Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Miljöbilsbonus?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Re: Miljöbilsbonus?

Inläggav Teslaägare pefreli » 11 okt 2021 17:25

lav1 skrev:Tycker fortfarande detta är väldigt oklart. Är det någon som grundligt kan förklara hur detta fungerar?

Om man köper en bil nu innan årsskiftet ska ju utbetalning av bonus ske i början/mitten av 2022. Är det säkert att detta sker, vad händer t.ex. om regeringen får köra på en borgelig budget? Vad innebär den? Är anslagen till Transportstyrelsen orörda?
Och någon som vet NÄR det tas beslut kring förslaget om bonustak för bilar över 700k från1 januari 2022?

Jag tog en kalkylerad risk när jag beställde bilen.

Jag velade precis som du men bedömde det som osannolikt att detta bidrag skulle tas bort ur budgeten, även om det blir en borgerlig budget.

Det är bara 1 år till valet och varje röst kommer räknas…
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare

Inläggav Teslaägare mikebike » 11 okt 2021 17:48

pefreli skrev:
lav1 skrev:Tycker fortfarande detta är väldigt oklart. Är det någon som grundligt kan förklara hur detta fungerar?

Om man köper en bil nu innan årsskiftet ska ju utbetalning av bonus ske i början/mitten av 2022. Är det säkert att detta sker, vad händer t.ex. om regeringen får köra på en borgelig budget? Vad innebär den? Är anslagen till Transportstyrelsen orörda?
Och någon som vet NÄR det tas beslut kring förslaget om bonustak för bilar över 700k från1 januari 2022?

Jag velade precis som du men bedömde det som osannolikt att detta bidrag skulle tas bort ur budgeten, även om det blir en borgerlig budget.

Jag väntar en månad till...
Volvo PV 544 S 1963
Tesla Model 3 LR 2021
Tesla Model Y LR 2022? beställd
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Referralkod: mikael72656

Inläggav elbilist R_Edvinsson » 11 okt 2021 17:56

mikebike skrev:
pefreli skrev:

Jag väntar en månad till...

Personligen känner jag nu att det är så pass många som redan väntar på utbetalningar, eller som skall få sin under resterande del av året…att om de skjuter till mer pengar så lär de vara slut långt innan de som handlar idag ens kommer på tal om 6månader.

Är väldigt (o)lustigt att vi har ett skattesystem som utlovar en bonus när bilen handlas men sen kan vara borta lagom till utdelning.
ECAB Bike Adventures
http://www.SwedeDivide.se
R_Edvinsson
elbilist

Inläggav Teslaägare Remuz » 11 okt 2021 18:42

Det har väl aldrig hänt att bonus tagits bort efter köp? Lär inte hända nu heller. Tar man bort bonusen blir det rimligen bilar köpta efter datum x, där x kommer vara efter budget spikas. Inte ens SD har så mycket politiskt kapital att bränna...
P3D vit med vit interiör. Fjärde teslan, första trean.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Referralkod: stefan4169

Inläggav Teslaägare taliz » 11 okt 2021 19:32

Remuz skrev:Det har väl aldrig hänt att bonus tagits bort efter köp? Lär inte hända nu heller. Tar man bort bonusen blir det rimligen bilar köpta efter datum x, där x kommer vara efter budget spikas. Inte ens SD har så mycket politiskt kapital att bränna...

Det är väl inget som säger att man är garanterad pengarna?
Potten för solcellsbidraget tog ju slut. Var ju många som blev sura och budet var att de blev utan.
Sen ändrade sig regeringen och löste det efter mkt negativ press.
Nu med troligt politiskt kaos, Löfven hoppar av etc, kan det nog bli hela havet stormar ett tag. Miljöbonusen ligger nog inte främst på deras agenda då.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inläggav Teslaägare martinot » 11 okt 2021 19:39

taliz skrev:
Remuz skrev:

Det är väl inget som säger att man är garanterad pengarna?
Potten för solcellsbidraget tog ju slut. Var ju många som blev sura och budet var att de blev utan.
Sen ändrade sig regeringen och löste det efter mkt negativ press.
Nu med troligt politiskt kaos, Löfven hoppar av etc, kan det nog bli hela havet stormar ett tag. Miljöbonusen ligger nog inte främst på deras agenda då.

Jo, den incidenten har man ju i bakhuvudet kan hända igen.
Bild
Model 3, Long Range, E3LD, 82 kWh (Panasonic 2170L), Dual Motor, 18" Aero, WLTP 638 km, Midnight Silver Metallic, HW3, AP, 2021-05
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Referralkod: martin65735

Inläggav Teslaägare Remuz » 11 okt 2021 19:51

Nyckeln där var ju att man ändrade efter mycket negativ press, dvs politiskt kapital.
P3D vit med vit interiör. Fjärde teslan, första trean.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Referralkod: stefan4169

Inläggav elbilist FredrikR » 11 okt 2021 20:29

Remuz skrev:Nyckeln där var ju att man ändrade efter mycket negativ press, dvs politiskt kapital.

Tror också att bonus-malus kommer ligga kvar.

Jag installerade solceller och hamnade precis i det där gapet. Vet att det inte blev samma summa jag fick tillbaka som det var tänkt från början.
Fritt från minnet fick jag tillbaka typ 30 000 istället för 40 000 kr. Något sådant kan såklart hända här, men att det skulle bli allt för negativt tror jag inte heller inför ett val.
Leaf 24kWh -16 (2016-2018)
Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020)
Kona 64 kWh - 20 (2020-...)
FredrikR
elbilist

Inläggav C981 » 11 okt 2021 20:30

Jag håller med om att det vore irrationellt men jag vet inte om jag skulle vilja betta 70k på att våra politiker är rationella :lol:
C981

Inläggav Teslaägare McFace » 12 okt 2021 06:58

C981 skrev:Jag håller med om att det vore irrationellt men jag vet inte om jag skulle vilja betta 70k på att våra politiker är rationella :lol:

Det är betydligt mer än 70 lakan som ligger i vågskålen. Lyft blicken lite.
Användarvisningsbild
McFace
Teslaägare

Referralkod: mikael81817

FöregåendeNästa

Återgå till Model 3