Miljöbilsbonus?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Miljöbilsbonus?

Inlägg av martinot »

taliz skrev:
Remuz skrev:
Det är väl inget som säger att man är garanterad pengarna?
Potten för solcellsbidraget tog ju slut. Var ju många som blev sura och budet var att de blev utan.
Sen ändrade sig regeringen och löste det efter mkt negativ press.
Nu med troligt politiskt kaos, Löfven hoppar av etc, kan det nog bli hela havet stormar ett tag. Miljöbonusen ligger nog inte främst på deras agenda då.
Jo, den incidenten har man ju i bakhuvudet kan hända igen.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Miljöbilsbonus?

Inlägg av Remuz »

Nyckeln där var ju att man ändrade efter mycket negativ press, dvs politiskt kapital.
P85D svart/svart med gratis SuC
FredrikR
elbilist
Inlägg: 430
Blev medlem: 24 apr 2015 09:39
Ort: Uppsala

Re: Miljöbilsbonus?

Inlägg av FredrikR »

Remuz skrev:
Nyckeln där var ju att man ändrade efter mycket negativ press, dvs politiskt kapital.
Tror också att bonus-malus kommer ligga kvar.

Jag installerade solceller och hamnade precis i det där gapet. Vet att det inte blev samma summa jag fick tillbaka som det var tänkt från början.
Fritt från minnet fick jag tillbaka typ 30 000 istället för 40 000 kr. Något sådant kan såklart hända här, men att det skulle bli allt för negativt tror jag inte heller inför ett val.
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
C981
Inlägg: 148
Blev medlem: 07 okt 2021 19:39

Re: Miljöbilsbonus?

Inlägg av C981 »

Jag håller med om att det vore irrationellt men jag vet inte om jag skulle vilja betta 70k på att våra politiker är rationella :lol:
Användarvisningsbild
McFace
Teslaägare
Inlägg: 224
Blev medlem: 28 sep 2020 13:06

Re: Miljöbilsbonus?

Inlägg av McFace »

C981 skrev:
Jag håller med om att det vore irrationellt men jag vet inte om jag skulle vilja betta 70k på att våra politiker är rationella :lol:
Det är betydligt mer än 70 lakan som ligger i vågskålen. Lyft blicken lite.
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1547
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Miljöbilsbonus?

Inlägg av pefreli »

martinot skrev:
taliz skrev:
Remuz skrev:
Det är väl inget som säger att man är garanterad pengarna?
Potten för solcellsbidraget tog ju slut. Var ju många som blev sura och budet var att de blev utan.
Sen ändrade sig regeringen och löste det efter mkt negativ press.
Nu med troligt politiskt kaos, Löfven hoppar av etc, kan det nog bli hela havet stormar ett tag. Miljöbonusen ligger nog inte främst på deras agenda då.
Jo, den incidenten har man ju i bakhuvudet kan hända igen.
Vad jag minns var det annorlunda med solcellerna.

Då hade det aviserats om att stödet skulle tas bort. Det var väl de som trots det installerade solceller och hamnade i glappet mellan 2 olika stödsystem hösten 2020 som drabbades (och som senare kompenserades).

Att klimatbonusen skulle tas bort ”retroaktivt” bedömer iaf jag som mkt osannolikt.

Tror inte Kristersson vågar gå den vägen, även om han får chansen. Det kommer bli en svekdebatt som jag inte tror han vill ha ett år innan valet.

På Moderaternas hemsida går följande att läsa.

”Moderaterna vill fortsatt satsa på supermiljöbilspremien till dess att ett väl fungerande teknikneutralt, klimatsmart och effektivt bonus–malus-system är på plats. Det nya systemet ska inte vara överfinansierat, eftersom det strider mot principen att malus ska finansiera bonus.”
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Miljöbilsbonus?

Inlägg av LarsL »

Om man ändå ska betala ut 6 månader efteråt så skulle det ju gå att bygga ett helt självfinansierat system. Elbilarna delar alltså på de pengar som tas in rakt av, med ett tak så klart där överskottet kan finansiera nästa halvår. Bra för utfasningen också.
Användarvisningsbild
jontis
Teslaägare
Inlägg: 130
Blev medlem: 27 sep 2021 17:43

Re: Miljöbilsbonus?

Inlägg av jontis »

Jag har sökt igenom de olika budgetmotionerna angående Bonus/Malus inför 2022.
Enkel sammanställning av resultatet:

Regeringen (S + MP) Positiva till bonus/malus. Högre anslag för 2022.

Moderaterna Negativa - De presenterar inte deras lösning närmare, men någon form av styrning.

Centern Positiva - Vill inte genomföra gränssänkningar

KD Positiva - Inga ändringar

L Positiva - Vill dock sänka max beloppet till 60.000

Vänster Negativa - Vill minska privatbilismen

SD Negativa - Vill avskaffa systemet helt.


Någon form av bonus lär vi se 2022.
Centern har sagt att det är inte otänkbart att de stödjer regeringens budget.
Model 3 LR -21 Vit/Svart 18" Aero
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Miljöbilsbonus?

Inlägg av martinot »

jontis skrev:
Jag har sökt igenom de olika budgetmotionerna angående Bonus/Malus inför 2022.
Enkel sammanställning av resultatet:

Regeringen (S + MP) Positiva till bonus/malus. Högre anslag för 2022.

Moderaterna Negativa - De presenterar inte deras lösning närmare, men någon form av styrning.

Centern Positiva - Vill inte genomföra gränssänkningar

KD Positiva - Inga ändringar

L Positiva - Vill dock sänka max beloppet till 60.000

Vänster Negativa - Vill minska privatbilismen

SD Negativa - Vill avskaffa systemet helt.


Någon form av bonus lär vi se 2022.
Centern har sagt att det är inte otänkbart att de stödjer regeringens budget.
Utmärkt sammanställning! :)

Går det även att kombinera med SIFO-siffror (har ingen alls koll på det), så kan man ju snabbt se varåt det lutar på ett tydligt sätt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
niclassoderlund
Teslaägare
Inlägg: 50
Blev medlem: 17 sep 2021 07:46
Ort: Kristianstad

Re: Miljöbilsbonus?

Inlägg av niclassoderlund »

Så det var inte riktigt den här riktningen som jag tänkte att tråden skulle ta när jag skrev den 8-) men eftersom den nu kommit handla om spekulationer om bonusens varande eller inte varande så ska jag ändå lägga in min reflektion.

Som, gissar jag, en av få som flugit i ett av regeringens jetplan för besök utomlands och som dessutom jobbat nära personer som känner många inom finansdepartementet så finns det ett till perspektiv jag vill lyfta fram.

Det privata näringslivet.

Tro mig, vad ni än hör, ser eller läser så finns det en otrolig lobbyism inom alla länder. Sverige är långt ifrån befriad från det även om svensk media har väldigt svårt att hitta skandaler. Det är vi rätt befriade av, förutom ett och annat konstigt mejl som ett visst grönt parti råkade få läckt när de hade kontakt med ett visst stort bränslebolag som blev nyheter för något halvår sen ;)

I alla fall. Det skulle vara katastrofalt om man förlorade en stor del av den industri vars medgivande och hjälp man ständigt använder inom nästan alla regulatoriska grenar. Inklusive finansdepartementet. Att ta bort stödet kommer absolut att ske. Det är därför man beslutat och meddelat att olika varianter av bonus-kategorierna kommer att sänkas med en viss takt de kommande åren för att sedan helt tas bort.

Bryter man det upplägget ställer man till en enorm massa hundratals miljoner i förlust för många svenska och utomsocknes företag som räknat och presenterat vad man räknar i prognos för intäkter under 2021-22-23. Man har också noga tittat på vad som händer med andrahandsvärdet på framförallt hel-elbilar efter en bonus försvinner. Det har man med all sannolikhet bedömt är gynnsamt för alla som köper just nu och ett tag till. Det borde nämligen gå upp, då skillnaden mellan en ny bil och en som gått ett par år blir högre. 70tkr högre, för att vara exakt om man tittar på vad vi som köpt Tesla får som man inte kommer att få om två år.

Är allt jag skriver nåt att räkna hem som pengar på banken? Så klart inte. Jag vet lika lite som alla andra med den skillnaden att jag sett hur samspelet fungerar.

Det är också en av anledningarna till varför jag och min familj valde att köpa en elbil nu och inte om två år som egentligen var planen. Vi förlorade lite på att sälja den tidigare bilen vi nu bytte ut eftersom den var rätt ny.

Återigen, alla får göra sin egen bedömning. Och vem vet, jag kanske står där med snopen min om några månader. Men jag har en känsla av att den snopna minen inte kommer att komma utan istället kommer 70 000kr in på banken :-)

Ha det bäst alla, hoppas det var okej att hoppa in en kortis.

mvh Niclas
[Tesla Model 3 SR+ 2021 - Solid black - Svart inredning]
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Miljöbilsbonus?

Inlägg av Dexter86 »

Intressant svar jag fick av en firma
” Bilen tycker jag står rätt i pris med tanke på leveranstid samt att miljöbonusen från statens kassa är ju slut för nästa år också. Dvs ni måste äga er bil i minst ett år för att få ut pengarna.”

Kan alltså beställa en helt ny likvärdig direkt från tesla med 0 mil på mätaren för cirkus 25k billigare
Jaja det finns väl köpare på en sån också i guess :) håller alla tummar på att dom säljer!
C981
Inlägg: 148
Blev medlem: 07 okt 2021 19:39

Re: Miljöbilsbonus?

Inlägg av C981 »

Dexter86 skrev:
Intressant svar jag fick av en firma
” Bilen tycker jag står rätt i pris med tanke på leveranstid samt att miljöbonusen från statens kassa är ju slut för nästa år också. Dvs ni måste äga er bil i minst ett år för att få ut pengarna.”

Kan alltså beställa en helt ny likvärdig direkt från tesla med 0 mil på mätaren för cirkus 25k billigare
Jaja det finns väl köpare på en sån också i guess :) håller alla tummar på att dom säljer!
Håller med, prissättningen för begagnade är helt galen. Dessutom är de ganska många av dem ute på blocket. Tror tyvärr det magiskt höga andrahandsvärdet av Model 3 kommer gå ned ganska kraftigt om ett par år, när det dels finns fler 3or ute, fler begagnade model Ys, alla ID4/Q4/Enyaqs osv som konkurrerar om folks plånböcker. Skulle dock tro Tesla håller värdet något bättre än alternativen men knappast att de ligger var på dessa nivåer. Tyvärr.

Är miljöbonusen verkligen slut även för nästa år dock? Nästa års nivå har ju inte ens blivit antagen. Menar dem att de är så många ansökningar inne att inte ens förslaget täcker alla?
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Miljöbilsbonus?

Inlägg av Dexter86 »

Han försökte nog dra en rövare och tro han pratade med en amatör skulle jag tro
Dom utbetalningarna som sker nu (dock paus nu iofs) är ju för bilar som är inköpt för vad, 6-8-9mån sen?

Va gäller beg så verkar dom ju sälja ändå, förstår inte hur faktiskt
Kalkylerna jag har fått på beg ligger i nivå med nya va gäller månadskostnad…känns sådär o köpa en 19-20 då
C981
Inlägg: 148
Blev medlem: 07 okt 2021 19:39

Re: Miljöbilsbonus?

Inlägg av C981 »

Dexter86 skrev:
Han försökte nog dra en rövare och tro han pratade med en amatör skulle jag tro
Dom utbetalningarna som sker nu (dock paus nu iofs) är ju för bilar som är inköpt för vad, 6-8-9mån sen?

Va gäller beg så verkar dom ju sälja ändå, förstår inte hur faktiskt
Kalkylerna jag har fått på beg ligger i nivå med nya va gäller månadskostnad…känns sådär o köpa en 19-20 då
Vet inte för vilken månad det betalas ut för nu, men vet att det i slutet av augusti var nästan 50% fler ansökningar inne än hela 2019. Så vet ej hur stor backloggen är. Men det vet nog inte han heller. Bilhandlare är ju inte kända för att vara de ärligaste. (bara en sådan sak gör att jag med glädje betalar mer för nytt, eller i detta fall, samma/mindre..)

Frågan är hur många de säljer. Det är otroligt många annonser ute för Model 3or på blocket nu och många har legat där ett tag. Leverans för nya är dessutom relativ snabb. Klart folk kanske får vänta på pengarna något åt men man måste ha bra hög alternativkostnad/ränta på sina pengar för att tycka att det inte vore värt att vänta på det...

Men ja jag tvivlar inte på att begagnade model 3 kan gå för överpriser idag. Bara tvivlar på att de kommer göra det allt för många år i framtiden. Dvs, ganska avis på de som köpte sin 2019 och kan sälja den för dessa priserna idag. :?
Senast redigerad av C981, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Miljöbilsbonus?

Inlägg av Remuz »

Mailade med en bilfirma kring en model 3 för länge sedan. Dom tyckte 20k över nypris var vettigt eftersom leveranstiden på elbilarvär minst ett år. Säkert många som går på det och tror dom gör en superaffär när den pratas ner till nypris.
P85D svart/svart med gratis SuC
C981
Inlägg: 148
Blev medlem: 07 okt 2021 19:39

Re: Miljöbilsbonus?

Inlägg av C981 »

Remuz skrev:
Mailade med en bilfirma kring en model 3 för länge sedan. Dom tyckte 20k över nypris var vettigt eftersom leveranstiden på elbilarvär minst ett år. Säkert många som går på det och tror dom gör en superaffär när den pratas ner till nypris.
Haha, vet inte hur Tesla håller sina leveranstider men de säger ju November och December på Model 3.

En Enyaq sitter du innan Oktober är slut om du vill.

Men ja, någon lurar de kanske.
Användarvisningsbild
LordRanta
Teslaägare
Inlägg: 76
Blev medlem: 08 okt 2021 22:35
Ort: Umeå
Referralkod: ts.la/kristian654611

Re: Miljöbilsbonus?

Inlägg av LordRanta »

Dexter86 skrev:
Intressant svar jag fick av en firma
” Bilen tycker jag står rätt i pris med tanke på leveranstid samt att miljöbonusen från statens kassa är ju slut för nästa år också. Dvs ni måste äga er bil i minst ett år för att få ut pengarna.”

Kan alltså beställa en helt ny likvärdig direkt från tesla med 0 mil på mätaren för cirkus 25k billigare
Jaja det finns väl köpare på en sån också i guess :) håller alla tummar på att dom säljer!

Jag sitter lite i den sitsen, varit sugen på M3 sen Aug-Sept men har ingen stress, kommer ut fler o fler M3 för varje dag som går nu så till slut faller priserna, det är många handlare / förmedlare som köper upp Teslor o pressar upp priserna, men flera av bilarna har ju redan stått sen Juli - Augusti och är osålda.

I mitt fall känner jag att jag kan nästan lika gärna beställa en ny o vänta 2mån, kommer ändå få miljöbonusen i efterhand om jag ändå tänkt behålla bilen runt 2år.

Väntar jag 2mån så får jag alltså en 2021 M3 LR med drag för 575k, eller köpa en 2020 M3 LR med drag som gått 3-5k mil o endast ”tjäna” 5-25k
~ Model 3 LR -19 [Såld]
~ Model 3 LR -21 [Såld]
~ Model 3 LR -22
C981
Inlägg: 148
Blev medlem: 07 okt 2021 19:39

Re: Miljöbilsbonus?

Inlägg av C981 »

LordRanta skrev:
Dexter86 skrev:
Intressant svar jag fick av en firma
” Bilen tycker jag står rätt i pris med tanke på leveranstid samt att miljöbonusen från statens kassa är ju slut för nästa år också. Dvs ni måste äga er bil i minst ett år för att få ut pengarna.”

Kan alltså beställa en helt ny likvärdig direkt från tesla med 0 mil på mätaren för cirkus 25k billigare
Jaja det finns väl köpare på en sån också i guess :) håller alla tummar på att dom säljer!

Jag sitter lite i den sitsen, varit sugen på M3 sen Aug-Sept men har ingen stress, kommer ut fler o fler M3 för varje dag som går nu så till slut faller priserna, det är många handlare / förmedlare som köper upp Teslor o pressar upp priserna, men flera av bilarna har ju redan stått sen Juli - Augusti och är osålda.

I mitt fall känner jag att jag kan nästan lika gärna beställa en ny o vänta 2mån, kommer ändå få miljöbonusen i efterhand om jag ändå tänkt behålla bilen runt 2år.

Väntar jag 2mån så får jag alltså en 2021 M3 LR med drag för 575k, eller köpa en 2020 M3 LR med drag som gått 3-5k mil o endast ”tjäna” 5-25k

Sitter i exakt samma sits. Jag kan vänta 2-3 år på bonusen om det är så, spelar mig ingen större roll. Det som vore trist vore dock att få delivery i Januari och att regeringen får för sig att det inte blir någon bonus för bilar köpta (registrerade) 2022 och fram. Alternativt att nästa påfyllning blir den sista och att pengarna tar slut innan.

Otroligt? Nja, kanske. Men konstigare saker har hänt i det här landet.
Pelinwin
Inlägg: 10
Blev medlem: 17 okt 2021 10:04

Re: Miljöbilsbonus?

Inlägg av Pelinwin »

Knepigt när man vill köpa en Ioniq 5 med rabatt som gäller just nu. Men utan 70k köper jag absolut inte. Då måste det vänta. Kan få den i år dock, men ingen verkar veta om man är garanterad bara för att det är en 2021.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Miljöbilsbonus?

Inlägg av Zalman3 »

Ni som fick er bil i mars. Har ni fått miljöbilsbonusen utbetalt?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Miljöbilsbonus?

Inlägg av Dexter86 »

LordRanta skrev:
Dexter86 skrev:
Intressant svar jag fick av en firma
” Bilen tycker jag står rätt i pris med tanke på leveranstid samt att miljöbonusen från statens kassa är ju slut för nästa år också. Dvs ni måste äga er bil i minst ett år för att få ut pengarna.”

Kan alltså beställa en helt ny likvärdig direkt från tesla med 0 mil på mätaren för cirkus 25k billigare
Jaja det finns väl köpare på en sån också i guess :) håller alla tummar på att dom säljer!

Jag sitter lite i den sitsen, varit sugen på M3 sen Aug-Sept men har ingen stress, kommer ut fler o fler M3 för varje dag som går nu så till slut faller priserna, det är många handlare / förmedlare som köper upp Teslor o pressar upp priserna, men flera av bilarna har ju redan stått sen Juli - Augusti och är osålda.

I mitt fall känner jag att jag kan nästan lika gärna beställa en ny o vänta 2mån, kommer ändå få miljöbonusen i efterhand om jag ändå tänkt behålla bilen runt 2år.

Väntar jag 2mån så får jag alltså en 2021 M3 LR med drag för 575k, eller köpa en 2020 M3 LR med drag som gått 3-5k mil o endast ”tjäna” 5-25k
Fast det blir inte 5-25k heller dessvärre , för bilfirmorna har oftast betydligt högre ränta än tex Tesla, så dom cashen äts upp ganska fort.
Kalkyler jag fått på M3 LR vit med svart inredning
155k kontant = 6043:- mån 1-6 och 5146:- mån 7-84 … med 255k kontant = 4760:- mån 1-6 och 3872:- mån 7-84
Sådana månadskostnader och värre har jag fått på 2019-2020 bilar.
bearBrum
Inlägg: 49
Blev medlem: 08 mar 2021 13:41
Ort: Göteborg

Re: Miljöbilsbonus?

Inlägg av bearBrum »

Zalman3 skrev:
Ni som fick er bil i mars. Har ni fått miljöbilsbonusen utbetalt?
Nope, slutet av mars för min del.
Teslawessla
Inlägg: 85
Blev medlem: 10 dec 2020 17:46

Re: Miljöbilsbonus?

Inlägg av Teslawessla »

Hämtade ut den 17 mars. Har inte fått min ännu.
Användarvisningsbild
Fladric
Teslaägare
Inlägg: 52
Blev medlem: 24 apr 2021 09:45

Re: Miljöbilsbonus?

Inlägg av Fladric »

Hämtade också ut min den 27 mars, inte fått någon bonus. Skickade ett mail till Transportstyrelsen och fick följande svar:

"Hej Fredrik,

Pengarna som vi har fått för utbetalning av klimatbonus under 2021 är slut. Vi kan i dagsläget inte säga något om när vi får besked om nya medel. Din ansökan ligger kvar i kön i väntan på nya medel.

Så snart vi vet mer kommer information att finnas på vår hemsida, https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... ara-bonus/"
2021 vit Tesla Model 3 LR med drag
2021 grå Tesla Model Y LR
Användarvisningsbild
jontis
Teslaägare
Inlägg: 130
Blev medlem: 27 sep 2021 17:43

Re: Miljöbilsbonus?

Inlägg av jontis »

En liten felberäkning när bilar uthämtade i månad 3 inte kan få bonusen utbetald...
Model 3 LR -21 Vit/Svart 18" Aero
Skriv svar