Ser väl helt OK ut?Förslaget innebär att nybilspriset för miljöanpassade bilar, vid beräkningen av förmånsvärdet, sätts ned med ett fast schabloniserat belopp som utgår från bilens miljöteknik. Nedsättningens storlek, som huvudsakligen baseras på den genomsnittliga nedsättning som görs i dag för respektive fordonstyp, föreslås vara 350 000 kronor för elbilar och vätgasbilar, 140 000 kronor för laddhybrider och 100 000 kronor för gasbilar. Nedsättningsbeloppets storlek får dock inte överstiga 50 procent av bilens nybilspris. För att koncentrera miljöstyrningen till bilar med låga utsläpp föreslås att elhybrider och etanoldrivna bilar inte ska omfattas av nedsättningen.
Ändrad nedsättning av förmånsvärdet för miljöanpassade bilar
Moderator: Redaktion
Ändrad nedsättning av förmånsvärdet för miljöanpassade bilar
Nu har det kommit en promemoria från regeringen om de nya tjänstebilsreglerna som föreslås gälla från den 1/7 2022 https://www.regeringen.se/rattsliga-dok ... ade-bilar/
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1278
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: Ändrad nedsättning av förmånsvärdet för miljöanpassade b
Vad är en elhybrid? Är det en laddhybrid eller en mildhybrid?
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Re: Ändrad nedsättning av förmånsvärdet för miljöanpassade b
Bara 1 år för sent tyvärr. Det var ju uppenbarligen jättenödvändigt att börja med att höja förmånsvärdet i år för att sedan kunna sänka det igen nästa år.Maw skrev:Ser väl helt OK ut?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ändrad nedsättning av förmånsvärdet för miljöanpassade b
Nu kanske jag är dum i huvudet, men vad blir nedsättningen för en (el)bil som kostar 500tkr? Nedsättningsbeloppets storlek får ju inte vara mer än 50% av nypris, så hur kan beloppet samtidigt vara fast?
edit: det hade ju varit lättare att förstå om taket på nedsättningen var 350tkr?
edit: det hade ju varit lättare att förstå om taket på nedsättningen var 350tkr?
Senast redigerad av dfa, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Ändrad nedsättning av förmånsvärdet för miljöanpassade b
Eftersom laddhybrider får en nedsättning med 140 000 så får vi utgå från att det är mildhybrider (som ju egentligen är en bil som huvudsakligen går på fossilt bränsle) som avses.slugger75 skrev:Vad är en elhybrid? Är det en laddhybrid eller en mildhybrid?
Re: Ändrad nedsättning av förmånsvärdet för miljöanpassade b
250k blir nedsättning då. Det är antingen 350k eller 50% av nypris beroende på vad som är minst.dfa skrev:Nu kanske jag är dum i huvudet, men vad blir nedsättningen för en (el)bil som kostar 500tkr? Nedsättningsbeloppets storlek får ju inte vara mer än 50% av nypris, så hur kan beloppet samtidigt vara fast?
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Ändrad nedsättning av förmånsvärdet för miljöanpassade b
Remuz skrev:250k blir nedsättning då. Det är antingen 350k eller 50% av nypris beroende på vad som är minst.dfa skrev:Nu kanske jag är dum i huvudet, men vad blir nedsättningen för en (el)bil som kostar 500tkr? Nedsättningsbeloppets storlek får ju inte vara mer än 50% av nypris, så hur kan beloppet samtidigt vara fast?
och det innebär att nedsättningen blir 350tkr även för en bil som kostar 800tkr? eller utgår ingen nedsättning för bilar över 700tkr?
Re: Ändrad nedsättning av förmånsvärdet för miljöanpassade b
350k för den då ja. Även en Porsche för 2mille blir nedsatt 350kdfa skrev:Remuz skrev:250k blir nedsättning då. Det är antingen 350k eller 50% av nypris beroende på vad som är minst.dfa skrev:Nu kanske jag är dum i huvudet, men vad blir nedsättningen för en (el)bil som kostar 500tkr? Nedsättningsbeloppets storlek får ju inte vara mer än 50% av nypris, så hur kan beloppet samtidigt vara fast?
och det innebär att nedsättningen blir 350tkr även för en bil som kostar 800tkr? eller utgår ingen nedsättning för bilar över 700tkr?
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Ändrad nedsättning av förmånsvärdet för miljöanpassade b
dfa skrev:Nu kanske jag är dum i huvudet, men vad blir nedsättningen för en (el)bil som kostar 500tkr? Nedsättningsbeloppets storlek får ju inte vara mer än 50% av nypris, så hur kan beloppet samtidigt vara fast?
edit: det hade ju varit lättare att förstå om taket på nedsättningen var 350tkr?
Det är fast på så sätt att man alltid vet vad det blir när man vet vad bilen kostar.
Tänk så här:
Nedsättningen är "alltid" 50% med ett tak på max nedsättning av 350k.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Ändrad nedsättning av förmånsvärdet för miljöanpassade b
Först höja sedan sänka. Surt för de som tar ut en förmånsbil i perioden från 1 juli 2021 och sista juni 2022. Naturligtvis borde även dessa bilars FM värden räknas om enligt ny beräkningsmodell när den blir gällande 1 juli 2022. Men det brydde sig regeringen inte om.
Re: Ändrad nedsättning av förmånsvärdet för miljöanpassade b
Ja, verkligen!mati skrev:Bara 1 år för sent tyvärr. Det var ju uppenbarligen jättenödvändigt att börja med att höja förmånsvärdet i år för att sedan kunna sänka det igen nästa år.Maw skrev:Ser väl helt OK ut?
Mycket märkligt att de inte kunde göra detta i somras, alternativt väntat med förändringen av förmånsvärdesberäkningen som gjordes i somras till nästa år.
Re: Ändrad nedsättning av förmånsvärdet för miljöanpassade b
Ok tack för svar men jag tycker det var lite slarvigt formulerat (igen)
Då räknar jag inte med någon prissänkning av Model Y under (början av) Q1 på grund av ändrade förmånsvärdesberäkningar i alla fall. Kanske blir att slå till i år då
edit: Helvete insåg att jag blandar ihop nedsättningen av förmånsvärdet med miljöbonusen.
Då räknar jag inte med någon prissänkning av Model Y under (början av) Q1 på grund av ändrade förmånsvärdesberäkningar i alla fall. Kanske blir att slå till i år då
edit: Helvete insåg att jag blandar ihop nedsättningen av förmånsvärdet med miljöbonusen.
Senast redigerad av dfa, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Ändrad nedsättning av förmånsvärdet för miljöanpassade b
Valfläsk kallas det.mati skrev:Bara 1 år för sent tyvärr. Det var ju uppenbarligen jättenödvändigt att börja med att höja förmånsvärdet i år för att sedan kunna sänka det igen nästa år.Maw skrev:Ser väl helt OK ut?
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1214
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: Ändrad nedsättning av förmånsvärdet för miljöanpassade b
Menas det att endast bilar uttagna efter 22-07-01 får denna nedsättning?jonte89 skrev:Först höja sedan sänka. Surt för de som tar ut en förmånsbil i perioden från 1 juli 2021 och sista juni 2022. Naturligtvis borde även dessa bilars FM värden räknas om enligt ny beräkningsmodell när den blir gällande 1 juli 2022. Men det brydde sig regeringen inte om.
Edit: japp.
"Ändringen föreslås träda i kraft den 1 juli 2022 och gälla för bilar som blir skattepliktiga enligt vägtrafikskattelagen för första gången från och med ikraftträdandet."
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
Re: Ändrad nedsättning av förmånsvärdet för miljöanpassade b
Tycker det verkar vara ett vettigt förslag och en enklare mer rättvis lösning än den modell vi har idag.Maw skrev:Nu har det kommit en promemoria från regeringen om de nya tjänstebilsreglerna som föreslås gälla från den 1/7 2022 https://www.regeringen.se/rattsliga-dok ... ade-bilar/
Ser väl helt OK ut?Förslaget innebär att nybilspriset för miljöanpassade bilar, vid beräkningen av förmånsvärdet, sätts ned med ett fast schabloniserat belopp som utgår från bilens miljöteknik. Nedsättningens storlek, som huvudsakligen baseras på den genomsnittliga nedsättning som görs i dag för respektive fordonstyp, föreslås vara 350 000 kronor för elbilar och vätgasbilar, 140 000 kronor för laddhybrider och 100 000 kronor för gasbilar. Nedsättningsbeloppets storlek får dock inte överstiga 50 procent av bilens nybilspris. För att koncentrera miljöstyrningen till bilar med låga utsläpp föreslås att elhybrider och etanoldrivna bilar inte ska omfattas av nedsättningen.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Ändrad nedsättning av förmånsvärdet för miljöanpassade b
Har vi inte diskuterat detta i en annan tråd för flera veckor sen?