Ja självklart. 25k utöver 40k-rabatten och sen 70k för bonusen. Så totalt då 135k. Men du tycker ändå det saknas 15?Walker skrev:Hoppas att du förutom de 25K extra du får i rabatt även får de 70K i bonus som du missar på ett sådant köp, annars är det ”erbjudandet” hål i huvudet.Pelinwin skrev:Jag är inne på att köpa en RWD advanced med 20", trots att jag verkligen vill ha 19.
Har också möjlighet att få just 19 och därmed spara in 7900kr där. Det är dock en demobil som kommer ha rullat upp till 1200 mil och jag får den då typ i mars. Får 25000kr extra i rabatt för det. Dvs sparar 32900kr. Det är ändå ett gäng %... Planerar behålla bilen minst 3 år men kanske mer, kommer lägga stor del kontant.
Hade ni vågat köpa demobilen eller är det risk att folk stresskört den så mycket att det straffar sig i längden? Köper man något för halv mille kan 33k till kanske inte verka som så mycket, men jag tycker tvärtom och försöker hålla ner alla kostnader så gott det går, annars är man ju snabbt på Teslapriser och kan skita i allt haha
ALLA tips välkomna.
Om man köper en av de 400 som kommer nu så får du 40K i kampanj. Så MINST 135K lägre än listpris + något ytterligare extra för att bilen rullat som demo. Jag skulle aldrig göra den affären med mindre än 150K under listpris.
Förboka din Ioniq 5
Moderator: Redaktion
Re: Förboka din Ioniq 5
Re: Förboka din Ioniq 5
Vad brukar vara standard för att få en demobil? Har för mig att det brukar vara ganska mycket. jag tror def över 15 kkr. men det är fossilbilar.
En Vw id3 demobil gick för 375 000. och då kostade den 480 000 (listpris 450 000) minus 70 000. så det var 5-15 000.
En Vw id3 demobil gick för 375 000. och då kostade den 480 000 (listpris 450 000) minus 70 000. så det var 5-15 000.
Re: Förboka din Ioniq 5
Beror på vad du tycker det är värt. Om du tycker att du får den bil du vill ha och att 20.-/mil är en rimlig ersättning för det den rullat - då räcker 135k. Du slipper också vänta 6 mån på de 70. Personligen hade jag nog velat ha 15 till på en sådan bil.Pelinwin skrev:Ja självklart. 25k utöver 40k-rabatten och sen 70k för bonusen. Så totalt då 135k. Men du tycker ändå det saknas 15?Walker skrev:Hoppas att du förutom de 25K extra du får i rabatt även får de 70K i bonus som du missar på ett sådant köp, annars är det ”erbjudandet” hål i huvudet.Pelinwin skrev:Jag är inne på att köpa en RWD advanced med 20", trots att jag verkligen vill ha 19.
Har också möjlighet att få just 19 och därmed spara in 7900kr där. Det är dock en demobil som kommer ha rullat upp till 1200 mil och jag får den då typ i mars. Får 25000kr extra i rabatt för det. Dvs sparar 32900kr. Det är ändå ett gäng %... Planerar behålla bilen minst 3 år men kanske mer, kommer lägga stor del kontant.
Hade ni vågat köpa demobilen eller är det risk att folk stresskört den så mycket att det straffar sig i längden? Köper man något för halv mille kan 33k till kanske inte verka som så mycket, men jag tycker tvärtom och försöker hålla ner alla kostnader så gott det går, annars är man ju snabbt på Teslapriser och kan skita i allt haha
ALLA tips välkomna.
Om man köper en av de 400 som kommer nu så får du 40K i kampanj. Så MINST 135K lägre än listpris + något ytterligare extra för att bilen rullat som demo. Jag skulle aldrig göra den affären med mindre än 150K under listpris.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Förboka din Ioniq 5
25 KSEK tycker jag personligen är plågsamt liten skillnad mellan en beg./demobil vs. en splirrans helt fabriksny bil. Inte många procent i rabatt direkt. Hade personligen tackar nej till ett sådant skambud. Men det är jag det.Pelinwin skrev:Ja självklart. 25k utöver 40k-rabatten och sen 70k för bonusen. Så totalt då 135k. Men du tycker ändå det saknas 15?Walker skrev:Hoppas att du förutom de 25K extra du får i rabatt även får de 70K i bonus som du missar på ett sådant köp, annars är det ”erbjudandet” hål i huvudet.Pelinwin skrev:Jag är inne på att köpa en RWD advanced med 20", trots att jag verkligen vill ha 19.
Har också möjlighet att få just 19 och därmed spara in 7900kr där. Det är dock en demobil som kommer ha rullat upp till 1200 mil och jag får den då typ i mars. Får 25000kr extra i rabatt för det. Dvs sparar 32900kr. Det är ändå ett gäng %... Planerar behålla bilen minst 3 år men kanske mer, kommer lägga stor del kontant.
Hade ni vågat köpa demobilen eller är det risk att folk stresskört den så mycket att det straffar sig i längden? Köper man något för halv mille kan 33k till kanske inte verka som så mycket, men jag tycker tvärtom och försöker hålla ner alla kostnader så gott det går, annars är man ju snabbt på Teslapriser och kan skita i allt haha
ALLA tips välkomna.
Om man köper en av de 400 som kommer nu så får du 40K i kampanj. Så MINST 135K lägre än listpris + något ytterligare extra för att bilen rullat som demo. Jag skulle aldrig göra den affären med mindre än 150K under listpris.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Förboka din Ioniq 5
Om det hade varit mig skulle jag förväntat mig 60-100 kkr rabatt på en demobil.
Men nu är det väldig efterfrågan och säljaren vet det så då är det dåligt läge för köparen.
Men nu är det väldig efterfrågan och säljaren vet det så då är det dåligt läge för köparen.
Re: Förboka din Ioniq 5
Problemet för mig är ju att det dels är 25k rabatt, slipper också betala 8k för 20”-fälgar och sen x kronor jag sparar i lite billigare vinterdäck på 19”. Så när jag ställer de mot varandra blir det minst 40000kr mer som ska ut på en ny bil som dessutom är mindre än det jag vill ha än demon. Om man gör ny beställning med oklar leveranstid är det inte säkert man får 40k rabatt så därför lite stressat.
Att det ska va så svårt haha. Slutar väl med att man ger upp och behåller sin nuvarande diesel
Att det ska va så svårt haha. Slutar väl med att man ger upp och behåller sin nuvarande diesel
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19591
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Förboka din Ioniq 5
Det är två saker till som faktiskt kostar pengar som inte tagits upp (tror jag iaf) och det är det faktum attmartinot skrev:25 KSEK tycker jag personligen är plågsamt liten skillnad mellan en beg./demobil vs. en splirrans helt fabriksny bil. Inte många procent i rabatt direkt. Hade personligen tackar nej till ett sådant skambud. Men det är jag det.Pelinwin skrev:Ja självklart. 25k utöver 40k-rabatten och sen 70k för bonusen. Så totalt då 135k. Men du tycker ändå det saknas 15?Walker skrev:Hoppas att du förutom de 25K extra du får i rabatt även får de 70K i bonus som du missar på ett sådant köp, annars är det ”erbjudandet” hål i huvudet.Pelinwin skrev:Jag är inne på att köpa en RWD advanced med 20", trots att jag verkligen vill ha 19.
Har också möjlighet att få just 19 och därmed spara in 7900kr där. Det är dock en demobil som kommer ha rullat upp till 1200 mil och jag får den då typ i mars. Får 25000kr extra i rabatt för det. Dvs sparar 32900kr. Det är ändå ett gäng %... Planerar behålla bilen minst 3 år men kanske mer, kommer lägga stor del kontant.
Hade ni vågat köpa demobilen eller är det risk att folk stresskört den så mycket att det straffar sig i längden? Köper man något för halv mille kan 33k till kanske inte verka som så mycket, men jag tycker tvärtom och försöker hålla ner alla kostnader så gott det går, annars är man ju snabbt på Teslapriser och kan skita i allt haha
ALLA tips välkomna.
Om man köper en av de 400 som kommer nu så får du 40K i kampanj. Så MINST 135K lägre än listpris + något ytterligare extra för att bilen rullat som demo. Jag skulle aldrig göra den affären med mindre än 150K under listpris.
garantin för ett halvår har förbrukats (ok med en portion tur så blir det ingen kostnad i sig) och
samma sak med tre års halvförsäkring där ett halvår har förbrukats…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Förboka din Ioniq 5
25 + 40 är 65. Det tycker jag är normal rabatt på demobil.(och utan lev tid)
Re: Förboka din Ioniq 5
Ser att bara 134 Ioniq 5 förregistrerats i Sverige.
Vad är Hyundais officiella förklaring till att så få bilar hamnar i Sverige?
Hur många Ioniq 5 förväntas tillverkas under 2021?
Vad är Hyundais officiella förklaring till att så få bilar hamnar i Sverige?
Hur många Ioniq 5 förväntas tillverkas under 2021?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Förboka din Ioniq 5
Jag talade med en mycket trevlig representant för Hyundais svenska generalagent. Han hävdade att Sverige var en prioriterad marknad och får högre tilldelning av I5 än andra marknader - vi ligger i topp med Norge o Tyskland.Zalman3 skrev:Ser att bara 134 Ioniq 5 förregistrerats i Sverige.
Vad är Hyundais officiella förklaring till att så få bilar hamnar i Sverige?
Hur många Ioniq 5 förväntas tillverkas under 2021?
Som svar på din fråga så kan jag tänka mig att de flesta beställt fullutrustade bilar vilka Hyundai håller på. Andra marknader har säkert högre andel Essential - tom med lilla batteriet.
Re: Förboka din Ioniq 5
Ny fråga: om man nu ska välja de kontinentala vinterdäcken; ska man ta Kumho eller Dunlop? Jag tänker främst utifrån grepp i torrt och blött men även ljudnivå och lågt rullmotstånd.
Inget av däcken tillhör ju något toppmärke. Dunlop är lite dyrare…
Inget av däcken tillhör ju något toppmärke. Dunlop är lite dyrare…
Re: Förboka din Ioniq 5
40 får man på en spritt ny, så det är inga 65 på den som omnämns i tråden. Han får den 135 ”billigare” än listpris, men en spritt ny efter 6 mån ligger på 110 under listpris = 25 = lite lågt för en demokörd bil som rullat 1200 mil på 6 månader (tycker jag).Mickep skrev:25 + 40 är 65. Det tycker jag är normal rabatt på demobil.(och utan lev tid)
Dessutom är servicekostnaderna på dessa bilar 15000.- på 3 år/6000 mil, vilket kommer närmare med en bil som är halvåret och rullat 1200 mil.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Förboka din Ioniq 5
Nybeställning är kanske inte jämförbart alternativ. Det är ju på de 400 som kommer nu som har 40k i kampanj och 20” som standard. Vinterhjul kan du ju ha 19” oavsett. Om du tar en sådan kan du säkert byta dina 20” mot någons 19” mot en skälig ersättning. (Så tänker jag göra) Lite dumsnålt att låta hjuldimensionen styra bilköpet. Fördelen är ju att du slipper ligga ute med 70k i 6 månader om det är svårt att avvara dessa.Pelinwin skrev:Problemet för mig är ju att det dels är 25k rabatt, slipper också betala 8k för 20”-fälgar och sen x kronor jag sparar i lite billigare vinterdäck på 19”. Så när jag ställer de mot varandra blir det minst 40000kr mer som ska ut på en ny bil som dessutom är mindre än det jag vill ha än demon. Om man gör ny beställning med oklar leveranstid är det inte säkert man får 40k rabatt så därför lite stressat.
Att det ska va så svårt haha. Slutar väl med att man ger upp och behåller sin nuvarande diesel
Senast redigerad av Walker, redigerad totalt 1 gånger.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Förboka din Ioniq 5
25 räcker inte på långa vägar IMO.
Man får ju räkna på slitage på däck och bromsar, drivlina. 1200 mil är ju en del. Inte många mm kvar på däcken på min ID4 efter 1400 mil, och nya kostar runt 12000kr
Man vet inte heller hur batteri etc behandlats, kanske den stått fulladdad titt som tätt.
En demobil har haft många som hoppat in och ur, många korta körningar… lite taxislitage på inredningen.
Sen värdeminskningen på det.
Åtminstone 70-80+40 + miljöbonus skulle jag vilja haft, annars skulle jag inte överhuvudtaget överväga det.
Man får ju räkna på slitage på däck och bromsar, drivlina. 1200 mil är ju en del. Inte många mm kvar på däcken på min ID4 efter 1400 mil, och nya kostar runt 12000kr
Man vet inte heller hur batteri etc behandlats, kanske den stått fulladdad titt som tätt.
En demobil har haft många som hoppat in och ur, många korta körningar… lite taxislitage på inredningen.
Sen värdeminskningen på det.
Åtminstone 70-80+40 + miljöbonus skulle jag vilja haft, annars skulle jag inte överhuvudtaget överväga det.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Förboka din Ioniq 5
Det var väl något som Vi Bilägare skrev som visade sig vara fel? Det kollades sedan upp igen av ViB och det riktiga priset är närmare 5757kr totalt för service 3 år/9000 mil (intervall är 1 år/3000 mil).Walker skrev:Dessutom är servicekostnaderna på dessa bilar 15000.- på 3 år/6000 mil, vilket kommer närmare med en bil som är halvåret och rullat 1200 mil.
Kan såklart skilja mellan ÅF, men det är inte några 15000kr det handlar om.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Förboka din Ioniq 5
Först och främst, köper du en mer 20" däck kan du väl inte bara smälla på 19" däck hur som helst? Det har varit mycket med detta tidigare och om jag inte minns fel så landade det i att du troligen inte får göra det. Värt att kolla upp innan man köper 20" för att byta sen eller rekommendera någon annan att göra det.
Angående att köpa en demobil, även om många här verkar tycka priset är för högt så måste man ju dels tänka på att rabatten är nu och kommer inte vara kvar sen, är den inte slut var det nån som skrev till och med? Sen så är ju värdet kanske inte samma sak som priset, att få 135tkr rabatt på bilen kan vara riktigt bra eftersom en begagnad i5 i vår kan ha högre värde än pris-135tkr eftersom det trots allt är brist.
Angående att köpa en demobil, även om många här verkar tycka priset är för högt så måste man ju dels tänka på att rabatten är nu och kommer inte vara kvar sen, är den inte slut var det nån som skrev till och med? Sen så är ju värdet kanske inte samma sak som priset, att få 135tkr rabatt på bilen kan vara riktigt bra eftersom en begagnad i5 i vår kan ha högre värde än pris-135tkr eftersom det trots allt är brist.
Re: Förboka din Ioniq 5
En begagnad e-niro såldes ju för mer än bara pris-bonus för nåt år sen som exempel. Mer än pris utan bonus till och med.
Re: Förboka din Ioniq 5
alvenzo skrev:En begagnad e-niro såldes ju för mer än bara pris-bonus för nåt/några år sen som exempel. Mer än pris utan bonus till och med.
Re: Förboka din Ioniq 5
Angående om du får köra 19" på bil med 20" från fabrik så finns det inget enkelt svar... Norge har inte fått höra att det ska vara något problem med det och fick med 19" till vinterdäcken ändå. Hyundai Danmark och Sverige säger att det måste vara 20" även på vinter. Min ÅF försökte få fram något vettigt svar från importören utan resultat. Så jag kunde beställa 19" till min ändå...alvenzo skrev:Först och främst, köper du en mer 20" däck kan du väl inte bara smälla på 19" däck hur som helst? Det har varit mycket med detta tidigare och om jag inte minns fel så landade det i att du troligen inte får göra det. Värt att kolla upp innan man köper 20" för att byta sen eller rekommendera någon annan att göra det.
Angående att köpa en demobil, även om många här verkar tycka priset är för högt så måste man ju dels tänka på att rabatten är nu och kommer inte vara kvar sen, är den inte slut var det nån som skrev till och med? Sen så är ju värdet kanske inte samma sak som priset, att få 135tkr rabatt på bilen kan vara riktigt bra eftersom en begagnad i5 i vår kan ha högre värde än pris-135tkr eftersom det trots allt är brist.
Lanseringsrabatten på 40k verkar vara olika beroende på vilken ÅF. Vissa säger att den endast gäller för 2021-kvot.
Hos min ÅF så är rabatten kvar så länge du beställer bilen innan den tas bort. Även om du får din bil om ett år.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Förboka din Ioniq 5
Va bra!!!! …att det var fel alltså. Då ”spar” jag in 10 papp bara där.DanneLKPG skrev:Det var väl något som Vi Bilägare skrev som visade sig vara fel? Det kollades sedan upp igen av ViB och det riktiga priset är närmare 5757kr totalt för service 3 år/9000 mil (intervall är 1 år/3000 mil).Walker skrev:Dessutom är servicekostnaderna på dessa bilar 15000.- på 3 år/6000 mil, vilket kommer närmare med en bil som är halvåret och rullat 1200 mil.
Kan såklart skilja mellan ÅF, men det är inte några 15000kr det handlar om.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Förboka din Ioniq 5
Eftersom 20” är tillbehör som kostar 7900.- extra och 19” är standard så skulle det ju vara helgalet om man inte kunde skifta. Det är ju ingen Tesla som diffar mellan LR och P, utan samma bil med olika utrustningspaket.alvenzo skrev:Först och främst, köper du en mer 20" däck kan du väl inte bara smälla på 19" däck hur som helst? Det har varit mycket med detta tidigare och om jag inte minns fel så landade det i att du troligen inte får göra det. Värt att kolla upp innan man köper 20" för att byta sen eller rekommendera någon annan att göra det.
Angående att köpa en demobil, även om många här verkar tycka priset är för högt så måste man ju dels tänka på att rabatten är nu och kommer inte vara kvar sen, är den inte slut var det nån som skrev till och med? Sen så är ju värdet kanske inte samma sak som priset, att få 135tkr rabatt på bilen kan vara riktigt bra eftersom en begagnad i5 i vår kan ha högre värde än pris-135tkr eftersom det trots allt är brist.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Förboka din Ioniq 5
Ja jag blev också chockad först! Det var en längre tråd om det på Svenska IONIQ 5-gruppen på facebook. Väldigt många som var arga efter siffrorna i ViB och som sen blev lättade när rätt siffror kom fram.Walker skrev:Va bra!!!! …att det var fel alltså. Då ”spar” jag in 10 papp bara där.DanneLKPG skrev:Det var väl något som Vi Bilägare skrev som visade sig vara fel? Det kollades sedan upp igen av ViB och det riktiga priset är närmare 5757kr totalt för service 3 år/9000 mil (intervall är 1 år/3000 mil).Walker skrev:Dessutom är servicekostnaderna på dessa bilar 15000.- på 3 år/6000 mil, vilket kommer närmare med en bil som är halvåret och rullat 1200 mil.
Kan såklart skilja mellan ÅF, men det är inte några 15000kr det handlar om.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Förboka din Ioniq 5
Galet eller inte har ju ingen betydelse. Det påstods att bilen fick andra inställningar från fabrik med 20" jmf 19" och kommer då visa fel hastighet, räckvidd etc etc. med fel däck. Var det inte så att det stod i manualen att man inte fick byta? Sen är det väl upp till var och en att göra som man vill, men man bör vara medveten om att det eventuellt inte är lagligt/tillåtet och att det kan få konsekvenser vid besiktning och kontroller (kanske till och med vid försäkringsärenden?).Walker skrev:Eftersom 20” är tillbehör som kostar 7900.- extra och 19” är standard så skulle det ju vara helgalet om man inte kunde skifta. Det är ju ingen Tesla som diffar mellan LR och P, utan samma bil med olika utrustningspaket.alvenzo skrev:Först och främst, köper du en mer 20" däck kan du väl inte bara smälla på 19" däck hur som helst? Det har varit mycket med detta tidigare och om jag inte minns fel så landade det i att du troligen inte får göra det. Värt att kolla upp innan man köper 20" för att byta sen eller rekommendera någon annan att göra det.
Angående att köpa en demobil, även om många här verkar tycka priset är för högt så måste man ju dels tänka på att rabatten är nu och kommer inte vara kvar sen, är den inte slut var det nån som skrev till och med? Sen så är ju värdet kanske inte samma sak som priset, att få 135tkr rabatt på bilen kan vara riktigt bra eftersom en begagnad i5 i vår kan ha högre värde än pris-135tkr eftersom det trots allt är brist.
Re: Förboka din Ioniq 5
DanneLKPG skrev:Ja jag blev också chockad först! Det var en längre tråd om det på Svenska IONIQ 5-gruppen på facebook. Väldigt många som var arga efter siffrorna i ViB och som sen blev lättade när rätt siffror kom fram.Walker skrev:Va bra!!!! …att det var fel alltså. Då ”spar” jag in 10 papp bara där.DanneLKPG skrev:Det var väl något som Vi Bilägare skrev som visade sig vara fel? Det kollades sedan upp igen av ViB och det riktiga priset är närmare 5757kr totalt för service 3 år/9000 mil (intervall är 1 år/3000 mil).Walker skrev:Dessutom är servicekostnaderna på dessa bilar 15000.- på 3 år/6000 mil, vilket kommer närmare med en bil som är halvåret och rullat 1200 mil.
Kan såklart skilja mellan ÅF, men det är inte några 15000kr det handlar om.
Har du någon info om att detta skulle vara fel? Jag har köpt 3 år serviceavtal för 14000kr, menar du att detta är galet?
Re: Förboka din Ioniq 5
fast det stämmer ju inte alls. Hastighetsmätaren visar exakt samma, 3kmh avvik mot GPS-hastighet (jag har mätt) med både 20" och 19". Det är ju bara ÅF i Sverige som vill tjäna pengar på att sälja dyra 20" vinterdäck eller så har de inte tillräckligt med hjul, vad vet jag. Norge följer ju samma EU-regler som Sverige när det gäller bilar, så går det i Norge, så går det i Sverige. Att det inte går eller skulle vara olagligt är rent skitsnack, pardon my french!alvenzo skrev:Galet eller inte har ju ingen betydelse. Det påstods att bilen fick andra inställningar från fabrik med 20" jmf 19" och kommer då visa fel hastighet, räckvidd etc etc. med fel däck. Var det inte så att det stod i manualen att man inte fick byta? Sen är det väl upp till var och en att göra som man vill, men man bör vara medveten om att det eventuellt inte är lagligt/tillåtet och att det kan få konsekvenser vid besiktning och kontroller (kanske till och med vid försäkringsärenden?).Walker skrev:Eftersom 20” är tillbehör som kostar 7900.- extra och 19” är standard så skulle det ju vara helgalet om man inte kunde skifta. Det är ju ingen Tesla som diffar mellan LR och P, utan samma bil med olika utrustningspaket.alvenzo skrev:Först och främst, köper du en mer 20" däck kan du väl inte bara smälla på 19" däck hur som helst? Det har varit mycket med detta tidigare och om jag inte minns fel så landade det i att du troligen inte får göra det. Värt att kolla upp innan man köper 20" för att byta sen eller rekommendera någon annan att göra det.
Angående att köpa en demobil, även om många här verkar tycka priset är för högt så måste man ju dels tänka på att rabatten är nu och kommer inte vara kvar sen, är den inte slut var det nån som skrev till och med? Sen så är ju värdet kanske inte samma sak som priset, att få 135tkr rabatt på bilen kan vara riktigt bra eftersom en begagnad i5 i vår kan ha högre värde än pris-135tkr eftersom det trots allt är brist.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14