Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Audi e-tron

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Bjelke skrev:
Fast lite surt ändå för du skulle antagligen kunna få lite mer för den om FoD funkade ju…
Det funkar ju enligt specen. :twisted:
Finns det verkligen inget skriftligt alls på att detta skulle komma senare på den bilmodellen?
Det känns som att det var känt redan när du beställde din liksom…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
mati skrev:
Bjelke skrev:
Fast lite surt ändå för du skulle antagligen kunna få lite mer för den om FoD funkade ju…
Det funkar ju enligt specen. :twisted:
Finns det verkligen inget skriftligt alls på att detta skulle komma senare på den bilmodellen?
Det känns som att det var känt redan när du beställde din liksom…
Nope. Att det inte funkade från början var mer eller mindre känt när bilen levererades. Men det skulle aktiveras snart, sa de då. När det nåt halvår senare aktiverades, men bara för 2020-årsmodeller, så började man ju förstå att vi som köpte de första bilarna, troligen inte skulle få nånting.
Men rent officiellt är det fortfarande "coming soon" status på detta.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

mati skrev:
Bjelke skrev:
mati skrev:
Bjelke skrev:
Fast lite surt ändå för du skulle antagligen kunna få lite mer för den om FoD funkade ju…
Det funkar ju enligt specen. :twisted:
Finns det verkligen inget skriftligt alls på att detta skulle komma senare på den bilmodellen?
Det känns som att det var känt redan när du beställde din liksom…
Nope. Att det inte funkade från början var mer eller mindre känt när bilen levererades. Men det skulle aktiveras snart, sa de då. När det nåt halvår senare aktiverades, men bara för 2020-årsmodeller, så började man ju förstå att vi som köpte de första bilarna, troligen inte skulle få nånting.
Men rent officiellt är det fortfarande "coming soon" status på detta.
Du är ju en fena på tyska så jag postar en bild från motor-talk. Ngn som efter lite tjat och påtryckning fick uppdatering som gav access till FOD. Han skriver iofs att bilen är från juli 2019 vilket ju borde vara en tidig -20. Men då borde det ju funkat utan uppdateringen tycker man. Frågan är nog hur lätt det är att få audi att uppdatera.
207802DC-3742-418F-9935-15A80C089F93.png
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Spännande. Han har uppenbarligen tjatat till sig en mjukvaruuppdatering. På samma sätt som i mitt fall påstods det tydligen först att det inte fanns någon update, och sen gick det plötsligt ändå. Dåligt skött av Audi helt enkelt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: Audi e-tron

Inlägg av dfa »

Någon som vågar spekulera i vad Audi kommer att göra med priset på fat etron om vi får ett 700kkr tak för miljöbonusen?

Känns som att det kan bli reducerade priser för att hålla liv i försäljningen tills facelift eller Q6 kommer under andra halvan av 2022?
Om inte annat kommer ju etron-försäljningen dö som en sten under nästa år.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi e-tron

Inlägg av MWall »

dfa skrev:
Någon som vågar spekulera i vad Audi kommer att göra med priset på fat etron om vi får ett 700kkr tak för miljöbonusen?

Känns som att det kan bli reducerade priser för att hålla liv i försäljningen tills facelift eller Q6 kommer under andra halvan av 2022?
Om inte annat kommer ju etron-försäljningen dö som en sten under nästa år.

Tyvärr har de ju en billigare elbil att sälja nu så de slipper dumpa "fat E-Tron" för att hålla volymerna uppe. Annars hade det nog varit fyndläge.
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av Robertrimmevik »

MWall skrev:
dfa skrev:
Någon som vågar spekulera i vad Audi kommer att göra med priset på fat etron om vi får ett 700kkr tak för miljöbonusen?

Känns som att det kan bli reducerade priser för att hålla liv i försäljningen tills facelift eller Q6 kommer under andra halvan av 2022?
Om inte annat kommer ju etron-försäljningen dö som en sten under nästa år.

Tyvärr har de ju en billigare elbil att sälja nu så de slipper dumpa "fat E-Tron" för att hålla volymerna uppe. Annars hade det nog varit fyndläge.
Tänker också att det måste vara bra för alla vi som har en dyrare elbil. Andrahandsvärdet borde ju hålla bättre när man inte får bonus på en ny. Men det är kanske bara önsketänkande från min sida och vill jag byta upp mig till en dyrare elbil igen så gör det ju detsamma.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi e-tron

Inlägg av MWall »

Robertrimmevik skrev:
MWall skrev:
dfa skrev:
Någon som vågar spekulera i vad Audi kommer att göra med priset på fat etron om vi får ett 700kkr tak för miljöbonusen?

Känns som att det kan bli reducerade priser för att hålla liv i försäljningen tills facelift eller Q6 kommer under andra halvan av 2022?
Om inte annat kommer ju etron-försäljningen dö som en sten under nästa år.

Tyvärr har de ju en billigare elbil att sälja nu så de slipper dumpa "fat E-Tron" för att hålla volymerna uppe. Annars hade det nog varit fyndläge.
Tänker också att det måste vara bra för alla vi som har en dyrare elbil. Andrahandsvärdet borde ju hålla bättre när man inte får bonus på en ny. Men det är kanske bara önsketänkande från min sida och vill jag byta upp mig till en dyrare elbil igen så gör det ju detsamma.

Ja, det påverkar en del såklart. Fast den största påverkan kommer nog det minskade utbudet av nyare bilar stå för. Bonusen är inte så viktig som folk tror. Men avsaknaden av bonus kommer döda försäljningen och då kommer existerande bilar hålla värdet bättre. Och om det inte vore nog så höjs förmånsvärdet för E-Tron återigen vid halvårsskiftet. Nu med 9%.
dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: Audi e-tron

Inlägg av dfa »

Hoppas på en bra kampanj till årsskiftet då den inte går in i vår TCO längre och det börjar bli läge att beställa ny. Q4 känns verkligen som ett steg ner när man vant sig vid luftfjädring.
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Sitter och klurar på fjällresa till Trysil. Huset har endast schuko att erbjuda vilket iofs är ok. Men hur är det? Funkar audis ”umc” i norska uttag?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Nu är snart facelift här https://insideevs.com/news/538900/audi- ... py-photos/

Blir spännande att se om det också blir nya batterier som det ryktats om.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Audi e-tron

Inlägg av Teslaspolen »

macky skrev:
Sitter och klurar på fjällresa till Trysil. Huset har endast schuko att erbjuda vilket iofs är ok. Men hur är det? Funkar audis ”umc” i norska uttag?
Vad jag vet är det bara Teslas EVSE (och Renaults bilar) som bråkat i norska nät. Beroende på var du bor kan det hända att det är europeisk standard och då är det precis som i Sverige. Familjens hus i Fageråsen i Trysil har t.ex helt vanligt 400V nät med trefas, precis som hemma.
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Teslaspolen skrev:
macky skrev:
Sitter och klurar på fjällresa till Trysil. Huset har endast schuko att erbjuda vilket iofs är ok. Men hur är det? Funkar audis ”umc” i norska uttag?
Vad jag vet är det bara Teslas EVSE (och Renaults bilar) som bråkat i norska nät. Beroende på var du bor kan det hända att det är europeisk standard och då är det precis som i Sverige. Familjens hus i Fageråsen i Trysil har t.ex helt vanligt 400V nät med trefas, precis som hemma.
Ok, är ett nytt hus i ett av områdena på grannfjällen med utsikt över trysilfjället så gissningsvis är det eu-standard i det området. Ingen 3-fas hade de men erbjöd schuko. Svenskar som äger huset så ingen laddbox ;).
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi e-tron

Inlägg av MWall »

macky skrev:
Teslaspolen skrev:
macky skrev:
Sitter och klurar på fjällresa till Trysil. Huset har endast schuko att erbjuda vilket iofs är ok. Men hur är det? Funkar audis ”umc” i norska uttag?
Vad jag vet är det bara Teslas EVSE (och Renaults bilar) som bråkat i norska nät. Beroende på var du bor kan det hända att det är europeisk standard och då är det precis som i Sverige. Familjens hus i Fageråsen i Trysil har t.ex helt vanligt 400V nät med trefas, precis som hemma.
Ok, är ett nytt hus i ett av områdena på grannfjällen med utsikt över trysilfjället så gissningsvis är det eu-standard i det området. Ingen 3-fas hade de men erbjöd schuko. Svenskar som äger huset så ingen laddbox ;).
Finns det grannfjäll till Trysil?
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Audis reseladdare går enkelt att ställa om för Norska IT-nät.

IT-nät är ett isolerat nät där skyddsjord inte är förbunden med transformatorns mittpunkt.

Det innebär att fasledarens potential är flytande relativt jord (alternativt har hög impedans)
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av Robertrimmevik »

E-TRON 55 3.2 kWh/mil med litet öppet släp fullastad med ved, 800kg. 26mil 95 km/h 300 höjdmeter uppför, halva biten blöt vägbana, +9 grader, lätt medvind. 3,3 bar i däcken.
Glatt överraskad.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

https://www.carscoops.com/2021/10/2023- ... d-premium/

Fattar fortfarande inte riktigt hur de ska positionera den snart faceliftade "gamla" etron när de lanserar denna.
De kan ju inte pressa ner priset så mkt på den gamla, då inkräktar den ju på Q4.

Kanske den nya bara kommer i en "S" eller "RS" version från start? Dvs en avsevärt dyrare bil än gamla etron.
Är väl inte helt orimligt, särskilt med tanke på att Macan kommer typ samtidigt på samma plattform. Skulle ju bli lite som etron gt & taycan. Båda förskräckligt dyra.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

taliz skrev:
https://www.carscoops.com/2021/10/2023- ... d-premium/

Fattar fortfarande inte riktigt hur de ska positionera den snart faceliftade "gamla" etron när de lanserar denna.
De kan ju inte pressa ner priset så mkt på den gamla, då inkräktar den ju på Q4.

Kanske den nya bara kommer i en "S" eller "RS" version från start? Dvs en avsevärt dyrare bil än gamla etron.
Är väl inte helt orimligt, särskilt med tanke på att Macan kommer typ samtidigt på samma plattform. Skulle ju bli lite som etron gt & taycan. Båda förskräckligt dyra.
PPE-plattformen är ju nästa generation premium elbilar från Audi.

Troligen lär det dröja ett antal år inann de kan levereras, så det finns nog marknad kvar för att sälja befintliga e-tron. Kommer det med facelift och bättre räckvidd blir den ju mer intressant.

Träffade på en handelsresande som hade en Audi e-tron vid laddning på Ionity, han körde drygt 6000 mil per år.

Det var dags för honom att lägga beställning på nästa elbil, han hade med 24 månaders leasing.

Frågade vad det skulle bli, svaret var att det får nog bli en likandan Audi e-tron igen. Han hade inte tid att vänta på faceliften, skulle tydligen dröja minst ett år.

Han påstod även att Audi sänkt laddeffekten något på nya e-tron bilar, undrar om det stämmer?

Då han hade 100% av laddningen på Ionity, så har han ju fått se del andra som laddar förstås.
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

taliz skrev:
https://www.carscoops.com/2021/10/2023- ... d-premium/

Fattar fortfarande inte riktigt hur de ska positionera den snart faceliftade "gamla" etron när de lanserar denna.
De kan ju inte pressa ner priset så mkt på den gamla, då inkräktar den ju på Q4.

Kanske den nya bara kommer i en "S" eller "RS" version från start? Dvs en avsevärt dyrare bil än gamla etron.
Är väl inte helt orimligt, särskilt med tanke på att Macan kommer typ samtidigt på samma plattform. Skulle ju bli lite som etron gt & taycan. Båda förskräckligt dyra.
Kanske så plus en hel del större batteri så att den räckviddsmässigt matchar eller överträffar Q6 och Q4. Q8 e-tron lär ju vara minst 3 år bort så ngt ska de väl ha att kränga. Samtidigt lär ju inte en high end Q6 direkt bli billig. Fast lite som att en S4 kostar rätt mycket mer än en snik A6, en del överlapp lär det bli och är ok.
dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: Audi e-tron

Inlägg av dfa »

Off Grid Byggaren skrev:
Han påstod även att Audi sänkt laddeffekten något på nya e-tron bilar, undrar om det stämmer?
Har för mig att jag sett i en video från antingen Kris Rifa, TB, eller med båda att nyare modeller av e-tron 55 börjar throttla vid 70% istället för 80%

Ang Q6 etron så undrar så gissar jag att den kommer med typ samma 77kWh batteripack som MEB och ev som en topp-specad modell med större, kanske 100kWh batteri, vilket gör att den prismässigt överlappar med fat-etron som får +100kWh batteri som standard i och med faceliften.
Hoppas dom jobbar med effektiviteten hos fat-etron så att räckvidden blir bättre. Tycker MLB-evo är fantastisk på alla punkter förutom just räckvidd/effektivitet så tror att den (plattformen) har mycket mer att ge.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Dom har väl insett att batterierna inte tål effekten. Är ju ingen annan som laddar med så hög effekt så högt upp. Det är ju samma LG NCM622 som sitter i måååånga andra bilar(Zoe, Bolt, Kona, eNiro, iPace, EQC...), inga magiska mer hållbara celler.

Det ryktades ju om 600+km räckvidd på facelift.
Med NCMA-celler kan dom nog få in ca 130kwh i samma formfaktor, och med lite lägre förbrukning dessutom så borde 600km vara möjligt.
Borde också gå att skruva upp laddhastigheten till 200+kW.

Taycan och etron GT har ju samma LG NCM622 som fat-etron, men med 800V-teknik. Är väl inte omöjligt att PPE får samma celler som MEB, i kombination med just 800V. Men MEB är än så länge "bara" NCM712. Den senaste och mest effektiva NCM-kemin(som tex Tesla köper av LG Chem för MIB 3LR) är som nämnt NCMA. Kan tycka PPE borde få det, och därmed bättre kapacitet.
Tror också det bli svårt att sälja Q4 med stora batteriet om en Q6 bara kostar lite mer.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Ja lite orolig blir jag ju om detta stämmer.

Det som var lite betryggande var att han kört 12 000 mil och endast snabbladdat sin e-tron.

Och ingen märkbar degradering, däremot hade räckvidden ökat något efter 4000 mil. Han visste inte om det var någon mjukvara som uppgraderades då.
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nect »

Off Grid Byggaren skrev:
Ja lite orolig blir jag ju om detta stämmer.

Det som var lite betryggande var att han kört 12 000 mil och endast snabbladdat sin e-tron.

Och ingen märkbar degradering, däremot hade räckvidden ökat något efter 4000 mil. Han visste inte om det var någon mjukvara som uppgraderades då.
Det har pratats lite om detta i gruppen på FB. Vissa bilar av årsmodell -21 har fått annat batteri (från annan leverantör) i brist på batterier från huvudleverantör. Det är dessa bilar som börjar sänka laddhastigheten strax över 70% ist för 80%. Min bil som också är en -21 tuffar på med 148-154 kW upp till 80-81%.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

5000 mil körda på två år och ingen märkbar degradering av batteriet. Det man märker nu på hösten är dock förbrukningsökningen pga batterivärmning i tid och otid. En kort tur på 2km som gav förbrukning på 18-19 i somras ligger nu på nära det dubbla. Gränsen verkar vara utetemp på under 10 grader på morgonen. Antar att batteriet är en del kallare än så på morgonen. Är så klart en extraförbrukning som smetas ut på längre turer men lite onödigt känns det. Förvärmning inför snabbladdning vore bättre.
Senast redigerad av macky, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Ja, nu är förbrukningen inte rolig. Körde 2 mil igår på 70-väg, snitthastigheten låg under 50km/h. Förbrukningen hamnade strax under 30kWh/100km. :o
Min e-tron har tappat ca 5% av sin ursprungliga kapacitet. Den är drygt 2,5 år och har gått 3200mil. Det är iofs ingen katastrofalt hög degradering, snarare ganska förväntat. Det som förvånar mig dock är att Audi inte använder den stora bufferten för att dölja en del av degraderingen. Eller så gör de det. Och i så fall är det illa.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar