Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Audi e-tron

Inläggav Teslaägare MWall » 28 sep 2021 09:35

dfa skrev:Någon som vågar spekulera i vad Audi kommer att göra med priset på fat etron om vi får ett 700kkr tak för miljöbonusen?

Känns som att det kan bli reducerade priser för att hålla liv i försäljningen tills facelift eller Q6 kommer under andra halvan av 2022?
Om inte annat kommer ju etron-försäljningen dö som en sten under nästa år.

Tyvärr har de ju en billigare elbil att sälja nu så de slipper dumpa "fat E-Tron" för att hålla volymerna uppe. Annars hade det nog varit fyndläge.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inläggav elbilist Robertrimmevik » 28 sep 2021 10:07

MWall skrev:
dfa skrev:Någon som vågar spekulera i vad Audi kommer att göra med priset på fat etron om vi får ett 700kkr tak för miljöbonusen?

Känns som att det kan bli reducerade priser för att hålla liv i försäljningen tills facelift eller Q6 kommer under andra halvan av 2022?

Tyvärr har de ju en billigare elbil att sälja nu så de slipper dumpa "fat E-Tron" för att hålla volymerna uppe. Annars hade det nog varit fyndläge.

Tänker också att det måste vara bra för alla vi som har en dyrare elbil. Andrahandsvärdet borde ju hålla bättre när man inte får bonus på en ny. Men det är kanske bara önsketänkande från min sida och vill jag byta upp mig till en dyrare elbil igen så gör det ju detsamma.
Robertrimmevik
elbilist

Inläggav Teslaägare MWall » 28 sep 2021 10:19

Robertrimmevik skrev:
MWall skrev:

Tänker också att det måste vara bra för alla vi som har en dyrare elbil. Andrahandsvärdet borde ju hålla bättre när man inte får bonus på en ny. Men det är kanske bara önsketänkande från min sida och vill jag byta upp mig till en dyrare elbil igen så gör det ju detsamma.

Ja, det påverkar en del såklart. Fast den största påverkan kommer nog det minskade utbudet av nyare bilar stå för. Bonusen är inte så viktig som folk tror. Men avsaknaden av bonus kommer döda försäljningen och då kommer existerande bilar hålla värdet bättre. Och om det inte vore nog så höjs förmånsvärdet för E-Tron återigen vid halvårsskiftet. Nu med 9%.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inläggav dfa » 28 sep 2021 11:07

Hoppas på en bra kampanj till årsskiftet då den inte går in i vår TCO längre och det börjar bli läge att beställa ny. Q4 känns verkligen som ett steg ner när man vant sig vid luftfjädring.
Audi e-tron, Tesla M3
dfa

Inläggav macky » 28 sep 2021 18:19

Sitter och klurar på fjällresa till Trysil. Huset har endast schuko att erbjuda vilket iofs är ok. Men hur är det? Funkar audis ”umc” i norska uttag?
macky

Inläggav Teslaägare taliz » 08 okt 2021 11:47

Nu är snart facelift här https://insideevs.com/news/538900/audi- ... py-photos/

Blir spännande att se om det också blir nya batterier som det ryktats om.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Teslaspolen » 08 okt 2021 12:40

macky skrev:Sitter och klurar på fjällresa till Trysil. Huset har endast schuko att erbjuda vilket iofs är ok. Men hur är det? Funkar audis ”umc” i norska uttag?

Vad jag vet är det bara Teslas EVSE (och Renaults bilar) som bråkat i norska nät. Beroende på var du bor kan det hända att det är europeisk standard och då är det precis som i Sverige. Familjens hus i Fageråsen i Trysil har t.ex helt vanligt 400V nät med trefas, precis som hemma.
Investera för framtiden med TRINE! https://www.jointrine.com/just-invested/26249

Prova ett lite roligare elbolag? :) https://invite.tibber.com/5950079
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inläggav macky » 08 okt 2021 18:10

Teslaspolen skrev:
macky skrev:Sitter och klurar på fjällresa till Trysil. Huset har endast schuko att erbjuda vilket iofs är ok. Men hur är det? Funkar audis ”umc” i norska uttag?

Vad jag vet är det bara Teslas EVSE (och Renaults bilar) som bråkat i norska nät. Beroende på var du bor kan det hända att det är europeisk standard och då är det precis som i Sverige. Familjens hus i Fageråsen i Trysil har t.ex helt vanligt 400V nät med trefas, precis som hemma.

Ok, är ett nytt hus i ett av områdena på grannfjällen med utsikt över trysilfjället så gissningsvis är det eu-standard i det området. Ingen 3-fas hade de men erbjöd schuko. Svenskar som äger huset så ingen laddbox ;).
macky

Inläggav Teslaägare MWall » 08 okt 2021 18:17

macky skrev:
Teslaspolen skrev:

Ok, är ett nytt hus i ett av områdena på grannfjällen med utsikt över trysilfjället så gissningsvis är det eu-standard i det området. Ingen 3-fas hade de men erbjöd schuko. Svenskar som äger huset så ingen laddbox ;).

Finns det grannfjäll till Trysil?
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inläggav Off Grid Byggaren » 08 okt 2021 18:18

Audis reseladdare går enkelt att ställa om för Norska IT-nät.

IT-nät är ett isolerat nät där skyddsjord inte är förbunden med transformatorns mittpunkt.

Det innebär att fasledarens potential är flytande relativt jord (alternativt har hög impedans)
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon