BMW i4

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1824
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: BMW i4

Inlägg av BrooklynS »

MWall skrev:
HelectriC skrev:
Kan ju inte direkt säga att man har någon vidare benställning i varken Model S eller 3 och de är ju bevisligen inte byggda på ICE.
Kollade precis på AMS test med Alfa Quadrifoglio, BMW M3 och Model 3. Model 3 hade det absolut sämsta baksätet, sämsta chassit. Allt var sämre än de andra, förutom drivlinan. Varför är det så?
Var kupéutrymmet sämre? Bagageutrymmet? Framkomligheten i snö? Driftskostnaderna? Inköpspriset? Etc
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 818
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: BMW i4

Inlägg av Elof »

MWall skrev:
Kollade precis på AMS test med Alfa Quadrifoglio, BMW M3 och Model 3. Model 3 hade det absolut sämsta baksätet, sämsta chassit. Allt var sämre än de andra, förutom drivlinan. Varför är det så?
Så har det alltid varit med amerikanska bilar som testats mot europeiska. Finfin drivlina, men i princip allt annat en liten gnutta mindre förfinat. Det slår aldrig fel.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW i4

Inlägg av HelectriC »

martinot skrev:
Det är så fint när folk totalsågar en bil som de aldrig ens suttit i pga av något som man bevislingen behöver uppleva för att veta om det är ett problem eller inte :D
Kopierade du bara in samma meddelande som jag skrev eller vad hände här :lol:
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: BMW i4

Inlägg av martinot »

HelectriC skrev:
martinot skrev:
Det är så fint när folk totalsågar en bil som de aldrig ens suttit i pga av något som man bevislingen behöver uppleva för att veta om det är ett problem eller inte :D
Kopierade du bara in samma meddelande som jag skrev eller vad hände här :lol:
Reflektion, bara. :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW i4

Inlägg av HelectriC »

Är det någon som har erfarenhet med BMWs ventilerade stolar? Funkar det bra?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: BMW i4

Inlägg av taliz »

Nu är embargot släppt, massvis med tester ute.

https://arstechnica.com/cars/2021/10/th ... iting-for/





https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1111
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: BMW i4

Inlägg av DanneLKPG »

Björns video kändes väldigt sparsmakad idag. Inte riktigt en "review". Visade knappt någonting av bilen utan satte sig bara direkt och körde? Kändes som jag har missat en tidigare del. Han kanske tyckte sin korta genomgång av i4 från eventgolvet i en tidigare video räckte... Kanske kommer en till om det imorgon?
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: BMW i4

Inlägg av taliz »

DanneLKPG skrev:
Björns video kändes väldigt sparsmakad idag. Inte riktigt en "review". Visade knappt någonting av bilen utan satte sig bara direkt och körde? Kändes som jag har missat en tidigare del. Han kanske tyckte sin korta genomgång av i4 från eventgolvet i en tidigare video räckte... Kanske kommer en till om det imorgon?
Kommer garanterat en massa material när han får låna den en längre period. 1000km test etc.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: BMW i4

Inlägg av MWall »

DanneLKPG skrev:
Björns video kändes väldigt sparsmakad idag. Inte riktigt en "review". Visade knappt någonting av bilen utan satte sig bara direkt och körde? Kändes som jag har missat en tidigare del. Han kanske tyckte sin korta genomgång av i4 från eventgolvet i en tidigare video räckte... Kanske kommer en till om det imorgon?

Kollade bitar av det. Han verkar ju lyrisk och jätteglad. Freude am Fahren!


Tycker dock det är lite märkligt att i4 väger lika mycket som Model S.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW i4

Inlägg av HelectriC »

MWall skrev:
DanneLKPG skrev:
Björns video kändes väldigt sparsmakad idag. Inte riktigt en "review". Visade knappt någonting av bilen utan satte sig bara direkt och körde? Kändes som jag har missat en tidigare del. Han kanske tyckte sin korta genomgång av i4 från eventgolvet i en tidigare video räckte... Kanske kommer en till om det imorgon?

Kollade bitar av det. Han verkar ju lyrisk och jätteglad. Freude am Fahren!


Tycker dock det är lite märkligt att i4 väger lika mycket som Model S.
Så blir det när grunden är byggd för att passa alla sorters bränsle. Samma med Polestar 2, den är lika tung eftersom den är gjord för fossilt också (då i form av Volvo XC40)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: BMW i4

Inlägg av MWall »

HelectriC skrev:
MWall skrev:
DanneLKPG skrev:
Björns video kändes väldigt sparsmakad idag. Inte riktigt en "review". Visade knappt någonting av bilen utan satte sig bara direkt och körde? Kändes som jag har missat en tidigare del. Han kanske tyckte sin korta genomgång av i4 från eventgolvet i en tidigare video räckte... Kanske kommer en till om det imorgon?

Kollade bitar av det. Han verkar ju lyrisk och jätteglad. Freude am Fahren!


Tycker dock det är lite märkligt att i4 väger lika mycket som Model S.
Så blir det när grunden är byggd för att passa alla sorters bränsle. Samma med Polestar 2, den är lika tung eftersom den är gjord för fossilt också (då i form av Volvo XC40)

Varför skulle den bli tyngre av det? Egentligen? Vad är det som väger?
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: BMW i4

Inlägg av PapaD »

Tyngd kräver massa, en ond spiral. Det dyraste som finns är vikttrimning. Därför vinner man otroligt mycket på att börja från grund med en lätt konstruktion, gärna i lättmetall. När man börjar med en design som ska bära en tung motor i främre delen av chassiet har man mycket mot sig när man sedan skall vikttrimma. Även VW bygger tunga bilar, deras ID är inga lättviktare precis fastän de haft chans att börja från scratch. Jag är övertygad att det snålas in på konstruktionstimmar och flyttas kostnad till pr och koncept. Och att det sitter i väggarna hur man bygger...
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: BMW i4

Inlägg av taliz »

MWall skrev:
HelectriC skrev:
MWall skrev:
DanneLKPG skrev:
Björns video kändes väldigt sparsmakad idag. Inte riktigt en "review". Visade knappt någonting av bilen utan satte sig bara direkt och körde? Kändes som jag har missat en tidigare del. Han kanske tyckte sin korta genomgång av i4 från eventgolvet i en tidigare video räckte... Kanske kommer en till om det imorgon?

Kollade bitar av det. Han verkar ju lyrisk och jätteglad. Freude am Fahren!


Tycker dock det är lite märkligt att i4 väger lika mycket som Model S.
Så blir det när grunden är byggd för att passa alla sorters bränsle. Samma med Polestar 2, den är lika tung eftersom den är gjord för fossilt också (då i form av Volvo XC40)

Varför skulle den bli tyngre av det? Egentligen? Vad är det som väger?
Hela chassit är ju designat med krockstruktur, vridstyvhet, fästpunkter etc för avgasmotor, växellåda, kardan m.m. Sen trycker man istället in battericeller där de får plats. Det blir mkt utrymmen man överhuvudtaget inte kan använda(notera den långa huven utan frunk..), och därmed massvis med metall som sitter där i onödan.
Men man måste också lägga till/förstärka massa andra punkter för att fästa och kompensera för de nya komponenterna, det gör en hel del det också.
Summa summarum verkar bli ca 300kg extra vs en elbil designad från grunden(gäller också just tex PS2).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
-JTM3-
Teslaägare
Inlägg: 36
Blev medlem: 12 maj 2021 18:49

Re: BMW i4

Inlägg av -JTM3- »

HelectriC skrev:
Är det någon som har erfarenhet med BMWs ventilerade stolar? Funkar det bra?
Jag hade det i min förra bil. F11 2016 med komfortstolarna, nappaläder, ventilation. Åh vad jag saknar de stolarna! Blir extremt svettig på ryggen i min model 3.
Enda nackdelen jag kan se med ventilerade stolar är om det är ljust läder, då är det svårt att hålla de riktigt rena eftersom alla små hål samlar på sig smuts.
Men jag hade lätt köpt det igen om jag hade kunnat.
Användarvisningsbild
Front242
Teslaägare
Inlägg: 271
Blev medlem: 31 maj 2019 07:34
Ort: Bankeryd

Re: BMW i4

Inlägg av Front242 »

Känns ju betryggande när Thomas Autogefuhl måste byta till stora micken för det är så mycket elektriska störningar :D

Skönt och sitta och gosa med rumpvärmen där :lol:
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW i4

Inlägg av HelectriC »

-JTM3- skrev:
HelectriC skrev:
Är det någon som har erfarenhet med BMWs ventilerade stolar? Funkar det bra?
Jag hade det i min förra bil. F11 2016 med komfortstolarna, nappaläder, ventilation. Åh vad jag saknar de stolarna! Blir extremt svettig på ryggen i min model 3.
Enda nackdelen jag kan se med ventilerade stolar är om det är ljust läder, då är det svårt att hålla de riktigt rena eftersom alla små hål samlar på sig smuts.
Men jag hade lätt köpt det igen om jag hade kunnat.
Låter bra! Jag valde till och med bort M-stolarna eftersom man inte kan få ventilation i de. Orkar inte sitta och få äcklig svettig rygg i fler bilar.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: BMW i4

Inlägg av MWall »

HelectriC skrev:
-JTM3- skrev:
HelectriC skrev:
Är det någon som har erfarenhet med BMWs ventilerade stolar? Funkar det bra?
Jag hade det i min förra bil. F11 2016 med komfortstolarna, nappaläder, ventilation. Åh vad jag saknar de stolarna! Blir extremt svettig på ryggen i min model 3.
Enda nackdelen jag kan se med ventilerade stolar är om det är ljust läder, då är det svårt att hålla de riktigt rena eftersom alla små hål samlar på sig smuts.
Men jag hade lätt köpt det igen om jag hade kunnat.
Låter bra! Jag valde till och med bort M-stolarna eftersom man inte kan få ventilation i de. Orkar inte sitta och få äcklig svettig rygg i fler bilar.

Jag blir aldrig sådär svettig i de vita stolarna jag har nu. Konstigt. Måste vara att vitt är svalare än svart.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW i4

Inlägg av HelectriC »

har sett en del YT-video av i4 M50 och jag tror den blir riktigt trevlig. Polestar 2 är ju en mycket kul bil att köra aktivt med, men det jag saknade var när jag ville ha den i "vardags mode". Inte så sugen på att krypa under bilen och skruva på dämparna flera gånger i veckan, om vi säger så. M50 verkar ha adaptiva dämpare som följer eco/comfort/sport och det är precis vad jag önskar. När dessutom laddhastigheten ser ut att vara betydligt bättre (också något jag inte gillade med PS2), så tror jag den kan bli en vinnare. Enbart baksätet som ser lite trångt ut, men med mellanstora barn som sitter utan bilstol, så tror jag det går bra.
Ser fram emot leverans nån gång under starten av nästa år :)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: BMW i4

Inlägg av dd88 »

BMWs adaptiva chassi är riktigt bra, är väl bara Porsche som är snäppet vassare.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: BMW i4

Inlägg av MWall »

dd88 skrev:
BMWs adaptiva chassi är riktigt bra, är väl bara Porsche som är snäppet vassare.

Lär ju behövas också. Den väger över 2200 kg. Över 350 kg mer än Model 3.

Jag tycker i4 M50 känns lite mellanmjölk. Den är varken särskilt snabb eller särskilt praktisk. Dessutom väldigt tung som sagt.

Den såg dock riktigt snabb ut i fart. Möjligt att det finns en liten vridmomentsbegränsning från stillastående som begränsar 0-100 siffran. Det gör det på i3 iaf. De flesta förutom Tesla gör ju bilarna lite mjukare på gasen för att de inte ska kännas så nervösa när man är van vid fossilbilar.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW i4

Inlägg av HelectriC »

MWall skrev:
dd88 skrev:
BMWs adaptiva chassi är riktigt bra, är väl bara Porsche som är snäppet vassare.

Lär ju behövas också. Den väger över 2200 kg. Över 350 kg mer än Model 3.

Jag tycker i4 M50 känns lite mellanmjölk. Den är varken särskilt snabb eller särskilt praktisk. Dessutom väldigt tung som sagt.

Den såg dock riktigt snabb ut i fart. Möjligt att det finns en liten vridmomentsbegränsning från stillastående som begränsar 0-100 siffran. Det gör det på i3 iaf. De flesta förutom Tesla gör ju bilarna lite mjukare på gasen för att de inte ska kännas så nervösa när man är van vid fossilbilar.
Den har klockats till 3,6sek till 100 och det är ju verkligen långsamt :lol: Polestar 2 var mer än tillräckligt snabb till 100 med klockade 4,2sek. Det viktiga är hur bilen beter sig i mellanregister och vid kurvig väg. Det är också då chassi kommer till sin rätt. PS2 med performancepaket var riktigt nice i det intervallet, bättre än Model 3 P även om M3P är snabbare till 100. Så allt har med hela paketet att göra, man kan inte stirra sig blind på 1 parameter.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: BMW i4

Inlägg av taliz »

dd88 skrev:
BMWs adaptiva chassi är riktigt bra, är väl bara Porsche som är snäppet vassare.
Vad jag förstod var det luftfjädring bak. Dvs inte det "vanliga" adaptiva chassit som inte har luft bak. Thomas på autogefühl gnällde lite på det och tyckte det var sämre än det vanliga.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: BMW i4

Inlägg av MWall »

Det är lätt att hamna i en teoretisk diskussion om vad som är bäst osv. Lite som när TV-nördar sitter och bedömer svärta eller hur hifi-nördar sitter och lyssnar på referensplattor... Fast sen är det ändå filmen/tv-serien och musiken som avgör hur bra det blir ändå. Ser ju hellre en bra film på en genomsnittlig tv än en dålig film på världens bästa tv.

Samma sak är det med väghållning. De flesta sitter ju där och nöter i stadstrafik, på motorväg och på de större raka riksvägarna. Hur många kör ens på mindre krokiga vägar regelbundet? Som dessutom ligger så till att det inte finns så mycket trafik, människor eller vilda djur längs sträckan...

Ska man ha roligt bakom ratten är vägen alltså långt viktigare än vilka dämpare bilen har. ;)

Jag råkar själv jobbpendla längs en krokig väg sen många år tillbaka och har så gjort med allt från BMW M2 till Volvo XC70. Volvon var vidrig, det får man ge den. Och Audi A4:an var inte så kul heller. Men resten av bilarna (förutom Model S har det varit BMW:s av olika typ och storlek) har varit underhållande att köra. Vissa mer än andra men kommer du bara upp i ett ok uppträdande från bilen så blir det roligt pga vägen. M2:an var väl vassast och en klass för sig. Men resten har varit ganska jämbördiga. Har inte tråkigare bakom ratten i min Model S än jag hade i min BMW 330d. Är så långt kvar tills bilens chassi sätter stopp ändå.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: BMW i4

Inlägg av dd88 »

Är det en bil som körs till vardags så är det ju grymt om man kan ändra hårdheten på dämparna så att man kan styva upp bilen på de små kurviga vägarna och köra komfortläge i stan. BMW ligger långt fram på den fronten.

Det är viktigare för mig än att bilen ligger perfekt i kurvorna.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: BMW i4

Inlägg av MWall »

dd88 skrev:
Är det en bil som körs till vardags så är det ju grymt om man kan ändra hårdheten på dämparna så att man kan styva upp bilen på de små kurviga vägarna och köra komfortläge i stan. BMW ligger långt fram på den fronten.

Det är viktigare för mig än att bilen ligger perfekt i kurvorna.

Jo, jag hade ett par 3-serie kombi med ställbara dämpare (330d och 335d) förut och det är nog fortfarande de bästa bilar jag haft givet tidpunkt och behov. (En av de är till salu för övrigt: https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... k/97470657)

Det var riktigt trevligt. Kändes verkligen skillnad. Är nog de mest allround bilarna jag haft. Bränslesnåla men ändå kraftfulla, rymliga och praktiska men ändå inte så klumpiga...
Senast redigerad av MWall, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar