Är elbil rätt för oss (just nu)?
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 36
- Blev medlem: 21 okt 2021 10:46
Är elbil rätt för oss (just nu)?
Hej!
Jag har precis som ni märkt att fordonsbranschen nu lägger om till el/fossilfritt och att det är bara att hoppa på det tåget. Fossilbilar kommer beskattas successivt hårdare ju närmare vi kommer det oundvikliga totalförbudet mot dom, även om det är 15-20 år fram i tiden.
Jag står därför snart inför ett stundande beslut. Leasingavtalet på familjens kombi löper ut våren 2022 och därför blir det nu dags att leta ett nytt alternativ.
Frågan jag vill ställa er är alltså om det ens är värt att överväga elbil för oss just nu?
Förutsättningar
Jag har familj med sambo, två barn samt ett tredje på väg.
Utöver kombin så äger vi en Golf som vi kommer sälja för att skära ner på månadskostnaden inför den kommande föräldraledigheten.
Det innebär alltså att den nya bilen kommer fungera som pendlingsbil utöver att den ska vara en (slarvigt uttryckt) en people carrier på helgerna (även om det aldrig blir långa utflykter)
Två stora nackdelar är att:
1. Vi saknar laddbox/stolpe och eftersom vi bor i en samfällighet så är det inget man bara enkelt monterar upp. Jag gissar på att det lär dröja minst ett år innan det ens är aktuellt med laddbox. Så om vi köper vi elbil så kommer vi behöva ladda på allmänna laddplatser. Det finns laddstationer på orten vi bor i, samt i anslutning till arbetsplatsen.
2. Vi har pengar för att täcka kontantinsatsen för lån till 400 k. Inte mycket att spela med sett till våra behov och dagens utbud på marknaden (dyrt och skralt).
En stor fördel som kanske inte hjälper oss nu, men som kan väga in i valet av bil, är att jag inom 2-3 år kommer få ett ganska stort kapitaltillskott -vilket kommer ge mig ett betydligt större svängrum ekonomiskt att välja en (stor) elbil som passar våra behov. Därför känner jag att jag inte behöver belåna mig över öronen för att få exakt det jag vill ha.
Körmönster
Bilen kommer för det mesta gå mellan jobb och hem under genomsnitt 4 dagar i veckan, ibland mer och ibland mindre. Resvägen är sammanlagt tur och retur 7,5 mil varav snudd på 5 mil är motorväg. Då det finns laddplatser på parkeringar i anslutning till arbetsplatsen så kommer den stå och ladda under arbetstiden.
Tänkbara modeller
Vi har inga "måsten" vad gäller utrustning på den nya bilen (t.ex dragkrok).
Enyaq iv60
+Snygg
+Bra räckvidd trots lilla batteriet
+Bra utrymme
-Dyr
-Suv, inte optimalt som varken elbil eller pendlingsbil
-Läste i forumet att däcken ska vara dyra, men hittar inga andra källor på det
Id.4
+Ganska snygg
+bra utrymme
+Bra räckvidd
+Billigare än Enyaq
-Hört att det är en del strul med ID.4?
-SUV
Ioniq 5
+Snygg
+bra utrymme
+inte SUV
+Mest framtidssäker vad gäller interiör och laddning, dvs den kommer inte kännas åldrad även om 5-6 år (vilket det lätt kan ske nu i början när elbilar rullas ut på allvar).
-Dyrare än Enyaq
-Täta serviceintervaller
-Lång väntetid gissar jag?
E-niro
+Billig
+Praktisk
-Ful
-Känns föråldrad interiört och kommer åldras än mer inom några år
-Minst framtidssäker, lär dala i värde om några år?
-Svindyr batterivätskebyte
-Täta serviceintervaller
Tesla...
Jag har uteslutit Tesla fram tills nu av flera skäl:
1. Jag har per automatik uteslutit sedanmodeller pga utrymme
2. Nybilspris är för dyrt
3. Jag ogillar tanken på beg elbil då jag är "rädd" att batteriet ska vara utslitet etc.
4. I princip bara watercircles som försäkringsbolag?
Men, jag har läst på forumet och det verkar ändå finnas fördelar b.la att dom ska vara ganska rymliga, att det går att få till finansieringsmetoder som inte har skyhög ränta(?)
Men jag är osäker på om Tesla går med tre ungar...
Jag har precis som ni märkt att fordonsbranschen nu lägger om till el/fossilfritt och att det är bara att hoppa på det tåget. Fossilbilar kommer beskattas successivt hårdare ju närmare vi kommer det oundvikliga totalförbudet mot dom, även om det är 15-20 år fram i tiden.
Jag står därför snart inför ett stundande beslut. Leasingavtalet på familjens kombi löper ut våren 2022 och därför blir det nu dags att leta ett nytt alternativ.
Frågan jag vill ställa er är alltså om det ens är värt att överväga elbil för oss just nu?
Förutsättningar
Jag har familj med sambo, två barn samt ett tredje på väg.
Utöver kombin så äger vi en Golf som vi kommer sälja för att skära ner på månadskostnaden inför den kommande föräldraledigheten.
Det innebär alltså att den nya bilen kommer fungera som pendlingsbil utöver att den ska vara en (slarvigt uttryckt) en people carrier på helgerna (även om det aldrig blir långa utflykter)
Två stora nackdelar är att:
1. Vi saknar laddbox/stolpe och eftersom vi bor i en samfällighet så är det inget man bara enkelt monterar upp. Jag gissar på att det lär dröja minst ett år innan det ens är aktuellt med laddbox. Så om vi köper vi elbil så kommer vi behöva ladda på allmänna laddplatser. Det finns laddstationer på orten vi bor i, samt i anslutning till arbetsplatsen.
2. Vi har pengar för att täcka kontantinsatsen för lån till 400 k. Inte mycket att spela med sett till våra behov och dagens utbud på marknaden (dyrt och skralt).
En stor fördel som kanske inte hjälper oss nu, men som kan väga in i valet av bil, är att jag inom 2-3 år kommer få ett ganska stort kapitaltillskott -vilket kommer ge mig ett betydligt större svängrum ekonomiskt att välja en (stor) elbil som passar våra behov. Därför känner jag att jag inte behöver belåna mig över öronen för att få exakt det jag vill ha.
Körmönster
Bilen kommer för det mesta gå mellan jobb och hem under genomsnitt 4 dagar i veckan, ibland mer och ibland mindre. Resvägen är sammanlagt tur och retur 7,5 mil varav snudd på 5 mil är motorväg. Då det finns laddplatser på parkeringar i anslutning till arbetsplatsen så kommer den stå och ladda under arbetstiden.
Tänkbara modeller
Vi har inga "måsten" vad gäller utrustning på den nya bilen (t.ex dragkrok).
Enyaq iv60
+Snygg
+Bra räckvidd trots lilla batteriet
+Bra utrymme
-Dyr
-Suv, inte optimalt som varken elbil eller pendlingsbil
-Läste i forumet att däcken ska vara dyra, men hittar inga andra källor på det
Id.4
+Ganska snygg
+bra utrymme
+Bra räckvidd
+Billigare än Enyaq
-Hört att det är en del strul med ID.4?
-SUV
Ioniq 5
+Snygg
+bra utrymme
+inte SUV
+Mest framtidssäker vad gäller interiör och laddning, dvs den kommer inte kännas åldrad även om 5-6 år (vilket det lätt kan ske nu i början när elbilar rullas ut på allvar).
-Dyrare än Enyaq
-Täta serviceintervaller
-Lång väntetid gissar jag?
E-niro
+Billig
+Praktisk
-Ful
-Känns föråldrad interiört och kommer åldras än mer inom några år
-Minst framtidssäker, lär dala i värde om några år?
-Svindyr batterivätskebyte
-Täta serviceintervaller
Tesla...
Jag har uteslutit Tesla fram tills nu av flera skäl:
1. Jag har per automatik uteslutit sedanmodeller pga utrymme
2. Nybilspris är för dyrt
3. Jag ogillar tanken på beg elbil då jag är "rädd" att batteriet ska vara utslitet etc.
4. I princip bara watercircles som försäkringsbolag?
Men, jag har läst på forumet och det verkar ändå finnas fördelar b.la att dom ska vara ganska rymliga, att det går att få till finansieringsmetoder som inte har skyhög ränta(?)
Men jag är osäker på om Tesla går med tre ungar...
Re: Är elbil rätt för oss (just nu)?
Inte lätt svara på men har du inte blandat ihop priserna lite? Ioniq 5 är mig veterligen billigare än både Enyaq och iD4.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Är elbil rätt för oss (just nu)?
Samt att Tesla behöver inte alltid ha högsta totalkostnaden. Man lurar sig alltid om man bara tittar på inköpspriset, och inte på saker som värdeminskning, utrustningsnivå, laddkostnader på resa, servicekostnader, garantier, etc.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Är elbil rätt för oss (just nu)?
Har du inte laddning hemma/jobbet eller en publik stolpe precis utanför knuten så hade jag struntat i det.
Re: Är elbil rätt för oss (just nu)?
Har du laddning på jobbet så kan det funka att ladda där istället för hemma. Så det bör funka.
Jag åker med 3 barn i en Model 3 och det funkar. Som värst hade vi två i bältesstolar och en utan stol så lite lättare än tre stolar.
I somras slängde vi in en rullstol i bakluckan och det gick jättesmidigt. Så barnvagn borde gå om man köper rätt modell.
Du får inte glömma din bränsle förbrukning och andrahandsvärdet när du jämför priser.
Det är andra saker än batteriet som du ska oroa dig för med en begagnad elbil. Rekommenderar därför ny bil om man vill vara trygg.
Jag rekommenderar Tesla på grund av deras överlägsna teknik och framtidskänsla och att de har ett laddnätverk som gör att man blir helt fri att resa vart man vill.
Jag åker med 3 barn i en Model 3 och det funkar. Som värst hade vi två i bältesstolar och en utan stol så lite lättare än tre stolar.
I somras slängde vi in en rullstol i bakluckan och det gick jättesmidigt. Så barnvagn borde gå om man köper rätt modell.
Du får inte glömma din bränsle förbrukning och andrahandsvärdet när du jämför priser.
Det är andra saker än batteriet som du ska oroa dig för med en begagnad elbil. Rekommenderar därför ny bil om man vill vara trygg.
Jag rekommenderar Tesla på grund av deras överlägsna teknik och framtidskänsla och att de har ett laddnätverk som gör att man blir helt fri att resa vart man vill.
-
- Inlägg: 36
- Blev medlem: 21 okt 2021 10:46
Re: Är elbil rätt för oss (just nu)?
Ja, du har helt rätt. Det var jag som kollade på fel batterinivå på Ioniq 5mati skrev:Inte lätt svara på men har du inte blandat ihop priserna lite? Ioniq 5 är mig veterligen billigare än både Enyaq och iD4.
Re: Är elbil rätt för oss (just nu)?
Har du tillgång till laddning på arbetsplatsen och laddar en hel arbetsdag 8-9tim 3-4 dagar/vecka är ju en elbil inget problem.
Skulle inte gå på någon 18-24kWh-modell dock; då behöver man iaf kunna ladda även hemma. (Laddhybrid går definitivt bort utan möjlighet till hemmaladdning.)
Äldre Tesla kan bli dyr att äga, om man har otur. Men Tesla är ju det man vill ha. Antar att du tänker S då, eftersom du inte vill ha sedanlucka och vill hålla nere kostnaden. S är en fantastisk bil för föraren, lite tråkig i baksätet, åtminstone före 2018, men generellt är ju sitthöjden på S (och även 3) för låg i förh till golvet så att man inte får stöd för låren och därför snabbt får träsmak. Men den rymmer definitivt 5 personer och massor av bagage. Alla andra du räknar upp har mindre bagage. E-Niro håller jag med om är praktisk och lämplig, men lite gammal jmf med de andra.
Skulle inte gå på någon 18-24kWh-modell dock; då behöver man iaf kunna ladda även hemma. (Laddhybrid går definitivt bort utan möjlighet till hemmaladdning.)
Äldre Tesla kan bli dyr att äga, om man har otur. Men Tesla är ju det man vill ha. Antar att du tänker S då, eftersom du inte vill ha sedanlucka och vill hålla nere kostnaden. S är en fantastisk bil för föraren, lite tråkig i baksätet, åtminstone före 2018, men generellt är ju sitthöjden på S (och även 3) för låg i förh till golvet så att man inte får stöd för låren och därför snabbt får träsmak. Men den rymmer definitivt 5 personer och massor av bagage. Alla andra du räknar upp har mindre bagage. E-Niro håller jag med om är praktisk och lämplig, men lite gammal jmf med de andra.
Audi e-tron 55 Proline Advanced S-Line black -20
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil)
Passat GTE -18 (såld)
MS 70D AP1 -16 (såld)
Leaf 24 -14 (såld)
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil)
-
- Inlägg: 36
- Blev medlem: 21 okt 2021 10:46
Re: Är elbil rätt för oss (just nu)?
Så är det. Och det lönar sig nog i längden men i slutändan så kommer det ner till vad jag kan slanta upp med i kontantinsats och hur det i sin tur påverkar min månadskostnad. Har jag inte råd med att pynta kontantinsatsen för Teslan så har jag inte råd med det, då spelar det ingen roll hur bra värde Teslan har på sikt.martinot skrev:Samt att Tesla behöver inte alltid ha högsta totalkostnaden. Man lurar sig alltid om man bara tittar på inköpspriset, och inte på saker som värdeminskning, utrustningsnivå, laddkostnader på resa, servicekostnader, garantier, etc.
Re: Är elbil rätt för oss (just nu)?
Jag skulle avråda från elbil tills ni kan ladda hemma. Tror inte ni skulle uppskatta stressen kring att åka iväg och ladda när man har tre barn osv.
-
- Inlägg: 36
- Blev medlem: 21 okt 2021 10:46
Re: Är elbil rätt för oss (just nu)?
samuelsu skrev:Har du tillgång till laddning på arbetsplatsen och laddar en hel arbetsdag 8-9tim 3-4 dagar/vecka är ju en elbil inget problem.
Jag har ingen laddplats som arbetet tillhandahåller, utan det är publika laddplatser men som ligger precis intill byggnaden. Så kostnaden blir ju därefter, och det är väl den stora akilleshälen och den potentiella dealbreakern. Så själva tillgången till laddplatser såväl i orten där jag bor och kring arbetet finns.LarsL skrev:Har du laddning på jobbet så kan det funka att ladda där istället för hemma. Så det bör funka.
Vilka modeller är detta?samuelsu skrev:Skulle inte gå på någon 18-24kWh-modell dock;
Jag har dålig koll på Tesla tyvärr, jag har inte flanerat ordentligt riktigt bland modellerna.samuelsu skrev:Antar att du tänker S då, eftersom du inte vill ha sedanlucka och vill hålla nere kostnaden. S är en fantastisk bil för föraren, lite tråkig i baksätet, åtminstone före 2018, men generellt är ju sitthöjden på S (och även 3) för låg i förh till golvet så att man inte får stöd för låren och därför snabbt får träsmak. Men den rymmer definitivt 5 personer och massor av bagage. Alla andra du räknar upp har mindre bagage. E-Niro håller jag med om är praktisk och lämplig, men lite gammal jmf med de andra.
Re: Är elbil rätt för oss (just nu)?
Det här något som kan vara svårt för Teslaägare att förstå. Att alla inte kan låna hur mycket som helst, hur billig månadskostnaden på det lånet än skulle bli, och hur bra värdet än skulle stå sig. Om någon säger att "den bil jag har idag kostade 12.000kr", utgår man lätt ifrån att man menar 12.000kr/mån - och då kan ju flera Tesla-alternativ te sig billigare än så...Elbilsambivalent skrev:Så är det. Och det lönar sig nog i längden men i slutändan så kommer det ner till vad jag kan slanta upp med i kontantinsats och hur det i sin tur påverkar min månadskostnad. Har jag inte råd med att pynta kontantinsatsen för Teslan så har jag inte råd med det, då spelar det ingen roll hur bra värde Teslan har på sikt.martinot skrev:Samt att Tesla behöver inte alltid ha högsta totalkostnaden. Man lurar sig alltid om man bara tittar på inköpspriset, och inte på saker som värdeminskning, utrustningsnivå, laddkostnader på resa, servicekostnader, garantier, etc.
Audi e-tron 55 Proline Advanced S-Line black -20
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil)
Passat GTE -18 (såld)
MS 70D AP1 -16 (såld)
Leaf 24 -14 (såld)
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil)
- Skyltspurtaren
- Teslaägare
- Inlägg: 147
- Blev medlem: 20 jan 2021 19:11
- Ort: Stockholm
Re: Är elbil rätt för oss (just nu)?
Lite skralt med cash. Kommer pengar om några år. Osäker på vilken modell som är rätt framöver.
Låter som ett perfekt case för privatleasing. Kollat tex på en ID.3? För ni verkar inte behöva så mycket packning, krok o takbox.
Valet av modell är inte så kritiskt då ni lämnar tillbaka den efter typ 36 månader och istället köper Drömbilen.
Låter som ett perfekt case för privatleasing. Kollat tex på en ID.3? För ni verkar inte behöva så mycket packning, krok o takbox.
Valet av modell är inte så kritiskt då ni lämnar tillbaka den efter typ 36 månader och istället köper Drömbilen.
Re: Är elbil rätt för oss (just nu)?
Jag tänkte väl det. Du får ju inte jämföra en maxad Ioniq med en "liten" Enyaq. Prisbilden är väl ungefär så att Enyaq är dyrast, sen kommer ID4 och sedan Ioniq 5. Åtminstone i Sverige. Andra länder har andra priser.Elbilsambivalent skrev:Ja, du har helt rätt. Det var jag som kollade på fel batterinivå på Ioniq 5mati skrev:Inte lätt svara på men har du inte blandat ihop priserna lite? Ioniq 5 är mig veterligen billigare än både Enyaq och iD4.
Ioniq 5 ger helt klart mest bil för pengarna, du får mest utrustning och snabbast laddning. Sen kan VW eller Skoda ändå ha fördelar. Enyaq är störst bagagemässigt. Den har också mig veterligen som enda elbil i den klassen strålkastarspolning, medan Ioniq 5 inte ens har torkare för bakrutan, vilket är löjligt dåligt. Helljuset på Ioniq 5 är också sämre samt att den saknar matrix-ljus. Förbrukningen för Enyaq och ID4 verkar också vara lägre, trots att de är tyngre. Samtidigt är Ioniq 5 rappare.
Som flera andra redan är inne på skulle jag avråda från ett elbilsköp så länge du har nånstans att ladda bilen. Publika laddplatser i all ära, men jag skulle inte vilja förlita mig på dem. Det är ju inte som att tanka en bil. Du får stå där i ett antal timmar. Och så får de inte vara upptagna heller.
Snabbladdning är inget bra alternativ heller. För det första är det dyrt och dessutom blir batteriet knappast bättre av det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Är elbil rätt för oss (just nu)?
Jaha, då beror det på priset och tillgängligheten på dessa då..Elbilsambivalent skrev:samuelsu skrev:Har du tillgång till laddning på arbetsplatsen och laddar en hel arbetsdag 8-9tim 3-4 dagar/vecka är ju en elbil inget problem.Jag har ingen laddplats som arbetet tillhandahåller, utan det är publika laddplatser men som ligger precis intill byggnaden. Så kostnaden blir ju därefter, och det är väl den stora akilleshälen och den potentiella dealbreakern. Så själva tillgången till laddplatser såväl i orten där jag bor och kring arbetet finns.LarsL skrev:Har du laddning på jobbet så kan det funka att ladda där istället för hemma. Så det bör funka.
Jag syftar på beg alternativ, såsom Leaf och Zoe, om man skulle tänka sig kunna leva med en mindre bil tills pengarna trillar in och man kan köpa det som passar bättre.Elbilsambivalent skrev:Vilka modeller är detta?samuelsu skrev:Skulle inte gå på någon 18-24kWh-modell dock;
Hm, ställ in blocket på märke=Tesla och ett prisintervall på max 450.000 så slipper du börja sukta efter en X iaf. Äldre S och 3 SR+ bör du få in då. Men som nån annan också är inne på vore kanske privatleasing bra i det här läget, då ditt takpris begränsar lite för hårt.Elbilsambivalent skrev:Jag har dålig koll på Tesla tyvärr, jag har inte flanerat ordentligt riktigt bland modellerna.samuelsu skrev:Antar att du tänker S då, eftersom du inte vill ha sedanlucka och vill hålla nere kostnaden. S är en fantastisk bil för föraren, lite tråkig i baksätet, åtminstone före 2018, men generellt är ju sitthöjden på S (och även 3) för låg i förh till golvet så att man inte får stöd för låren och därför snabbt får träsmak. Men den rymmer definitivt 5 personer och massor av bagage. Alla andra du räknar upp har mindre bagage. E-Niro håller jag med om är praktisk och lämplig, men lite gammal jmf med de andra.
Audi e-tron 55 Proline Advanced S-Line black -20
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil)
Passat GTE -18 (såld)
MS 70D AP1 -16 (såld)
Leaf 24 -14 (såld)
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil)
Re: Är elbil rätt för oss (just nu)?
samuelsu skrev:Det här något som kan vara svårt för Teslaägare att förstå. Att alla inte kan låna hur mycket som helst, hur billig månadskostnaden på det lånet än skulle bli, och hur bra värdet än skulle stå sig. Om någon säger att "den bil jag har idag kostade 12.000kr", utgår man lätt ifrån att man menar 12.000kr/mån - och då kan ju flera Tesla-alternativ te sig billigare än så...Elbilsambivalent skrev:Så är det. Och det lönar sig nog i längden men i slutändan så kommer det ner till vad jag kan slanta upp med i kontantinsats och hur det i sin tur påverkar min månadskostnad. Har jag inte råd med att pynta kontantinsatsen för Teslan så har jag inte råd med det, då spelar det ingen roll hur bra värde Teslan har på sikt.martinot skrev:Samt att Tesla behöver inte alltid ha högsta totalkostnaden. Man lurar sig alltid om man bara tittar på inköpspriset, och inte på saker som värdeminskning, utrustningsnivå, laddkostnader på resa, servicekostnader, garantier, etc.
Att Model 3 ska fortsätta hålla värdet så bra är inget man ska basera ett inköpsbeslut på heller. Servicekostnader är försumbara i sammanhanget.
Re: Är elbil rätt för oss (just nu)?
Jag ÄLSKAR Tesla, ändå har jag beställt en Ioniq 5. Har ångest över att behöva skiljas från min 3’a. Men i mitt fall så har det för tillfället med ekonomin att göra. Ville helst byta till en Y och det hade (i mitt fall) blivit lite billigare totalt sett än att köra kvar med min 3’a (låter konstigt men det har flera orsaker som jag inte går in på här) Skulle precis trycka på köpknappen när jag för femtioelfte gången kollade på Hyundaien och såg att det rör sig om flera skattade tusenlappar billigare i månaden att köra en sån. T ex så är försäkringen mycket billigare, för att inte tala om priset.
Vi gör ett försök i 6-10 månader och ser om vi står ut med den annars beställer vi en Y nästa sommar/höst. Bristen på bilar och IQ5 gör att jag kallt räknar med ett skyhögt andrahandsvärde.
Vi gör ett försök i 6-10 månader och ser om vi står ut med den annars beställer vi en Y nästa sommar/höst. Bristen på bilar och IQ5 gör att jag kallt räknar med ett skyhögt andrahandsvärde.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
-
- Inlägg: 36
- Blev medlem: 21 okt 2021 10:46
Re: Är elbil rätt för oss (just nu)?
Det skulle man kunna tro, men en enkel uträkning blir att jag kommer behöva mer än 2000 mil per år. Alla som privatleasar vet att få tillverkare/företag erbjuder 2500 mil, och dom som gör det tar väldigt höga månadspriser.Skyltspurtaren skrev:Lite skralt med cash. Kommer pengar om några år. Osäker på vilken modell som är rätt framöver.
Låter som ett perfekt case för privatleasing. Kollat tex på en ID.3? För ni verkar inte behöva så mycket packning, krok o takbox.
Valet av modell är inte så kritiskt då ni lämnar tillbaka den efter typ 36 månader och istället köper Drömbilen.
Jag tror att Enyaq med 2000 mil landar på strax över 6000 kr. 500 mil till på det lär innebära 7 papp i månaden. Det är över min smärtgräns.
Men hade jag bott närmare arbetet så hade jag tveklöst leasat.
Re: Är elbil rätt för oss (just nu)?
Är nog beredd att hålla med dig här (även om jag köper att det finns de som kan stå ut med annat).MWall skrev:Jag skulle avråda från elbil tills ni kan ladda hemma. Tror inte ni skulle uppskatta stressen kring att åka iväg och ladda när man har tre barn osv.
Nyckeln för så bekymmerslöst elbilskörande som möjligt är att ha laddning hemma över natten för vardagen, och tillgång till Tesla SuC vid resande.
Hemmaladdning + Tesla SuC = grymt praktiskt och superenkelt att köra och leva med elbil.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Är elbil rätt för oss (just nu)?
Många tillverkare tar lika mycket för 500 extra mil per år som att bara betala för en lägre nivå och betala för extramil. Är då ingen skillnad om du tar 1500, 2000 eller 2500 mil och sen kör 2500 mil.Elbilsambivalent skrev:Det skulle man kunna tro, men en enkel uträkning blir att jag kommer behöva mer än 2000 mil per år. Alla som privatleasar vet att få tillverkare/företag erbjuder 2500 mil, och dom som gör det tar väldigt höga månadspriser.
Jag tror att Enyaq med 2000 mil landar på strax över 6000 kr. 500 mil till på det lär innebära 7 papp i månaden. Det är över min smärtgräns.
Gäller som sagt inte alla bilar men det är vanligare än vad man kan tro. Gäller bara att kolla så att försäkring och serviceavtal gäller men det har inte varit några problem med dom jag kikat på.
Ett intressant exempel där det är billigare att betala extramil än att "köpa" fler mil från början. KIA EV6 GT Line kostar 6500kr per månad för 1500 mil per år.
För 500 extramil per år tillkommer en kostnad på 550kr per månad, dvs 6600kr för ett helår.
Övermil kostar 12kr per mil, så för 6600kr får du 550 mil, dvs 50 mil extra.
Har kollat med säljaren och försäkring och service täcks så länge man håller sig inom serviceintervallerna.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Är elbil rätt för oss (just nu)?
Jag har lite liknande situation just nu, då jag väntar på att få laddbox installerad. Dock har vi laddstolpar inom 2 km avstånd, så vi ställer bilen där på laddning och går hem och hämtar den när den laddat klart eller tar en promenad medan den laddar. Plus att vi laddar medan barnen är på träningar mm, när det finns en laddare i närheten (det finns det oftast).
Som jag uppfattar det så kan du ladda på jobbet och behöver därmed inte ladda varje natt hemma. Bör isåfall räcka med max en gång per helg om du har hyfsat stort batteri.
Har du en 22 kW-laddare i närheten av hemmet där du kan låta bilen stå och ladda och gå hem under tiden så är Renault Megane E-tech ett intressant alternativ, då den kan ladda med 22 kW.
Annars om du har en snabbladdare (DC 150 kW+) i närheten så bör du kunna välja en del andra modeller.
Som jag uppfattar det så kan du ladda på jobbet och behöver därmed inte ladda varje natt hemma. Bör isåfall räcka med max en gång per helg om du har hyfsat stort batteri.
Har du en 22 kW-laddare i närheten av hemmet där du kan låta bilen stå och ladda och gå hem under tiden så är Renault Megane E-tech ett intressant alternativ, då den kan ladda med 22 kW.
Annars om du har en snabbladdare (DC 150 kW+) i närheten så bör du kunna välja en del andra modeller.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Re: Är elbil rätt för oss (just nu)?
Ska ni inte bara leasa en MG5 istället då? I 24 månader med lite extra mil. Kommer troligtvis spara över 2000kr/månad mot en av de bilarna du föreslog. Givetvis något mindre men varje gång det känns trångt tänker ni på att 2000kr/månad i 24 månader ger ju 48 000 kr extra till kapitaltillskottet om 2 år och då köper du en Model x/y, Id Buzz eller vad det nu är för festlig större bil ni drömmer om? Alternativt hyr en större bil några veckor på semestern. Ryms ju gott och väl i kalkylen att ni sparar flera tusen per månad.
Givetvis inte lika flashigt som varken Ioniq 5, Enyaq eller ID4 osv.
Givetvis inte lika flashigt som varken Ioniq 5, Enyaq eller ID4 osv.
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Re: Är elbil rätt för oss (just nu)?
Speciellt nu när femtioelva taxibilar står och trycker till 96%+ överallt, så är det värdelöst.MWall skrev:Jag skulle avråda från elbil tills ni kan ladda hemma. Tror inte ni skulle uppskatta stressen kring att åka iväg och ladda när man har tre barn osv.
- Johlei
- Teslaägare
- Inlägg: 313
- Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
- Ort: Huddinge
- Referralkod: ts.la/john713130
Re: Är elbil rätt för oss (just nu)?
Vad blir totalkostnaden över 36 mån om du tar ut en ICE-bil under 2022?
Vad kostar diesel/bensin om två år?
Hur mycket kommer andrahandsvärdet sjunka till 2025?!? Jag tror det kan bli ett tapp långt större än 60%
Kan bli en EXTREMT dyr historia att köpa/leasa ICE-bil nästa år, sett till total cost of ownership.
Vad kostar diesel/bensin om två år?
Hur mycket kommer andrahandsvärdet sjunka till 2025?!? Jag tror det kan bli ett tapp långt större än 60%
Kan bli en EXTREMT dyr historia att köpa/leasa ICE-bil nästa år, sett till total cost of ownership.
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Re: Är elbil rätt för oss (just nu)?
Det är ju ren spekulation. Kan bli väldigt dyrt att köpa en elbil också beroende på hur snabbt utvecklingen går framöver.Johlei skrev:Vad blir totalkostnaden över 36 mån om du tar ut en ICE-bil under 2022?
Vad kostar diesel/bensin om två år?
Hur mycket kommer andrahandsvärdet sjunka till 2025?!? Jag tror det kan bli ett tapp långt större än 60%
Kan bli en EXTREMT dyr historia att köpa/leasa ICE-bil nästa år, sett till total cost of ownership.
- Skyltspurtaren
- Teslaägare
- Inlägg: 147
- Blev medlem: 20 jan 2021 19:11
- Ort: Stockholm
Re: Är elbil rätt för oss (just nu)?
Men om lånegränsen inkl handpenning är Max 400’ och leasinggränsen max typ 5000kr, och körsträckan är över 2500 mil, ja då återstår väl bara en betydligt mindre bil än de du tittar på? Typ ZOE. Eller kanske en bättre begagnad i3? Väldigt trevliga, men mindre bilar.Elbilsambivalent skrev:Det skulle man kunna tro, men en enkel uträkning blir att jag kommer behöva mer än 2000 mil per år. Alla som privatleasar vet att få tillverkare/företag erbjuder 2500 mil, och dom som gör det tar väldigt höga månadspriser.
Jag tror att Enyaq med 2000 mil landar på strax över 6000 kr. 500 mil till på det lär innebära 7 papp i månaden. Det är över min smärtgräns.
Men hade jag bott närmare arbetet så hade jag tveklöst leasat.