Senaste version 2024.8
Moderator: Redaktion
Re: Senaste version 2021.32
Om man har MCU1 så är senaste versionen 2020.48.37.6
Modell S 90D -15 Såld
Modell S 90D -17
Modell S 90D -17
- JonasPersson
- Teslaägare
- Inlägg: 278
- Blev medlem: 17 feb 2016 10:55
- Ort: Dvärsätt
Re: Senaste version 2021.32
Ursäkta om detta är en dubbelpost men jag hittar inte svaret på senaste sidorna.
Sedan någon vecka så är inte längre energivisningen gradmärkt, dvs man ser inte att t.ex. regenerering går ner på nästan 50 kW vid kraftig motorbromsning och likaså vid acceleration. Why?
Sedan någon vecka så är inte längre energivisningen gradmärkt, dvs man ser inte att t.ex. regenerering går ner på nästan 50 kW vid kraftig motorbromsning och likaså vid acceleration. Why?
2014 Leaf Tekna 24kWh Såld
2014 Tesla Model S85 Midnight Silver med AP Såld
2018 Tesla Model X 100D FSD. HW 3.0.
2009 Th!nk City. Härlig norsk elbil med 23kWh
Life is too short to drive boring cars
2014 Tesla Model S85 Midnight Silver med AP Såld
2018 Tesla Model X 100D FSD. HW 3.0.
2009 Th!nk City. Härlig norsk elbil med 23kWh
Life is too short to drive boring cars
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Senaste version 2021.32
Det undrar jag också men gissar att Tesla som vanligt helst tar bort information helt enkelt, kanske förJonasPersson skrev:Ursäkta om detta är en dubbelpost men jag hittar inte svaret på senaste sidorna.
Sedan någon vecka så är inte längre energivisningen gradmärkt, dvs man ser inte att t.ex. regenerering går ner på nästan 50 kW vid kraftig motorbromsning och likaså vid acceleration. Why?
att vi inte ska veta för mycket och störa SC med en massa frågor om sånt som vi tror inte funkar som det ska… typ.
Jag hade iaf åtminstone velat kunna aktivera det gamla läget med en inställning i någon meny…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- JonasPersson
- Teslaägare
- Inlägg: 278
- Blev medlem: 17 feb 2016 10:55
- Ort: Dvärsätt
Re: Senaste version 2021.32
Bjelke skrev:Det undrar jag också men gissar att Tesla som vanligt helst tar bort information helt enkelt, kanske förJonasPersson skrev:Ursäkta om detta är en dubbelpost men jag hittar inte svaret på senaste sidorna.
Sedan någon vecka så är inte längre energivisningen gradmärkt, dvs man ser inte att t.ex. regenerering går ner på nästan 50 kW vid kraftig motorbromsning och likaså vid acceleration. Why?
att vi inte ska veta för mycket och störa SC med en massa frågor om sånt som vi tror inte funkar som det ska… typ.
Jag hade iaf åtminstone velat kunna aktivera det gamla läget med en inställning i någon meny…
Ja, det ser lite naket ut tycker jag. Hade också förhoppning om att det gick att aktivera i någon meny.
2014 Leaf Tekna 24kWh Såld
2014 Tesla Model S85 Midnight Silver med AP Såld
2018 Tesla Model X 100D FSD. HW 3.0.
2009 Th!nk City. Härlig norsk elbil med 23kWh
Life is too short to drive boring cars
2014 Tesla Model S85 Midnight Silver med AP Såld
2018 Tesla Model X 100D FSD. HW 3.0.
2009 Th!nk City. Härlig norsk elbil med 23kWh
Life is too short to drive boring cars
Re: Senaste version 2021.32
Det är väl även en harmonisering med 3/Y, eller har de någon gradering med effekt?JonasPersson skrev:Bjelke skrev:Det undrar jag också men gissar att Tesla som vanligt helst tar bort information helt enkelt, kanske förJonasPersson skrev:Ursäkta om detta är en dubbelpost men jag hittar inte svaret på senaste sidorna.
Sedan någon vecka så är inte längre energivisningen gradmärkt, dvs man ser inte att t.ex. regenerering går ner på nästan 50 kW vid kraftig motorbromsning och likaså vid acceleration. Why?
att vi inte ska veta för mycket och störa SC med en massa frågor om sånt som vi tror inte funkar som det ska… typ.
Jag hade iaf åtminstone velat kunna aktivera det gamla läget med en inställning i någon meny…
Ja, det ser lite naket ut tycker jag. Hade också förhoppning om att det gick att aktivera i någon meny.
Jag hade hellre haft det kvar och sluppit komplettera med någon app.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
- Skyltspurtaren
- Teslaägare
- Inlägg: 143
- Blev medlem: 20 jan 2021 19:11
- Ort: Stockholm
Re: Senaste version 2021.32
jak skrev:Klafver94 skrev:Nej, däremot så stängs inte autostyrningen av för mig när jag slår på blinkers för att byta fil. 2021.32.10.
Men oj vad bra vanlig AP blev nu igen efter ”buggfix” från 2021.32.10 till 2021.32.21. Nu stänger den av sig (ännu bättre?) vid rejäl blink till vänster. Och där bestämde jag mig för att sätta uppdateringsknappen på ”standard” istället. Vill verkligen inte ha oprövade versioner som påverkar hur bilen kör!
Re: Senaste version 2021.32
Ja AP uppträder mer naturligt nu igen. Men söker sig lite i sidled på rak väg…
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Senaste version 2021.32
Tycker helljuset fungerar helt OK med automatik i nästan alla fall. Körde igår kväll på en väg med rätt mycket trafik, och var beredd att stäng av helljuset manuell. Fungerade dock riktigt bra, tros lite lätt regn.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7589
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Senaste version 2021.32
Jag gav upp helt på automatiken igår morse. Bilen vägrade att tända helljuset på en skogsväg i Lappland klockan 06.30 (beckmörkt).martinot skrev:Tycker helljuset fungerar helt OK med automatik i nästan alla fall. Körde igår kväll på en väg med rätt mycket trafik, och var beredd att stäng av helljuset manuell. Fungerade dock riktigt bra, tros lite lätt regn.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Senaste version 2021.32
Du körde antagligen för långsamt. Jag hade samma problem gör något år sedan när jag provade på grusvägen till vår stuga. Kör normalt max 40 på grusväg.mikebike skrev:Jag gav upp helt på automatiken igår morse. Bilen vägrade att tända helljuset på en skogsväg i Lappland klockan 06.30 (beckmörkt).martinot skrev:Tycker helljuset fungerar helt OK med automatik i nästan alla fall. Körde igår kväll på en väg med rätt mycket trafik, och var beredd att stäng av helljuset manuell. Fungerade dock riktigt bra, tros lite lätt regn.
En forummedlem gjorde då mig uppmärksam på att det krävs en viss hastighet för att helljuset ska gå igång. Har väl något med helljus inom tätort att göra. Kommer inte ihåg vilken hastighet som krävs för att det ska gå igång.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Senaste version 2021.32
Märkte igår att dom verkar ha löst ett ganska drygt problem nu (antar att det hänger ihop
med nya programvaran) och det är att bilen har perfekt kontakt med nätet eftersom Spotify
nu fungerar direkt man sätter sig i bilen! ingen som helst tidsfördröjning alls, istället för flera
minuters ”radioskugga”
Verkar även som att kontakten med bilen när den är parkerad är lika snabb som förut igen, inte
testat just det så mycket än men nu svarade den tex på mindre än 10 sekunder
Så nu får man faktiskt premium connectivity som man betalar för
med nya programvaran) och det är att bilen har perfekt kontakt med nätet eftersom Spotify
nu fungerar direkt man sätter sig i bilen! ingen som helst tidsfördröjning alls, istället för flera
minuters ”radioskugga”
Verkar även som att kontakten med bilen när den är parkerad är lika snabb som förut igen, inte
testat just det så mycket än men nu svarade den tex på mindre än 10 sekunder
Så nu får man faktiskt premium connectivity som man betalar för
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7589
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Senaste version 2021.32
Ja, möjligt, men är det rimligt att inte kunna använda helljus under en viss hastighet?Xeik skrev:Du körde antagligen för långsamt. Jag hade samma problem gör något år sedan när jag provade på grusvägen till vår stuga. Kör normalt max 40 på grusväg.mikebike skrev:Jag gav upp helt på automatiken igår morse. Bilen vägrade att tända helljuset på en skogsväg i Lappland klockan 06.30 (beckmörkt).martinot skrev:Tycker helljuset fungerar helt OK med automatik i nästan alla fall. Körde igår kväll på en väg med rätt mycket trafik, och var beredd att stäng av helljuset manuell. Fungerade dock riktigt bra, tros lite lätt regn.
En forummedlem gjorde då mig uppmärksam på att det krävs en viss hastighet för att helljuset ska gå igång. Har väl något med helljus inom tätort att göra. Kommer inte ihåg vilken hastighet som krävs för att det ska gå igång.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Senaste version 2021.32
Så är det med Automatiskt helljus. Bara att stänga av om man inte kör över 40, eller om det var 50, km/h.mikebike skrev:Ja, möjligt, men är det rimligt att inte kunna använda helljus under en viss hastighet?Xeik skrev:Du körde antagligen för långsamt. Jag hade samma problem gör något år sedan när jag provade på grusvägen till vår stuga. Kör normalt max 40 på grusväg.mikebike skrev:Jag gav upp helt på automatiken igår morse. Bilen vägrade att tända helljuset på en skogsväg i Lappland klockan 06.30 (beckmörkt).martinot skrev:Tycker helljuset fungerar helt OK med automatik i nästan alla fall. Körde igår kväll på en väg med rätt mycket trafik, och var beredd att stäng av helljuset manuell. Fungerade dock riktigt bra, tros lite lätt regn.
En forummedlem gjorde då mig uppmärksam på att det krävs en viss hastighet för att helljuset ska gå igång. Har väl något med helljus inom tätort att göra. Kommer inte ihåg vilken hastighet som krävs för att det ska gå igång.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Senaste version 2021.32
Så var det på min Volvo också. Den stängde av helljuset under 30km/h när jag körde med automatiskt helljus. Så det verkar inte vara en Teslagrej.jpetters skrev:Så är det med Automatiskt helljus. Bara att stänga av om man inte kör över 40, eller om det var 50, km/h.mikebike skrev:Ja, möjligt, men är det rimligt att inte kunna använda helljus under en viss hastighet?Xeik skrev:Du körde antagligen för långsamt. Jag hade samma problem gör något år sedan när jag provade på grusvägen till vår stuga. Kör normalt max 40 på grusväg.mikebike skrev:Jag gav upp helt på automatiken igår morse. Bilen vägrade att tända helljuset på en skogsväg i Lappland klockan 06.30 (beckmörkt).martinot skrev:Tycker helljuset fungerar helt OK med automatik i nästan alla fall. Körde igår kväll på en väg med rätt mycket trafik, och var beredd att stäng av helljuset manuell. Fungerade dock riktigt bra, tros lite lätt regn.
En forummedlem gjorde då mig uppmärksam på att det krävs en viss hastighet för att helljuset ska gå igång. Har väl något med helljus inom tätort att göra. Kommer inte ihåg vilken hastighet som krävs för att det ska gå igång.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Re: Senaste version 2021.32
Knäpp funktion. Reglerna säger ju att man ska slå av helljuset om det finns gatlyktor, inte om man kör under en viss hastighet.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7589
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Senaste version 2021.32
Så uppfattade jag att det funkade på min Volvo, när det dök upp gatlysen släcktes helljuset. Vid betydligt högre hastigheter än 30 km/tim.Jerker skrev:Knäpp funktion. Reglerna säger ju att man ska slå av helljuset om det finns gatlyktor, inte om man kör under en viss hastighet.
Min Tesla vet ju minst lika bra som jag när bilen befinner sig på en skogsväg i Lappland och då vill man kunna använda helljus.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Senaste version 2021.32
Min MB E-klass 2012 släckte helljuset vid låg hastighet på samma sätt som Tesla.mikebike skrev:Så uppfattade jag att det funkade på min Volvo, när det dök upp gatlysen släcktes helljuset. Vid betydligt högre hastigheter än 30 km/tim.Jerker skrev:Knäpp funktion. Reglerna säger ju att man ska slå av helljuset om det finns gatlyktor, inte om man kör under en viss hastighet.
Min Tesla vet ju minst lika bra som jag när bilen befinner sig på en skogsväg i Lappland och då vill man kunna använda helljus.
Re: Senaste version 2021.32
Gör min ID4 och min tidigare V60 också.LarsL skrev:Min MB E-klass 2012 släckte helljuset vid låg hastighet på samma sätt som Tesla.mikebike skrev:Så uppfattade jag att det funkade på min Volvo, när det dök upp gatlysen släcktes helljuset. Vid betydligt högre hastigheter än 30 km/tim.Jerker skrev:Knäpp funktion. Reglerna säger ju att man ska slå av helljuset om det finns gatlyktor, inte om man kör under en viss hastighet.
Min Tesla vet ju minst lika bra som jag när bilen befinner sig på en skogsväg i Lappland och då vill man kunna använda helljus.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7589
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Senaste version 2021.32
Och då är det helt omöjligt att tända helljus?taliz skrev:Gör min ID4 och min tidigare V60 också.LarsL skrev:Min MB E-klass 2012 släckte helljuset vid låg hastighet på samma sätt som Tesla.mikebike skrev:Så uppfattade jag att det funkade på min Volvo, när det dök upp gatlysen släcktes helljuset. Vid betydligt högre hastigheter än 30 km/tim.Jerker skrev:Knäpp funktion. Reglerna säger ju att man ska slå av helljuset om det finns gatlyktor, inte om man kör under en viss hastighet.
Min Tesla vet ju minst lika bra som jag när bilen befinner sig på en skogsväg i Lappland och då vill man kunna använda helljus.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Senaste version 2021.32
Har inte checkat eller tänkt på hur 2021.32 fungerar i detta avseendet, men tidigare så var det så på min Tesla att den aldrig slog på helljuset (oavsett hastighet) om den identifierade tända gatlyktor.Jerker skrev:Knäpp funktion. Reglerna säger ju att man ska slå av helljuset om det finns gatlyktor, inte om man kör under en viss hastighet.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Senaste version 2021.32
Om du har automatiken igång så är nog bara "ljustuta" som fungerar isåfall.mikebike skrev:Och då är det helt omöjligt att tända helljus?taliz skrev:Gör min ID4 och min tidigare V60 också.LarsL skrev:Min MB E-klass 2012 släckte helljuset vid låg hastighet på samma sätt som Tesla.mikebike skrev:Så uppfattade jag att det funkade på min Volvo, när det dök upp gatlysen släcktes helljuset. Vid betydligt högre hastigheter än 30 km/tim.Jerker skrev:Knäpp funktion. Reglerna säger ju att man ska slå av helljuset om det finns gatlyktor, inte om man kör under en viss hastighet.
Min Tesla vet ju minst lika bra som jag när bilen befinner sig på en skogsväg i Lappland och då vill man kunna använda helljus.
Men Teslan stänger inte av ljuset om man kommer från en högre hastighet med helljuset på.
Re: Senaste version 2021.32
Jag har fortfarande inte fått Automatiken på helljus att fungera. Mötande blinkar 2 ggr tills jag manuellt får stänga av det (Var tvungen att försöka provocera systemet). Funkar det bra annars? Andra bilar jag haft har det funkat riktigt bra på, nu senast en Audi A6 2020 var nästan magisk, då satt det även ledramp på och systemet funkade klockrent.
Ver:2021.32.21
Ver:2021.32.21
Hata Skellefteå :*
Re: Senaste version 2021.32
Man får ha helljusproblematiken som substitut för att folk inte hälsar på andra teslor längre. Nu blinkar alla som man möter med helljuset i alla fall.. .
"Elbilisterna satt i ett hörn och tissla och tesla."
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3629
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Senaste version 2021.32
Förut testade jag heljustautomatiken, fick då samma problem med att mötande blinkade. Vid ett tillfälle blinkade mötande, då bländade min bil av, sedan slog min bil på helljus igen då mötande slutat blinka. Har inte vågat testa sedan dess, kan ju vara någon lättkränkt gängkriminell man möter.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Senaste version 2021.32
Helljusautomatik fungerar dåligt när de mötande inte har helljuset tänt. Jag är ganska överraskad över hur många det är som väljer att åka med halvljus på en mörk landsväg där jag vet att det har gått älgar ute med vägen. Tycker nästan att de är så dumma att de förtjänar att få ett helljus i ansiktet