Förboka din Ioniq 5

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Jepped
Inlägg: 27
Blev medlem: 07 aug 2021 15:29

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Jepped »

Vad har folk hittat för olika vinterhjulalternativ? Vill ha nordiska dubb, så friktionsdäcken från Tyskland med det fina priset är tyvärr inte aktuella..
Chilla
elbilist
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 aug 2021 13:19

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Chilla »

CirkleK Länna skulle funka utmärkt då det ligger precis på 73:an. Tack för tipset!
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Aida »

Klintan skrev:
Aida skrev:
Klintan skrev:
Jag har beställt hjul men inte fått dem än. Dragkrok och mattor kom på några dagar, men hjulen verkar Hyundai generellt ha haft förseningar på. Ska komma inom de närmaste veckorna.
Tack så jättemycket! Då verkar det ju vara att lita på. Det är väl Hyundai originalartiklar? Är mattorna billigare än om man köper från svensk handlare?
Det är original. Mattorna är billigare än riktpris hos handlare i Sverige, men det kan säkert gå att hitta till samma pris om man letar.
Klockrent! Beställde du gummi el tyg? Beställde du bagagerumsmatta? Hur funkar den med skjutbara baksätet? Är den anpassade efter bakersta positionen eller?
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Tessi19 »

Aida skrev:
Klintan skrev:
Aida skrev:
Klintan skrev:
Jag har beställt hjul men inte fått dem än. Dragkrok och mattor kom på några dagar, men hjulen verkar Hyundai generellt ha haft förseningar på. Ska komma inom de närmaste veckorna.
Tack så jättemycket! Då verkar det ju vara att lita på. Det är väl Hyundai originalartiklar? Är mattorna billigare än om man köper från svensk handlare?
Det är original. Mattorna är billigare än riktpris hos handlare i Sverige, men det kan säkert gå att hitta till samma pris om man letar.
Klockrent! Beställde du gummi el tyg? Beställde du bagagerumsmatta? Hur funkar den med skjutbara baksätet? Är den anpassade efter bakersta positionen eller?
Bagagrrumsmatta är för bakre positionen. Det finns en original matta som man kan ha på baksidan av säte med extra flap som täcker men den kostar mer än bagagerumsmatta
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Klintan »

Aida skrev:
Klintan skrev:
Aida skrev:
Klintan skrev:
Jag har beställt hjul men inte fått dem än. Dragkrok och mattor kom på några dagar, men hjulen verkar Hyundai generellt ha haft förseningar på. Ska komma inom de närmaste veckorna.
Tack så jättemycket! Då verkar det ju vara att lita på. Det är väl Hyundai originalartiklar? Är mattorna billigare än om man köper från svensk handlare?
Det är original. Mattorna är billigare än riktpris hos handlare i Sverige, men det kan säkert gå att hitta till samma pris om man letar.
Klockrent! Beställde du gummi el tyg? Beställde du bagagerumsmatta? Hur funkar den med skjutbara baksätet? Är den anpassade efter bakersta positionen eller?
Beställde tygmattor och bagagerumsmattor. Har inte fått bilen än, så jag har inte packat upp dem. Vad jag förstår så är den avpassad efter bakersta positionen. Köpte inte ryggstödsskyddet.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

Chilla skrev:
CirkleK Länna skulle funka utmärkt då det ligger precis på 73:an. Tack för tipset!
Bra att det kommer fler alternativ, men måste varna att min erfarenhet av CKs laddare bilvit riktigt usel senaste halvåret. Har knapp gått att ladda där alls. Antingen har det varit fullt, och bilar på kö som väntar på laddning (många som segladdar till 90-100% bara för att det är gratis), och väldigt mycket krångel/trasiga laddare (som man inte får info om i appen innan). För 1-2 år sedan så fungerade det mycket bättre med CKs laddare.

Bra plus, men absolut ingen tillförlitlighet och tillgänglighet (numera).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Chilla
elbilist
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 aug 2021 13:19

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Chilla »

Funkar det så funkar det, om inte så är det ingen ko på isen. Bra med alternativ som du säger och allt funkar säkert utmärkt om en tio år eller så.
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Tessi19 »

mati skrev:
Klintan skrev:
Tessi19 skrev:
Klintan skrev:
Min finns också med hos car.info. Ska vara i hamn 28/10. Tror de registrerar i förväg.
Då står de på samma båt och fraktas nog med samma lastbil till Skaraborg, får se vilken ÅF hinner under höstlovet att göra färdigt först ;)
Får hoppas på att Lidköping överraskar. Jag har ju dock en dragkrok liggandes som de lovat att montera.
Vi kan åtminstone vara säkra på att "min" bil inte är med på denna transport. Spännande med tanke på att jag enligt säljaren var en av de allra första i Sverige som beställde en Ioniq 5 FE.
Men jag är numera ganska övertygad om att jag inte kommer att ta den, oavsett när den kommer.
Ja du, låter som du blivit lurad. Mer ÅF beroende än Hyundai men det gör ingen skillnad för din upplevelse av märket.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Klintan »

Ett tips för att kolla utrustning på bilen är att registrera sig på https://service.hyundai-motor.com/euro5/login.tiles och sedan mata in sitt VIN. Där kan man se bygglistan med bla FRT AUCOUSTIC LAMINATED GLASS och FLUSH HANDLES: MANUALBild
Elbilist sedan 2014
Fuji
elbilist
Inlägg: 56
Blev medlem: 23 jul 2021 13:59

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Fuji »

Aida skrev:
Är det ngn än som beställt (och/eller fått levererat) de där kontonentala vinterdäcken från-hyundaizubehör.de el vad sidan nu hette?

Vad säger ni om det? (Jag vill inte ha en diskussion om att man inte kan köra med kontinentala vinterdäck i större delen av Sverige - jag bor i södra Skåne. Jag menar hur sidan verkar…) :)
Beställde 4 kontinentalvinterdäck (Dunlop Wintersport 5) samt gummimattor för bagage/fötter + frostskyddsduk för vind/sidoruta för tre veckor sedan. Just idag fick jag bekräftat att paketet har skickats.
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

Klintan skrev:
Ett tips för att kolla utrustning på bilen är att registrera sig på https://service.hyundai-motor.com/euro5/login.tiles och sedan mata in sitt VIN. Där kan man se bygglistan med bla FRT AUCOUSTIC LAMINATED GLASS och FLUSH HANDLES: MANUAL
Manuella handtag på min RWD Advanced enligt VIN. Attans! Men jag överlever. :)

(min är en av dessa 400 som Sverige fick på kort varsel)
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Tessi19 »

Klintan skrev:
Ett tips för att kolla utrustning på bilen är att registrera sig på https://service.hyundai-motor.com/euro5/login.tiles och sedan mata in sitt VIN. Där kan man se bygglistan med bla FRT AUCOUSTIC LAMINATED GLASS och FLUSH HANDLES: MANUALBild
Fick samma som du, och det som jag beställde så det var bra. Hade ju varit roligt med elektrisk flush handles men så var det icke.

[mention]Klintan [/mention][mention]DanneLKPG [/mention] när blev bilarna klara (prod. datum)?
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

Production Date: 2021-09-16 på min RWD Advanced.


P.S
Har aldrig sett "mention" fungera när du skrivit det. :D
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Klintan »

Production date 2021-07-29 på min RWD
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av HelectriC »

DanneLKPG skrev:
Production Date: 2021-09-16 på min RWD Advanced.


P.S
Har aldrig sett "mention" fungera när du skrivit det. :D
Nej, det verkar inte funka alls :)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Tessi19 »

DanneLKPG skrev:
Production Date: 2021-09-16 på min RWD Advanced.


P.S
Har aldrig sett "mention" fungera när du skrivit det. :D
Haha men ni svarar trots allt ;)
Senast redigerad av Tessi19, redigerad totalt 1 gånger.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Tessi19 »

PD 210828. Trots att jag inte hittar något på min VIN i car.info hoppas jag ändå att bilen kom med på båten som avgick 210914.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Bjelke »

Tessi19 skrev:
mati skrev:
Klintan skrev:
Tessi19 skrev:
Klintan skrev:
Min finns också med hos car.info. Ska vara i hamn 28/10. Tror de registrerar i förväg.
Då står de på samma båt och fraktas nog med samma lastbil till Skaraborg, får se vilken ÅF hinner under höstlovet att göra färdigt först ;)
Får hoppas på att Lidköping överraskar. Jag har ju dock en dragkrok liggandes som de lovat att montera.
Vi kan åtminstone vara säkra på att "min" bil inte är med på denna transport. Spännande med tanke på att jag enligt säljaren var en av de allra första i Sverige som beställde en Ioniq 5 FE.
Men jag är numera ganska övertygad om att jag inte kommer att ta den, oavsett när den kommer.
Ja du, låter som du blivit lurad. Mer ÅF beroende än Hyundai men det gör ingen skillnad för din upplevelse av märket.
Ja Matis bil blev nog inte beställd på honom, inget skriftligt på något alls tex… känns som att det mest blev lite
snack men att säljaren inte gjorde klart det som sades, ungefär, och senare (!) la in en order när Mati hörde av sig
i ett senare skede… typ… Säljaren gjorde såklart ingen grej av det utan hoppades väl bara att kunden skulle bli
kvar och la då in en riktig beställning men då mycket längre bak i kön.
Dåligt skött helt enkelt…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
Ja Matis bil blev nog inte beställd på honom, inget skriftligt på något alls tex… känns som att det mest blev lite
snack men att säljaren inte gjorde klart det som sades, ungefär, och senare (!) la in en order när Mati hörde av sig
i ett senare skede… typ… Säljaren gjorde såklart ingen grej av det utan hoppades väl bara att kunden skulle bli
kvar och la då in en riktig beställning men då mycket längre bak i kön.
Dåligt skött helt enkelt…
Det är exakt det jag tror. Med tanke på att jag aldrig sett nåt skriftligt, aldrig har skrivit under ett köpeavtal, och inte ens fått ett riktigt pris på bilen, utgår jag ifrån att jag inte aktivt behöver avbeställa den heller. Jag har ju inte ingått nåt avtal. Inte som jag ser det i alla fall. Om det överhuvudtaget finns en beställd bil för mig så får den väl säljas till någon annan, när den någon gång skulle dyka upp.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Tessi19 »

mati skrev:
Bjelke skrev:
Ja Matis bil blev nog inte beställd på honom, inget skriftligt på något alls tex… känns som att det mest blev lite
snack men att säljaren inte gjorde klart det som sades, ungefär, och senare (!) la in en order när Mati hörde av sig
i ett senare skede… typ… Säljaren gjorde såklart ingen grej av det utan hoppades väl bara att kunden skulle bli
kvar och la då in en riktig beställning men då mycket längre bak i kön.
Dåligt skött helt enkelt…
Det är exakt det jag tror. Med tanke på att jag aldrig sett nåt skriftligt, aldrig har skrivit under ett köpeavtal, och inte ens fått ett riktigt pris på bilen, utgår jag ifrån att jag inte aktivt behöver avbeställa den heller. Jag har ju inte ingått nåt avtal. Inte som jag ser det i alla fall. Om det överhuvudtaget finns en beställd bil för mig så får den väl säljas till någon annan, när den någon gång skulle dyka upp.
Nej det låter inte så Mati, inget påskrivet och dessutom (som jag har förstått) aldrig sagt att du skulle ta den före du hade kunnat se den på riktig.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Klintan »

Tessi19 skrev:
mati skrev:
Bjelke skrev:
Ja Matis bil blev nog inte beställd på honom, inget skriftligt på något alls tex… känns som att det mest blev lite
snack men att säljaren inte gjorde klart det som sades, ungefär, och senare (!) la in en order när Mati hörde av sig
i ett senare skede… typ… Säljaren gjorde såklart ingen grej av det utan hoppades väl bara att kunden skulle bli
kvar och la då in en riktig beställning men då mycket längre bak i kön.
Dåligt skött helt enkelt…
Det är exakt det jag tror. Med tanke på att jag aldrig sett nåt skriftligt, aldrig har skrivit under ett köpeavtal, och inte ens fått ett riktigt pris på bilen, utgår jag ifrån att jag inte aktivt behöver avbeställa den heller. Jag har ju inte ingått nåt avtal. Inte som jag ser det i alla fall. Om det överhuvudtaget finns en beställd bil för mig så får den väl säljas till någon annan, när den någon gång skulle dyka upp.
Nej det låter inte så Mati, inget påskrivet och dessutom (som jag har förstått) aldrig sagt att du skulle ta den före du hade kunnat se den på riktig.
Verkar som att de bygger i batcher i olika färger. Vad valde du Mati? Tror mer på otur än att de slarvat bort beställningen.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Tessi19 skrev:
..och dessutom (som jag har förstått) aldrig sagt att du skulle ta den före du hade kunnat se den på riktig.
Det stämmer. Jag har varit tydlig med att jag först vill se den i verkligheten och provköra. Det kan ju vara så att säljaren ändå tyckte att det var för mycket begärt av mig, och därför väntade han med att lägga en beställning. Fast han har sagt nånting helt annat till mig. Det var ju därför det blev en mystisk olivgrön, eftersom det var enda färgen som fanns, enligt honom. Jag valde alltså ingen färg. Också konstigt kan man tycka. Nåväl.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av taliz »

mati skrev:
Tessi19 skrev:
..och dessutom (som jag har förstått) aldrig sagt att du skulle ta den före du hade kunnat se den på riktig.
Det stämmer. Jag har varit tydlig med att jag först vill se den i verkligheten och provköra. Det kan ju vara så att säljaren ändå tyckte att det var för mycket begärt av mig, och därför väntade han med att lägga en beställning. Fast han har sagt nånting helt annat till mig. Det var ju därför det blev en mystisk olivgrön, eftersom det var enda färgen som fanns, enligt honom. Jag valde alltså ingen färg. Också konstigt kan man tycka. Nåväl.
Du får lägga till en (eventuellt) efter "beställt" i din signatur tror jag. ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

taliz skrev:
Du får lägga till en (eventuellt) efter "beställt" i din signatur tror jag. ;)
Hihi, precis. Ett frågetecken får duga.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Aida »

Automatiska dörrhandtag i all ära och jag håller med er om att det skulle va fint (verkar dock krångla mer än lovligt i nya S-klass och Model S).

Men förutom hög förbrukning är min största turn off med I5 de kassa strålkastarna med underkänt helljus. Jag tycker att det är märkligt att den inte har Matrix-ljus men ännu märkligare att de inte är self leveling vilket alla bilar (iaf premiumbilar) mig veterligen med Xenon (lagkrav) och led-ljus haft i Sverige de senaste 10 åren. Men när man kollar i speccen som postades verkar detta ju vara ett val som kan göras mot något annat…

Jag undrar hur många svenssons som noterar att med baksätet och bagaget fullt ska ställas på 1 ist för 0 och med släpvagn på 3. Många bländande bilar som man kommer att möta i trafiken… Jag hoppas verkligen att autolkuset är bättre än på Kia och Toyota - tycker alltid mig se såna med helt släckta bakljus i hällregn eller skymningsmörker. Volvo är kloka som har tända bakljus även på DRL
25269434-E2BD-493A-B9EB-36C2F8A9ACBB.jpeg
Skriv svar