Gjorde en ny laddning i natt, 16A enfas, stängde av de andra 2 faserna, effektuttag 3800W vilket stämmer med 16A och 230V.
Tripmätaren visar förbrukade 30kWh på 150km.
Laddade till samma nivå som innan och elmätaren visar 48 kWh förbrukning.
Fortfarande runt 18kWh eller 38% diff mellan tripmätaren och elmätaren. Kan inte förklaras med laddföluster endast, det är trist att bilen drar så mycket el när man inte kör den. Det gick 8 dagar mellan laddningarna.
Fläkten är en förklaring pga många korta resor. Någon som vet vad fläkten förbrukar efter varje resa? Den brukar typ gå 15 minuter efter.
Finns det något sätt att se den andra förbrukninen förutom körmilen?
Förbrukning - verklig vs beräknad
Moderator: Redaktion
Re: Förbrukning - verklig vs beräknad
Använder du någon av apparna för att logga dina körningar?Freelance skrev:Gjorde en ny laddning i natt, 16A enfas, stängde av de andra 2 faserna, effektuttag 3800W vilket stämmer med 16A och 230V.
Tripmätaren visar förbrukade 30kWh på 150km.
Laddade till samma nivå som innan och elmätaren visar 48 kWh förbrukning.
Fortfarande runt 18kWh eller 38% diff mellan tripmätaren och elmätaren. Kan inte förklaras med laddföluster endast, det är trist att bilen drar så mycket el när man inte kör den. Det gick 8 dagar mellan laddningarna.
Fläkten är en förklaring pga många korta resor. Någon som vet vad fläkten förbrukar efter varje resa? Den brukar typ gå 15 minuter efter.
Finns det något sätt att se den andra förbrukninen förutom körmilen?
Typ Teslafi eller Tezlab.
Det blir lättare att förstå vad som pågår med statistik/data.
Re: Förbrukning - verklig vs beräknad
Laddat ner TezLab nu, skall kolla om man kan få mer info den vägen. Måste jag prenumerera och betala månadsavgift för appen, eller går det med gratis tjänsterna?[JM] skrev:
Använder du någon av apparna för att logga dina körningar?
Typ Teslafi eller Tezlab.
Det blir lättare att förstå vad som pågår med statistik/data.