Man tar förmodligen det besväret för att maxa produktionslinan- men bara när inhemsk utbud/efterfrågan är i obalans (dvs de kanmproducera mer än de kan sälja lokalt). Och med teslas fokus på förenkling så väntar man nog på nya batteriet för export.taliz skrev:Europa har ju varit en försvinnande liten marknad för S, särskilt sedan introduktionen av Model 3. X gjorde väl aldrig riktigt gjort succé heller pga priset, och nu har vi Y…
Dom la väl ner slutmonteringen i Tillburg för ett tag sen, det säger ju en hel del…
S och X handlar inte längre om intäkter för Tesla(vilket de gjorde när de introducerades). Nu är det bara image, därför man fokuserat så mkt på S Plaid.
Frågan är kanske om den överhuvudtaget kommer hit. All media är ju global numera, så man får inte större image-värde av att besvära sig med att exportera den hit.
{gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Moderator: Redaktion
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
-
- Teslaägare
- Inlägg: 1310
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Finns ju t.ex pt ingen annan Tesla som det går att beställa 6 eller 7 säten till än Model X. Model Y 7 sits kommer väl samtidigt med dragkrokentaliz skrev:Europa har ju varit en försvinnande liten marknad för S, särskilt sedan introduktionen av Model 3. X gjorde väl aldrig riktigt gjort succé heller pga priset, och nu har vi Y…
Dom la väl ner slutmonteringen i Tillburg för ett tag sen, det säger ju en hel del…
S och X handlar inte längre om intäkter för Tesla(vilket de gjorde när de introducerades). Nu är det bara image, därför man fokuserat så mkt på S Plaid.
Frågan är kanske om den överhuvudtaget kommer hit. All media är ju global numera, så man får inte större image-värde av att besvära sig med att exportera den hit.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Ja den lilla möjligheten jag hade att få ut en Plaid till någorlunda rimliga pengar försvinner nu. Lika bra det egentligen så slipper jag fundera.dd88 skrev:Sänker definitivt bilden av varumärket om man bara ska erbjuda mellanmjölk.
Nån Y eller 3 kommer jag nog aldrig köpa.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Första(?) levererade Model X Refresh.
https://youtu.be/g_DKMIdXEB8
https://youtu.be/g_DKMIdXEB8
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Ingen som sett en video med intryck från nya MX? Framförallt intresserad av ljudnivå.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Är ju ingen markant skillnad på nya S vs gamla, så ser ingen anledning att nya X heller skall skilja sig vs gamla.kallekula skrev:Ingen som sett en video med intryck från nya MX? Framförallt intresserad av ljudnivå.
Chassit är ju detsamma AFAIK.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Trist. Då blir det nog ingen tredje X för ljudnivån är jag trött på.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Jag har tvärtom läst att kunder upplever den nya S som mycket tystare. Men det kanske är lite ”wishful thinking”…
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5515
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Ja i princip alla har ju rapporterat stor skillnad mellan nya och gamla S just på ljudnivån.fakerlind skrev:Jag har tvärtom läst att kunder upplever den nya S som mycket tystare. Men det kanske är lite ”wishful thinking”…
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Nja, Kyle Connor på out of spec körde Plaid strax efter han provat EQS och klagade på hur bullrig den var(han äger, och har ägt, många Tesla).OfarligTesla skrev:Ja i princip alla har ju rapporterat stor skillnad mellan nya och gamla S just på ljudnivån.fakerlind skrev:Jag har tvärtom läst att kunder upplever den nya S som mycket tystare. Men det kanske är lite ”wishful thinking”…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5515
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Ja, det är en person. Kollar du på folk på TMC och Reddit som fått bilarna verkar de flesta tycka det är mycket tystare. Sen lär ju EQS vara mycket tystare ändå såklart.taliz skrev:Nja, Kyle Connor på out of spec körde Plaid strax efter han provat EQS och klagade på hur bullrig den var(han äger, och har ägt, många Tesla).
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7229
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Det ska ju ha gjorts en del ändringar för att få ned ljudnivån, och sen är ju nya S/X också förberedda för aktiv ljudreducering, även om det inte är aktiverat ännu.OfarligTesla skrev:Ja i princip alla har ju rapporterat stor skillnad mellan nya och gamla S just på ljudnivån.fakerlind skrev:Jag har tvärtom läst att kunder upplever den nya S som mycket tystare. Men det kanske är lite ”wishful thinking”…
Det skall bli spännande att se (höra?) hur bra detta fungerar, jag tycker själv att aktiv ljudreducering riskerar att orsaka ett lätt illamående, jag hoppas verkligen det inte är fallet i min nya X (om/när den kommer)
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
OfarligTesla skrev:Ja i princip alla har ju rapporterat stor skillnad mellan nya och gamla S just på ljudnivån.fakerlind skrev:Jag har tvärtom läst att kunder upplever den nya S som mycket tystare. Men det kanske är lite ”wishful thinking”…
Det där är ju en klassiker med Tesla "Ja, de var bullriga förr men nu är det mycket bättre."
Redan när jag bytte in min 90D -16 mot min 100D -18 fick jag höra vid leverans att den nya bilen var mycket tystare och höll mycket högre kvalitet än den gamla. Kan väl säga att det inte riktigt var så. Haft gott om småfel även på den nya såhär tre år senare och bullermässigt var de ganska jämbördiga.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
De blir ju bättre och bättre. Raven är väl tex också litet tystare.MWall skrev:OfarligTesla skrev:Ja i princip alla har ju rapporterat stor skillnad mellan nya och gamla S just på ljudnivån.fakerlind skrev:Jag har tvärtom läst att kunder upplever den nya S som mycket tystare. Men det kanske är lite ”wishful thinking”…
Det där är ju en klassiker med Tesla "Ja, de var bullriga förr men nu är det mycket bättre."
Redan när jag bytte in min 90D -16 mot min 100D -18 fick jag höra vid leverans att den nya bilen var mycket tystare och höll mycket högre kvalitet än den gamla. Kan väl säga att det inte riktigt var så. Haft gott om småfel även på den nya såhär tre år senare och bullermässigt var de ganska jämbördiga.
Men någon gigantisk skillnad lär man inte få till utan att designa om chassit och tillverkningsprocessen med fokus på det från grunden.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Laddhastighet för MS.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Inget att "skriva hem" om. Bra topp men det håller inte länge.Zalman3 skrev:Laddhastighet för MS.
MX LR (Raven) 2019
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Och vilken annan bil klarar idag att ladda 0 till 48kWh under 15 minuter?Hertsh skrev:Inget att "skriva hem" om. Bra topp men det håller inte länge.Zalman3 skrev:Laddhastighet för MS.
Det tog 17 minuter att ladda 48kWh med en Ioniq 5 för BL.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Prisökning i USA igen. 95000$ nu, upp 5000$ i senaste höjningen. 15000$ upp sedan lansering.
Model Y LR
Model S 100D -18
-
- elbilist
- Inlägg: 936
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
48Kw på en kvart är ju grymt bra.Zalman3 skrev:Och vilken annan bil klarar idag att ladda 0 till 48kWh under 15 minuter?Hertsh skrev:Inget att "skriva hem" om. Bra topp men det håller inte länge.Zalman3 skrev:Laddhastighet för MS.
Det tog 17 minuter att ladda 48kWh med en Ioniq 5 för BL.
Det tar 28min på IDn och det tycker jag är klart acceptabelt.
Sen blir man lite fundersam när han säger att vid 50% börjar den trottla och då skulle han åka vidare….sjukt vad alla är stressade.
Känns ju lite bortkastat att köpa en bil med 100kWh batteri och bara använda hälften.
Enbart för att den laddar med typ 100kW därefter
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
50k sek drygt upp till - börjar vara över smärtgränsen för en LR - blir väl 1.13 typ nu. Trist.termosen skrev:Prisökning i USA igen. 95000$ nu, upp 5000$ i senaste höjningen. 15000$ upp sedan lansering.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19599
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Att optimera laddtider på en resa känns inte speciellt stressande tycker jag, om man nu bara är ute efter denR_Edvinsson skrev:48Kw på en kvart är ju grymt bra.Zalman3 skrev:Och vilken annan bil klarar idag att ladda 0 till 48kWh under 15 minuter?Hertsh skrev:Inget att "skriva hem" om. Bra topp men det håller inte länge.Zalman3 skrev:Laddhastighet för MS.
Det tog 17 minuter att ladda 48kWh med en Ioniq 5 för BL.
Det tar 28min på IDn och det tycker jag är klart acceptabelt.
Sen blir man lite fundersam när han säger att vid 50% börjar den trottla och då skulle han åka vidare….sjukt vad alla är stressade.
Känns ju lite bortkastat att köpa en bil med 100kWh batteri och bara använda hälften.
Enbart för att den laddar med typ 100kW därefter
optimala restiden och det finns laddare på rätt avstånd, om man vill göra så alltså, det är ju inget man är
tvungen till liksom.
Och man kan ju fortfarande utnyttja hela batteriet om man vill, tex på första etappen på en långresa, eller
typ alla andra dagar på året…
Så ”alla är stressade” och ”bortkastat” med 100kWh stämmer inte direkt tycker jag iaf.
Hade man tex haft 75kWh så hade ju bara scenariot varit på en ännu lägre nivå osv…
Däremot så vore det ju najs med en laddkurva som ligger kvar på hög nivå längre tid såklart (lite som Etron mfl),
då skulle ju optimeringen bli mer obefintlig och man skulle ladda utan att kika på klockan även om jag jagar det
optimala (man KAN ju faktiskt ha bråttom utan att det bara handlar om optimering i sig).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Förutsättningar för signifikant bättre fart på laddningen var ju en av anledningarna till varför jag la en order på en S Plaid+. 10-70% laddning på resa och ca 480km WLTP range, kanske 30mil på autobahn, skulle vara lysande.Bjelke skrev:Att optimera laddtider på en resa känns inte speciellt stressande tycker jag, om man nu bara är ute efter denR_Edvinsson skrev:48Kw på en kvart är ju grymt bra.Zalman3 skrev:Och vilken annan bil klarar idag att ladda 0 till 48kWh under 15 minuter?Hertsh skrev:Inget att "skriva hem" om. Bra topp men det håller inte länge.Zalman3 skrev:Laddhastighet för MS.
Det tog 17 minuter att ladda 48kWh med en Ioniq 5 för BL.
Det tar 28min på IDn och det tycker jag är klart acceptabelt.
Sen blir man lite fundersam när han säger att vid 50% börjar den trottla och då skulle han åka vidare….sjukt vad alla är stressade.
Känns ju lite bortkastat att köpa en bil med 100kWh batteri och bara använda hälften.
Enbart för att den laddar med typ 100kW därefter
optimala restiden och det finns laddare på rätt avstånd, om man vill göra så alltså, det är ju inget man är
tvungen till liksom.
Och man kan ju fortfarande utnyttja hela batteriet om man vill, tex på första etappen på en långresa, eller
typ alla andra dagar på året…
Så ”alla är stressade” och ”bortkastat” med 100kWh stämmer inte direkt tycker jag iaf.
Hade man tex haft 75kWh så hade ju bara scenariot varit på en ännu lägre nivå osv…
Däremot så vore det ju najs med en laddkurva som ligger kvar på hög nivå längre tid såklart (lite som Etron mfl),
då skulle ju optimeringen bli mer obefintlig och man skulle ladda utan att kika på klockan även om jag jagar det
optimala (man KAN ju faktiskt ha bråttom utan att det bara handlar om optimering i sig).
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Tesla siktar på att MS och MX ska produceras i mer än 100.000 bilar per år.
https://www.tesmanian.com/
We were also able to achieve an annualized production run rate of over 1 million cars towards the end of the quarter. The increase in production rate has primarily been driven by further ramping of the Model Y at our Shanghai factory. Additionally, we have made great progress increasing production volumes of Model S and have recently started the ramp and deliveries of Model X. It will take a bit more time to get this program back to prior volumes but based on demand, we are targeting to exceed historical production levels.”
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19599
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Det återstår att se, största hotet mot den prognosen tror jag är om dom öppnar upp
SuC för alla andra, då är konkurrensen ganska hård i den prisklassen redan nu och den
lär ju inte minska precis, eller egentligen ska man nog säga storleksklassen kanske…
SuC för alla andra, då är konkurrensen ganska hård i den prisklassen redan nu och den
lär ju inte minska precis, eller egentligen ska man nog säga storleksklassen kanske…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Jag håller med. 50% utav anledningen som jag väljer en Tesla igen är pga deras SuC är överlägsen, skulle dom öppna upp så är valet att välja en annan bil helt Polak annorlunda. Det börjar ju komma rätt bra konkurrens nu som tex Audi GT, EQS osv sedan finns det ju kommande bilar som tex Rivian, F150 lightning osv.Bjelke skrev:Det återstår att se, största hotet mot den prognosen tror jag är om dom öppnar upp
SuC för alla andra, då är konkurrensen ganska hård i den prisklassen redan nu och den
lär ju inte minska precis, eller egentligen ska man nog säga storleksklassen kanske…