och i andra kan man ta lite mer betalt
Säljer man alla bilar som tillverkas, så gäller det att klämma ut så stora marginaler som möjligt på totalen. Det ska då balanseras mot marknadsandelar. I vissa länder behöver man kanske subventionera för att komma upp i en kritisk massa och i andra kan man ta lite mer betalt
Model S Standard Range Raven
Re: Stora marginaler på Model Y i Sverige
Att ta reda på för en som grunnar på import: Hur funkar det med konnektivitet?
I en annan tråd hade en medlem strul att ta in SVT eller SR för att SIM var från Belgien eller nåt. Fel region, typ.
Kanske inte en sak man fixar så lätt själv?
Men vad vet jag.
Editerat: Hade ju den fliken uppe ju
viewtopic.php?f=10&t=26680
I en annan tråd hade en medlem strul att ta in SVT eller SR för att SIM var från Belgien eller nåt. Fel region, typ.
Kanske inte en sak man fixar så lätt själv?
Men vad vet jag.
Editerat: Hade ju den fliken uppe ju
viewtopic.php?f=10&t=26680
Re: Stora marginaler på Model Y i Sverige
För den som funderar över privatimport kan jag nämna mina erfarenheter av några vanliga bilar.
* Vagnskadan får du räkna med, det har redan nämnts.
* Bilen markeras som privatimport i bilregistret, detta ger dyrare försäkring generellt.
* Hanteringen av moms på fabriksnya bilar, du kommer få ligga ute med dubbel moms.
Enligt mig går det jämt upp i slutändan. Om man ogillar krångel bör man fundera på att låta bli.
* Vagnskadan får du räkna med, det har redan nämnts.
* Bilen markeras som privatimport i bilregistret, detta ger dyrare försäkring generellt.
* Hanteringen av moms på fabriksnya bilar, du kommer få ligga ute med dubbel moms.
Enligt mig går det jämt upp i slutändan. Om man ogillar krångel bör man fundera på att låta bli.
MYP 2023 MCR/Vit Lev 21/6
Såld MYLR 2021 Vit/Svart 20"
Såld MYLR 2021 Vit/Svart 20"
Re: Stora marginaler på Model Y i Sverige
Tack de var några bra punkter.Johan_YJ7 skrev:För den som funderar över privatimport kan jag nämna mina erfarenheter av några vanliga bilar.
* Vagnskadan får du räkna med, det har redan nämnts.
* Bilen markeras som privatimport i bilregistret, detta ger dyrare försäkring generellt.
* Hanteringen av moms på fabriksnya bilar, du kommer få ligga ute med dubbel moms.
Enligt mig går det jämt upp i slutändan. Om man ogillar krångel bör man fundera på att låta bli.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Stora marginaler på Model Y i Sverige
Ja bilen skall vara minst 6 månader gammal för att slippa dubbel moms.
Att den markeras som import ger förutom högre försäkring oftast också sämre andrahandsvärde.
Att den markeras som import ger förutom högre försäkring oftast också sämre andrahandsvärde.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Stora marginaler på Model Y i Sverige
Jag köpte mina BMW (2 st) hos en exportsäljare i England och köpte momsfritt där. Sen fick jag betala svensk moms när jag registrerade bilen här i Sverige. Men jag antar att det är ett undantag. Dock tror jag man ska kunna köpa utan moms om syftet är att exportera bilen direkt.Johan_YJ7 skrev:För den som funderar över privatimport kan jag nämna mina erfarenheter av några vanliga bilar.
* Vagnskadan får du räkna med, det har redan nämnts.
* Bilen markeras som privatimport i bilregistret, detta ger dyrare försäkring generellt.
* Hanteringen av moms på fabriksnya bilar, du kommer få ligga ute med dubbel moms.
Enligt mig går det jämt upp i slutändan. Om man ogillar krångel bör man fundera på att låta bli.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5366
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Stora marginaler på Model Y i Sverige
Normalt sett kan man väl köpa momsfritt om man köper ny bil direkt av bilhandlaren. Men vad jag hört så låter inte Tesla någon handla momsfritt. De hänvisar bara till sin försäljning i det land bilen ska exporteras till. Så med just Tesla är det kanska svårt att slippa ligga ute med momsen.MWall skrev:Jag köpte mina BMW (2 st) hos en exportsäljare i England och köpte momsfritt där. Sen fick jag betala svensk moms när jag registrerade bilen här i Sverige. Men jag antar att det är ett undantag. Dock tror jag man ska kunna köpa utan moms om syftet är att exportera bilen direkt.Johan_YJ7 skrev:För den som funderar över privatimport kan jag nämna mina erfarenheter av några vanliga bilar.
* Vagnskadan får du räkna med, det har redan nämnts.
* Bilen markeras som privatimport i bilregistret, detta ger dyrare försäkring generellt.
* Hanteringen av moms på fabriksnya bilar, du kommer få ligga ute med dubbel moms.
Enligt mig går det jämt upp i slutändan. Om man ogillar krångel bör man fundera på att låta bli.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Stora marginaler på Model Y i Sverige
Ligga ute går bra, men vet man att man får tillbaka den? Rumänien kändes inte som ett drömland att bråka med
P85D svart/svart med gratis SuC
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5366
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Stora marginaler på Model Y i Sverige
Ja det gäller att tänka till innan man ger sig på att importera.Johan_YJ7 skrev:För den som funderar över privatimport kan jag nämna mina erfarenheter av några vanliga bilar.
* Vagnskadan får du räkna med, det har redan nämnts.
* Bilen markeras som privatimport i bilregistret, detta ger dyrare försäkring generellt.
* Hanteringen av moms på fabriksnya bilar, du kommer få ligga ute med dubbel moms.
Enligt mig går det jämt upp i slutändan. Om man ogillar krångel bör man fundera på att låta bli.
* Förlusten av vagnskadegarantin är i praktiken inte så stor.
* Det varierar nog med olika försäkringsbolag. Senast jag försäkrade en importerad bil hos Länsförsäkringar så frågade jag hur mycket lägre premie jag fått om bilen inte varit privatimporterad, och fick då svaret att de inte längre har högre premier för importbilar. Det var på -90 och -00 talet som det var stora problem med stölder av importerade bilar för att nycklarna var kopierade innan export och att det var mycket skruvade mätare som gav stora kostnader för maskinförsäkringen. Men att detta inte längre är ett problem och därför gör de ingen skillnad på importbilar längre. Det är kanske annorlunda på andra försäkringsbolag.
* Momsen kan man få ligga ute med men det är en begränsad tid.
Om man köper Model Y i Österrike så är skillnaden ca 100 000:- när man dragit av för vagnskadegarantin. Är jobbet och kostnaderna så stora det inte är lönt?
Model Y P
Model S P
Model S P