Supercharging fungerar ej efter CCS-uppgradering - tips?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
P_EL
Teslaägare
Inlägg: 469
Blev medlem: 13 okt 2015 14:22

Supercharging fungerar ej efter CCS-uppgradering - tips?

Inlägg av P_EL »

Hej,

Gjorde CCS-uppgradering för någon vecka sedan och nu syns även SuC med enbart CCS i kartan så mjukvaran verkar uppdaterad. När jag idag skulle göra mitt första SuC stopp efter uppgraderingen fungerar det inte att ladda, varken med Typ2 eller CCS koppling - testade även olika laddstolpar. Vid CCS går den upp och visar på +400V och sedan slår den av utan att börja ladda. Med Type2 händer ingenting alls. Flmeddelande "Unable to DC Fastcharge - Disconnect and retry" och i appen står det "502 okänt fel".
Någon som har bra tips på hur man löser det eller vad som kan vara fel?
Model S90D -16
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4861
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Supercharging fungerar ej efter CCS-uppgradering - tips?

Inlägg av chaffis75 »

Tror tesla kan lösa detta till dig.. Säkert något de glömt.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14473
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Supercharging fungerar ej efter CCS-uppgradering - tips?

Inlägg av taliz »

P_EL skrev:
Hej,

Gjorde CCS-uppgradering för någon vecka sedan och nu syns även SuC med enbart CCS i kartan så mjukvaran verkar uppdaterad. När jag idag skulle göra mitt första SuC stopp efter uppgraderingen fungerar det inte att ladda, varken med Typ2 eller CCS koppling - testade även olika laddstolpar. Vid CCS går den upp och visar på +400V och sedan slår den av utan att börja ladda. Med Type2 händer ingenting alls. Flmeddelande "Unable to DC Fastcharge - Disconnect and retry" och i appen står det "502 okänt fel".
Någon som har bra tips på hur man löser det eller vad som kan vara fel?
Regga serviceärende. Något funkar uppenbarligen inte.
Lite dumt att inte alla SC har DC-laddare så de kan bekräfta att det funkar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2230
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Supercharging fungerar ej efter CCS-uppgradering - tips?

Inlägg av frippe »

taliz skrev:
P_EL skrev:
Hej,

Gjorde CCS-uppgradering för någon vecka sedan och nu syns även SuC med enbart CCS i kartan så mjukvaran verkar uppdaterad. När jag idag skulle göra mitt första SuC stopp efter uppgraderingen fungerar det inte att ladda, varken med Typ2 eller CCS koppling - testade även olika laddstolpar. Vid CCS går den upp och visar på +400V och sedan slår den av utan att börja ladda. Med Type2 händer ingenting alls. Flmeddelande "Unable to DC Fastcharge - Disconnect and retry" och i appen står det "502 okänt fel".
Någon som har bra tips på hur man löser det eller vad som kan vara fel?
Regga serviceärende. Något funkar uppenbarligen inte.
Lite dumt att inte alla SC har DC-laddare så de kan bekräfta att det funkar.
Tror faktiskt alla SC har DC-laddare inne på verkstaden.

Men uppgraderingen kan vara gjord av mobilservice, de har definitivt inte DC-laddare med sig. ;)
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
chox
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 17 maj 2021 12:05
Ort: Rimforsa

Re: Supercharging fungerar ej efter CCS-uppgradering - tips?

Inlägg av chox »

Testade du någon annan stolpe för att utesluta fel på laddaren?
S85 -14
Saab med dragkrok
Användarvisningsbild
TeslaManne
Teslaägare
Inlägg: 166
Blev medlem: 19 sep 2019 09:10

Re: Supercharging fungerar ej efter CCS-uppgradering - tips?

Inlägg av TeslaManne »

Du får gärna skriva hur det löste sig.. funderar själv på CCS uppgraderingen..

Med Vänlig Hälsning Manne
Model S 75D 2017
Användarvisningsbild
P_EL
Teslaägare
Inlägg: 469
Blev medlem: 13 okt 2015 14:22

Re: Supercharging fungerar ej efter CCS-uppgradering - tips?

Inlägg av P_EL »

TeslaManne skrev:
Du får gärna skriva hur det löste sig.. funderar själv på CCS uppgraderingen..
(själva resan t/r GBG-HBG över dagen löste sig med att jag kunde låna 3-fas via en lastbrygga på plats i HBG och som tur var började jag från GBG fulladdad...)

Stannade sedan till på SC Aminogatan åter i GBG och redogjorde för problemet. De sa efter kontroll att det behövdes uppdateras med ytterligare mjukvara som de sköt ut (trots att mjukvaran bevisligen uppdaterats vid CCS uppgraderingen eftersom rena CCS SuC-stationer dyker upp i kartan såsom tex SuC Varberg). Nu håller version 2020.48.37.8 på att laddas ner till bilen (tidigare version slutade på .6). Förhoppningsvis funkar det därefter, men tror jag testar i SuC Kungälv innan jag drar på nästa resa med kritisk laddstopp...
Model S90D -16
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Supercharging fungerar ej efter CCS-uppgradering - tips?

Inlägg av Lessmog »

P_EL skrev:
TeslaManne skrev:
Du får gärna skriva hur det löste sig.. funderar själv på CCS uppgraderingen..
(själva resan t/r GBG-HBG över dagen löste sig med att jag kunde låna 3-fas via en lastbrygga på plats i HBG och som tur var började jag från GBG fulladdad...)

Stannade sedan till på SC Aminogatan åter i GBG och redogjorde för problemet. De sa efter kontroll att det behövdes uppdateras med ytterligare mjukvara som de sköt ut (trots att mjukvaran bevisligen uppdaterats vid CCS uppgraderingen eftersom rena CCS SuC-stationer dyker upp i kartan såsom tex SuC Varberg). Nu håller version 2020.48.37.8 på att laddas ner till bilen (tidigare version slutade på .6). Förhoppningsvis funkar det därefter, men tror jag testar i SuC Kungälv innan jag drar på nästa resa med kritisk laddstopp...
Låter som du kör E6 norrut?
Testa på Torp/Uddevalla, som har bägge typer fast på var sin parkering.
Sen kan du om du fortsätter testa på Hogstorp, som dock enbart har CCS.

Alla har funkat för mig, när de alls har funkat. (Har CCS-uppgraderingen.)
Nästa stopp norröver är Tanum. Där finns även destinationsladdare (under affärstid?)

Lycka till!
Användarvisningsbild
P_EL
Teslaägare
Inlägg: 469
Blev medlem: 13 okt 2015 14:22

Re: Supercharging fungerar ej efter CCS-uppgradering - tips?

Inlägg av P_EL »

Lessmog skrev:
P_EL skrev:
TeslaManne skrev:
Du får gärna skriva hur det löste sig.. funderar själv på CCS uppgraderingen..
(själva resan t/r GBG-HBG över dagen löste sig med att jag kunde låna 3-fas via en lastbrygga på plats i HBG och som tur var började jag från GBG fulladdad...)

Stannade sedan till på SC Aminogatan åter i GBG och redogjorde för problemet. De sa efter kontroll att det behövdes uppdateras med ytterligare mjukvara som de sköt ut (trots att mjukvaran bevisligen uppdaterats vid CCS uppgraderingen eftersom rena CCS SuC-stationer dyker upp i kartan såsom tex SuC Varberg). Nu håller version 2020.48.37.8 på att laddas ner till bilen (tidigare version slutade på .6). Förhoppningsvis funkar det därefter, men tror jag testar i SuC Kungälv innan jag drar på nästa resa med kritisk laddstopp...
Låter som du kör E6 norrut?
Testa på Torp/Uddevalla, som har bägge typer fast på var sin parkering.
Sen kan du om du fortsätter testa på Hogstorp, som dock enbart har CCS.

Alla har funkat för mig, när de alls har funkat. (Har CCS-uppgraderingen.)
Nästa stopp norröver är Tanum. Där finns även destinationsladdare (under affärstid?)

Lycka till!
Tack! 5år och aldrig strulat med SuC... Kör dock mest söderut - det sjuka var att varken Type2 eller CCS handtagen fungerade...
Model S90D -16
Användarvisningsbild
roder99
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 02 maj 2019 17:49
Ort: Gävle

Re: Supercharging fungerar ej efter CCS-uppgradering - tips?

Inlägg av roder99 »

När jag uppgraderade min MS85D-2016 med CCS glömde Upplands Väsby att lägga på den tillhörande mjukvaran. Ett samtal senare så hade de förberett för nedladdning. Dagen efter fungerade det att ladda med CCS-adaptern.
-16 Model S 85D Multi-Coat Red
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
Användarvisningsbild
Frisk
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 06 sep 2021 22:42

Re: Supercharging fungerar ej efter CCS-uppgradering - tips?

Inlägg av Frisk »

Uppgraderade själv precis min bil till CCS och med denna tråd i åtanke frågade jag tekniken lite.
Innan adaptern installerades la han in en uppdatering i bilen, tror det var för att alla stationer skulle synas på kartan. Efter uppdateringen kom ytterligare en uppdatering, vid denna var det mycket viktigt att inte ha laddaren ansluten. Om laddaren var ansluten kunde laddning helt fallera och behövde korrigeras på service-center.
I annat fall var det lite olika på hur väl olika bilar föll ut med uppgraderingarna, vissa bilar hade sämre utfall än andra, om det inte gick igenom funkade inte CCS-laddningen. Men om så var fallet blev jag ombedd att skicka ett sms till teknikern så gick det skicka ut den på distans.
Min bil hade lyckligtvis god statistik över hur väl uppdateringarna gick, så hoppas det funkar. Var tydligen ett vanligare problem med äldre S och X om jag minns rätt.
Skriv svar